خواص و فواید قهوه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن

خواص و فواید قهوه و مضرات احتمالی و طبع و مصلح آن


23 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
خواص و فواید قهوه

قرن هاست که قهوه هم مورد تمجید و هم مورد نکوهش قرار می گیرد. تا جایی که برخی آن را عامل ناتوانی و جنون می دانند و بعضی دیگر درمانی برای تنبلی یا «هدیه ای از بهشت». همه این ها به خاطر این است که کافئین، یعنی پر مصرف ترین ماده روانگردان در جهان، شناخته شده ترین ترکیب موجود در قهوه است. خواص و فواید قهوه بر سلامت انسان به خوبی مورد بررسی قرار گرفته، اما قهوه به طور کلی یک نوشیدنی پیچیده با هزاران ماده مختلف است. برخی از مطالعات استدلال می کنند که قهوه بدون کافئین یا دی کف و  قهوه کافئین دار ممکن است اثرات یکسانی برای سلامتی داشته باشند و نشان می دهد که کافئین به تنهایی مسئول فواید قهوه برای سلامتی نیست. در این مقاله از سرویس سلامت مجله کوروش به بررسی خواص و فواید قهوه، مضرات قهوه، تاریخچه و طبع و مصلح و هر آن چه باید درباره آن بدانید، می گوییم.

 

 

انواع قهوه

 

انواع قهوه

 

دو گونه از گیاه قهوه، Coffea arabica و C. canephora، تقریبا تمام مصرف جهان را تأمین می کنند.

 

قهوه عربیکا: عربیکا نسبت به روبوستا، اصلی ترین نوع C. canephora، نوعی دم کرده ملایم تر، خوش طعم تر و معطرتر آن محسوب می شود. دانه های عربیکا پهن تر و کشیده تر از روبوستا اما ظریف تر و در برابر آفات آسیب پذیرتر است. همچنین به آب و هوای نیمه گرمسیری خنک نیاز دارد. چون باید در ارتفاعات بالاتر (۶۰۰ تا ۲۰۰۰ متر) رشد کند و به رطوبت، آفتاب و سایه زیادی نیاز دارد. آمریکای لاتین، شرق آفریقا، آسیا و عربستان تولید کنندگان اصلی قهوه عربیکا هستند.

 

قهوه روبوستا: دانه روبوستا گردتر و محدب تر و دلچسب تر است. روبوستا می تواند در ارتفاعات پایین تر (از سطح دریا تا ۲۰۰۰ پا) رشد کند. علاوه بر این، روند تولید قهوه روبوستا ارزان تر است و دو برابر قهوه عربیکا کافئین دارد. بد نیست بدانید که غرب و مرکز آفریقا، آسیای جنوب شرقی و برزیل، تولیدکنندگان اصلی قهوه روبوستا هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: چای مفیدتر است یا قهوه؟

 

 

تاریخچه قهوه

 

تاریخچه قهوه

 

گفته می شود که گیاهان قهوه وحشی، احتمالا از کفا (کافا)، اتیوپی، به جنوب عربستان، برده و در قرن پانزدهم کشت شده اند. منشاء واقعی قهوه هرچه باشد، بدون شک اثر تحریک کننده آن باعث محبوبیتش شده است. از قضا، اگر چه مقامات اسلامی در زمان گذشته این نوشیدنی را روانگردان و محرک و بنابراین از نظر قرآن ممنوع اعلام کردند، اما بسیاری از مسلمانان جذب این نوشیدنی به عنوان جایگزینی برای الکل شدند. ولی با وجود تهدید مجازات های شدید، نوشیدن قهوه به سرعت در بین اعراب و همسایگان آنها گسترش یافت و حتی باعث ایجاد یک نهاد اجتماعی و فرهنگی جدید، به نام «قهوه خانه» شد.

 

 

قهوه در کشورهای اسلامی

 

قهوه خانه ها برای اولین بار در قرن پانزدهم در مکه و در قرن شانزدهم در قسطنطنیه (استانبول فعلی) ظاهر شدند. آنها به مکان های ملاقات مشهوری تبدیل شدند که در آن افراد تحصیل کرده اغلب برای گفت و گو، بازی شطرنج یا تخته نرد، آهنگ و رقص، گوش دادن به موسیقی، بحث در مورد سیاست، اخبار روز و سیگار کشیدن و نوشیدن گرد هم می آمدند. آنها به خاطر مشتریانی که جذب می کردند به «مکتب خرد» معروف شدند. اگر چه رهبران سیاسی و مذهبی از گفت و گوی آزاد و صریح رایج در چنین موسساتی می ترسیدند، اما ممنوعیت مکرر قهوه خانه ها غیر ممکن بود. دیگر این نوشیدنی در مراسم و فرهنگ روزانه جا افتاده بود.

