بررسی ۱۶ فواید و خواص دارویی نعناع برای بدن

بررسی ۱۶ فواید و خواص دارویی نعناع برای بدن


28 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بررسی فواید و خواص نعناع

نعناع از جمله گیاهانی است که فواید و خواص زیادی دارد. این گیاه بیش از ۱۲ نوع گونه گیاهی دارد. نعناع با خاصیت خنک کنندگی اش معروف است. این گیاه را می توان به دو صورت خشک و تازه استفاده کرد. نعناع یکی از عناصر محبوب در بسیاری از غذاها و نوشیدنی ها است. از آن در چای، سس، سالاد و دسر زیاد استفاده می شود. خوردن این گیاه مزایای زیادی برای سلامتی دارد. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به ۱۶ مورد از خواص و فواید نعناع انداخته ایم.

نعناع غنی از مواد مغذی

 

نعناع غنی از مواد مغذی

 

اگر چه گیاه نعناع به طور معمولا در مقادیر زیاد مصرف نمی شود، اما حاوی مقدار کافی مواد مغذی است. فواید غذایی این گیاه بسیار زیاد است. یک سوم فنجان از این گیاه که معادل حدود ۱۴ گرم است حاوی ۹ درصد آهن و ۸ درصد منگنز است. همین میزان بیش از ۱۲ درصد ویتامین آ دارد. میزان فیبر و فولات موجود در نعناع به ترتیب ۱ گرم و ۴ درصد است. به دلیل عطر و طعم زیاد این گیاه از آن معمولا در دستورات غذایی به مقدار بسیار کم استفاده می شود. بنابراین حتی مصرف یک سوم از فنجان آن نیز تقریبا غیر ممکن است.

با این حال می توان میزان مصرفی آن را به شیوه های مختلف افزایش داد. شما می توانید از این گیاه در سالاد و یا حتی چای استفاده کنید. نعناع منبع خوبی از ویتامین A است. این ویتامین محلول در چربی است و برای سلامت چشم و بینایی بسیار مهم است. این ماده همچنین منبع غنی از آنتی اکسیدان ها است. آنتی اکسیدان ها به محافظت از بدن در برابر استرس اکسیداتیو می پردازند. استرسی که باعث آسیب به سلول های ناشی از رادیکال آزاد می شود.

 

بهبود سندروم روده تحریک پذیر از فواید گیاه نعناع

 

بهبود سندروم روده تحریک پذیر از فواید گیاه نعناع

 

یکی از فواید گیاه نعناع کمک به علایم سندروم روده تحریک پذیر است. سندروم روده تحریک پذیر یک اختلال شایع دستگاه گوارش است. این بیماری با علایم گوارشی مانند درد، گاز و نفخ معده همراه است. بیماران مبتلا به این سندروم معمولا دچار تغییر در آدات روده هستند. اگر چه درمان سندروم روده تحریک پذیر با تغییرات رژیمی و دارو امکان پذیر است، اما تحقیقات نشان می دهد که مصرف روغن نعناع به عنوان یک داروی گیاهی نیز بسیار تاثیر گذار است.

روغن نعناع فلفلی حاوی ترکیبی به نام مفتول است. این ترکیب اثرات آرام بخشی بر روی عضلات دستگاه گوارش دارد. این موضوع باعث کاهش علایم سندروم روده تحریک پذیر می شود. مطالعات بر روی بیش از ۷۰۰ بیمار مبتلا به این بیماری نشان داده که مصرف کپسول حاوی روغن نعناع به میزان قابل توجهی سبب بهبود علایم و دردهای آن شده است.

