۱۷ خواص و فواید و عوارض امگا ۳ برای سلامت بدن

۱۷ خواص و فواید و عوارض امگا ۳ برای سلامت بدن


31 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۷ خاصیت مفید امگا 3 به همراه نقش و عوارض آن در بدن
فهرست محتوا پنهان

فواید و خواص امگا ۳ برای بدن هر روز بیشتر از گذشته بر همه نمایان می شود. اسیدهای چرب امگا ۳ برای بدن فوق العاده مهم هستند. آنها فواید بسیار زیادی برای سلامتی بدن و مغز شما دارند. در حقیقت، عناصر غذایی کمی به اندازه اسیدهای چرب امگا ۳ مورد مطالعه قرار گرفته اند. در این مقاله از مجله کوروش خواص امگا ۳ برای بدن و برای سلامتی بدن شما را توضیح می دهیم. ALA، EPA و DHA سه نوع امگا ۳ هستند که در ادامه در سرویس سلامت این مطلب به فواید و کارکرد هرکدام از آن‌ها در مجله کوروش می‌پردازیم.

 

 

۱. خواص امگا ۳ برای بدن در مبارزه با افسردگی

 

خواص امگا 3 برای بدن در مبارزه با افسردگی

 

افسردگی یکی از شایع ترین اختلالات روانی در جهان است. علائم افسردگی شامل غم، بی حالی و از بین رفتن علاقه به زندگی است. اضطراب، همچنین یک اختلال شایع است که با نگرانی و عصبی بودن مداوم مشخص می شود. جالب توجه است، مطالعات نشان می دهد افرادی که به طور منظم امگا ۳ مصرف می کنند کمتر دچار افسردگی می شوند.

 

هنگامی که افراد مبتلا به افسردگی یا اضطراب شروع به مصرف مکمل های امگا ۳ می کنند ، علائم آنها بهبود می یابد.

 

پژوهش ها نشان داده است، سه نوع امگا ۳ وجود دارد: ALA، EPA و DHA. به نظر می رسد از بین سه مورد، EPA بهترین و موثرترین در مبارزه با افسردگی است.

 

یک مطالعه حتی EPA را به عنوان یک داروی ضد افسردگی رایج در برابر افسردگی موثر دانست.

 

 

بیشتر بخوانید: آموزش ۱۰ حرکت ساده یوگا برای درمان افسردگی و استرس

 

 

۲. امگا ۳ می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد

 

امگا 3 می تواند سلامت چشم را بهبود بخشد

 

DHA ، نوعی امگا ۳ می باشد که یک جز اجزای اصلی در ساختار شبکیه چشم شما است. هنگامی که به اندازه کافی DHA دریافت نکنید ، ممکن است مشکلات بینایی ایجاد شود. جالب است که دریافت مقدار کافی امگا ۳ با کاهش خطر دژنراسیون ماکولا، یکی از دلایل اصلی آسیب دائمی چشم و نابینایی در ارتباط است.

 

 

بیشتر بخوانید: لیست مکمل های بدنسازی پروتئینی

 

 

۳. سلامت مغز را در دوران بارداری از خواص امگا ۳ برای بدن

 

سلامت مغز را در دوران بارداری از خواص امگا 3 برای بدن

 

امگا ۳ برای رشد و نمو مغز نوزادان بسیار مهم است. ۴۰ درصد DHA از اسیدهای چرب اشباع نشده چندگانه در مغز و ۶۰ درصد از شبکیه چشم شما را تشکیل می دهد.

 

بنابراین جای تعجب نیست که نوزادانی که از یک فرمول غنی شده با DHA تغذیه می کنند بینایی بهتری نسبت به نوزادانی که بدون آن شیر خشک تغذیه می کنند دارند.

