طرز تهیه کوکو مرغ خوشمزه به چند روش + فیلم آموزش تهیه

طرز تهیه کوکو مرغ خوشمزه به چند روش + فیلم آموزش تهیه


26 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو مرغ خوشمزه به چند روش + فیلم آموزش تهیه

کوکو مرغ یکی از آسان‌ترین انواع کوکو است که می‌توان آن را در برنامه غذایی هفتگی خانواده قرار داد. مواد اولیه این کوکو، سیب زمینی پخته و مرغ است. روش‌های مختلفی برای تهیه این کوکوی خوشمزه وجود دارد. شما می‌توانید کوکوی مرغ را با انواع سبزیجات و پنیر پیتزا نیز طبخ کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش روش طرز تهیه کوکو مرغ و فوت و فن‌های خوشمزه شدن آن را به شما آموزش می‌دهیم. فیلم طرز تهیه کوکو مرغ را هم تماشا کنید.

 

مواد لازم برای تهیه کوکو مرغ

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
سینه مرغ ۲ عدد
پیاز ۱ عدد متوسط
نمک، زردچوبه و فلفل سیاه به مقدار لازم
پودر سیر به مقدار لازم
زرشک ۵۰ گرم
پیاز سرخ شده ۱۰۰ گرم
زعفران (دم کرده) به مقدار دلخواه
تخم مرغ ۴ عدد
آبلیمو ۲ قاشق غذاخوری
کره ۵۰ گرم
نان و خیارشور برای سرو کوکوی مرغ

 

مدت زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

مدت زمان پخت کوکو مرغ: ۱ ساعت

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوکو مرغ: ۱۲۰ کالری

مراحل طرز تهیه کوکوی مرغ

طرز تهیه کوکو مرغ به روش‌های مختلف

اگر می‌خواهید یک کوکوی مرغ خوشمزه و عالی داشته باشید، مرحله به مرحله مطابق با دستور پخت زیر عمل کنید:

مرحله اول: سینه مرغ را همراه با پیاز و ادویه‌ها بپزید

در اولین مرحله از طرز تهیه کوکو مرغ باید یک قابلمه را با مقدار کمی آب روی شعله گاز قرار دهید، حالا ۱ عدد پیاز و سینه‌های مرغ را به آن اضافه کنید. زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر را به مرغ اضافه کرده و درب قابلمه را بگذارید تا سینه مرغ بپزد.

برای خرید گوشت مرغ، فلفل سیاه، زردچوبه و پودر سیر می‌توانید خرید خود را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

مرحله دوم: سینه‌ مرغ پخته شده را رنده کنید

پس از اینکه سینه مرغ پخته شد آن را از ظرف خارج کرده، اجازه دهید سرد شود و سپس با رنده تیز گوشت مرغ را رنده کنید یا در میکسر پوره کنید.

مرحله سوم: مرغ رنده شده را با زرشک و پیاز داغ ترکیب نمایید

در این مرحله شما باید زرشک، پیاز داغ و مرغ رنده شده را با هم ترکیب کنید.

شما می‌توانید زرشک و پیاز سرخ شده را به صورت اینترنتی یا حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله چهارم: فلفل سیاه، نمک و زعفران را اضافه نمایید

همزمان که مرغ رنده شده را با زرشک و پیاز داغ ترکیب می‌کنید، فلفل سیاه، نمک و زعفران دم کرده را هم به این ترکیب اضافه نمایید.

حتما بخوانید  طرز تهیه آبگوشت نذری برای ۲۰۰ نفر + فیلم آموزش تهیه

در صورت تمایل شما می‌توانید برای خرید نمک و زعفران به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

مرحله ششم: تخم مرغ‌ها و آبلیمو را اضافه کنید

در این مرحله تخم مرغ‌ها را دانه دانه به مایه کوکو اضافه کنید و مرتب مایه کوکو را هم بزنید. آبلیمو را هم اضافه کنید. ترکیب به دست آمده را با گوشتکوب خوب بکوبید. سپس با همزن دستی مواد را خوب هم بزنید تا یک ترکیب صاف و یکدست داشته باشید.