حتما بخوانید  20 خواص نعناع برای روزه داران + طرز تهیه دمنوش نعناع

 

بیشتر بخوانید » بهترین رژیم غذایی برای سندرم روده تحریک پذیر «

 

 

رفع سوء هاضمه از فواید و خواص نعناع

 

رفع سوء الهاضمه از فواید نعناع

 

یکی از فواید و خواص شناخته شده و مشهور گیاه نعناع تسکین مشکلات گوارشی مانند ناراحتی معده و سوء هاضمه است. سو هاضمه ممکن است زمانی اتفاق بیافتد که غذا قبل از ورود به بقیه دستگاه گوارش برای مدت طولانی در معده بماند. مطالعات نشان می دهد وقتی مردم روغن نعناع را به همراه غذا می خورند، غذا سریع تر از معده عبور می کند. این موضوع کمک زیادی به رفع سوء هاضمه می کند.

یک مطالعه بالینی بر روی افراد مبتلا به سوء الهاضمه نشان داده که ترکیبی از روغن نعناع می تواند اثرات مشابهی چون داروهای شیمیایی برای درمان این مشکل داشته باشد. گیاه نعناع به بهبود درد معده و سایر علایم گوارشی کمک می کند. همچنین مطالعات نشان می دهد بهتر است برای تسکین سوء هاضمه به جای استفاده از برگ های تازه و یا خشک شده نعناع از روغن آن استفاده شود.

 

فواید مصرف نعناع بر عملکرد مغز

 

فواید مصرف نعناع بر عملکرد مغز

 

بر اساس برخی ادعاها استنشاق رایحه نعناع فواید و مزایای زیادی در بهبود عملکرد مغز دارد. مطالعات انجام شده بر روی ۱۱۴ بزرگسال نشان داده که بوییدن رایحه روغن نعناع به مدت ۵ دقیقه قبل از آزمایش تاثیر زیادی در قدرت حافظه داشته است. همچنین بر اساس مطالعات زیادی بوییدن روغن نعناع هنگام رانندگی باعث افزایش سطح هوشیاری و کاهش سطح ناامیدی، اضطراب و خستگی می شود.

 

با این حال عده ای نیز موافق این نیستند که روغن نعناع می تواند بر عملکرد مغز تاثیر گذاشته و برای آن مفید باشد. آن ها می گویند رایحه روغن این گیاه نشاط آور است و منجر به خستگی کمتری می شود. اما این بوییدن روغن نعناع تاثیری بر عملکرد مغز ندارد. برای بررسی این موضوع نیاز به تحقیقات بیشتری است.

 

کاهش درد شیردهی از خواص گیاه نعناع

 

کاهش درد شیردهی از فواید گیاه نعناع

 

مادران شیرده معمولا دچار زخم و یا ترک پستان می شود. این امر می تواند شیردهی را دردناک و یا دشوار کند. بر اساس مطالعات انجام شده، استفاده از نعناع بر روی پوست می تواند به تسکین درد مرتبط با شیردهی کمک کند. در مطالعات انجام شده برای بررسی فواید نعناع از مادران شیرده خواسته شد تا پس از هر بار شیردهی اشکال مختلفی از نعناع را در اطراف سینه خود قرار دهند. این مطالعات نشان داد، استفاده از نعناع به صورت ژل تاثیر زیادی بر کمتر دردناک شدن سینه دارد.

 

بیشتر بخوانید » ۲۰ غذای لاکتوژنیک برای افزایش سریع شیر مادر «

 

کاهش علایم سرماخوردگی از فواید گیاه نعناع

 

کاهش علایم سرماخوردگی از فواید گیاه نعناع

 

بسیاری از داروهای بدون نسخه برای سرماخوردگی و آنفولانزا حاوی منتول است. منتول یک ترکیب اصلی در روغن نعناع محسوب می شود. بسیاری معتقدند که منتول یک داروی ضد گرفتگی بینی است. این ماده باعث می شود تا جریان هوا به راحتی از بینی عبور کند و تنفس بهتر شود. با این حال تحقیقات متعدد نشان داده که منتول هیچ عملکرد ضد گرفتگی ندارد. این ماده می تواند تنها به صورت ذهنی باعث باز شدن بینی شود. این بدان معنا است که اگر چه منتول ضد گرفتگی نیست اما می تواند احساس راحتی در بینی برای افراد ایجاد کند. این موضوع از جمله حداقل فواید تسکینی گیاه نعناع برای مبتلایان به سرما خوردگی و یا آنفولانزا است.