 

دریافت امگا ۳ کافی در دوران بارداری با مزایای بی شماری برای کودک شما همراه است. که می توان به اختصار موارد زیر را اشاره کرد:

 

مزایای امگا ۳ در دوران بارداری

  • هوش بالاتر
  • مهارتهای ارتباطی و اجتماعی بهتر
  • مشکلات رفتاری کمتر
  • کاهش خطر تاخیر رشد
  • کاهش خطر ADHD ، اوتیسم و ​​فلج مغزی

 

 

۴- نقش امگا ۳ برای بهبود بیماری‌های قلبی

 

نقش امگا 3 برای بهبود بیماری های قلبی

 

حملات قلبی و سکته مغزی مهمترین علت مرگ در جهان است. در دهه های گذشته، پژوهشگران مشاهده کردند که جوامع ماهی خوار میزان بسیار کمی از این بیماری ها را دارند. این بعدا به مصرف امگا۳ پیوند داده شد. از آن زمان، فواید شگفت انگیز امگا۳ برای قلب بر کسی پوشیده نیست.

خواص امگا ۳ برای قلب را می‌توان به موارد زیر تقسیم کرد:

 

تری گلیسیرید: امگا ۳ می‌تواند باعث کاهش عمده تری گلیسیرید شود ، معمولاً در محدوده ۱۵-۳۰٪

 

فشار خون: امگا ۳ می تواند سطح فشار خون را در افراد مبتلا به فشار خون بالا کاهش دهد.

 

کلسترول خوب یا HDL: امگا ۳ می تواند سطح کلسترول HDL “خوب” را افزایش دهد.

 

لخته شدن خون: امگا ۳ می تواند باعث جمع شدن پلاکت های خون در کنار هم نشود. این به جلوگیری از تشکیل لخته خون مضر کمک می کند که از فواید شگفت انگیز امگا ۳ برای بدن است.

 

پلاک: امگا ۳ با صاف نگه داشتن عروق و آسیب از آن جلوگیری می کند از پلاکی که می تواند عروق شما را محدود و سخت کند تا کمترین آسیبی هم برای شما رخ ندهد.

 

التهاب: امگا ۳ تولید برخی از مواد آزاد شده در طی واکنش های التهابی بدن شما را کاهش می‌دهد. برای برخی افراد ، امگا۳ همچنین می تواند کلسترول بد یا LDL را کاهش دهد. با این حال، شواهد مختلف است.

 

 

بیشتر بخوانید: مکمل های مفید برای تقویت سیستم ایمنی

 

 

۵. خواص امگا ۳ برای بدن در درمان ADHD

 

خواص امگا 3 برای بدن در درمان ADHD

 

اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD) نوعی اختلال رفتاری است که با بی‌توجهی، بیش فعالی و تکانشگری مشخص می‌شود. چندین مطالعه نشان می‌دهد که کودکان مبتلا به بیش فعالی دارای سطح خون اسیدهای چرب امگا۳ پایین‌تر از همسالان سالم خود هستند. علاوه بر این، مطالعات متعددی مشاهده می‌کنند که مکمل‌های امگا۳ می‌توانند علائم ADHD را کاهش دهند.

 

امگا۳ به بهبود بی‌توجهی و تکمیل وظایف کمک می‌کند. آنها همچنین باعث کاهش بیش فعالی، تکانشگری، بی قراری و پرخاشگری می شوند. اخیراً، محققان مشاهده کردند که مکمل‌های روغن ماهی یکی از امیدوار کننده ترین روش های درمانی برای ADHD هستند.

 

 

بیشتر بخوانید: بیش فعالی در کودکان؛ عوامل ابتلا به بیش فعالی، پیشگیری و درمان آن

 

 

۶. امگا۳ می تواند علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد

 

امگا3 می تواند علائم سندرم متابولیک را کاهش دهد

 

امگا ۳ می تواند مزایای بی شماری برای افراد مبتلا به سندرم متابولیک داشته باشد. آنها می توانند مقاومت به انسولین را کاهش دهند، با التهاب مبارزه کنند و چندین فاکتور خطر بیماری قلبی را بهبود بخشند.

