۳ مجموعه مهارت خرده فروش خواربار فروشی برای موفقیت در سال ۲۰۲۲

۳ مجموعه مهارت خرده فروش خواربار فروشی برای موفقیت در سال ۲۰۲۲


13 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۳ مجموعه مهارت که هر خرده فروش خواربار فروشی برای موفقیت در سال ۲۰۲۲ به آن نیاز دارد

لجستیک، درک داده و بازاریابی هوشمندانه از جمله مهارت‌ هایی هستند که هر خرده فروش خواربار فروشی برای موفقیت به آنها نیازمند است. در گذشته‌ای نه چندان دور، روش کار یک تجارت مواد غذایی و خواربار فروشی نسبتا ساده بود. در ابعاد بسیار گسترده شامل خرید کالا از عمده فروش و فروش آن با سود، به مشتریان بود. اما حالا ماجرا تا حد زیادی تغییر کرده است. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی در مجله کوروش به مهارت‌ های مهمی که در زمینه صنعت خرده فروشی خواربار فروشی باید به آن توجه کرد، پرداخته‌ایم.

 

تغییرات در صنعت خرده فروشی

 

۳ مجموعه مهارت که هر خرده فروش خواربار فروشی برای موفقیت در سال ۲۰۲۲ به آن نیاز دارد

 

در گذشته مشتریان هر خرده فروش خواربار فروشی یک عنصر ضروری از مدل کسب و کار صنعت بودند. نه تنها به این دلیل که موجودی خواربار فروشی‌ها را خریداری می‌کردند، بلکه به دلیل نحوه خریدشان. خریداران درباره محصولاتی که می‌خواستند بخرند، تحقیق می‌کردند، کالاهای خود را انتخاب می‌کردند، در صف تسویه حساب منتظر می‌ماندند و خواربار خود را می‌خریدند.

 

به عبارت دیگر مشتریان، نقش نیروی کار رایگان را هم انجام می‌دادند. اما آن چه برای جامعه به طور کلی صادق است، برای صنعت خواربار فروشی نیز صادق است. در حقیقت زمانه در حال تغییر است. در میان افزایش تجارت الکترونیک و خرید از کانال‌های مختلف (مولتی چنل) خرده فروشان اکنون اقلام را در وب سایت‌ها و اپلیکیشن‌ها تبلیغ می‌کنند.

 

آنها دیگر فقط اقلام خود را در ویترین جذاب قرار نمی‌دهند. بلکه از فضای مجازی نیز استفاده می‌کنند. تعاملات مشتری به صورت آنلاین شکل گرفته است. این تعاملات دیگر، تنها در راهروها و صف پرداخت نیست. با این حال شاید مهم‌ترین تغییر این است که خواربار فروشان تنها با سایر هم صنف‌های خود سر و کله نمی‌زنند.

 

در عصر آمازون و اینستاکارت، آنها با برخی از بزرگ‌ترین بازیگران حوزه فناوری روبه‌رو هستند. با توجه به این پویایی جدید، تاجر برجسته بودن دیگر کافی نیست. همان طور که در اقتصاد گسترده تر، اگر بخواهند به بیزینس اول در حوزه خود تبدیل شوند باید مشتریان خود را حفظ کرده و مهارت‌های خود را ارتقا دهند و حتی فراتر از آن پیش بروند.

 

در اقتصاد گسترده، ۵۰ درصد از کارگران تا سال ۲۰۲۵ نیاز به آموزش و کسب مهارتهای جدید خواهند داشت. این همان آماری است که تحقیقات مجمع جهانی اقتصاد آن را اعلام کرده است. تسلط بر کسب و کار در هر خرده فروش خواربار فروشی، در حال‌ حاضر نیاز به طیف متنوعی از مهارت‌هایی چون: لجستیک، درک داده و بازاریابی هوشمندانه از منظر فناوری دارد. در این جا به برخی از این مهارت‌ها برای موفقیت در چشم‌انداز جدید حوزه خواربار فروشی پرداخته‌ایم.

 

لجستیک، لجستیک، لجستیک!

 

لجستیک در هر خرده فروش خواربارفروشی

 

همچنان که به عنوان مثال کسب و کارهایی مانند املاک و مستقلات، مستقیما تمرکزشان بر روی موقعیت مکانی است. باید گفت که در شرایط بحران زنجیره تامین فعلی، اقتصاد مدرن تا حد زیادی به لجستیک و تدارکات وابسته است. برای زنده ماندن در یک چشم‌انداز رقابتی که با فناوری دیجیتال و افزایش انتظارات مشتری گره خورده است، ارائه تجربه یکپارچه در هر کسب و کار خرده فروش خواربار فروشی بسیار مهم است.

