نقد و بررسی سریال اهل جهنم (Hellbound) که رکورد بازی مرکب را شکست

نقد و بررسی سریال اهل جهنم (Hellbound) که رکورد بازی مرکب را شکست


10 آذر 1400 . زمان مطالعه: 12 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
سریال عازم جهنم

سریال «اهل جهنم» (Hellbound) مجموعه جدیدی محصول کشور کره‌ جنوبی است که در ۶ قسمت و در ژانر فانتزی و ترسناک ساخته شده است. سریال اهل جهنم که توانسته در روزهای اخیر حتی رکورد دیگر سریال محبوب کره‌ای نتفلیکس، «بازی مرکب» را نیز بشکند، به یکی از پربیننده‌‌ترین و محبوب‌ترین سریال‌های دنیا تبدیل شده است. در سرویس هنر و سینما در مجله کوروش به معرفی و خلاصه سریال کره‌ای اهل جهنم پرداخته‌ایم.

 

 

مشخصات سریال «اهل جهنم (Hellbound)»

 

مشخصات سریال «اهل جهنم (Hellbound)»

 

ژانر: درام، فانتزی

نویسنده: چوی کیو-سوک

کارگردان: یون سانگ-هو

بر پایه: وب‌تونی به نام «اهل جهنم» نوشته یون سانگ-هو ب

بازیگران: یو آه-این، کیم هیون-جو، پارک جونگ-مین، وون جین-آه

موسیقی: کیم دونگ-ووک

محصول کشور: کره‌ جنوبی

زبان اصلی: کره‌ای

تعداد فصل‌ها: ۱ فصل

تعداد قسمت‌ها:  ۶ قسمت

مدت زمان هر قسمت: ۴۲-۶۰ دقیقه

تولیدکننده: کلیمکس استودیو

شبکه اصلی: نتفلیکس (Netflix)

امتیاز آی‌ام‌دی‌بی (IMDb): ۶،۸

راتن تومیتوز: ۱۰۰٪

 

 

خلاصه داستان سریال اهل جهنم یا عازم جهنم

 

در سریال اهل جهنم که با نام «عازم جهنم» (جهنم دره و دروازه جهنم) نیز در رسانه‌های فارسی‌ زبان شناخته می‌شود، مردم پیشگویی مرگ خود را می‌شنوند و وقتی زمان مرگ آنها فرا برسد، موجودات اهریمنی ترسناکی برای کشتن و بردن آنها به جهنم به زمین می‌آیند.

 

داستان سریال اهل جهنم در مورد موجود فرشته‌ مانندی است که ناگهان ظاهر می‌شود و زمان دقیق مرگ را به آدم‌ها اعلام می‌کند. وقتی هم که زمان مرگ شخص برسد، سه موجود اهریمنى ترسناک که از جهنم آمده‌اند، فرد را به خاطر گناهانش مجازت کرده و با خود به جهنم می‌برند. شروع سریال اهل جهنم با یکی از همین صحنه‌های مجازات است.

 

در این صحنه که در روز روشن در یکی از خیابان‌های شلوغ شهر اتفاق می‌افتد، بسیاری از مردم با تلفن‌های خود از ماجرا فیلمبرداری می‌کنند و همین باعث می‌شود که ترس و وحشت به سرعت به سایر مردم نیز سرایت کند.

 

در همین حال، فرقه مذهبی به نام «حقیقت نو» نیز در عازم جهنم وجود دارد که رهبر آن همواره به مردم درباره فزونی گناه و فساد در جامعه هشدار می‌دهد. به عقیده او، هر گناهکاری سرانجام به دست خداوند و مجریان او مجازات می‌شود. با وجودی که فرقه حقیقت نو تنها به تبلیغ مذهب و کم‌ کردن از گناهان مردم می‌پردازد، ولی با افزایش پیشگویی‌های مرگ، وظایف این فرقه نیز بیشتر می‌شود.

 

 

نقد و بررسی سریال اهل جهنم

 

نقد و بررسی سریال اهل جهنم

 

سال ۲۰۲۱ برای رسانه‌های کره‌ جنوبی سال فوق‌العاده پربار و موفقی بود. تقاضا برای سریال‌ها و موسیقی‌های ساخت کره‌ جنوبی در طول سال‌های اخیر افزایش کم‌ سابقه‌ای پیدا کرده و فیلم‌های موفق و تحسین‌شده‌ای مانند «پیر پسر (اولدبوی)»، فیلم پرماجرای «انگل» و «قطار بوسان» نیز بیش از هر زمان دیگری توجهات را به محصولات سینمایی و تلویزیونی این کشور جلب کرد‌اند.

