۱۱ راهکار طلایی نگهداری گل و گیاه در تابستان

۱۱ راهکار طلایی نگهداری گل و گیاه در تابستان


1 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
11 راهکار طلایی نگهداری گل و گیاه در تابستان برای محافظت از آن ها

با اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان آشنا هستید؟ بلد بودن تکنیک‌های نگهداری از گیاهان در تابستان باعث می‌شود تا گیاهان شما در روزهای گرم آسیب کمتری ببینند و خشک و بی‌آب نشوند. اما نگهداری گیاهان آپارتمانی در تابستان چه تفاوتی با نگهداری گل و گیاه در بهار یا زمستان دارد؟ ترفندهای نگهداری از گل و گیاه در روزهای گرم تابستان شامل چه مواردی است؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با راهنمای اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد رازهای نگهداری گیاهان در تابستان پاسخ خواهیم داد.

 

 

اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان

 

اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان

 

روش نگهداری گل و گیاه در فصل تابستان با سایر فصول متفاوت است. افزایش دمای هوا موجب می‌شود تا گیاهان در این فصل زودتر از حالت عادی خشک شوند و به رسیدگی بیشتری نیاز داشته باشند. برای مثال روش نگهداری کاکتوس در تابستان با زمستان فرق می‌کند. در ادامه می‌توانید با همه چیز در مورد پرورش گل و گیاه در تابستان آشنا شوید.

 

۱- گیاهان را به روش صحیح آبیاری کنید

 

گیاهان را به روش صحیح آبیاری کنید

 

به طور کلی هر نوع گل و گیاهی به میزان آب متفاوتی نیاز دارد؛ اما یکی از مهم‌ترین اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان «آبیاری مناسب» است. اگر چه آبیاری بیش از حد می‌تواند به گیاه آسیب وارد کند، اما در فصل تابستان باید بیشتر از دیگر فصل‌ها به گیاه خود آب دهید و به خوبی آن را هیدراته کنید.

دقت داشته باشید که گلدان گیاه شما دارای زهکشی مناسب باشد، تا آب اضافی از زیر گلدان خارج شود. سعی کنید به صورت آهسته و عمیق به گیاه آب بدهید تا تمام لایه‌های خاک کاملاً خیس شود. آبیاری سطحی گیاه در تابستان موجب خشک شدن ریشه‌های پایینی گیاه می‌شود و به گیاه شما صدمه می‌زند.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کنید

 

رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کنید

 

اگر در منطقه‌ای با آب و هوای خشک زندگی می‌کنید، باید حواستان به گیاهان گرمسیری که به رطوبت نیاز دارند، باشد. سعی کنید در روزهای گرم گیاهان را «مه پاشی» کنید. می‌توانید گلدان را روی سنگریزه قرار دهید و با خیس کردن سنگریزه‌ها رطوبت مورد نیاز گیاه را تأمین کنید.

راهکار بعدی برای تأمین رطوبت گیاه قرار دادن یک سطل آب در کنار گلدان است. این کار موجب می‌شود تا آب و هوا کمی مرطوب شود و به تأمین رطوبت گیاه کمک می‌کند.

 

۳- مراقب آفتاب شدید باشید

 

اگر گیاهان شما پشت پنجره یا بیرون از خانه هستند و یا رو به جنوب و غرب قرار گرفته‌اند، ممکن است با قرار گرفتن در معرض نور شدید آفتاب دچار سوختگی شوند. بهتر است گیاهان حساس به نور شدید را در فصل تابستان به مکان دیگری منتقل کنید تا در مقابل نور شدید آفتاب نباشند. سعی کنید هر روز گیاهان را عمیقاً آبیاری کنید تا خشک نشوند و از گرمای تابستان جان سالم به درببرند.

حتما بخوانید  تاریخچه روز جهانی ساعت زمین | شعار آن در سال 2022

 

۴- کوددهی به گیاهان را فراموش نکنید

 

کوددهی به گیاهان را فراموش نکنید

 

گیاه شما علاوه بر آب و قرار گرفتن در محل مناسب به غذا هم احتیاج دارد. غذای مورد نیاز گیاه کود است؛ درواقع اضافه کردن کود به خاک می‌تواند مواد مورد نیاز گیاه را فراهم کند و به رشد بهتر آن کمک کند. از آن جایی که در فصل تابستان هوا گرم می‌شود و گیاهان بیشتر در معرض نور و گرما قرار دارند، بهتر است با اضافه کردن کود به خاک، مواد مغذی مورد نیاز گیاه را به آن برسانید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های آسان تولید کود باغچه

 

۵- عوض کردن گلدان گیاه را به زمان دیگری موکول کنید

 

سعی کنید عوض کردن گلدان گیاهان را قبل از تابستان و شروع گرما انجام دهید. به طور معمول تعویض گلدان گیاه در تابستان موجب ایجاد شوک و استرس به گیاه می‌شود و به آن آسیب وارد می‌کند. اگر لازم است گلدان گیاه شما عوض شود، بهتر است این کار را به فصول سردتر سال موکول کنید.

