۱۰ فواید خرما در ماه رمضان | فروش ویژه خرما در افق کوروش به مناسبت ماه رمضان

۱۰ فواید خرما در ماه رمضان | فروش ویژه خرما در افق کوروش به مناسبت ماه رمضان


10 اسفند 1402 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید خرما در ماه رمضان

همه ما تا حدودی درباره فواید مصرف خرما در ماه رمضان اطلاع داریم، اما اینکه خرما پای ثابت سفره‌های افطار و سحری ماه رمضان از زمان‌های دور تا به امروز بوده است، ثابت می‌کند که این میوه بهشتی از نظر طب پزشکی و سنتی یکی از بهترین و مفیدترین مواد غذایی برای حفظ سلامت بدن در ماه رمضان است. خرماها در انواع مختلف کشت و تولید می‌شوند و هر یک ویژگی‌های ظاهری، طعم و حتی مواد مغذی خاص خود را دارند. در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش به بررسی خواص خوردن خرما در ماه رمضان و اهمیت افطار کردن با خرما، تفاوت خرمای مضافتی و کبکاب و معرفی انواع خرما با تخفیف‌های شگفت‌انگیز در فروش ویژه خرما از فروشگاه‌های افق کوروش به مناسبت ماه رمضان می‌پردازیم.

فواید مصرف خرما در ماه رمضان

فواید مصرف خرما در ماه رمضان

خوردن خرما در ماه رمضان مثل بجا آوردن یک سنت قدیمی اسلامی و الگوبرداری از زندگی پیامبران و امامان است چون احادیث و روایات زیادی وجود دارند که در آنها درباره خواص شگفت‌انگیز خوردن خرما برای سلامت بدن تاکید شده است. همچنین پیامبر اسلام (ص) با خرما افطار می‌کردند یا برای رفع سردی بدن، خرما می‌خوردند.

اما چرا از میان این همه خوراکی، به فواید خرما در ماه رمضان بیشتر پرداخته شده است؟ در ادامه درباره اهمیت خوردن خرما در وعده سحری و افطار ماه رمضان بیشتر می‌پردازیم.

۱- فواید خرما برای کنترل اشتها

بعد از روزه گرفتن و سپری کردن ساعت‌های طولانی گرسنگی یا قبل از شروع روزه‌داری و هنگام سحری خوردن، احتمال کم‌خوری یا پرخوری وجود دارد. این موضوع کاملا طبیعی است چون بدن برای اینکه خودش را با شرایط جدید وفق بدهد، به زمان نیاز دارد.

برای اینکه بدن به خوبی از پس این شرایط بربیاید، خوردن خرما کبکاب، مضافتی یا انواع خرماهای دیگر، در زمان افطار به همراه یک لیوان آب جوش بسیار کمک‌کننده است. خرما می‌تواند آنزیم‌های معده را که در طول روزه‌داری و گرسنگی کاهش پیدا کرده‌‌اند، به حد نرمال برساند تا در زمان غذا خوردن، معده دچار مشکل نشود. در نتیجه باعث کنترل اشتها و جلوگیری از کم‌خوری یا پرخوری می‌شود.

۲- خواص خرما برای افزایش انرژی جسمی

روزه‌داری باعث کاهش قند خون می‌شود و این موضوع بر عملکرد جسمی، دستگاه گوارش، عملکرد مغز، کارکرد معده و دیگر اجزای بدن تاثیر می‌گذارد. یکی از فواید خوردن خرما در افطار ماه رمضان این است که این میوه به خوبی هضم می‌شود و ظرف ۲۰ دقیقه، بدن انرژی و توان از دست رفته خود را دوباره به دست می‌آورد.

در نتیجه با مصرف چند دانه خرما می‌توانید انرژی حرکتی و ذهنی خود را بعد از افطار به دست آورید یا در وعده سحری برای گذراندن چند ساعت روزه‌داری بدون تحلیل بیش از حد انرژی آماده شوید.

۳- فواید خرما برای افزایش توانایی ذهنی

فواید خرما برای افزایش توانایی ذهنی

کم شدن میزان قند خون، علاوه بر جسم، بر عملکرد مغز هم تاثیر می‌گذارد و آن را کاهش می‌دهد. در نتیجه بدن دچار احساس ضعف و کسالت شده و تمرکز فرد کم می‌شود. با مصرف خرما در ماه رمضان و وعده افطار، بدن قند مورد نیاز مغز را به دست آورده و ذهن می‌تواند به خوبی به فعالیت بپردازد.

