۲۰ خواص نعناع برای روزه داران + طرز تهیه دمنوش نعناع

۲۰ خواص نعناع برای روزه داران + طرز تهیه دمنوش نعناع


8 اردیبهشت 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
20 خواص نعناع برای روزه داران + طرز تهیه دمنوش نعناع

خواص نعناع برای روزه‌داران در ماه رمضان چیست؟ همیشه نعنا به عنوان یکی از سبزیجات بسیار پرخاصیت و مفید شناخته می‌شده است. اما این گیاه تنها یکی از انواع سبزیجات در میان سبزی‌های خوردنی نیست بلکه از بهترین گیاهان دارویی مخصوصا برای روزه‌داران در ماه رمضان به حساب می‌آید. از آنجایی که در ماه رمضان به طور معمول، بدن دچار کم آبی می‌شود و نعناع یکی از بهترین گزینه‌ها برای جبران آب از دست رفته بدن است، قرار دادن آن در رژیم غذایی ماه رمضان براساس توصیه‌های پزشکی می‌تواند بسیار کمک کننده باشد. اما این همه ماجرا نیست، خواص نعنا برای روزه‌دارن به همین مورد محدود نمی‌شود. در این مقاله از سرویس سلامت به بررسی خواص نعناع برای روزه داران و فواید مصرف آن می‌پردازیم. با مجله کوروش همراه باشید.

 

 

خواص نعناع برای روزه داران

 

نعناع و خواص و فواید آن برای روزه داری

 

بر اساس پژوهش‌های کارشناسان تغذیه و طب سنتی، گیاه نعنا در اصل طبع گرمی دارد و برای تهیه انواع دمنوش، نوشیدنی‌های سرد، استفاده در سالاد یا حتی برخی غذاها و خورش‌ها بسیار مناسب است. اما برای کسانی که در ماه مبارک رمضان روزه می‌گیرند به کار بردن نعناع و بهره گرفتن از خواص و فواید آن می‌تواند به بهبود سلامت روزه‌داران کمک زیادی کند.

 

درمان دردهای معده با نعناع

 

انواع مختلفی از نعناع مثل نعناع معمولی، نعناع فلفلی، نعناع کوهی، نعناع فری و … در طبیعت وجود دارند که شما می‌توانید به شکل‌های مختلف در رژیم غذایی‌تان استفاده کنید. از آن جایی که در ماه رمضان، فعالیت معده با روزه گرفتن در ساعاتی از روز کاهش یافته و بعد از افطار تا سحری به روال عادی برمی‌‌گردد، ممکن است برخی افراد به مشکلات مربوط به ناراحتی‌های معده و معده درد بعد از افطار مواجه شوند.

خوردن نعناع تازه یکی از بهترین راه‌ها برای درمان کردن دردهای مربوط به معده است. اگر نعنا را به صورت تازه و خام، در کنار غذا سرو کنید، حتی می‌توانید از بیشترین خواص نعناع برای روزه‌ داران بهره ببرید.

 

تقویت سیستم گوارش بدن

 

علاوه بر معده، سیستم گوارش مهم‌ترین جزء بدن است که عملکرد آن در ماه رمضان با تغییرات و شوک‌های مربوط به رژیم غذایی مواجه می‌شود. دل درد و نفخ بعد از افطار، خوردن غذاهای سنگین و پرخوری در وعده سحری یا افطار، شیرینی‌ها و دسرهای شیرین ماه رمضانی و در کل رعایت نکردن رژیم غذایی متعادل بر عملکرد معده تاثیر منفی خواهد داشت.

حتما بخوانید  طرز تهیه مافین لازانیا (مینی کاپ لازانیا) با طعم لذیذ مرحله به مرحله

نعنا به خاطر فیبر فراوانی که دارد، از عارضه یبوست در ماه رمضان جلوگیری کرده و دردهای مربوط به نفخ و باد معده را خنثی می‌کند. در طب سنتی از نعناع به عنوان مقوی معده، بادشکن، ضد درد، ضد تشنج، آرام کننده اعصاب استفاده می‌شود. همچنین تحقیقات نشان داده است که اسانس نعناع از طریق کاهش اسپاسم عضـلات صـاف گوارشی منجـر بـه کاهش درد در ناحیه شکم می‌شود.

 

پیشگیری از سردرد با ضماد نعنا

 

پیشگیری از سردرد با نعناع

 

سردرد در ماه رمضان بین روزه‌داران بسیار شایع است. هر چند سردردهای ناشی از روزه‌‌داری در ماه رمضان به راحتی درمان می‌شوند ولی دلایل متفاوتی برای ایجاد شدن این سردردها وجود دارد که شامل به هم ریختن نظم خواب در طول این ماه، کم آبی بدن، مشکلات معده و … می‌شود.

نعناع یکی از گیاهان مفید دارویی است که از می‌تواند به عنوان یک داروی ضد درد از آن استفاده کنید. برای درمان سردرد چند برگ تازه نعناع را بگوبید و با روغن زیتون و یخ روی پیشانی خود قرار دهید تا سردردتان تسکین پیدا کند.

 

رفع کم آبی و شادابی پوست

 

حتما می‌دانید که پوست شما تا چه حد به آب وابسته است و کم‌آبی چه تاثیرات منفی بر سلامت و وضعیت پوست دارد. علاوه بر کم آبی و دهیدراته شدن بدن، خواب نامنظم و رعایت نکردن اصول تغذیه‌، باعث خشکی و جوش و آکنه روی پوست می‌شود.

یکی از مهم‌ترین خواص نعناع برای روزه‌داران این است که از این گیاه دارویی می‌توان برای درمان و بهبود آکنه و کمک به نرمی و شادابی پوست در ماه رمضان استفاده کرد. نعنا سرشار از مواد معدنی مثل ویتامین ث و بتاکارون است و از التهاب پوست در مقابل واکنش‌‌های بدن به تغییرات ناگهانی رژیم غذایی جلوگیری می‌کند.