 

سندرم متابولیک مجموعه ای از نشانه‌ها است. این شامل چاقی مرکزی است(همچنین به عنوان چربی شکم شناخته می‌شود). فشار خون بالا، مقاومت برابر انسولین، تری گلیسیرید زیاد و سطح کلسترول HDL “خوب” پایین از دیگر نشانه‌ها است.

 

این یک نگرانی عمده در زمینه بهداشت عمومی است زیرا خطر بسیاری از بیماری های دیگر از جمله بیماری های قلبی و دیابت را افزایش می دهد. اسیدهای چرب امگا۳ می تواند مقاومت به انسولین، التهاب و عوامل خطر بیماری های قلبی را در افراد مبتلا به سندرم متابولیک بهبود بخشد.

 

 

۷. درمان التهاب از خواص امگا ۳

 

درمان التهاب از خواص امگا 3

 

التهاب یک پاسخ طبیعی به عفونت و آسیب در بدن شما است. بنابراین، برای سلامتی شما حیاتی است تا به التهاب بدن خود توجه کنید. با این حال، التهاب گاهی اوقات به مدت طولانی ادامه می یابد. حتی بدون عفونت یا آسیب این عارضه تداوم می یابد. به این حالت التهاب مزمن یا طولانی مدت می‌گویند.

 

التهاب طولانی مدت می تواند تقریباً در هر بیماری مزمنی از جمله بیماری قلبی و سرطان نقش داشته باشد. به طور قابل توجهی، اسیدهای چرب امگا۳ می‌توانند تولید مولکول‌ها و مواد مرتبط با التهاب مانند ایکوزانوئیدهای التهابی و سیتوکین ها را کاهش دهند. مطالعات به طور مداوم ارتباط بین مصرف بیشتر امگا ۳ و کاهش التهاب را مشاهده کرده‌اند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ درمان طبیعی و خانگی التهاب و قرمزی پوست بدون نیاز به داروهای شیمیایی

 

 

۸. تاثیر امگا ۳ در بیماری های خود ایمنی

 

تاثیر امگا 3 در بیماری های خود ایمنی

 

در بیماری های خود ایمنی، سیستم ایمنی بدن شما سلولهای سالم را با سلولهای خارجی اشتباه می گیرد و به آنها حمله می کند. دیابت نوع ۱ یکی از نمونه های برجسته است که در آن سیستم ایمنی بدن شما به سلولهای تولید کننده انسولین در لوزالمعده حمله می کند. امگا۳ می تواند با برخی از این بیماری ها مقابله کند و ممکن است از اهمیت ویژه ای در اوایل زندگی برخوردار باشد.

 

مطالعات نشان می دهد که دریافت امگا۳ کافی در طول سال اول زندگی شما با کاهش خطر ابتلا به بسیاری از بیماری‌های خود ایمنی از جمله دیابت نوع ۱، دیابت خود ایمنی و مولتیپل اسکلروزیس مرتبط است. امگا ۳ همچنین به درمان لوپوس، آرتریت روماتوئید، کولیت اولسراتیو، بیماری کرون و پسوریازیس کمک می‌کند.

 

 

۹. امگا ۳ می‌تواند اختلالات روانی را بهبود بخشد

 

میزان کم امگا ۳ در افراد مبتلا به اختلالات روان پزشکی گزارش شده است. مطالعات نشان می‌دهد که مکمل های امگا۳ می‌توانند دفعات تغییرات خلقی و عود را در افراد مبتلا به اسکیزوفرنی و اختلال دو قطبی کاهش دهند.

همچنین مکمل اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است باعث کاهش رفتار خشونت‌آمیز شود. از فواید شگفت انگیز امگا۳ همین بس که این ماده بی نظیر می تواند چنین تاثیری بر سلامت جامعه بگذارد.