۴- آرامش بیشتر و بهبود کیفیت خواب با خرما

خوردن خرما سطح ترشح هورمون سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد. سروتونین یک ترکیب آرامبخش است که استرس را کاهش می‌دهد. همچنین خرما سرشار از سدیم و پتاسیم است که باعث بهبود عملکرد سیستم مغز می‌شوند. در نتیجه خوردن خرما در ماه رمضان باعث ایجاد آرامش و کم شدن اضطراب می‌شود.

این را هم در نظر داشته باشید که برای اینکه سحرهای ماه رمضان راحت‌تر بیدار شوید و سحری میل کنید، باید شب‌ها زودتر بخوابید. داشتن یک خواب راحت مستلزم داشتن آرامش است؛ پس برای داشتن خواب باکیفیت‌تر، خوردن چند دانه خرما به همراه شیر در ساعات آخر شب و قبل از خواب، کمک زیادی به شما می‌کند.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش آلو بدون گوشت به 3 روش مرحله به مرحله

۵- خواص خرما برای پیشگیری از یبوست و مشکلات روده

یکی از شایع‌ترین مشکلات در ماه رمضان برای افراد روزه‌دار، به خصوص برای کسانی که مستعد بیماری‌های روده هستند، عارضه یبوست است. تغییر در تعداد وعده‌های غذایی، ننوشیدن آب و کم شدن میزان فیبر در بدن، موجب بروز این مشکل می‌شود. خرما خواص ملین و پاکسازی روده‌ها را دارد و خوردن آن در ماه رمضان، باکتری‌‌های مفید روده را افزایش می‌دهد و در نتیجه از یبوست جلوگیری می‌کند.

۶- فواید خرما در ماه رمضان برای معده

فواید خرما در ماه رمضان برای معده

برخی افراد روزه‌دار در ماه رمضان با مشکل معده درد مواجه می‌شوند. در ماه رمضان که روزه‌داری باعث کاهش فعالیت‌های معده می‌شود، خوردن یک غذای سنگین می‌تواند معده را دچار شوک کند. این در حالی است که خرما به عنوان یک میوه زودهضم، اسید معده را خنثی کرده و خوردن آن مخصوصا با یک لیوان چای کمرنگ، به تقویت معده و فعالیت مجدد بعد از چند ساعت سکون و بی‌فعالیت بودن معده، کمک می‌کند. به همین دلیل برای کاهش نفخ و درد معده بعد از افطار خوردن خرما توصیه می‌شود.

۷- انرژی‌رسانی به بدن با خرما

از آنجایی که خرما سرشار از پروتئین، کربوهیدرات، اسید فولیک، آهن و چربی مفید است، ۳۰ دقیقه بعد از مصرف ۳ عدد خرما در وعده افطار یا سحری، بدن حس سرحال شدن و پر انرژی ‌شدن می‌کند. همچنین قند‌های طبیعی مثل فروکتوز، ساکاروز و گلوکز موجود در خرما به افزایش انرژی بدن کمک می‌کنند.

به همین دلیل خوردن خرما در وعده افطار و سحری انرژی از دست رفته شما را بازمی‌گرداند و نیز انرژی شما را برای یک روز دیگر برای روزه‌داری تامین می‌کند.

۸- فواید خرما برای تقویت سیستم ایمنی بدن

مهم‌ترین فایده تقویت سیستم ایمنی، ابتلای کمتر به بیماری‌های مختلف است. با خوردن خرما می‌توانید از بدن در مقابل انواع بیماری‌های ویروسی، باکتریایی، بیماری‌های عفونی و غیرعفونی محافظت کنید.

۹- تامین ویتامین‌های بدن با خرما

خرما به عنوان یک غذای کامل سرشار از ویتامین‌های A, B, C, E و مواد معدنی مثل فسفر، منیزیم، آهن و کلسیم است. خوردن ۳ عدد خرما (۳ عدد خرما حدود ۶۰ کیلوکالری انرژی دارد)، به اندازه خوردن یک واحد میوه، ارزش غذایی دارد و به کاهش کم‌خونی، پیشگیری از افت فشار فرد روزه‌دار و افزایش فشار خون مثبت کمک می‌کند.