 

 

قهوه در اروپا

 

در قرن های ۱۶ و ۱۷ به کشورهای اروپایی وارد شد. روایات زیادی در مورد ممنوعیت یا تأیید آن به عنوان معجون مذهبی، سیاسی و پزشکی ثبت شده است. در پایان قرن هفدهم، قهوه خانه ها در سراسر بریتانیا، مستعمرات بریتانیا در آمریکا و قاره اروپا برپا شدند. تا پایان قرن ۱۷، عرضه محدود قهوه در جهان تقریبا از استان یمن در جنوب عربستان انجام می شد. اما با افزایش محبوبیت این نوشیدنی، کشت گیاه به سرعت در جاوه و دیگر جزایر مجمع الجزایر اندونزی در قرن ۱۷ و در قاره آمریکا در قرن ۱۸ گسترش یافت. کشت قهوه در جزایر هاوایی در سال ۱۸۲۵ آغاز شد.

حتما بخوانید  این 11 خوراکی پوست‌ را شفاف و جوان نگه می‌دارد

 

 

کشت قهوه در قرن بیستم

 

در قرن بیستم بیشترین میزان تولید قهوه در نیمکره غربی، به ویژه برزیل متمرکز شد. در اواخر قرن ۱۹ و اوایل قرن ۲۰، ماشین های برشته و آسیاب صنعتی مورد استفاده قرار گرفتند. همچنین روش های بدون کافئین برای دانه های قهوه سبز توسعه داده شد. پس از ۱۹۵۰ تولید قهوه فوری، کامل شد. محبوبیت قهوه فوری منجر به افزایش تولید دانه های روبوستا ارزان تر در آفریقا شد.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ دلیل علمی شگفت‌انگیز برای اثبات خواص درمانی قهوه

 

 

طبع و مصلح قهوه

 

طبع و مصلح قهوه

 

بنا بر آن چه در طب سنتی آمده، طبع قهوه سرد و خشک عنوان شده است. قهوه طبع را ملین و رطوبت را خشک می‌کند. برای افرادی که دارای طبع گرم هستند، قهوه یک نوشیدنی مناسب است و خواص و فواید قهوه برای آنها ببیشتر خواهد بود. برای سرد مزاج ها هم که به قهوه علاقه دارند، بهتر است آن را با مصلح قهوه یعنی زعفران مصرف کنند. افزودن زعفران طعم و رایحه قهوه را دلپذیر می کند. علاوه بر این طبع سرد قهوه را متعادل خواهد کرد. بهتر است در هنگام دم کردن قهوه، مقداری زعفران به آن بیفزایید.

 

 

خواص و فواید قهوه برای سلامتی

 

افزایش عملکرد فیزیکی بدن

 

تحقیقات درباره قهوه و مزایا و معایب آن برای انسان تقریبا به پایان نرسیده است، اما در اینجا لیستی از آنچه در حال حاضر می دانیم، آورده شده است.

 

 

۱- افزایش عملکرد فیزیکی بدن

 

حدود یک ساعت قبل از تمرین یک فنجان قهوه سیاه بنوشید. عملکرد شما می تواند ۱۱ تا ۱۲ درصد بهبود یابد. کافئین سطح آدرنالین را در خون شما افزایش می دهد. آدرنالین هورمون «مبارزه یا فرار» بدن شما است که کمک می کند تا برای انجام فعالیت بدنی آماده شوید.

 

 

۲- خواص و فواید قهوه برای کاهش وزن

 

قهوه حاوی منیزیم و پتاسیم است که به بدن در استفاده از انسولین کمک می کند، سطح قند خون را تنظیم کرده و میل شما را به خوردن غذاهای شیرین و تنقلات کاهش می دهد.

 

 

۳- خواص و فواید قهوه در چربی سوزی

 

کافئین به سلول های چربی کمک می کند تا چربی بدن را تجزیه کرده و از آن به عنوان سوخت برای تمرین استفاده کنند.

