۱۴ نکته مهم و ضروری کمپ زدن در تابستان + لیست لوازم ضروری کمپ

۱۴ نکته مهم و ضروری کمپ زدن در تابستان + لیست لوازم ضروری کمپ


16 مرداد 1402 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
کمپ زدن در تابستان

کمپینگ در تابستان یکی از تفریح‌های سالم و مفرح برای بسیاری از افراد در تمام نقاط دنیا از جمله ایران است. اما کسانی که اقدام به کمپینگ تابستانه می‌کنند، حتما باید رعایت برخی موارد را در نظر داشته باشند تا بتوانند از تفریح خود بیشترین لذت را ببرند. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی نکته‌های مهم و ضروری برای کمپ زدن در تابستان جهت مراقبت از خودتان و محیط زیست می‌پردازیم و لیست لوازم ضروری کمپینگ تابستانه را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

برای کمپینگ تابستانی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

 

برای کمپینگ تابستانی چه اصولی را باید رعایت کنیم؟

 

برای کمپ زدن در تابستان، چه قصد کمپ زدن در جنگل باشد یا کمپ طبیعت‌گردی، باید در مورد نکات مهم و ضروری کمپینگ تابستانه اطلاع داشته باشید. در ادامه به نکات مهمی که قبل از کمپ تابستانی باید بدانید می‌پردازیم.

شرایط آب و هوایی را بررسی کنید

از زمانی که تصمیم می‌گیرید به کمپ تابستانی بروید، باید ابتدا زمان مورد نظر را انتخاب کرده و بعد نسبت انتخاب مکان کمپینگ کمپ اقدام کنید. حتما اطلاعات مربوط به وضع آب و هوا در مبدا و مقصد کمپینگ را بررسی کنید. ممکن است در روز کمپ کردن، وزش باد شدید، گرد و غبار، باران، رعد و برق و … اتفاق بیفتد. با رعایت این نکته، تغییرات ناگهانی آب و هوایی، شما را غافلگیر نخواهد کرد و آمادگی‌های لازم را خواهید داشت.

از سلامت وسیله نقلیه و کولر ماشین خود مطمئن شوید

اگر در فصل تابستان به کمپ می‌روید، سرویس دوره‌ای خودرو را قبل از حرکت انجام دهید. باید آمادگی مقابله با گرمای هوا یا تابش شدید نور خورشید را داشته باشید. از سرویس سیستم خنک کننده و کولر ماشین غافل نشوید. برای این کار، ابتدا فیلتر کولر را عوض کرده و هر نشانه‌ای از خرابی در دستگاه را چک کنید.

مطمئن شوید که واشر بین سقف خودرو و سیستم تهویه را از نظر زنگ زدن بررسی کرده‌اید. همچنین فنر واشر را تمیز کنید چون وجود آلودگی در این قسمت، باعث ناکارآمدی قطعه مورد نظر می‌شود. با انجام این کار‌ها، خیالتان راحت می‌شود که سیستم خنک کننده خودرو، هوای داخل ماشین را تا رسیدن به مقصد و در مسیر برگشت خنک می‌کند.

آفتابگیر شیشه خودرو داشته باشید

آفتاب‌گیر برای شیشه‌های جلو و بغل، می‌تواند از تابش مستقیم نور خورشید به داخل خودرو جلوگیری کند. با این وسایل، هم فضای داخل خودرو خنک‌ می‌ماند، هم در زمان استفاده از کولر، خودرو زودتر خنک می‌شود و هم سرنشینان خودرو از آفتاب سوختگی در امان خواهد ماند.

در انتخاب مکان کمپینگ دقت کنید

 

در انتخاب مکان کمپینگ دقت کنید

 

برای انتخاب مقصد و چادر زدن و کمپ کردن، تحقیقات کافی را انجام دهید. به هیچ وجه در محل‌های ناشناخته و بدون تحقیق و بررسی کافی، اقدام به دایر کردن کمپ طبیعت‌گردی نکنید. به یاد داشته باشید که تنها زیبایی یک منطقه نمی‌تواند به معنی مناسب بودن آن محل برای کمپینگ باشد. شما می‌توانید با مشورت افراد حرفه‌ای و راه بلد که پیش‌تر به آن منطقه سفر کرده‌اند یا از اهالی بومی مکانی که قصد کمپ زدن در تابستان را دارید، در خصوص وجود حیوانات وحشی و خطرات احتمالی، اطلاع کسب کنید. در صورتی که تورها و گروه‌های طبیعت‌گردی در منطقه حضور دارند، از آنها راهنمایی بخواهید یا در نزدیک همان‌ تورها کمپ بزنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش
حتما بخوانید  بهترین انواع شامپو مخصوص موهای چرب و نازک