۱۰- فواید خوردن خرما برای لاغری در ماه رمضان

بعد از چند ساعت روزه‌داری و تحمل گرسنگی، یا بدن میل زیادی به خوردن غذا دارد یا فرد دچار بی‌اشتهایی می‌شود. خوردن ۳ عدد خرما در وعده افطار به بدن کمک می‌کند تا خود را برای غذا خوردن آماده کند و به خاطر حس سیری و قند طبیعی موجود در آن، از بروز پرخوری یا کم‌خوری در زمان افطار پیشگیری خواهد کرد.

چه کسانی نباید خرما بخورند؟

در اصل خرما جزو میوه‌های مفیدی است که همه افراد می‌توانند از مزایای سلامتی آن بهره ببرند اما مثل هر غذای مفید دیگری، اگر در مصرف خرما حتی در ماه رمضان، زیاده‌روی کنید، ممکن است مشکلاتی برای سلامتتان اتفاق بیفتد که البته گزارش‌های محدودی درباره عوارض مصرف خرما وجود دارد.

  • یکی از گروه‌های پرخطر برای منع مصرف خرما، دیابتی‌ها هستند. به مبتلایان به قند خون یا دیابت، توصیه می‌شود که روزانه حداکثر ۲ عدد خرما بخورند. چون هر چند قند خرما طبیعی است ولی خوردن زیاد آن، برای این گروه مضر است.
  • گروه دیگر، افراد مبتلا به سندرم متابولیک، بیماران قلبی و عروقی و کسانی هستند که داخل دهانشان تاول یا زخم وجود دارد.
  • در ضمن افراد دارای مشکل اضافه وزن و چاقی نیز در خوردن خرما باید احتیاط بیشتری کنند و بیش از ۲ یا ۳ خرما در طول روز میل نکنند.

چه خرمایی بهتر است؛ کبکاب یا مضافتی؟

چه خرمایی بهتر است؛ خرمای کبکاب و خرمای مضافتی

نژادهای خرما بسیار متنوعند و علاوه بر ظاهر متفاوت، گاهی اوقات میزان کالری، قند و مواد معدنی آنها ممکن است کمی فرق داشته باشد. دو نوع متداول خرما در ایران، شامل «خرمای کبکاب» و «خرمای مضافتی» هستند که در ادامه ویژگی‌های آنها را بررسی خواهیم کرد.

ویژگی‌های خرمای مضافتی

ویژگی‌ های خرمای مضافتی

«خرمای مضافتی» با نام «خرمای بم» هم شناخته می‌شود چون این خرما جزو معروف‌ترین خرماهای کرمان بوده و درخت آن در شهرستان بم، به وفور وجود دارد. خرما مضافتی سرشار از ویتامین، پتاسیم و فسفر است و ظاهر متمایل به بیضی و طول ۳ تا ۴/۵ سانتی‌متر با بافت گوشتی، نرم و شیره‌دار دارد. هسته این خرما به گوشت آن نچسبیده و پوست آن هم که به رنگ مشکی براق و صاف و نازک است به راحتی جدا می‌شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه تارت مربایی نرم و خوشمزه در فر و قابلمه مرحله به مرحله

بد نیست بدانید هر چه رنگ رطب مضافتی سیاه‌تر باشد، پرفروش‌تر است، اما رنگ رطب مضافتی از ابتدا سیاه نیست. رطب ابتدا قرمز رنگ است و کم‌کم قهوه‌ای روشن و سپس قهوه‌ای تیره می‌شود. به خاطر رطوبت بالای خرمای مضافتی، این خرما باید در یخچال و دمای ۵ تا منفی ۵ درجه سانتی‌گراد نگهداری شود و جزو خشکبار به حساب نمی‌آید. در ۴۰ گرم خرمای مضافتی حدود ۱۲۱ کیلوکالری انرژی و ۲۶ گرم قند وجود دارد.

شما می‌توانید در فروش ویژه خرما در فروشگاه‌های زنجیره‌ای کوروش در سراسر کشور انواع خرما از جمله خرما و رطب مضافتی را با قیمت مقرون به صرفه و کیفیت بالا به روش‌های اینترنتی و حضوری تهیه کنید.

