نقد و بررسی برنامه رفیق | این کسل کننده ترین برنامه شبکه نمایش خانگی!

نقد و بررسی برنامه رفیق | این کسل کننده ترین برنامه شبکه نمایش خانگی!


11 فروردین 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
نقد و بررسی برنامه رفیق | این کسل کننده ترین برنامه شبکه نمایش خانگی!

برنامه همرفیق، مجموعه تاک شو یا گفتگومحوری با اجرا و کارگردانی شهاب حسینی است. نقد، بررسی و حواشی این مجموعه نمایش خانگی را در مجله کوروش بخوانید.

 

برنامه همرفیق، مجموعه ای تاک شو یا گفتگو محور است که از شبکه نماوا پخش می شود. شروع پخش سریال همرفیق از شبکه نمایش خانگی از اواخر آذر ۱۳۹۹ بود. تا به حال، ۱۶ قسمت از فصل اول این مجموعه شبکه نمایش خانگی  پخش شده است. برنامه هم رفیق با توجه به اینکه در هر برنامه مهمانان مختلفی در آن دعوت شدند و همچنین حواشی پیرامون آن، یکی از مورد بحث ترین برنامه های شبکه نماوا و شبکه نمایش خانگی بوده است.

 

 

شناسنامه مجموعه تلویزیونی همرفیق

 

شناسنامه مجموعه تلویزیونی همرفیق

 

 

خلاصه برنامه: برنامه همرفیق، یک برنامه تاک شو به اجرای شهاب حسینی است. در این برنامه در هر قسمت دو میهمان حضور پیدا می کنند. ساختار برنامه به صورتی است که ابتدای هر قسمت مجری با یک مهمان برنامه را شروع می کند. سپس در میانه های قسمت، مهمان برنامه یکی از دوستان خود را به سر صحنه دعوت می کند. به این ترتیب در ادامه برنامه شاهد گفتگوهای سه نفره ای هستیم. اجرای موسیقی و اهدای جوایز از دیگر بخش های برنامه تلویزیونی همرفیق است.

 

ژانر: تاک شو (گفتگو محور)

نویسنده: سروش صحت

کارگردان: شهاب حسینی

مجری: شهاب حسینی

آهنگ های آغازین و پایانی: گروه موسیقی بمرانی

تعداد فصل ها: ۱ فصل

تعداد قسمت ها: ۳۰

تعداد قسمت های پخش شده تاکنون: ۱۶

روزهای پخش: پنجشنبه ها

تهیه‌ کننده: حسن خدادادی

مدت زمان: حدود ۹۰ دقیقه

پخش: شبکه نماوا

شبکه اصلی: شبکه نمایش خانگی

انتشار اولیه:۲۰ آذر ۱۳۹۹

 

 

نقد و بررسی سریال تاج/ The Crown

 

 

در برنامه همرفیق چه گذشته است؟

 

در برنامه همرفیق چه گذشته است؟

 

تاکنون ۱۶ قسمت از مجموعه گفتگو محور هم رفیق از شبکه نماوا پخش شده است. در این قسمت ها مهمانان متعددی (۳۲ نفر) در برنامه حضور پیدا کردند و به بحث و گفتگو با مجری برنامه شهاب حسینی و دوست و همرفیق خود نشستند. در اولین قسمت برنامه شاهد حضور نوید محمدزاده، بازیگر سینما و تئاتر در برنامه همرفیق بودیم. رسم برنامه همرفیق چنانچه بعدا در قسمت های بعد مشخص شد، چنین بوده که در هر قسمت مجری با صحبت از دوستی و رفاقت و مسائل مرتبط برنامه را شروع می کند.

 

سپس با این مقدمه مهمان اول برنامه به روی صحنه می آید. بحث گفتگو بین مجری و مهمان اول تا نیمه های برنامه ادامه پیدا می کند تا مهمان دوم هم به جمع آنها بپیوندد. نکته جالب سریال همرفیق این است که مهمان اول می تواند مهمان دوم را انتخاب کند که معمولا یکی از دوستان نزدیک او در حوزه کاری خودش معمولا سینما و تلویزیون یا سایر عرصه ها است. نوید محمدزاده در قسمت اول برنامه همرفیق، وحید جلیلوند، کارگردان و فیلمنامه نویس را به برنامه دعوت کرد.

 

از نکته های قسمت اول برنامه صحبت های جذاب و جالب نوید محمدزاده و همچنین هدیه دادن کت خود به جلیلوند بود. محمدزاده این کت را در جشنواره ونیز ایتالیا پوشیده بود. نوید محمدزاده در جشنواره ونیز به دلیل بازی در فیلم «بدون تاریخ بدون امضا» به کارگردانی جلیلوند، برنده بهترین بازیگر در بخش افق های جشنواره ونیز شده بود. اولین قسمت برنامه همرفیق در شبکه های اجتماعی هم بازخورد خوبی داشت. بخش هایی از صحبت های نوید محمدزاده در همرفیق در شبکه های اجتماعی بارها و بارها به اشتراک گذاشته و دیده شدند.