 

جذابیت‌های محصولات کره‌ای تنها با موفقیت سریال «بازی مرکب» که از شبکه نتفلیکس پخش شد تشدید شد. ساخته‌ی هوشمندانه‌ی هوانگ دونگ-هیوک توانست با به دست آوردن میلیون‌ها بیننده در سرتاسر دنیا راه را برای سایر «درام‌های کره‌ای (کِی-دراما)» هموار کند.

 

اهل جهنم یا عازم جهنم که یک سریال فانتزی-ترسناک است، جدیدترین اثر یون سانگ-هو، کارگردان تحسین‌ شده فیلم ترسناک «قطار بوسان» است. سریال اهل جهنم از یک وب‌تون (کتاب کمیک دیجیتالی) به نام «جهنم» نوشته‌ی خود سانگ-هو اقتباس شده است. در این سریال واقعیتی وحشتناک به یک‌باره به گوش شهروندان شهر سئول می‌رسد.

 

گروهی از فرشتگان پیشگویی‌های دقیقی از مرگ مردم را به آنها اعلام می‌کنند و بلافاصله نیز گروهی از شیاطین برای بردن آنها به جهنم سراغ‌شان می‌آیند. این اتفاقات عجیب‌ و غریب و البته به‌ شدت ترسناک ادعاهای دو فرقه‌ مذهبی موسوم به «حقیقت نو» و فرقه‌ی رقیب آن یعنی «سر پیکان» را به اثبات می‌رسانند. در حالی که فرقه حقیقت نو پذیرای خواست خداوند است، اما فرقه رقیب خشونت‌ها را حتی تشویق نیز می‌کند.

حتما بخوانید  نقد و بررسی سریال میر اهل ایست تاون (Mare of Easttown)

 

 

چهره‌های شاخص سینمای کره جنوبی در سریال اهل جهنم

 

چهره‌های شاخص سینمای کره جنوبی در سریال اهل جهنم

 

سینما و تلویزیون کره‌ جنوبی به ندرت بازیگری‌ها را فدای سایر ویژگی‌های آثار خود می‌کند. همیشه در هر کدام از این سریال‌ها دستکم چند چهره مطرح نیز حضور دارد. این موضوع در سریال پربیننده «بازی مرکب» با حضور لی جونگ-جه، یکی از باسابقه‌ترین ستاره‌های سینما و تلویزیون کره‌ کاملا مشهود بود.

 

حتی بازیگران کمتر شناخته‌ شده‌ای مانند پارک هه-سو و هویون جونگ نیز که قبل از بازی مرکب چندان مشهور نبودند به چهره‌های شناخته‌ شده‌ای حتی در سطح جهان تبدیل شدند. سریال اهل جهنم نیز در بخش بازیگری کاملا موفق عمل کرده است. داستان سریال تلفیقی از چندین ژانر است که همین نیز تبدیل به برگ برنده‌اش شده،‌ اما حضور بازیگران قابلی که به خوبی از عهده اجرای نقش‌های خود برآمده‌اند، دیگر مزیت بزرگ سریال عازم جهنم است.

 

یو آه-این، ستاره فیلم دلهره‌آور «سوختن» که در نقش جونگ جین سو، رهبر کاریزماتیک فرقه‌ی حقیقت نو بازی می‌کند، یکی از بهترین بازی‌های کارنامه‌ی هنری خود را ارائه داده است. دیگر ستاره مجموعه عازم جهنم «کیم هیون جو» است که در نقش اصلی سریال وکیلی به نام مین هه-جین نقش‌ آفرینی می‌کند تا بینندگان همراه با او وحشت واقعی را لمس ‌کنند.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۰ سوتی بزرگ فیلمنامه سریال بازی مرکب

 

 

خشونتی که عازم جهنم (اهل جهنم) را به یک سریال ترسناک جذاب تبدیل می‌کند

 

خشونتی که عازم جهنم را به یک سریال ترسناک جذاب تبدیل می‌کند

 

طرفداران سریال بازی مرکب که مجذوب خشونت آن شده بودند با سریال اهل جهنم حس خواهند کرد که به دنیای کاملا تازه‌ای قدم گذاشته‌اند. با این حال، یک تفاوت جزئی بین این دو سریال کره‌ای محبوب وجود دارد و آن اینکه خشونت‌های بازی مرکب بیشتر معطوف کنش‌ها است، اما در سریال عازم جهنم شاهد تلفیقی از شیاطین انتقام‌جو و فرقه‌های خونخوار هستیم.