 

بهبود عملکرد کلیه‌‌ها با دمنوش نعنا

 

اگر در فاصله افطار و سحری ماه رمضان نتوانید کمبود آب بدن را جبران کنید، کلیه‌ها هم به خاطر کم‌آب و دهیدراته شدن بدن، با اختلال در عملکرد مواجه خواهند شد. در این صورت سموم بیشتری در کلیه‌ها انباشته می‌شود که این انباشتگی به مرور تبعات جبران ناپذیری را به دنبال خواهد داشت.

خوردن نعنا به صورت دمنوش یا استفاده از آن در غذاها یا سالادها و مخصوصا در نوشیدنی‌های ماه رمضانی می‌تواند به دفع این سموم از کلیه‌ها کمک کند.

 

کمک به وزن متعادل و پیشگیری از اضافه وزن

 

کمک به وزن متعادل با نعناع

 

برای افرادی که در طول ماه رمضان از رژیم غذایی صحیح پیروی نمی‌کنند، افزایش یا کاهش وزن بسیار طبیعی است. معمولا در این ماه، به خاطر از بین روفتن نظم غذایی، بیشتر اوقات لاغرها لاغرتر و افراد چاق، چاق‌تر می‌شوند. اما نعناع به کسانی که اضافه وزن دارند کمک می‌کند تا سوخت‌ و ساز بدن خود را به تعادل برسانند.

همچنین یکی از خواص نعناع برای روزه داران،‌ بالا بردن میزان چربی‌سوزی در این افراد است بدون این که به بافت عضله‌ها آسیبی وارد شود. علاوه بر این، نعناع به خاطر محتوای فیبر بالا باعث ایجاد سیری در فرد می‌شود و توصیه می‌شود به همراه غذا یا در سالاد و برای سرو قبل از شام و بعد از افطار مصرف شود.

حتما بخوانید  5 طرز تهیه دمنوش رزماری | طبع، مصلح و بهترین زمان خوردن

 

رفع بوی بد دهان

 

یکی از مشکلات رایح در میان روزه‌‌داران، بوی بدن دهان در ماه رمضان است که علاوه بر گرسنگی طولانی‌مدت، دلایل دیگری هم برای آن وجود دارد. یکی از خواص نعناع برای روزه داران از بین بردن بوی بد دهان در طول روز است. این سبزی را می‌توانید بعد از اتمام سحری و قبل از خواب به صورت تازه مصرف کنید.

 

رفع عطش ناشی از روزه‌داری با نعناع

 

رفع عطش ناشی از روزه‌داری

 

روزه گرفتن مخصوصا در روزهای بلند تابستان باعث ایجاد عطش و تشنگی زیاد در روزه‌داران می‌شود. یکی از توصیه‌های کارشناسان تغذیه استفاده از عرق نعنا در شربت‌های تابستانی است. همچنین در نوشیدنی‌هایی مثل موهیتو، لیموناد، اسموتی‌ یا شِیک‌های مختلف و … می‌توان از نعنا به روش‌های مختلف استفاده کرد. خوردن یک نوشیدنی مفید برای رفع عطش روزه‌داری بعد از افطار یا سحری تا حد زیادی به ایجاد انرژی و جبران آب از دست رفته بدن کمک می‌کند.

 

دیگر خواص نعناع برای روزه داران

 

علاوه بر مواردی که در بالا به آن‌ها اشاره شد، از خواص نعناع برای روزه داران طبق توصیه‌های طب سنتی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  •  درمان دردهای کبد و تمیز کردن صفرا
  • کاهش کلسترول بد خون
  • دردهای روده ناشی از هضم ناقص غذاها
  • از بین بردن کرم‌های روده و معده
  • درمان دردهای عصبی
  • کمک به خواب شبانه
  • درمان دردهای شکم
  • تقویت معده و بالا بردن سیستم ایمنی بدن
  • از بین بردن نفخ
  • درمان سرفه

 

طرز تهیه دمنوش نعناع

 

طرز تهیه دمنوش نعناع

 

خوردن دمنوش نعنا بعد از افطار یا در فاصله افطار تا سحری تا حد زیادی به سلامت بدن و پوست کمک خواهد کرد. برای تهیه دمنوش نعنا مقداری برگ تازه نعنا را در آب‌جوش بریزید و حدود ۴ تا ۸ دقیقه دم کنید.

در کنار نعناع، می‌توانید از پونه گیاهی که از خانواده نعناع است و طبیعتی گرم و خشک دارد هم استفاده کنید. این گیاه برای بهبود عملکرد دستگاه گوارش، مشکلات مثانه و بیماری‌های کبدی مفید است.

همچنین می‌توانید در این دمنوش از مقداری گلاب هم استفاده کنید تا از خواص گلاب برای روزه داران در ماه رمضان هم بهره ببرید. ترکیب این دو داروی طبیعی و سنتی برای سلامت دستگاه گوارش و دیگر اجزای بدن بسیار سودمند خواهد بود.

 

سوالات متداول

 

نعناع را به چه شکل‌هایی در رژیم ماه رمضان استفاده کنیم؟

 

نعناع را می‌توان به صورت‌های مختلف مثل تهیه انواع چای و دمنوش، نوشیدنی‌های سرد، استفاده در سالاد یا حتی در ترکیب برخی غذاها و خورش‌ها استفاده کرد.

 

طبع نعناع در طب سنتی چیست؟

 

نعناع طبع گرم و خشک دارد و نسبت به پونه، قوی‌تر است.

 

کالابرگ الکترونیک