 

 

نگاهی به سریال گیسو / عاشقانه ۲

 

 

از حضور پژمان جمشیدی تا محسن تنابنده و فاطمه معتمدآریا در برنامه همرفیق

 

از حضور پژمان جمشیدی تا محسن تنابنده و فاطمه معتمدآریا در برنامه همرفیق

 

مخاطبان امید داشتند تا با وجود مشکلات فنی و به خصوص اجرای ضعیف مجری برنامه شهاب حسینی، در ادامه برنامه همرفیق رفته رفته بهتر شود. ولی اصلا چنین اتفاقی نیافتد. بلکه هر قسمت برنامه بیشتر و بیشتر بینندگان برنامه همرفیق را کسل کرد. پژمان جمشیدی، بازیکن سابق فوتبال و بازیگر تلویزیون و سینما دیگر مهمان برنامه همرفیق شهاب حسینی بود. پژمان جمشیدی همواره از چهره های محبوب بوده است. او در سریال همرفیق، سام درخشانی، بازیگر سینما و تلویزیون را به عنوان مهمان خود معرفی کرد. در این برنامه شاهد هدیه دادن چند جلد کتاب از سوی جمشیدی به سام درخشانی بودیم.

 

فاطمه معتمدآریا یکی از محبوب ترین چهره های سینما و تلویزیون ایران هم برای اولین بار در مجموعه همرفیق شهاب حسینی حضور پیدا کرد. معتمدآریا هم مرضیه برومند را به عنوان دوست و رفیق خود به برنامه دعوت کرد. این دو هنرمند قدیمی با یکدیگر خاطرات جذاب و به یاد ماندنی زیادی داشتند. و از این جهت، تماشای قسمت چهارم برنامه همرفیق با حضور این دو واقعا جذابیت های خاص خود را سوای مسائل دیگر داشت.

 

محسن تنابنده یکی دیگر از مهمانان برنامه همرفیق بود. محسن تنابنده در این برنامه از دوست خود احمدی مهران فر دعوت کرد در برنامه حضور پیدا کند. جذابیت های این برنامه همرفیق علاوه بر صحبت های این دو بازیگر، خواندن ترانه هایی از رفاقت و دوستی توسط بازیگر نقش ارسطو در سریال پایتخت بود. در قست ۱۳ همرفیق هم شاهد حضور پیمان قاسم خانی بودیم. فیلمنامه نویس مشهور سینما و تلویزیون ایران برادرش محراب قاسمخانی به عنوان رفیقش به برنامه همرفیق آورد. در این برنامه محراب و پیمان با شوخی های خاص خود تنور همرفیق را تا حدی گرم کردند.

 

 

از حضور شبنم مقدمی و حواشی بسیارش تا وداع با علی انصاریان در همرفیق

 

از حضور شبنم مقدمی و حواشی بسیارش تا وداع با علی انصاریان در همرفیق

 

در قسمت هشتم برنامه همرفیق شاهد حضور شبنم مقدمی، بازیگر سینما و تلویزیون بودیم. شبنم مقدمی در این برنامه با رویکردی کاملا متفاوت نسبت به دیگر مهمانان سعی در شادتر کردن برنامه داشت. او ابتدا با گروه موسیقی بمرانی همخوانی کرد. سپس مریم شیرازی، بازیگر تئاتر و سینما را به عنوان رفیق خود به برنامه دعوت کرد. ولی با وجود جذابیت های این قسمت مجموعه همرفیق، این قسمت برنامه پس از مدتی به دلیل همین همخوانی های شبنم مقدمی از آرشیو نماوا حذف شد. این تصمیم بحث برانگیز عوامل برنامه حواشی زیادی را به وجود آورد.

 

رضا صادقی، خواننده موسیقی پاپ مهمان دهمین قسمت برنامه همرفیق شهاب حسینی بود. او در این برنامه زنده یاد علی انصاریان، بازیکن سابق فوتبال و بازیگر سینما و تلویزیون را به عنوان دوست خود به برنامه دعوت کرد. شوخی های با مزه دو دوست یعنی رضا صادقی و علی انصاریان یکی از به یاد ماندنی ترین برنامه های تاک شو در ایران طی سال های اخیر را رقم زد. خصوصا با توجه به اینکه برنامه همرفیق از قبل ضبط شده بود، تا زمان درگذشت علی انصاریان گفتگوهای او در همرفیق پخش نشدند. به این ترتیب، برنامه همرفیق تبدیل به آخرین حضور رسانه ای علی انصاریان شد. قسمتی از این برنامه گفتگومحور که بعدا نماوا به همین دلیل تماشای آن را به صورت رایگان در اختیار کاربران خود قرار داد.