برای تهیه آبلیمو و تخم مرغ می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خرید خود را انجام دهید.

مرحله هفتم: کوکو مرغ را سرخ کنید

در یک تابه نچسب کره را بریزید و روی حرارت ملایم بگذارید. سپس مایه کوکو را در تابه بریزید و اجازه دهید یک سمت آن خوب سرخ شود. شما می‌توانید مایه را یکباره ریخته یا با دست و قالب به شکل دلخواه کوکوی مرغ را سرخ کنید. دو طرف کوکو مرغ که سرخ شد آن را در ظرف مناسب ریخته و با گوجه فرنگی و خیارشور تزیین کنید. شما می‌توانید این غذا را همراه با نان سرو کنید.

در صورت تمایل می‌توانید خرید کره، خیارشور و نان را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

طرز تهیه کوکو مرغ به روش‌های دیگر

طرز تهیه کوکو مرغ به روش‌های مختلف

در ادامه ما روش‌های مختلف تهیه کوکو مرغ را برای شما توضیح می‌دهیم.

کوکو مرغ شمالی با سبزیجات

شما می‌توانید کوکوی مرغ را با انواع سبزیجات مانند جعفری یا پیازچه نیز تهیه کنید. برای این منظور کافیست ۲ قاشق از سبزیجات مورد نظر را به همان سیر تازه و رنده شده به مایه کوکو مرغ خود اضافه کنید.

کوکو مرغ چرخ کرده با سیب زمینی

شما همچنین می‌توانید کوکوی مرغ را با سینه مرغ چرخ کرده و خام تهیه نمایید. برای این منظور کافیست تا سینه مرغ را به وسیله چرخ‌گوشت یا غذاساز چرخ کرده و با پیاز رنده شده و آب گرفته به خوبی ورز دهید. بعد از آبپز کردن سیب زمینی‌ها، آنها را با رنده درشت خرد کنید و به خوبی با سینه مرغ چرخ شده ترکیب نمایید.

در ادامه ادویه‌ها و پودر سوخاری را اضافه کرده و تخم مرغ‌ها را دانه دانه به مایه کوکو اضافه کنید و خوب هم بزنید. مایه کوکو مرغ را در روغن داغ سرخ کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برای خرید آرد سوخاری به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

کوکو مرغ مجلسی بدون سیب زمینی

برای تهیه این کوکو به یک عدد سینه مرغ پخته شده، مغز گردو، زرشک، ماست پرچرب، پیاز و سیر نیاز دارید. سینه مرغ پخته شده را ساطوری خرد کرده، پیاز را سرخ کنید و ادویه‌ها را با آن ترکیب کنید.
در ادامه مرغ ریز شده را با دو عدد تخم مرغ و سایر مواد به پیازهای سرخ شده اضافه کنید. همه مواد را خوب هم بزنید و در نهایت کوکو مرغ را در داخل تابه سرخ نمایید. هرچه تکه‌های مرغ ریزتر باشند کوکوی شما شکل بهتری خواهد داشت.

در صورت تمایل شما می‌توانید مغز گردو را به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

کوکو مرغ رژیمی (کوکو مرغ در فر)

اگر به دنبال طرز تهیه کوکو مرغ رژیمی هستید، می‌توانید کوکو را در فر درست کنید. در این روش لازم نیست سیب زمینی‌ها را آبپز کنید. شما می‌توانید سیب زمینی خام را به همراه مقداری، قارچ، هویج و فلفل دلمه خلالی خرد کرده و با کمی روغن تفت دهید تا آب میان بافتی آنها خارج شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آش دوغ سرعین اردبیل به روش اصیل + فیلم آموزش

پس از پختن مرغ می‌توانید آن ریز خرد کنید و با مواد تفت داده شده، خوب ترکیب کنید. در نهایت تخم مرغ و ادویه‌ها را اضافه نمایید. کف قالب مورد نظر را چرب کرده و مایه کوکو را داخل قالب بریزید. ۳۰ دقیقه زمان لازم است تا کوکو مرغ در فر با دمای ۱۷۵ درجه سانتیگراد پخته شود.