ویژگی‌های خرمای کبکاب

ویژگی‌ های خرمای کبکاب

«خرمای کبکاب» از جمله خرماهایی است که در مناطق جنوبی و گرم و خشک ایران، کاشت و برداشت می‌شود. این نژاد خرما، طعم شیرین و ظاهر بیضی شکل دارد. در ضمن سرشار از ویتامین‌های مفید برای بدن است. خرماهای کبکاب، دو نوع متداول دارند که برخی از آنها به شکل رطب و زرد رنگ هستند و برخی دیگر رسیده‌تر هستند و رنگ آنها به قهوه‌ای می‌زند.

خرمای کبکاب جزو خرماهای «تر» به حساب می‌آید و پوست ضخیمی دارد. اندازه خرماهای کبکاب ۳ تا ۴ سانتی‌متر است و رطوبت این خرما ۱۸ درصد برآورد می‌شود. در ۴۰ گرم خرمای کبکاب، ۱۱۱ کیلوکالری انرژی و ۲۵ گرم قند طبیعی وجود دارد.

شما می‌توانید در فروش ویژه خرما به مناسبت ماه مبارک رمضان در فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش در سراسر کشور به صورت اینترنتی و حضوری انواع خرما کبکاب را با قیمت مقرون به صرفه و با تخفیف‌های خوب خریداری کنید.

خرمای مضافتی و کبکاب مشکین

خرمای مضافتی و کبکاب مشکین 

«مشکین خرما» یکی از پیشگامان عرصه تهیه و توزیع خرمای مضافتی و کبکاب است که با بالاترین کیفیت و مناسب‌ترین قیمت، خرماهای خود را به بازار روانه می‌کند. شما می‌توانید خرماهای کبکاب و مضافتی مشکین در بسته‌بندی با وزن‌های مختلف را بنا بر نیاز خود در فروش ویژه خرما به مناسبت ماه رمضان از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش با درصد بالای تخفیف به روش‌های اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

خرمای کبکاب داردان

خرمای کبکاب داردان

اگر به دنبال یک خرمای کبکاب بهداشتی با بالاترین کیفیت و بسته‌بندی مناسب می‌گردید، «خرمای داردان» یکی از بهترین گزینه‌ها است. این برند، خرماهای تولیدی خود را در وزن‌های متنوع به بازار عرضه می‌کند که می‌توانید بنا بر میزان نیاز خود، آنها را خریداری کنید. در ضمن با خرید اینترنتی یا حضوری خرمای کبکاب داردان از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید از تخفیف‌های بالا روی این محصولات در فروش ویژه خرما به مناسبت ماه رمضان، بهره‌مند شوید.

خرمای کبکاب فامیلا

خرمای کبکاب فامیلا

«خرمای کبکاب فامیلا» به خاطر کیفیت بالای تولید و عرضه در بازارهای داخلی و صادراتی، مشهور است. گروه تجاری فامیلا، با دستگاه‌های به‌روز و بسته‌بندی‌های مناسب نیاز مشتریان، خرمای کبکاب را به متقاضیان این محصول عرضه می‌کند. شما هم می‌توانید با خرید خرمای کبکاب فامیلا در فروش ویژه خرمای فروشگاه‌های افق کوروش به مناسبت ماه رمضان به صورت حضوری و اینترنتی، از تخفیف‌های شگفت انگیز این محصول، نهایت بهره را ببرید.

سوالات متداول درباره خواص خرما در ماه رمضان

آیا خرما یک غذای کامل است؟

بله. خرما میوه‌ای است که یک غذای کامل محسوب می‌شود و این موضوع به خاطر ارزش غذایی بالای آن برای سلامتی است. به همین دلیل افطار کردن با خرما و خوردن خرما در وعده سحری ماه رمضان به بازیابی و حفظ انرژی بدن فرد روزه‌دار کمک می‌کند.

دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان چیست؟

از جمله فواید خرما پیشگیری از یبوست و نفخ معده و احساس ضعف در اثر کاهش قند خون است، مواردی که معمولا افراد روزه‌دار ممکن است با آن مواجه شوند، به همین دلیل افطار کردن با خرما در ماه رمضان از جمله توصیه‌های پزشکی و طب سنتی و اسلامی محسوب می‌شود.

میزان مصرف خرما در روز چقدر باید باشد؟

مصرف ۳ عدد در خرما به طور روزانه می‌تواند به انرژی‌رسانی به بدن، تقویت قوای جسمی، تقویت سیستم ایمنی، مقابله با انواع بیماری‌ها و … کمک موثری کند.

کالابرگ الکترونیک