 

 

درباره کارنامه بازیگری علی انصاریان

 

 

حضور ملی پوشان سابق تیم ملی فوتبال در برنامه همرفیق

 

حضور ملی پوشان سابق تیم ملی فوتبال در برنامه همرفیق

 

حضور خداداد عزیزی و رضا شاهرودی، دو تن از ملی پوشان سابق تیم ملی فوتبال ایران یکی دیگر از برنامه های جذاب همرفیق بود. هر دوی این بازیکن تداعی گر خاطرات زیادی از بازی خاطره انگیز با استرالیا در ملبورن تا جام جهانی ۹۸ فرانسه و بازی با آمریکا بودند. در قسمت پانزدهم همرفیق هم شاهد حضور دو دوست فوتبالی بودیم. این بار احمدرضا عابدزاده و کریم باقری دو تن از دیگر ملی پوشان سابق تیم ملی که سابقه بازی در جام جهانی ۹۸ فرانسه را داشتند در برنامه حضور پیدا کردند.

 

سارا بهرامی و پردیس احمدیه، هر دو از بازیگران نام آشنا سینما و تلویزیون در برنامه چهاردهم همرفیق حضور پیدا کردند. سروش صحت و جواد عزتی از دیگر هنرمندان برنامه همرفیق شهاب حسینی بودند. این دو که در کنار هم خاطرات زیادی داشتند، از گذشته ها و رفاقت های خود گفتند. مهدی هاشمی و امین تارخ هم در شانزدهمین همرفیق حضور پیدا کردند. این دو بازیگر پیشکسوت و قدیمی سینما و تلویزیون گفتنی های زیادی داشتند. صحبت هایی که برای بینندگان قدیمی تر برنامه جذابیت های خاص خود را داشت.

 

 

نقد و بررسی سریال قورباغه

 

 

نقطه ضعف های برنامه همرفیق؛ از اجراهای بد شهاب حسینی تا حواشی بسیار

 

نقطه ضعف های برنامه همرفیق؛ از اجراهای بد شهاب حسینی تا حواشی بسیار

 

شهاب حسینی پس از رامبد جوان و مهران مدیری، سومین چهره مشهور عرصه سینما و تلویزیون است که طی سال های اخیر به مجری گری روی می آورد. با این تفاوت که شهاب حسینی مدت ها قبل از پخش برنامه همرفیق از شبکه نماوا، در دهه ۱۳۷۰ به عنوان مجری کودک و نوجوان در برنامه های تلویزیونی شرکت کرده بود. از این جهت او سابقه مجری گری را قبلا هم داشته است. بازیگر توانای سینما و تلویزیون ایران، با وجود محبوبیت بالا در عرصه بازیگری، بسیاری را امیدوار کرده بود در برنامه همرفیق هم شاهد درخشش او باشند. ولی اصلا اینطور نشد.

 

بلکه برعکس، خیلی زود معلوم شد که حضور شهاب حسینی در برنامه همرفیق یکی از بزرگترین ایرادهای این تاک شوی نماوا است. عوامل مختلفی در عدم موفقیت برنامه همرفیق نسبت به بودجه ای که خرج آن شده وجود دارد. ولی قطعا بی برنامه گی ها و بی نظمی های برنامه به همراه اجرای ملال آور شهاب حسینی در بین عمده ترین دلایل عدم موفقیت سریال همرفیق قرار می گیرند.

 

 

از خراب کردن سوژه ای جذاب تا واکنش های تصنعی مهمانان به دریافت جوایز برنامه همرفیق

 

از خراب کردن سوژه ای جذاب تا واکنش های تصنعی مهمانان به دریافت جوایز برنامه همرفیق

 

همرفیق از برنامه های تاک شویی است که می توانیم اطمینان داشته باشیم، با ایده خوبی وارد شده بود. ایده اینکه هر کدام از مهمانان برنامه پس از حضور در برنامه، به انتخاب خود مهمان دوم برنامه را دعوت کند. حداقل قبل از اجرا شدن آن جذاب بود. تا به اینجای کار اکثر مهمانان برنامه را بازیگران و کارگردانان و ورزشکاران شاخص تشکیل دادند. هر کدام از مهمانان همرفیق هم یکی از دوستان خود در عرصه کاری مرتبط را به برنامه دعوت می کنند. از این جهت، حضور دو دوست این بار در یک برنامه گفتگو محور و بازگو کردن خاطرات و سوابق همکاری دستکم روی کاغذ می توانست برای هر بیننده ای جذاب باشد. ولی شوخی های کاملا کلیشه ای و اجراهای نامناسب مجری برنامه به همراه سوالات نه چندان جالب و جذاب او باعث شد تا آنطور که باید و شاید شاهد برنامه ای جذاب و پرمخاطب نباشیم.