کوکو مرغ پیتزایی

در طرز تهیه کوکو مرغ پیتزایی از آویشن، فلفل دلمه‌ای رنگی، بیکینگ پودر، پنیر پیتزا و آرد سفید استفاده می‌شود. برای پخت این کوکوی خوشمزه و پرطرفدار ابتدا سینه مرغ را به همراه ادویه‌ها پخته و آن را ریش ریش کرده و با تخم مرغ ترکیب می‌کنید تا کاملاً یکدست شود.

در ادامه فلفل سیاه، آویشن، پنیر پیتزا، آرد و بیکینگ پودر را اضافه کرده و خوب هم بزنید. در نهایت قالب مورد نظر را چرب کرده و مواد را داخل فر با دمای ۱۸۰ درجه قرار دهید تا کوکو بپزد.

در صورت تمایل خرید پودر آویشن، پنیر پیتزا و بیکینگ پودر را از فروشگاه‌های افق کوروش به صورت اینترنتی و حضوری انجام دهید.

کوکو چغترمه شمالی (کوکو مرغ رشتی)

کوکو مرغ بادکوبه‌ ای یک روش دیگر درست کردن کوکوی مرغ است. کوکو چغترمه یا بادکوبه‌ای یکی از غذاهای محبوب عروسی و مهمانی‌های مهم و رسمی در تمام شهرهای استان گیلان هم هست. برای مطالعه طرز تهیه کوکوی مرغ شمالی یا همان کوکوی عروسی رشتی روی لینک مطلب آن کلیک کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکوی مرغ

نکات مهم در طرز تهیه کوکوی مرغ

  • پس از آماده شدن مایه کوکو مرغ آن را به مدت ۱ ساعت در یخچال استراحت دهید و سپس سرخ کنید. این کار باعث می‌شود تا کوکوی شما هنگام پخت وا نرود.
  • برای اینکه بوی زهم مرغ گرفته شود هنگام پخت آن می‌توانید از برگ بو نیز استفاده کنید.
  • برای اینکه مواد کوکو کاملاً با هم ترکیب شوند و شکل ظاهری کوکو مرغ زیباتر شود، سعی کنید مرغ‌های ریش ریش شده را ساطوری و ریز خرد کنید.
  • اگر نگران روغن زیاد غذا هستید، می‌توانید پس از طبخ، کوکو را روی پد جاذب یا دستمال حوله‌ای آشپزخانه روغن قرار داده تا چربی اضافی آن گرفته شود.
  • زعفران رنگ بهتری به کوکوی مرغ شما می‌دهد، می‌توانید در همه رسپی‌های ذکر شده از زعفران استفاده کنید.
    برای خرید زعفران می‌توانید به صورت حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام نمایید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکو مرغ

چرا کوکو مرغ به تابه می‌چسبد؟

برای اینکه کوکو به تابه نچسبد باید روغن را خوب داغ کنید. همچنین مقدار تخم مرغ و سایر مواد کوکو باید مطابق دستورالعمل‌ اضافه شوند.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

چرا بافت میانی کوکو مرغ خام است؟

مایه کوکو را بعد از آماده شدن باید روی حرارت ملایم سرخ کنید تا مواد میانی و تخم مرغ‌ها کاملاً پخته شوند. اگر از مرغ خام چرخ کرده استفاده می‌کنید زمان پخت کوکو طولانی‌تر خواهد بود.

دلیل خشک شدن سطح روی کوکوی مرغ چیست؟

افزایش مدت زمان سرخ کردن کوکو و یا بالا بردن حرارت هنگام پخت باعث می‌شود تا سطح روی کوکو برشته و خشک شود و وسط آن خام بماند.

 

کالابرگ الکترونیک