 

 

بیشتر بخوانید: مکمل هایی که شما را لاغر می کنند

 

 

۱۰. امگا ۳ می‌تواند با کاهش روانی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر مبارزه کند

 

امگا 3 می‌تواند با کاهش روانی مرتبط با سن و بیماری آلزایمر مبارزه کند

 

کاهش عملکرد مغز یکی از پیامدهای اجتناب ناپذیر پیری است که البته با فواید شگفت انگیز امگا۳ می‌توان به جدال با آن رفت. چندین مطالعه مصرف بیشتر امگا۳ را به کاهش افت ذهنی مرتبط با سن و کاهش خطر ابتلا به بیماری آلزایمر مرتبط می‌داند.

 

یک بررسی از مطالعات کنترل شده نشان می‌دهد که مکمل های امگا۳ ممکن است در شروع بیماری ، هنگامی که علائم AD بسیار خفیف هستند، مفید باشند.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا ابتلا به آلزایمر ارثی است؟ ۸ عامل مهم برای پیشگیری و درمان آلزایمر

 

 

۱۱. امگا ۳ می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

 

امگا3 می‌تواند به جلوگیری از سرطان کمک کند

 

سرطان یکی از مهمترین دلایل مرگ و میر در دنیا است و مدتهاست که ادعا می‌شود اسیدهای چرب امگا ۳ خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش می‌دهد. جالب توجه است، مطالعات نشان می‌دهد افرادی که بیشترین مقدار امگا۳ را مصرف می کنند تا ۵۵ درصد کمتر در معرض خطر سرطان روده بزرگ هستند. علاوه بر این، مصرف امگا ۳ با کاهش خطر ابتلا به سرطان پروستات در مردان و سرطان پستان در زنان ارتباط دارد. چه چیزی از این ارزشمندتر برای درک فواید شگفت انگیز امگا۳ برای سلامت شما؟!

 

 

۱۲. امگا ۳ می‌تواند آسم را در کودکان کاهش دهد

 

آسم یک بیماری مزمن ریوی است که علائمی مانند سرفه، تنگی نفس و خس خس دارد. حملات شدید آسم می تواند بسیار خطرناک باشد. علت آنها التهاب و تورم در مجاری تنفسی ریه ها است.

چندین مطالعه مصرف امگا ۳ را با خطر کمتری آسم در کودکان و بزرگسالان مرتبط دانسته است.

 

 

بیشتر بخوانید: آیا ورزش برای بیماران مبتلا به آسم مضر است؟

 

 

۱۳. خواص امگا ۳ در کاهش چربی موجود در کبد

 

خواص امگا3 در کاهش چربی موجود در کبد

 

بیماری کبد چرب با اپیدمی چاقی افزایش یافته و به شایعترین علت بیماری مزمن کبدی در جهان تبدیل شده است. با این حال، مکمل اسیدهای چرب امگا۳ به طور موثری باعث کاهش چربی و التهاب کبد در افراد مبتلا به NAFLD می شود. شاید یکی از مهمترین فواید شگفت انگیز امگا۳ برای بدن حل مشکل کبد چرب باشد.

 

 

۱۴. فواید امگا ۳ برای سلامت استخوان‌ها

 

پوکی استخوان و آرتروز دو اختلال شایع هستند که بر سیستم اسکلتی شما تأثیر می گذارند. مطالعات نشان می دهد که امگا ۳ با افزایش مقدار کلسیم در استخوان های شما می تواند باعث تقویت قدرت استخوان شود. از فواید شگفت انگیز امگا۳ می توان به همین عامل اشاره کرد که منجر به کاهش خطر پوکی استخوان می شود.

 

امگا ۳ همچنین ممکن است آرتروز را درمان کند. بیمارانی که از مکمل های امگا ۳ استفاده می کنند کاهش درد مفصل را تایید کرده اند.

