۱۲ نکته مهم نگهداری کاکتوس در تابستان از آبیاری تا نور مناسب

۱۲ نکته مهم نگهداری کاکتوس در تابستان از آبیاری تا نور مناسب


5 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
12 نکته مهم نگهداری کاکتوس در تابستان از آبیاری تا نور مناسب

آیا با اصول و قواعد نگهداری از کاکتوس در تابستان و یا دیگر فصل‌های سال آشنایی دارید؟ بسیاری افراد کاکتوس را با صفت گیاه مقاوم آپارتمانی می‌شناسند و به همین خاطر هم نسبت به خرید آن اقدام می‌کنند. از طرف دیگر کاکتوس‌ها انواع مختلفی دارند و بسیار متنوع هستند. مخصوصا برای هدیه دادن‌های کوچک، گزینه‌ بسیار خوبی به نظر می‌رسند. اما این که چطور از کاکتوس نگهداری کنیم که دچار کم آبی یا پر آبی نشود، چه خاکی برای این طیف گل‌ها مناسب است، یا چقدر نور باید به کاکتوس برسد، مواردی است که خیلی‌ها از آن بی‌خبر هستند. در نتیجه کاکتوس در مدت کوتاهی ممکن است از بین برود. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به اصول نگهداری کاکتوس در تابستان می‌پردازیم.

 

 

نگهداری کاکتوس در تابستان

 

نگهداری کاکتوس در تابستان

 

اصول نگهداری گیاهان در تابستان اهمیت زیادی دارد. نگهداری کاکتوس در منزل، محیط کار یا نگهداری کاکتوس در حیاط شباهت‌های زیادی دارد. حتی برای انواع مختلف کاکتوس مثل کاکتوس تیغ‌دار، کاکتوس بذری، کاکتوس خیاری و انواع دیگر، کافی است برخی موارد را رعایت کنید تا به خوبی از عهده این کار بربیایید.

 

بهترین فصل برای نگهداری و رشد کاکتوس

 

برخلاف برخی از گیاهان یا گل‌ها که در هوای خنک یا معتدل باید کاشته شوند، بهترین فصل برای رشد و بزرگ‌ شدن کاکتوس، فصل بهار و اوایل تابستان است. البته اگر در مناطق گرمسیر زندگی می‌کنید، باید بدانید که هر کاکتوسی مناسب منطقه زندگی شما نیست.

کاکتوس‌ها انواع گوناگونی دارند و بسیاری از کاکتوس‌های خانگی که در منزل یا حیاط خانه‌ها نگه داشته می‌شوند، متعلق به آب و هوای کوهستانی هستند یا معتدل و کم آب هستند. بنابراین در هر فصلی از سال که هستید، باید شرایط مشابه با آب و هوای مناطق زندگی کاکتوس را فراهم کنید تا به خوبی از پس نگهداری کاکتوس بر بیایید.

 

نور مناسب برای نگهداری از کاکتوس در تابستان

 

به کاکتوس‌ها اجازه دهید تا در معرض نور خورشید قرار بگیرند و از گرما لذت ببرند، البته نه بیش از حد. این گیاهان از قرار گرفتن در مجاورت نور خورشید لذت می‌برند و در نور مستقیم رشد خوبی را تجربه می‌کنند. بنابراین آنها را در گرم‌ترین و آفتابی‌ترین گوشه خانه خود قرار دهید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

اگر پاسیو یا حیاط آفتاب‌گیر دارید، در تابستان آن‌ها را به آنجا منتقل کنید. حتی وقتی دمای هوا در شب بالاتر از ۵۰ درجه فارنهایت باشد، می‌توانید آن‌ها را بیرون ببرید. در این مواقع به خوبی متوجه سرعت گرفتن روند رشد آنها در مقایسه با وقتی که در خانه هستند، خواهید شد.

حتما بخوانید  معرفی 10 میوه و سبزی برای کاشت در فصل تابستان

در حالی که کاکتوس‌ها باید هر روز به مقدار زیادی در معرض نور مستقیم خورشید قرار بگیرند. ولی باید توجه داشته باشید که نور خورشید را بیش از حد دریافت نمی‌کنند چون کاکتوس‌ها در این صورت ممکن است آفتاب سوخته شوند. در حالی که آنها عاشق خورشید هستند، می‌توانند زرد یا قهوه‌ای شوند و اگر این اتفاق افتاد، کاکتوس را از منبع نور یا جلوی آفتاب بردارید تا خنک شود.