 

۶- مراقب سوختگی برگ‌ها باشید

 

مراقب سوختگی برگ‌ها باشید

 

در فصل گرما شیشه پنجره می‌تواند درست مثل یک ذره‌بین عمل کند و برگ گیاه شما را بسوزاند. بهتر است در فصل تابستان گیاهان را یک قدم دورتر از پنجره قرار دهید. به یاد داشته باشید که به جز انواع کاکتوس، ساکولنت، فیکوس و گیاهان استوایی دیگر گیاهان نباید زیر نور شدید آفتاب قرار بگیرند.

 

بیشتر بخوانید: بهترین گیاهان آپارتمانی مقاوم به سرما

 

۷- مراقب علائم آسیب گیاهان در فصل گرما باشید

 

مراقب علائم آسیب گیاهان در فصل گرما باشید

 

یکی از رازهای نگهداری گیاهان در تابستان این است که با مشاهده نشانه‌های کوچک خیلی زود جلوی آسیب گیاه را بگیرید. در فصل گرما سعی کنید با دقت به برگ‌های گیاهان خود نگاه کنید. اگر شاخ و برگ گیاه شما کمرنگ شده، برگ‌ها رنگ قهوه‌ای و سوخته به خود گرفته‌اند، لکه‌های زرد و قهوه‌ای روی برگ ایجاد شده و یا گل و برگ‌های گیاه مدام می‌ریزند، یعنی گیاه شما شرایط مناسبی ندارد و احتمالاً در معرض گرمای زیادی قرار دارد.

درست است که گیاهان برای فتوسنتز به نور نیاز دارند، اما هر چقدر نور بیشتری دریافت کنند، نیاز به آب بیشتری نیز دارند. بنابراین سعی کنید با گرم شدن هوا دفعات آبیاری گیاه را بیشتر کنید تا گیاه شما خشک نشود.

 

۸- از قرار دادن گیاهان زیر باد کولر اجتناب کنید

 

از قرار دادن گیاهان زیر باد کولر اجتناب کنید

 

بیشتر  گیاهان آپارتمانی بزرگ دوست دارند در یک محیط نسبتاً پایدار قرار بگیرند. بنابراین بهتر است از قرار دادن آن‌ها در محیط بسیار گرم یا سرد اجتناب کنید. سعی کنید از قرار دادن گیاهان زیر باد کولر پرهیز کنید. زمانی که خودتان در خانه نیستید، کولر را خاموش کنید تا گیاه در دمای معمول قرار بگیرد.

اگر گیاه متعلق به محیط گرمسیری است، بهتر است آن را در یک اتاقی که دمای بالاتر و مرطوب‌تری دارند، قرار دهید تا از شوک‌های دمایی دور باشد.

 

۹- در تابستان بهتر است عصرها گیاه را آبیاری کنید

 

در تابستان بهتر است عصرها گیاه را آبیاری کنید

 

آبیاری گیاه در شب یکی از اصول نگهداری گل و گیاه در تابستان است. این کار موجب می‌شود تا گیاه فرصت کافی برای جذب آب داشته باشد و بخشی از آب مورد نیاز گیاه در هوای گرم و نور آفتاب تبخیر نشود. زمانی که عصرها گیاه را آبیاری می‌کنید، خاک در طول شب مرطوب می‌ماند و گیاه به خوبی هیدراته می‌شود.

توجه داشته باشید که آبیاری گیاه در شب به دلیل کاهش جذب آب چندان توصیه نمی‌شود، بنابراین بهتر است عصرها و زمانی که کمی هوا خنک‌تر شد، گیاهان را آبیاری کنید.

حتما بخوانید  جزئیات یارانه جدید سال ۱۴۰۱ | پاسخ به سوالات یارانه ۳۰۰ و ۴۰۰ هزارتومانی

 

۱۰- در تابستان گیاهان را هرس نکنید

 

در تابستان گیاهان را هرس نکنید

 

هدف از هرس کردن گیاه تحریک رشد دوباره آن است، اما هرس کردن گیاه در تابستان می‌تواند به آن آسیب وارد کند. در روزهای گرم تابستانی سعی کنید تنها بخش‌های زرد رنگ، برگ‌های پژمرده و آسیب دیده را جدا کنید و هرس کردن گیاه را بعد از تابستان انجام دهید.

در صورتی که گیاه را در تابستان هرس می‌کنید، بهتر است این کار را بعد از خنک شدن هوا و در عصر انجام دهید و حتماً ابزاری که برای هرس کردن استفاده می‌کنید را ضدعفونی کنید. در مورد بهترین زمان هرس کردن گیاهان بیشتر بدانید.

 

۱۱- مقداری کمپوست به خاک گیاه اضافه کنید

 

«کمپوست» به خوبی آب را در خود نگه می‌دارد و اضافه کردن آن به خاک گیاه موجب می‌شود تا گیاه شما برای مدت زمان بیشتری مرطوب بماند. از طرف دیگر کمپوست مواد مغذی مورد نیاز گیاه را فراهم می‌کند و برای گیاهان گل‌دار نیز بسیار مفید است.

 

۱۲- از گلدان مناسبی برای گیاه استفاده کنید

 

از گلدان مناسبی برای گیاه استفاده کنید

 

گلدان‌های لعاب‌دار، سفالی و سرامیکی در تابستان برای گیاه مناسب‌تر هستند. این گلدان‌ها به دلیل تبادل هوا، ریشه‌ها را خنک نگه می‌دارند. از قرار دادن گل‌ها در گلدان‌های پلاستیکی و تیره اجتناب کنید، زیرا این گلدان‌ها گرما را جذب می‌کنند و موجب گرم شدن خاک می‌شوند. برای کاهش دمای گلدان در طول تابستان می‌توانید یک پارچه خیس را دور گلدان بپیچید تا خنک بماند.

 

بهترین زمان آبیاری گیاهان در تابستان

 

بهترین زمان آبیاری گیاهان در تابستان

 

برای نگهداری گیاهان آپارتمانی در تابستان باید بدانید که گیاه شما چه زمانی نیاز به آب دارد. لازم است برای این امر خاک گلدان را مدام بررسی کنید، هر زمان که سطح خاک تا حدود ۲ تا ۳ سانتی‌متری خشک شد، باید گیاه را آبیاری کنید. برای بررسی این موضوع می‌توانید انگشت خودتان را در خاک فرو کنید و اگر احساس کردید، خاک خشک شده، به آن آب بدهید.

 

نکات تکمیلی در مورد روش نگهداری گل و گیاه در فصل تابستان

 

نکاتی در مورد روش نگهداری گل و گیاه در فصل تابستان

 

*در طول تابستان و هوای گرم سعی کنید گیاهان را با آب ولرم آبیاری کنید. آب دادن به گیاهان با آب سرد موجب شوک شدن ریشه و آسیب به گیاه می‌شود.

*سعی کنید به صورت قطره‌ای و آرام به گیاه آب بدهید. آب دادن به گیاه با فشار زیاد موجب آسیب به ریشه‌های متصل به ساقه می‌شود.

*دمای ایده‌آل برای رشد اکثر گیاهان بین ۱۲ تا ۲۰ درجه است. کاکتوس‌ها و ساکولنت‌ها برای رشد به دمای حدود ۲۵ تا ۳۰ درجه سانتی‌گراد نیاز دارند.

*با بالا رفتن دمای هوا بهتر است دفعات آبیاری گیاه را تا روزی یک تا دو بار افزایش دهید.

 

سوالات متداول

 

چطور رطوبت مورد نیاز گیاه در تابستان را تأمین کنیم؟

 

یکی از رازهای نگهداری گیاهان در تابستان تأمین رطوبت گیاه است که می‌توانید آن را با مه پاشی، و قرار دادن سنگریزه‌ها زیر گلدان تأمین کنید. راهکار بعدی برای تأمین رطوبت گیاه قرار دادن یک سطل آب در کنار گلدان است. این کار موجب می‌شود تا آب و هوا کمی مرطوب شود و به تأمین رطوبت گیاه کمک می‌کند.

 

روش نگهداری گل و گیاه در فصل تابستان چه تفاوتی با شیوه نگهداری گیاهان در زمستان دارد؟

 

در فصل تابستان افزایش دمای هوا موجب می‌شود تا گیاهان زودتر از حالت عادی خشک شوند و به رطوبت، آبدهی و رسیدگی بیشتری نیاز داشته باشند.

 

منابع: krishijagran، thesill، indiagardening

کالابرگ الکترونیک