 

اولین صحنه عازم جهنم مخاطب را با مجازاتگرانی آشنا می‌کند که در روز روشن گناهکاران را به سزای اعمالشان می‌رسانند و با خود به جهنم می‌برند. به این ترتیب، هر گناهکاری که مجازات می‌شود ترس و دلهره‌‌ی تاز‌ه‌ای را به دل مخاطب می‌اندازد. البته که نمی‌توان انتظاری کمتر از این از کارگردان موفق داشت.

 

 

هیچ‌ چیز مطابق انتظار نیست

 

سریال‌های درام زمانی تبدیل به آثار موفقی می‌شوند که یک کشمکش ساده به تهدیدی مخوف و چند وجهی تبدیل شود. برای مثال در بازی مرکب همه‌ چیز با یک بازی مرگبار شروع می‌شود، حریفان در مقابل یکدیگر قرار می‌گیرند و به‌ سرعت کشمکش‌های مختلفی به وجود می‌آید. روابط متقابل و پویایی بین شرکت‌ کنندگان در مسابقه و اسیر کنندگان و کسانی که ناظر بازی‌ها هستند همه با هم شگفتی‌های هر قسمت را تکمیل می‌کنند.

 

در سریال عازم جهنم نیز اوضاع به همین‌ منوال است. سریال اهل جهنم با کشمکش گناهکاری درمانده برای فرار از دست یک موجود اهریمنی شروع می‌شود. در همین قسمت نیز به سرعت با شخصیت‌های اصلی آشنا می‌شویم که در جستجوی پاسخ‌ هستند و مخاطرات زیادی انتظارشان را می‌کشد. با جلو رفتن داستان سریال در زمانی که مفاهیمی همچون اعتقاد، ایمان و تعصب دستمایه قرار می‌گیرد تلاش شخصیت‌های سریال برای جلوگیری از وقوع قتل‌های وحشتناک بیشتر را شاهد هستیم.

 

 

یک تفسیر اجتماعی هراس‌آور

 

یک تفسیر اجتماعی هراس‌آور

 

سینما و تلویزیون کره‌ جنوبی به دلیل خصلت کند و کاو پیچیده‌ درباره نگرانی‌های مردم این کشور شهره است. بونگ جون-هو که با فیلم سینمایی «انگل» منتقدان را به تحسین واداشت، سال‌ها بود که در آثارش مفاهیمی همچون طبقات اجتماعی و حرص و طمع بر سر پول و جا و مقام را دستمایه قرار می‌داد.

 

بازی مرکب نیز یکی از تولیدات کشور کره‌ جنوبی بود که وقایع آن در ویران‌ شهری می‌گذشت که مردمش از فرط یأس دست‌ به قمار مخوفی زده بودند. سریال عازم جهنم نیز در محیط آخرالزمانی می‌گذرد و این بار نیز به مضامین مشابهی پرداخته شده است. فیلمسازان کره‌ای علاوه بر فساد و نابرابری طبقاتی به مباحث مذهبی نیز پرداخته‌اند، چرا که در سال‌های اخیر فرقه‌های مذهبی مشکوک زیادی در این کشور فعالیت داشته‌اند.

حتما بخوانید  نقد و خلاصه آرشیو ۸۱ (Archive 81) | جدیدترین سریال ترسناک نتفلیکس

 

کره‌ جنوبی سابقه طولانی در رابطه با فرقه‌های مذهبی دارد که مسبب فجایعی همچون ماجرای کشتی سوول در سال ۲۰۱۴ شدند (که قصور ناخدای آن باعث غرق شدن بیش از ۳۰۰ نفر شد.) سریال عازم جهنم نیز با به تصویر کشیدن دو فرقه حقیقت نو و فرقه سر پیکان که در واقع انشعابی از آن است توجه ویژه‌ای به فرقه‌های مشکوک مذهبی در کشور داشته است.

 

 

سریال اهل جهنم شروعی خوب برای دنبال کردن درام‌های کره‌ای

 

سریال اهل جهنم شروعی خوب برای دنبال کردن درام‌های کره‌ای

 

سریال تحسین‌شده بازی مرکب باعث شد تا علاقه زیادی به درام‌های کره‌ای و همچنین بازیگرانی که در این سریال بازی کرده بودند به وجود بیاید. محبوبیت تولیدات تلویزیونی و سینمایی کشور کره‌ جنوبی چند سالی است به شدت افزایش یافته است. «قطار بوسان» موفق‌ترین اثر یون سانگ هو بود. کارگردان و نویسنده سریال اهل جهنم از آن زمان تاکنون بی‌سر و صدا مشغول ساخت آثار جذاب خود بوده است.