 

یکی از کسل کننده ترین بخش های برنامه بعد از گفتگوهای ملال آور و کسل کننده شهاب حسینی، بی شک اجراهای بد گروه موسیقی بمرانی است. و البته بخش اهدا جوایز به مهمانان. جوایزی که از سوی اسپانسر برنامه به مهمانان داده می شود. با وجودی که بینندگان می دانند که قرار نیست این کادوها ارزش مادی و معنوی خاصی برای سلبریتی های پولدار و گران قیمت سینما و تلویزیون داشته باشند، ولی باز هم در اکثر برنامه ها شاهد واکنش ها و خوشحالی های زیاده از حد و تصنعی مهمانان برنامه همرفیق هستیم. واکنش هایی که نمی تواند هیچ توجیه منطقی داشته باشد. مثلا برای یک انگشتر بدلی هدیه برنامه همرفیق.

 

 

عطرهای زنانه و مردانه برند مهران مدیری

 

 

شایعه دستمزدهای نجومی مهمانان برنامه همرفیق شهاب حسینی

 

شایعه دستمزدهای نجومی مهمانان برنامه همرفیق شهاب حسینی

 

یکی از بحث های حاشیه ای برنامه همرفیق قطعا ماجرای در نظر گرفتن دستمزدهای نجومی برای مهمانان برنامه بود. دستمزدی که حداقل با توجه به برخی شایعات می توانسته تا ۵۰۰ میلیون تومان برای حضور در یک برنامه بالا بوده باشد. اخبار و شایعات زیادی در مورد دستمزدهای نجومی مهمانان برنامه همرفیق در رسانه های مختلفی از خبرگزاری های دولتی تا شبکه های اجتماعی پیچید. ولی هیچکدام از عوامل و تهیه کنندگان برنامه در صدد تکذیب یا شفاف سازی مسائل برنیامدند.

 

حتی حسن خدادادی، تهیه ‌کننده سریال همرفیق در گفتگویی که با روزنامه فرهیختگان داشت، نه تنها پاسخ درستی به این نشریه نداد، بلکه تهدید به شکایت از رسانه ها کرد. با توجه به جواب های دو پهلو و مبهم تهیه کننده برنامه همرفیق از «به خاطر احترام و جایگاه مهمانان نگذاشتم کسی دست خالی از پیش ما برود…» تا اینکه هزینه برنامه های شبکه نمایش خانگی «از بسیاری از برنامه های سازمان (صدا و سیما) ارزان تر تمام شدند..» به بحث ها و شایعات بیشتری نیز دامن زد. شایعاتی که ظاهرا با توجه به پاسخ های تهیه کنندگان و عوامل برنامه همرفیق باید واقعیت داشته باشند.

 

 

نگاهی به مجموعه تلویزیونی پایتخت

 

 

جمع بندی نهایی

 

در همه جای دنیا برنامه های تاک شو و گفتگوهای شبانه از پربیننده ترین و جذاب ترین برنامه های تلویزیونی هستند. حتی آن دسته از کسانی که حتی در زندگی خود یک بار هم وسوسه نشدند یکی از این دست برنامه های تلویزیونی را تماشا کنند، وقتی که قرار باشد صحبت های هنرمند، ورزشکار یا نویسنده و کارگردان مورد علاقه خود را بشنوند عادت را کنار می گذارند و سری به این برنامه ها می زنند. ولی صرف حضور مهمانان خصوصا مهمانانی که کمتر اهل رسانه و گفتگو هستند، نمی تواند برنامه گفتگومحوری همچون همرفیق را جذاب کند.

 

عوامل مختلفی دست به دست هم می دهند تا یک برنامه تاک شو جذاب و دیدنی شود. از اجراهای هوشمندانه مجری های برنامه ها که همیشه سوالات جذابی را با توجه به ریتم و روند برنامه در آستین خود دارند، تا حتی نحوه حضور تماشاچی ها، اجرای موسیقی و بخش های دیگر. متأسفانه تا اینجای برنامه همرفیق شاهد برنامه ای نبودیم که از مخاطبان و منتقدان نمره قبولی را گرفته باشد. با توجه به اینکه تمام قسمت های فصل اول برنامه همرفیق ضبط شده ظاهرا حداقل قرار نیست در فصل اول شاهد تغییر محسوسی در روند اجرای این مجموعه گفتگومحور باشیم. ولی اگر قرار باشد فصل دومی از برنامه همرفیق از شبکه نماوا تولید و پخش شود،‌ امیدواریم دست اندرکاران و تهیه کنندگان برنامه بازخوردهای مخاطبان را هم ملاک برنامه ریزی های آتی برنامه قرار دهند.

 

 

کالابرگ الکترونیک