نکات کمپ زدن در جنگل در فصل تابستان

برای کمپ طبیعت گردی در زیر درختان باید احتیاط کنید. کمپ زدن زیر درختان مرتفع خطر صاعقه را در پی دارد و در موقع بارندگی هم آب بیشتری در آن قسمت‌ها جمع می‌شود. در مورد درختان خشک و پوسیده احتیاط کنید که در اثر باد شدید، احتمال شکسته شدن و سقوط دارند. همچنین مراقب احتمال وقوع آتش سوزی در اثر روشن کردن آتش در نزدیکی درختان خشک باشید. در فصل تابستان (و البته سایر فصول سال) حتی آتش یک سیگار نیم‌سوز یا یک زغال منقل هم می‌تواند آتش‌سوزی بزرگی در جنگل به بار بیاورد و هم جان شما را به خطر بیندازد و هم به محیط زیست صدمه بزند.

بیشتر بخوانید: تابستان کجا سفر کنیم

نکات مهم دیگر درباره کمپ زدن در تابستان

 

کمپینگ تابستانی

 

  • در هنگام کمپینگ تابستانی، تمیز نگه داشتن محیط زیست و آسیب نرساندن به آن مهم‌ترین وظیفه ما در طبیعت‌گردی و سفر است. کیسه‌ها یا جعبه‌هایی را برای جمع آوری زباله با خود به همراه داشته باشید.
  • در هنگام انتخاب محل اسکان و محل کمپ‌زنی در تابستان و سایر فصول سال به این موضوع دقت کنید که سمت شمال و شرق، مناسب‌ترین محل‌ها برای استقرار و چادرزنی هستند چون در این دو سمت در زمان طلوع خورشید، گرما و در هنگام ظهر، سایه خواهید داشت.
  • بهترین زمان برای برپا کردن چادر و سایبان کمپینگ در هنگام عصر است چون فعالیت در هنگام ظهر و تابش مستقیم آفتاب، بسیار دشوار می‌شود و ممکن است فضای داخل چادر، گرم شود و نتوان در آن استراحت کرد.
  • مواد غذایی قابل فساد را در یخدان یا یخچال نگهداری کنید چون در کمپینگ تابستانی به دلیل گرمای شدید، احتمال خراب شدن مواد غذایی زیاد است.
  • یکی از مهم‌ترین نکات مورد توجه در کمپینگ تابستانه، توجه به سلامت پوست است. با استفاده از کرم‌های ضد آفتاب از پوست خود در برابر آفتاب سوختگی، محافظت کنید.
  • حتما در انتخاب وعده‌های غذایی خود دقت کنید تا در عین سبک بودن، سالم باشد و دچار مسمومیت نشوید.
  • تلفن همراه شما باید همواره برای شرایط ضروری و اورژانسی شارژ داشته باشد. ممکن است تلفن همراه در مناطقی مثل جنگل آنتن ندهد. در این مواقع تلفن ماهواره‌ای یا رادیویی یا GPS می‌تواند به شما کمک کند تا راه را گم نکنید.
  • به این نکته توجه کنید که در کنار چادر مسافرتی آتش روشن نکنید. انجام این بسیار خطرناک است و ممکن است وزش باد باعث سرایت آتش به چادر شود.

لیست وسایل ضروری کمپ در تابستان

 

لیست وسایل ضروری کمپ در تابستان 

 

وسایل کمپینگ در تمام فصول سال جزو ضرورت‌های کمپ زدن در جنگل یا کمپینگ طبیعت‌گردی است. ابتدا بهتر است یک لیست کامل از وسایلی که باید در هنگام کمپ زدن در تابستان با خود به همراه داشته باشید، تهیه کنید. وسایل کمپینگ تابستانه باید شامل موارد زیر باشد.

چادر مسافرتی

برای کمپینگ یکی از مهم‌ترین وسایل، چادر مسافرتی است. چادرهای مسافرتی برای ماندن در شب یا حتی روز، ضروری هستند. انواع جنس‌ها برای چادرها وجود دارند که شامل چادر برزنتی، چادر با جنس الیاف مصنوعی و برزنت شمعی می‌شوند. سعی کنید چادرهایی انتخاب کنید که جنس ضد‌آب داشته باشند. همچنین باید اندازه چادر، متناسب یا تعداد افراد و وزن آن هم سبک باشد.