حتما بخوانید  ورزش های مناسب برای افزایش قد نوجوانان و بزرگسالان

بیشتر بدانید » ۱۵ روش خانگی درمان گرفتگی بینی «

 

 

از بین بردن بوی بد دهان از جمله فواید نعناع

 

از بین بردن بوی بد دهان از جمله فواید نعناع

 

مصرف آدامس نعناع و طعم دهنده های نعناعی اولین چیزهایی هستند که برای خلاصی از بوی بد دهان به ذهن مان می رسند. کارشناسان معتقدند که محصولات ترکیبی با نعناع می توانند برای چند ساعت بوی بد دهان را از پنهان کنند. خوشبوکنندگان دیگر که برای از بین بردن بوی دهان با طعم های مختلف در بازار وجود دارند، تاثیر زیادی در از بین بردن چندین ساعته بوی دهان دارند.

اما این مواد باکتری ها یا سایر ترکیبات ایجاد کننده بوی بد دهان را کاهش نمی دهند. با این حال نوشیدن چای نعناع و جویدن برگ های تازه آن ممکن است بتواند بوی دهان را پوشانده و باکتری ها را از ببین ببرد. بر اساس مطالعات انجام شده یکی از فواید این گیاه اثر ضد باکتریایی آن است. بنابراین توصیه می شود روزانه از دم نوش نعناع استفاده شود. همچنین از بین بردن بوی بد دهان یکی از خواص نعناع برای روزه‌داران است.

بیشتر بدانید » ۲۰ درمان خانگی رفع بوی بدن دهان «

 

نعناع یک افزودنی مناسب برای انواع غذا

 

نعناع یک افزودنی مناسب برای انواع غذا

 

یکی از فواید گیاه نعناع این است که از جمله مواد مغذی است که می توان آن را به راحتی همراه با مواد غذایی استفاده کرد. شما به راحتی می توانید از این گیاه در سالادهای سبز، دسرها و اسموتی ها استفاده کنید. چای نعناع یکی از روش های محبوب برای جذب آن در رژیم غذایی است. بسیاری از مطالعات نشان داده است که فواید نعناع منوط به استفاده برگ های آن به صورت تازه نیست. این گیاه را می توان به صورت کپسول مصرف کرد. برخی نعنا را مستقیم بر روی پوست قرار می دهند و برخی آن را استنشاق می کنند. با این حال خوردن برگ های تازه نعنا برای از ببین بردن باکتری ها و بوی بد دهان بسیار مفید است.

 

طرز تهیه نعنا داغ مجلسی با فوت و فن های آن

 

 

خواص و فواید دیگر نعناع

 

خواص و فواید دیگر نعناع

 

گیاه نعناع برای بیماران مبتلا به آسم بسیار مفید است. این گیاه باعث کاهش و درمان اختلالات تنفسی و برونشیت می شود. نعناع تاثیر زیادی در کاهش وزن دارد. چرا که با آزادسازی آنزیم های گوارشی بدن را قادر به مصرف چربی بیشتر می کند. نعناع در جلوگیری از آلرژی های فصلی و سرفه بسیار تاثیرگذار است. این گیاه تاثیر زیادی در تصفیه سازی کبد و بهبود عملکرد آن دارد. بوی فوق العاده این گیاه باعث افزایش انرژی در بدن و مبارزه با افسردگی می شود. برخی از آنزیم های موجود در این گیاه باعث پیشگیری و درمان سرطان می شوند. همچنین مصرف این گیاه باعث کمک به از بین رفتن التهابات و کمک به گرفتگی ماهیچه ای بدن می شوند.

 

 

منبع: healthline

کالابرگ الکترونیک