 

روش صحیح آب دادن به کاکتوس در تابستان

 

روش صحیح آب دادن به کاکتوس در تابستان

 

کاکتوس ها به خاطر زنده ماندن بدون آبیاری زیاد، شناخته شده هستند، چون آب را در ساقه‌هایشان نگه می‌دارند. با این حال، این بدان معنا نیست که اصلا نیازی به آبیاری ندارند. حتما هر هفته، یک بار خاک کاکتوس را بررسی کنید. اگر سطح خاک تا عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری آن خشک بود، وقت آن است که به گیاه آب بدهید.

اکثر مردم به خاطر آبیاری بیش از حد کاکتوس‌ها، باعث مرگ آن‌ها می‌شوند. این کار منجر به پوسیدگی ریشه و پوسته پوسته شدن آن می‌‌شود. در این حالت رنگ گیاه، زرد شده و ساقه‌ها مثل چوب پنبه‌، تو خالی و پوک می‌شوند. باید مطمئن شوید که سطح روی خاک کاکتوس‌ها، در فاصله زمانی بین آبیاری‌ها کاملا خشک شده است.

 

چند روز یک بار به کاکتوس آب بدهیم؟

 

اگر خاک به خوبی زهکشی شده باشد، کاکتوس فقط هر ۱۰ تا ۱۴ روز در طول ماه‌های تابستان به آب نیاز دارد. اگر متوجه چین و چروک‌های روی کاکتوس خود، به خصوص در ناحیه پایه گیاه هستید، این یعنی کاکتوس، در شرایط خوبی نیست. یا به گیاه، زیادی آب داده‌اید یا زیادی کم آب است.

 

چقدر به گلدان آب بدهیم؟

 

نکته مهم دیگر در مورد نگهداری از کاکتوس در تابستان این است که بعد از آبیاری، آب اضافی را از زیرگلدانی یا نعلبکی خالی کنید. چون ماندن آب در پای گلدان می‌تواند منجر به پوسیدگی شود، حتی شاید در این مواقع لاروهای انگل هم در این محیط رشد کنند.

 

روی برگ گل‌های کاکتوس آب نپاشید

 

روی برگ گل‌های کاکتوس آب نپاشید

 

آبپاشی روی برگ کاکتوس، مخصوصا «ساکولنت‌» باعث ایجاد لک و سوختگی روی برگ‌ها می‌شود. حتی ممکن است به خاطر پاشیدن آب روی آنها و تهویه نامناسب، گیاه مریض شود. بنابراین توصیه می‌شود که حتما در هنگام آبیاری، روی خاک را آب بپاشید و از ریختن آب روی برگ‌ها خودداری کنید.

 

آبیاری کاکتوس‌ها از نظر اندازه

 

شاید جالب باشد بدانید که کاکتوس‌های کوچک، نسبت به انواع بزرگ، به آب بیشتری نیاز دارند. چون گلدان کاکتوس‌های کوچک، معمولا اندازه کوچکی هم دارد و آب موجود در آن، زودتر تبخیر یا مصرف می‌شود. در ضمن کاکتوس‌های بزرگ‌تر، مقدار بیشتری آب در خود نگه می‌دارند و در برابر کم‌آبی مقاوم‌تر هستند.

 

خاک مناسب برای کاکتوس

 

خاک مناسب و سرشار از مواد مغذی، کلید رشد کاکتوس‌ است. پس مطمئن شوید که هنگام کاشت کاکتوس‌ها از ترکیب مناسب خاک استفاده می‌کنید. کاکتوس‌ها خاکی را ترجیح می‌دهند که شامل ماسه و سنگ بیشتری باشد تا آب را تخلیه کند. در نتیجه بستر گیاه، خشک می‌ماند و از پوسیدگی ریشه جلوگیری می‌شود.