حتما بخوانید  بهترین روش‌ ها برای مراقبت و درمان موی چرب

کیسه خواب و زیرانداز

فرقی نمی‌کند در تابستان کمپ می‌کنید یا زمستان، کیسه خواب مناسب و زیرانداز، از وسایل مهم هستند که باید به همراه داشته باشید. سعی کنید این وسایل را از جنس‌های مرغوب و باکیفیت انتخاب کنید تا خواب و استراحت‌تان دچار اختلال نشود.

لباس، کفش و کوله پشتی مناسب

لباس مناسب فصل تابستان باعث می‌شود موقع کمپینگ تابستانه گرمازده نشوید. لباستان همچنین باید سبک باشد. کفش مناسب کوهنوردی هم می‌تواند پاهایتان را از آسیب حفظ کنید یا از لیز خوردن جلوگیری به عمل آورد. علاوه بر این، کوله پشتی خوب با اندازه مناسب، هم وسیله خوبی برای قرار دادن وسایل کمپینگ است و هم از کمردرد پیشگیری می‌کند. دستمال سر تابستانه، عینک آفتابی و کلاه آفتاب‌گیر را فراموش نکنید.

دارو و لوازم بهداشتی

رعایت بهداشت در کمپ تابستانی هم برای خودتان و هم برای محیط زیست بسیار مهم است. در هنگام سفرهای کوتاه و کمپ کردن، وسایل بهداشت فردی مثل خمیردندان و مسواک، صابون مایع، باند و چسب زخم، شامپو سر و بدن، داروهای مسکن، سرماخوردگی، تهوع، حساسیت، سردرد، مشکلات گوارشی، یا داروهایی را که باید خودتان استفاده کنید، به همراه داشته باشید. کرم ضد آفتاب، اسپری یا کرم‌ ضد‌گزش حشرات و … نیز از ضروریات وسایل کمپینگ هستند.

در صورت تمایل کرم ضد آفتاب، خمیر دندان، مسواک، شامپو سر، مایع دستشویی، وسایل طبی و بهداشتی مثل باند و چسب زخم را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

لوازم الکتریکی

باتری گوشی، پاور بانک، دوربین یا لپ تاپ، هد لایت، چراغ قوه و … از جمله وسایلی هستند که در کمپینگ به آن نیاز خواهید داشت. قبل از کمپ زدن در تابستان، حتما چک کنید که این وسایل را با خود به همراه داشته باشید و جا نگذارید.

لوازم آشپزی و وسایل خورد و خوراک

اگر قصد آشپزی در طبیعت دارید، وسایل آشپزی کردن را باید به همراه داشته باشید، اجاق‌های گازی کوچک مسافرتی، وسایل پخت و پز، کلمن آب یا یخچال کمپینگ بسیار مهم هستند. به همراه داشتن غذاهای کنسروی، نوشیدنی‌های مقوی مثل انواع آبمیوه، ظروف غذاخوری، قاشق و چنگال و لیوان یک‌بار مصرف، سفره یک‌بار مصرف و کیسه زباله را فراموش نکنید. اگر هوا خیلی گرم است توصیه می‌کنیم آشپزی نکنید و از غذاهای آماده و کنسروجات استفاده کنید.

در صورت تمایل غذاهای آماده و کنسروجات، آبمیوه، آب، لوازم پیک نیک و مسافرت مثل زغال و آتش زا، سفره یکبار مصرف، کیسه زباله، ظروف یکبار مصرف را از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به روش‌های آنلاین، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: لوازم ضروی پیک نیک در فصل تابستان

سوالات متداول

وسایل کمپینگ چی ببریم؟

وسایل کمپینگ تابستانی چی ببریم؟

برای کمپ کردن در تابستان به وسایلی مثل چادر، زیرانداز، کوله پشتی، اسپری یا کرم ضدگزش پشه و حشرات، کفش مناسب، آب خنک، آبمیوه، غذاهای آماده و کنسروجات، کیسه زباله، کرم ضدآفتاب و … نیاز دارید.

برای کمپ تابستانه کجا برویم؟

برای کمپ کردن بنا به زمان و امکاناتی که در اختیار دارید، می‌توانید اقدام به سفر به یک مکان دور یا نزدیک به محل زندگی‌تان کنید. شرایط اقامت در محل کمپ را حتما از قبل به دقت بررسی کنید.

 

کالابرگ الکترونیک