حتما بخوانید  روان شناسی پیام رسانی | چگونه مشتریان را از طریق پیام متنی جذب کنیم

 

خواربارفروشان باید قهرمان لجستیک باشند. این بدان معنا است که باید فراتر از مدیریت هوشمند موجودی و ایجاد زیرساخت‌های مورد نیاز برای قدرت بخشیدن به عملیات و رویکردی چابک و کارآمد عمل کنند. ابزارهای مدیریت موجودی در زمان واقعی، کمبود سوخت یا عقب ماندگی در زمینه حمل‌ و نقل را از بین نمی‌برند. اما می‌توانند با شناسایی تنگناها، پیش‌بینی تاخیرها و ارائه گزینه‌های جایگزین، به خرده فروشان کمک کنند تا برای هر سناریویی آماده شوند.

 

در همین حال خواربارفروشان باید تعادلی میان فروشگاه‌های دارک استور یا خرید آنلاین دریافت حضوری و همچنین مراکز خرید خود ایجاد کنند. بسیاری از خرده فروشان برای ارائه این خدمات به بیزینس‌های ثالثی مانند «اینستاکارت» و «شیپت» اعتماد کردند.

 

اقدامی که تنها منحنی‌های یادگیری خرده فروشان را به تاخیر انداخته و آنها را از داده‌های حیاتی مشتری محروم کرده است. اینستاکارت (Instacart) یک شرکت آمریکایی است که خدمات برداشت و تحویل مواد غذایی را در ایالات متحده و کانادا انجام می‌دهد. این شرکت خدمات خود را از طریق وب سایت و اپلیکیشن موبایل ارائه می‌دهد. این سرویس به مشتریان اجازه می‌دهد تا از خرده‌فروشان خواربار سفارش دهند.

 

تغییر چنین وضعیتی حیاتی است. چرا که تجارت الکترونیک همچنان در حال گسترش است و رقبا برای کسب و کار مشتریان با قابلیت‌های دیجیتالی شیک، مدیریت موجودی قوی و تحویل سریع کالا رقابت می‌کنند. به لطف پیشرفت فناوری خرده فروشی، خواربارفروشان می‌توانند طیف وسیعی از ابزارها را انتخاب کرده که می‌تواند بسیاری از کارهای لجستیک را روی چرخه بیاندازد.

 

به عنوان مثال وقتی کارکنان در فروشگاه، سفارش‌های آنلاین را پردازش می‌کنند، الگوریتم‌های هوشمند می‌تواند به آنها کمک کند تا بفهمند که آیا کالایی در انبار موجود هست یا نه. این که جایگزین ترجیحی مشتری چیست و آیا اصلا می‌توان جایگزینی پیدا کرد؟ همه این‌ها بدون نیاز به جست‌وجوی دستی کارکنان در فروشگاه صورت می‌گیرد.

 

ردیف قفسه‌ها، شرایطی را ایجاد می‌کند تا بتوانند راحت‌تر به کالا‌ها دست پیدا کنند. هر خرده فروش خواربار فروشی باید به سمت آینده‌ خرید هیبریدی و استفاده از اومنی چنل پیش برود. جایی که مشتریان و اپراتورهای فروشگاه به طور منظم میان دنیای دیجیتال و فیزیکی حرکت می‌کنند.

 

درک داده (Data Savvy)

 

درک داده(Data Savvy) در هر خرده فروش خواربارفروشی

 

یکی از مهارت های مهم که هر خرده فروش خواربار فروشی باید آن را مد نظر قرار دهد بحث درک داده‌ها و اطلاعات است. در هر تصمیمی که یک خواربار فروش می‌گیرد، دسترسی به داده‌ها برای برقراری ارتباط آگاهانه بسیار مهم است. اگر تردیدی در مورد نقش اصلی داده‌ها در آینده صنعت خرده فرشی وجود داشت، بیشتر از این به دنبال فیسبوک نباید می‌رفتیم.

 

اما غول رسانه‌های اجتماعی چه ربطی به بحث خواربار فروشی دارد؟! اخیرا اینستاکارت کارکنان ارشد سابق فیسبوک را استخدام کرده است. مدل کسب و کار فیسبوک شامل درآمد از داده‌های کاربرانش است. اینستاکارت به طور مستقیم فهمیده که پیشکسوتان این شبکه اجتماعی می‌توانند به بیزینسش کمک کنند تا همین کار را انجام دهد و در این زمینه پیشرو باشد.