حتما بخوانید  آموزش کاشت زعفران در گلدان و باغچه خانه

 

کاکتوس‌های مقاوم را انتخاب کنید

 

کاکتوس‌های مقاوم را انتخاب کنید

 

در مورد کاکتوس‌ها، انواع مختلفی از آن‌ها را می‌توانید انتخاب کنید. ولی انواع کاکتوس خاردار علاوه بر این که زیبایی خاصی دارد، برای کسانی که می‌خواهند زمان محدودی را به مراقبت کردن از گیاهان اختصاص دهند، مناسب است. این گیاه را پشت یک پنجره رو به جنوب شرقی یا غربی قرار دهید تا نور کامل را در بهار تا پاییز دریافت کند.

 

موقع دست زدن و انتقال کاکتوس‌ها احتیاط کنید

 

برخی کاکتوس‌ها روی سطح خود، خارهای ریز و ظریفی دارند که با کوچک‌ترین تماس، در پوست فرو می‌روند و بیرون آوردنشان هم اصلا کار ساده‌ای نیست. بنابراین اگر می‌خواهید برای نگهداری از کاکتوس در تابستان، آن‌ها را جابه‌جا یا خاک گیاه را بررسی کنید، مراقب باشید که دست‌هایتان آسیب نبیند. در این مواقع از دستکش‌های محافظ با حتی انبرهای آشپزخانه می‌توانید کمک بگیرید.

 

نحوه صحیح کود دادن به کاکتوس‌ها در تابستان

 

یکی از راه‌های مراقبت و نگهداری از کاکتوس‌ در تابستان، کود دادن و تغذیه کردن بستر آن‌ها است. در فصل تابستان به کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها، کودهایی با ازت پایین و پتاس بالا بدهید. هر یک ماه یک بار آن‌ها را کوددهی کنید. البته تابستان، فصل خواب برخی کاکتوس‌ها مثل «لیتوپس» یا «سنگی» است و نباید به آن‌ها کود بدهید. حتی باید میزان آبیاری این گونه‌ها را هم کاهش دهید.

علاوه بر اهمیت خاک، مهم است از کودهایی که مخصوص کاکتوس‌ها هستند، استفاده کنید. در این صورت خیالتان راحت است که آنها به اندازه کافی مواد مغذی دریافت می‌کنند. همچنین می‌توانید از کودهای مشخص شده برای ساکولنت‌ها (نوعی از کاکتوس‌ها) استفاده کنید. طبق دستورالعملی که روی بطری یا پاکت کود، آورده شده است، آن را رقیق کنید. برای این کار ابتدا کاکتوس را آبیاری کنید و سپس کود را روی خاک مرطوب بپاشید تا ریشه‌ها نسوزند.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کود باغچه و گلدان در خانه

 

پیوند و قلمه زدن کاکتوس‌ها در تابستان

 

پیوند و قلمه زدن کاکتوس‌ها در تابستان

 

تابستان همچنین بهترین فصل برای تکثیر و پیوند زدن کاکتوس است. در این فصل، به خاطر این که این گیاه به خوبی رشد می‌کند و گل می‌دهد، می‌توان اقدام به قلمه زدن آن کرد. حتی در این فصل بیشتر کاکتوس‌ها شروع به گلدهی می‌کنند و می‌توان با گرده‌افشانی، از آنها بذر تهیه کرد.

 

سوالات متداول

 

هر چند روز یک بار باید به کاکتوس آب داد؟

 

هر هفته، یک بار خاک کاکتوس را بررسی کنید. اگر سطح خاک تا عمق ۲ تا ۳ سانتی‌متری آن خشک بود، به آن آب بدهید. معمولا ۱۰ تا ۱۲ روز یک بار حتما باید به کاکتوس آب بدهید.

 

چه خاکی برای کاکتوس خوب است؟

 

کاکتوس‌ها خاکی را ترجیح می‌دهند که شامل ماسه و سنگ بیشتری باشد تا آب اضافی را تخلیه کند و ریشه نپوسد. برای ترکیب خاک مناسب برای کاکتوس‌ها، اگر تجربه چندانی ندارید، می‌توانید از گل‌فروشی‌ها اطلاعات بیشتری بگیرید.

 

 

منبع: southernliving

کالابرگ الکترونیک