 

 

۴- افزایش تمرکز و هوشیاری با قهوه

 

افزایش تمرکز و هوشیاری با قهوه

 

مصرف متوسط ​​کافئین، ۱ تا ۶ فنجان در روز، به تمرکز شما کمک می کند و هوشیاری ذهنی تان را بهبود می بخشد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین زمان نوشیدن قهوه برای پیشگیری از بی‌خوابی

 

 

۵- خواص و فواید قهوه در کاهش خطر مرگ

 

مطالعات نشان داده است که خطر کلی مرگ زودرس در کسانی که قهوه می نوشند، ۲۵ درصد کمتر از کسانی است که قهوه نمی نوشند.

 

 

۶- خواص و فواید قهوه برای سرطان

 

یک مطالعه نشان داده است که قهوه ممکن است خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان را ۲۰ درصد و سرطان آندومتر را در زنان تا ۲۵ درصد کاهش دهد. افراد گروه آزمایش روزانه چهار فنجان قهوه می نوشیدند. کافئین همچنین ممکن است از ایجاد سرطان سلول بازال، شایع ترین نوع سرطان پوست جلوگیری کند

 

 

۷- کاهش خطر سکته مغزی با قهوه

 

کاهش خطر سکته مغزی با قهوه

 

مصرف منطقی قهوه (۲-۴ فنجان در روز) با کاهش خطر سکته مغزی همراه است.

 

 

۸- کاهش خطر ابتلا به بیماری پارکینسون

 

مطالعات نشان داده است که نوشیدن منظم قهوه خطر ابتلا به بیماری پارکینسون را تا ۲۵ درصد کاهش می دهد. شواهدی وجود دارد که نشان می دهد قهوه باعث فعالیت قسمتی از مغز می شود که تحت تاثیر پارکینسون قرار دارد.

 

 

۹. خواص و فواید قهوه در تقویت بدن

 

قهوه حاوی مقدار زیادی آنتی اکسیدان است که به عنوان رزمندگان کوچکی در برابر رادیکال های آزاد در بدن شما می جنگند و از آن محافظت می کنند.

 

 

۱۰. کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

 

کاهش خطر ابتلا به دیابت نوع ۲

 

کافئین حساسیت شما به انسولین را کاهش می دهد و تحمل گلوکز را مختل می کند. بنابراین خطر ابتلا به دیابت نوع ۲ را کاهش می دهد

 

 

۱۱. خواص و فواید قهوه برای مغز

 

قهوه از مغز شما محافظت می کند. سطوح بالای کافئین در خون خطر ابتلا به بیماری آلزایمر را کاهش می دهد. همچنین خطر زوال عقل را پایین می آورد.

 

 

۱۲. تقویت روحیه با قهوه

 

قهوه روحیه شما را شادتر می کند، با افسردگی مبارزه می کند و خطر خودکشی را کاهش می دهد. کافئین سیستم عصبی مرکزی را تحریک می کند و باعث تولید انتقال دهنده های عصبی مانند سروتونین، دوپامین و نورآدرنالین می شود که خلق و خوی شما را بالا می برد. دو فنجان قهوه در روز تا ۵۰ درصد از خطر خودکشی جلوگیری می کند. این احتمال وجود دارد که با افزایش تولید مواد شیمیایی مغز که دارای اثرات ضد افسردگی هستند.

حتما بخوانید  ۳ مدل طرز تهیه قهوه اتریشی (وین اینسپانر و زنجبیلی) به روش کافی شاپ

 

 

مضرات قهوه برای سلامتی

 

مضرات قهوه برای سلامتی

 

۱. قهوه بد می تواند سمی باشد

 

قهوه بی کیفیت می تواند ناخالصی های زیادی در خود داشته باشد و بیماری، سردرد یا احساس تهوع را به وجود آورد. این موضوع می تواند در صورتی اتفاق بیفتد که قهوه از دانه هایی که بیش از حد مانده یا فاسد شده اند، تهیه شود. حتی یک دانه قهوه فاسد، می تواند فنجان شما را سمی کند. پس اگر بودجه بالاتری را اختصاص دهید و در عوض از سلامت قهوه مطمئن باشید، نگرانی شما را تهدید نخواهد کرد.

 

 

۲. قهوه می تواند شما را بکشد

 

بله، اگر ۸۰ تا ۱۰۰ فنجان (۲۳ لیتر) در یک جلسه کوتاه بنوشید. این دوز کشنده است. این یعنی در این صورت ۱۰ تا ۱۳ گرم کافئین در بدن شما وجود دارد. با این حال، قبل از رسیدن به این نقطه، بیشتر آن را بالا خواهید آود. چون ۲۳ لیتر مایعات زیاد است. حتی نوشیدن ۲۳ لیتر آب هم می تواند کشنده باشد.