حتما بخوانید  بهترین روش های بازاریابی اومنی چنل برای کسب و کارها در سال 2021

 

بازیکنان بزرگی مانند آمازون، کروگر و والمارت، شبکه‌های خود را برای جذب و کسب درآمد از داده‌های ارزشمند مشتریان به کار گرفته‌اند. خواربار فروشان باید با اتکا به داده‌های خود و دور شدن از اتکا به رقبای بالقوه آینده مانند اینستاکارت، مسیر خود را طی کنند.

 

بازاریابی که درست کار کند

 

بازاریابی در هر خرده فروش خواربارفروشی

 

بهترین دلایل برای به‌دست آوردن درک درست از داده‌ها چیست؟ این کار برای بازاریابی موثر یک موهبت است. روزهایی که تبلیغ یک محصول از طرف یک عمده فروش، عمدتا در فروشگاه و با قرار دادن هوشمندانه کالا در قفسه یا توزیع اشانتیون به مشتریان صورت می‌گرفت، گذشته است.

 

اکنون در خرده فروش خواربار فروشی هم خرده فروشان و هم تبلیغ‌کنندگان با گنجاندن موارد تبلیغاتی در پلتفرم‌های تجارت الکترونیک، سود خواهند برد. این حوزه دیگری است که در آن بیزینس هایی مسلط بر «بیگ تک» بر اینستاکارت و موارد مشابه برتری خواهند داشت. چرا که مهارت آنها بر نحوه کسب درآمد از داده‌ها و از طریق تبلیغات متمرکز است.

 

عمده فروشان کالاهای تند مصرف، قدرت عصر تجارت الکترونیک را درک کرده‌اند و به دنبال راه‌هایی برای تغییر در مسیر تحول دیجیتال هستند. به خصوص که به دنبال برقراری ارتباط مستقیم با مشتریان و دریافت اطلاعات بیشتر در مورد رفتار مشتری و کنترل بیشتر بر تبلیغات هستند.

 

کالاهای تند مصرف یا Fast-moving consumer goods (FMCG) یا consumer packaged goods (CPG) کالاهایی هستند که با سرعت بیشتر و قیمت فروش نسبتاً پایین فروخته می‌شوند. نوشیدنی‌ها، مواد شوینده، مکمل‌های غذایی و سایر محصولاتی که در داروخانه‌ها بدون نسخه عرضه می‌شوند، برخی از اسباب بازی‌ها و محصولات غذایی بسیاری از رستوران‌ها، نمونه‌هایی از کالاهای تند مصرف هستند.

 

معمولاً (اما نه همیشه) حاشیه سود فروش محصولات تند مصرف به نسبت سایر محصولات، خیلی زیاد نیست و سود تولیدکنندگان و توزیع کنندگان، از حجم بالای فروش تامین می‌شود. این اقدامات می‌تواند زمینه‌ای برای مشارکت‌های مثمر ثمر با خرده فروشان مواد غذایی را فراهم کند.

 

در ازای تقویت شراکت، خرده فروشان می‌توانند تبلیغات دیگری را برای حمایت از فعالیت‌های تجارت الکترونیک خود و افزایش سودآوری انجام دهند. این همان کاری است که قبل از فراگیر شدن تجارت الکترونیک مورد استفاده قرار نمی‌گرفت اما حالا به حوزه‌ای تبدیل شده است که خواربارفروشان باید به آن توجه کنند.

 

سخن پایانی

 

خرده فروش خواربارفروشی

 

۳ مجموعه مهارت برای موفقیت خرده فروش خواربار فروشی در سال ۲۰۲۲ الزامی است. استفاده درست از داده در بحث خرده فروش خواربار فروشی، اهمیت زیادی دارد. همچنین استفاده از کانال‌های مختلف بازاریابی مدرن چون مولتی چنل و اومنی چنل را نباید نادیده گرفت. یکی از نکات مهم در این صنعت بحث لجستیک است. خرده فروشان اگر بتوانند با آگاهی به چنین موضوعاتی پیش بروند، قطعا در سال ۲۰۲۲ نه تنها با مشکلات جدی مواجه نخواهند شد، بلکه می‌توانند به تجارتی پیشتاز در این صنعت تبدیل شوند.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک