۸ روش آسان خشک کردن آلو در آفتاب، با پنکه، خشک کن و …

۸ روش آسان خشک کردن آلو در آفتاب، با پنکه، خشک کن و …


15 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش‌های خشک کردن آلو

روش‌های خشک کردن آلو از قدیم مرسوم بوده است. آلو خشک یکی از خوشمزه‌ترین تنقلات است که علاوه بر مصرف به صورت خشک شده در انواع خورش و غذا نیز استفاده می‌شود. به طور معمول روش‌های خشک کردن آلو بسیار متفاوت است و شما می‌توانید با توجه به شرایطی که دارید از یکی از روش‌ها برای خشک کردن انواع آلو استفاده کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش طرز تهیه آلو خشک در خانه آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد روش خشک کردن آلو در خانه پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز خشک کردن آلو با پوست در آفتاب

 

طرز خشک کردن آلو با پوست در آفتاب

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای خشک کردن آلو با پوست در آفتاب

 

  • آلو سیاه یا هر نوع آلوی دیگر: ۱ کیلوگرم
  • نمک: ۱ قاشق چای‌خوری

 

مراحل طرز تهیه خشک کردن آلو سیاه

 

مراحل طرز تهیه خشک کردن آلو سیاه

 

یکی از بهترین و محبوب‌ترین روش‌های خشک کردن آلو در خانه مثل روش تهیه آلبالو خشکه و برگه زردآلو قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. شما می‌توانید آلوها را با پوست و درست مثل آلو خشک‌های بیرونی آماده کنید و از این آلو هم به عنوان خوراکی و هم در غذا استفاده کنید. در ادامه می‌توانید با مراحل خشک کردن آلو با پوست و زیر نور آفتاب آشنا شوید.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

مرحله اول؛ نیم پز کردن آلوها

 

در اولین مرحله از طرز خشک کردن آلو با پوست باید آلوها را بشویید و سپس آن‌ها را در قابلمه بریزید و تا نیمه قابلمه را از آب پر کنید. شعله گاز را روی حرارت زیاد روشن کنید و اجازه دهید آب به جوش بیاید.

 

مرحله دوم؛ آبکش کردن آلوها

 

بعد از این که آب به جوش آمد مقداری نمک به آلوها اضافه کنید و آن‌ها را آبکش کنید. این کار را برای ۲ تا ۳ بار تکرار کنید تا پوست آلوها ترک بخورد و برای خشک شدن آماده شود.

 

مرحله سوم؛ قرار دادن آلوها در آفتاب

 

در این مرحله از طرز تهیه آلو سیاه خشک باید آلوها را داخل یک سینی استیل بچینید و آن را برای ۲ تا ۵ روز در برابر نور آفتاب قرار دهید. توجه داشته باشید که آلوها نباید نزدیک به هم و روی هم قرار بگیرند، وگرنه موقع خشک شدن به هم می‌چسبند. هر روز به آلوها سرکشی کنید و در صورت نیاز آن‌ها را زیر و رو کنید تا کاملاً خشک شوند.

 

خشک کردن آلو بدون پوست

 

خشک کردن آلو بدون پوست

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های خشک کردن آلو جدا کردن پوست آن قبل از این کار است. برای این کار باید آلوهای شسته شده را در قابلمه بجوشانید و سپس آن‌ها را در آب سرد بیندازید. حال می‌توانید به آرامی پوست آلوها را جدا کنید. بعد از این که پوست آلوها جدا شدند می‌توانید آن‌ها را به هر روشی که دوست دارید خشک کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه بستنی انبه به 3 روش با ثعلب و بدون ثعلب با طعم بازاری

 

خشک کردن آلو با پنکه

 

یکی دیگری از روش‌های خشک کردن آلو برای افرادی که به آفتاب و فر دسترسی ندارند، پنکه است. برای خشک کردن آلو با پنکه باید آلوها را از وسط برش دهید و هسته آن‌ها را جدا کنید. سپس آلوها را در سینی بچینید و در برابر باد پنکه قرار دهید تا خشک شوند.

 

خشک کردن آلو در فر به صورت درسته

 

خشک کردن آلو در فر به صورت درسته

 

برای خشک کردن آلو در فر می‌توانید ابتدا آلوها را به صورت درسته بجوشانید و بعد از جوشاندن آبکش کنید. برای این که پوست آلو ترک بخورد بهتر است تا ۳ بار این کار را تکرار کنید. سپس فر را با کمترین درجه ممکن روشن کنید. آلوها را با فاصله داخل سینی فر بچینید. حال می‌توانید سینی را در فر بگذارید. برای این که فر داغ نشود، بهتر است یک قاشق لای درب فر قرار دهید تا نیمه باز بماند.

خشک کردن آلو در فر معمولاً چند ساعت طول می‌کشد. به یاد داشته باشید که زیاد کردن دمای فر موجب سوختن آلوها می‌شود، پس به هیچ عنوان دمای فر را زیاد نکنید.

 

خشک کردن آلو در فر به صورت اسلایسی

 

خشک کردن آلو در فر به صورت اسلایسی

 

یکی دیگر از روش‌های خشک کردن آلو در فر به این صورت است که آلوها را بدون پختن به صورت اسلایسی خشک می‌کنید. در این روش باید ابتدا آلوها را از وسط برش دهید و هسته آن را جدا کنید. سپس آلوها را با فاصله روی یک قفسه یا توری بچینید و یک فویل زیر آن بگذارید که آب آلوها داخل فر را کثیف نکند. حال می‌توانید فر را روی دمای پایین تنظیم کنید و اجازه دهید آلوها به آرامی خشک شوند.

مدت زمان خشک شدن آلو در فر به دمای فر بستگی دارد. معمولاً خشک کردن آلو در فر از ۵ تا ۸ ساعت طول می‌کشد. بعد از این که آلوها را از فر خارج کردید، باید آن‌ها را برای چند ساعت در محیط آشپزخانه قرار دهید تا کاملاً خنک و خشک شوند. سپس می‌توانید آلوها را در ظروف درب‌دار قرار دهید.

 

خشک کردن آلو با خشک‌کن

 

خشک کردن آلو با خشک کن

 

یکی از رایج‌ترین روش‌های خشک کردن آلو در منزل، استفاده از دستگاه میوه خشک‌کن است. درواقع اگر در خانه دستگاه میوه خشک‌کن دارید، خشک کردن میوه‌های مختلف برایتان بسیار راحت خواهد بود. برای این کار باید آلوها را به هر شکلی که دوست دارید برش بزنید و سپس آن‌ها را با فاصله داخل دستگاه میوه خشک‌کن بچینید و اجازه دهید به آرامی خشک شوند.

اگر دستگاه میوه خشک‌کن شما درجه‌بندی دارند، بهتر است دمای آن را روی ۴۵ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا آلوها به آرامی و با کیفیت بالاتری خشک شوند. به طور متوسط خشک کردن آلو در میوه خشک‌کن بین ۸ تا ۱۴ ساعت طول می‌کشد. طبعاً هر چقدر ضخامت آلوهای برش خورده بیشتر باشد، به زمان بیشتری برای خشک شدن نیاز دارد.

 

روش خشک کردن آلو زرد در آفتاب

 

برای خشک کردن آلو زرد در آفتاب باید ابتدا آلوها را بشویید و سپس همانند روشی که پیش‌تر ذکر شد، آلوها را برای ۲ تا ۳ بار در آب جوش بیندازید و آبکش کنید. این کار موجب می‌شود تا پوست آلو زرد ترک بخورد و در نتیجه زودتر خشک شود. بعد از ترک خوردن پوست آلوها آن‌ها را داخل سینی بچینید و برای چند روز در برابر نور آفتاب قرار دهید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ته‌ چین مرغ در فر و بدون فر

 

آموزش طرز خشک کردن آلو بخارا با تیزب

 

یکی از روش‌های خشک کردن آلو بخارا استفاده «تیزاب» است. در این روش از آب، پودر پتاسیم و روغن سبزه برای خشک کردن آلو استفاده می‌شود. زمانی که این مواد را با هم ترکیب کنید، محلولی به نام تیزاب تشکیل می‌شود که باید آلوها را در آن قرار دهید تا خشک شوند. خاصیت اسیدی تیزاب به تدریج پوست آلوها را نازک می‌کند و به بافت میوه رسوخ می‌کند. سپس می‌توانید آلوها را در برابر نور آفتاب بگذارید تا کاملاً خشک شوند.

 

انتخاب آلو برای خشک کردن

 

انتخاب آلو برای خشک کردن

 

همانطور که می‌دانید آلوها انواع مختلفی دارند و از همین رو شما می‌توانید هر مدل آلویی را که دوست دارید در خانه خشک کنید. نکته مهمی که باید در مورد انتخاب آلو برای خشک کردن بدانید این است که آلوی شما باید گوشتی و شیرین باشد، معمولاً آلوهایی که گوشتی نیستند بعد از خشک شدن بسیار چروکیده و بی‌مزه می‌شوند، بنابراین حتماً به این موضوع دقت کنید.

 

نگهداری آلو خشک

 

آلو خشک ماندگاری زیادی دارد و شما می‌توانید این آلوها را برای مدت طولانی در ظروف درب‌دار نگهداری کنید. بهترین روش برای نگهداری آلو خشک این است که آن را در ظروف درب‌دار یا کیسه‌های زیپ دار بریزید و به اندازه مصرفتان در یخچال بگذارید. بقیه آلوها که فعلاً به آن‌ها نیاز ندارید، بهتر است در فریزر نگهداری شوند. به طور معمول ماندگاری آلو خشک در یخچال از ۶ تا ۱۲ ماه و در فریزر از ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

 

نکات و فوت و فن‌های تهیه طرز تهیه آلو خشک در خانه

 

نکات و فوت و فن‌های تهیه طرز تهیه آلو خشک در خانه

 

*یکی از رایج‌ترین روش‌های خشک کردن آلو قرار دادن آن زیر نور آفتاب است. اگر می‌خواهید آلوهای شما در آفتاب به صورت یکدست خشک شوند، باید تا خشک شدن کامل چندین بار آن‌ها را زیر و رو کنید.

*برای خشک کردن آلو در آفتاب حتماً هر روز به آلوها سر بزنید تا بیش از حد خشک نشوند. خشک شدن بیش از حد آلو موجب می‌شود تا گوشت آن کاملاً از بین برود و چیزی جز پوست و هسته آلو باقی نماند.

*آلوهای بیش از حد رسیده و ضربه دیده به هیچ عنوان برای خشک کردن مناسب نیستند.

*روش خشک کردن آلوی قرمز با پوست چندان رایج نیست، زیرا آلو قرمز پوست ضخیمی دارد که خیلی افراد نمی‌پسندند. از همین رو پیشنهاد می‌شود ابتدا پوست آلو قرمز را با روش جوشاندن جدا کنید و بعد آن را خشک کنید.

*اگر دوست دارید طعم آلوی خشک شده شما شیرین‌تر شود، می‌توانید در زمان جوشاندن آلو مقداری شکر به آن اضافه کنید.

*برای خشک کردن آلو شابلون می‌توانید از یکی از روش‌هایی که در این مقاله ذکر شد استفاده کنید.

 

سوالات متداول

 

چطور آلو خشک کنیم؟

 

روش‌های خشک کردن آلو به شرایط شما بستگی دارد. استفاده از فر، دستگاه میوه خشک‌کن، نور آفتاب و پنکه رایج‌ترین روش‌های خشک کردن آلو محسوب می‌شوند.

 

ماندگاری آلو خشک چقدر است؟

 

به طور معمول ماندگاری آلو خشک در یخچال از ۶ تا ۱۲ ماه و در فریزر از ۱۲ تا ۱۸ ماه است.

 

کالابرگ الکترونیک