 

 

بیشتر بخوانید: عوامل موثر بر پوکی استخوان در زنان و مردان

 

 

۱۵. امگا۳ می تواند درد قاعدگی را تسکین دهد

 

امگا3 می تواند درد قاعدگی را تسکین دهد

 

درد قاعدگی در ناحیه تحتانی شکم و لگن شما اتفاق می افتد و اغلب به قسمت تحتانی کمر و ران شما می زند. این درد می تواند به طور قابل توجهی بر کیفیت زندگی شما تأثیر بگذارد. البته نگران نباشید! حالا دانشمندان با کشف فواید شگفت انگیز امگا۳ به نتایج جالبی رسیده‌اند.

 

مطالعات به طور مکرر ثابت می کند که زنانی که بیشترین مقدار امگا ۳ را مصرف می کنند، درد قاعدگی کمتری دارند.

 

حتی در یک مطالعه مشخص شد که یک مکمل امگا ۳ در درمان درد شدید در دوران قاعدگی موثرتر از ایبوپروفن است.

 

 

بیشتر بخوانید: ۸ دمنوش مفید گیاهی برای تسکین و درمان درد قاعدگی

 

 

۱۶. اسیدهای چرب امگا ۳ ممکن است خواب را بهبود بخشد

 

خواب خوب یکی از پایه های اساسی سلامتی است. مطالعات کمبود خواب را به بسیاری از بیماری ها از جمله چاقی، دیابت و افسردگی مرتبط می دانند. مقادیر کم اسیدهای چرب امگا۳ با مشکلات خواب در کودکان و بزرگسالان مرتبط است. سطح پایین DHA همچنین با سطح پایین تر هورمون ملاتونین در ارتباط است که به خواب رفتن انسان کمک می کند. مطالعات روی کودکان و بزرگسالان نشان می دهد که مکمل امگا۳ باعث افزایش طول و کیفیت خواب می‌شود.

 

 

۱۷. چربی‌های امگا ۳ برای پوست شما مفید هستند

 

چربی های امگا 3 برای پوست شما مفید هستند

 

DHA جزو ساختاری از پوست شماست. این ماده مسئول سلامت غشای سلولی است که قسمت زیادی از پوست شما را تشکیل می دهد. غشای سلولی سالم منجر به ایجاد پوستی نرم، مرطوب، لطیف و عاری از چین و چروک می شود.

 

EPA همچنین از چندین طریق برای پوست شما مفید است. از فواید شگفت انگیز امگا ۳ برای پوست می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

 

خواص شگفت انگیز امگا ۳ برای پوست

 

  • مدیریت تولید روغن و آبرسانی به پوست شما.
  • جلوگیری از هایپر کراتینه شدن فولیکول های مو، که به صورت برجستگی های کوچک قرمز رنگی است که اغلب در بازوها دیده می شود.
  • کاهش پیری زودرس پوست
  • کاهش ایجاد آکنه

 

همچنین امگا ۳ همچنین می تواند از پوست شما در برابر آسیب های خورشید محافظت کند. EPA به شما در جلوگیری از ترشح مواد کلاژن موجود در پوست پس از قرار گرفتن در معرض آفتاب کمک می کند.

 

 

کلام پایانی درباره خواص امگا ۳ برای بدن

 

اسیدهای چرب امگا ۳ برای سلامتی بدن شما حیاتی هستند. دریافت آنها از غذاهای کامل مانند ماهی های چرب دو بار در هفته بهترین راه برای اطمینان از مصرف زیاد امگا ۳ است.

با این حال، اگر مقدار زیادی ماهی چرب نمی خورید، ممکن است بخواهید مکمل امگا ۳ مصرف کنید. برای افرادی که کمبود امگا ۳ دارند، این یک روش ارزان و بسیار موثر برای بهبود سلامت است.

 

 

منبع: healthline

 

کالابرگ الکترونیک