 

 

۳. ایجاد بی خوابی و بی قراری

 

حداکثر مقدار توصیه شده برای کافئین ۴۰۰ میلی گرم است. این یعنی تقریبا مقدار دریافتی از ۴ فنجان قهوه. اگر به کافئین حساس هستید، مراقب میزان مصرف قهوه باشید. احتمالا از قبل می دانید که چه مقدار و چه نوع قهوه ای مناسب شما است یا مناسب شما نیست. مقدار کافئینی که برای مصرف انسان بی خطر است در واقع در DNA ما نوشته شده است.

 

 

۴- مضرات قهوه برای زنان باردار

 

اگر باردار هستید از خوردن بیش از یک فنجان قهوه در روز بپرهیزید. مطالعات در مورد تأثیر قهوه بر روی جنین بحث برانگیز بوده است، اما یک چیز مسلم است: اگر در دوران بارداری قهوه بنوشید، کافئین به جنین هم می رسد و کودک شما به کافئین بسیار حساس است. بنابراین، اگر شما قهوه خور قهار هستید و نمی توانید در دوران بارداری نوشیدن آن را متوقف کنید، حداقل مصرف قهوه خود را به یک فنجان در روز کاهش دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: 

 

طرز تهیه قهوه ترک با تمام نکات آن 

 

طرز تهیه قهوه فرانسه با فرنچ پرس

 

 

۵. مضرات قهوه برای کلسترول

 

اگر کلسترول خون تان بالا است، لطفا قهوه فیلتر شده را انتخاب کنید. دانه های قهوه حاوی کافستول و کاوهول هستند، دو ماده ای که به نظر می رسد سطح کلسترول بد یا LDL را افزایش می دهند. فیلتر کردن قهوه میزان بیشتری از کلسترول بد را به دام می اندازد، اما کافستول و کاوهول در اسپرسو، قهوه ترکی، قهوه فرانسوی و قهوه اسکاندیناوی یافت می شود. (دریافت کلسترول بد از یک فنجان اسپرسو بسیار اندک است. به طوری که برای افرادی که دارای سطح کلسترول طبیعی هستند، خطرناک نیست. همچنین برخی مطالعات در مراحل اولیه تشخیص وجود دارد که نشان می دهد کافستول و کاوهول ممکن است برخی از اثرات مفید ضد سرطانی داشته و برای کبد مفید باشد.)

 

 

۶- مضرات قهوه برای کودکان

 

مصرف قهوه در کودکان، ممکن است شب ادراری را افزایش دهد. یک نظرسنجی نشان داد که مصرف کافئین در کودکان ۵ تا ۷ ساله احتمال شب ادراری را بالا خواهد برد.

 

 

 آیا قهوه برای شما خوب است یا بد؟

 

 آیا قهوه برای شما خوب است یا بد؟

 

اگر کلسترول بالایی دارید یا بدن تان به کافئین حساس است. باردار یا والد هستید، باید به نوشیدن قهوه توجه کنید.

 

 

چقدر قهوه بخوریم تا سالم بمانیم؟

 

در مطالعات متعددی که در سراسر جهان انجام شده است، مصرف روزانه چهار یا پنج فنجان قهوه (یا حدود ۴۰۰ میلی گرم کافئین) با کاهش میزان مرگ و میر همراه بوده است. در تحقیقی که روی بیش از ۲۰۰ هزار شرکت کننده تا ۳۰ سال انجام شد، افرادی که روزانه سه تا پنج فنجان قهوه، با یا بدون کافئین می نوشیدند، ۱۵ درصد کمتر از افرادی که از قهوه خودداری می کردند، زودتر دچار مرگ شدند. مصرف مقادیر معقول قهوه می تواند مفید باشد. همچنین می تواند از بروز بیماری های جدی جلوگیری کند، ذهن و ماهیچه های شما را تقویت کرده و حتی به شما در کاهش وزن کمک کند. به یاد داشته باشید، تا زمانی که قهوه مخصوص و بدون سم می نوشید و آن را با احتیاط دم می کنید، می توانید از خواص و فواید قهوه در کنار طعم آن لذت ببرید.

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید قهوه و روش تشخیص قهوه اصل از تقلبی

 

 

منبع: britannica /blog.warriorcoffee/ nytimes

 

کالابرگ الکترونیک