 

دو فیلم جذاب او یکی انیمیشن «ایستگاه سئول» و دیگری «شبه‌ جزیره» نیز از جمله فیلم‌های جذابی هستند که می‌توانید از همین کارگردان و نویسنده تماشا کنید. یو آه-این نیز از جمله بازیگرانی است که در سریال اهل جهنم درخشان ظاهر شده است. اگر اهل جهنم واقعا به همان سطح محبوبیت بازی مرکب برسد، احتمالا شاهد شهرت جهانی او و همبازی‌هایش خواهیم بود.

 

همچنین می‌توانید سایر آثار این بازیگر محبوب از جمله فیلم‌ سینمایی «زنده» را نیز تماشا کنید که ماجرای وقوع یک آخرالزمان زامبی‌ محور در کره‌ جنوبی را دستمایه قرار داده است. برای کسانی که به دنبال تماشای فیلم‌های خشن با حضور شخصیت‌های زنی مانند هه-جین هستند می‌توانیم فیلم انتقامی «نام من» را پیشنهاد دهیم که در آن هان سو-هی، بازیگر مطرح کره‌ای نقش‌آفرینی می‌کند.

 

هواداران پارک جونگ مین که در اهل جهنم نقش روزنامه‌نگاری به نام بائه یونگ جائه را بازی کرد نیز می‌توانند به تماشای «زمانی برای شکار» بروند، فیلمی که پارک هه-سو از بازیگران بازی مرکب نیز در آن حضور دارد.

 

 

منتقدان درباره سریال اهل جهنم چه گفته‌اند؟

 

سریال اهل جهنم همچون دیگر همتای کره‌ای خود در نتفلیکس یعنی بازی مرکب به سرعت مورد توجه منتقدان قرار گرفت. نیک آلن از وب‌سایت «راجر ایبرت» ضمن نقد مثبت خود از ترکیب عناصر ژانر وحشت و بحث‌های تأمل‌برانگیزی درباره گناه، تمجید کرد. او نوشت: «سه‌ هیولای خشم سریال ممکن است تمسخرآمیز باشند، اما دیوانگی که در سریال عازم جهنم به چشم می‌خورد باورپذیر است.»

 

کایلی نورث‌اور در نقد چهار ستاره‌ای خود در وب‌سایت «دی‌ایج» سریال اهل جهنم را اینطور توصیف کرد: «روایتی پیوسته‌ و تلفیقی قوی از جنبه‌های پلیسی، وحشتی خشونت‌آمیز و تفسیرهای زیرکانه‌ای پیرامون خطاهای آدمی، مرگ، گناه، عدالت و تاثیر رسانه‌ها.»

 

اِد پاور از «تلگراف» در نقد خود به اهل جهنم سه ستاره داد و نوشت: «[ سازندگان سریال] اهل جهنم دست به خلق ترکیبی جذاب و ایده‌آل از آثار کلایو بارکر (نویسنده انگلستانی رمان‌های وحشت)، کتاب و فیلم «رمز داوینچی» و فیلم مشهور ژاپنی «حلقه» زده‌اند.»

 

کیم سیونگ-هیون، منتقدی که برای وب‌سایت کره‌ای «وای‌تی‌ان» می‌نوشت اشاره کرد: «بازی‌های گیرای بازیگران آن جهنمی که کارگردان خلق کرده را واقعی‌تر‌ کردند.» آبیشک سریواستاوا از «تایمز آو ایندیا» ضمن نقد چهار ستاره‌ای خود از روایت پرکشش و بازی‌های قوی بازیگران سریال تمجید کرد.

 

 

سوالات متداول

 

 

۱- سریال اهل جهنم چند قسمت دارد؟

 

سریال کره ای اهل جهنم یک فصل دارد و در ۶ قسمت حدود ۶۰ دقیقه‌ای از شبکه نتفلیکس پخش شده است.

 

 

۲- چه بازیگرانی در سریال اهل جهنم بازی می‌کنند؟

 

در سریال عازم جهنم یا اهل جهنم بازیگرانی از جمله یو آه-این، کیم هیون-جو، پارک جونگ-مین و وون جین-آه بازی می‌کنند.

 

 

منبع: slashfilm

کالابرگ الکترونیک