طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج با طعم لذیذ به روش رستورانی

طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج با طعم لذیذ به روش رستورانی


30 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج

خوراک زبان گوساله با برنج یکی از لذیذترین غذاهای مجلسی ایرانی با برنج است. پخت غذاهایی مثل خوراک زبان گوساله با سس قارچ یا خوراک زبان گوساله با برنج یک ایده عالی برای شام و ناهار مهمانی و دورهمی است. کافی است زبان گاو یا گوساله را طعم‌دار کنید و با سس‌های مختلف تهیه کرده و با نان یا برنج سرو کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج و فوت و فن‌های پخت آن را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه خوراک زبان گوساله با برنج (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
زبان گوساله ۱ عدد
پیاز ۲ عدد درشت
سیر ۵ حبه درشت
برگ بو ۴ عدد
چوب دارچین ‍۱ یا ۲ عدد
سرکه سفید ۲ قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل سیاه به میزان لازم
روغن و نمک به میزان لازم
برنج ۴ پیمانه برنج

 

میزان کالری در ۱۰۰ گرم زبان گوساله: ۱۳۰ کیلوکالری
مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان موردنیاز برای پخت زبان گوساله در زودپز: ۲ ساعت

مراحل طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج

مراحل طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج
برای درست کردن خوراک زبان گوساله و گاو با برنج، باید زبان را ابتدا بپزید و بعد برنج را جداگانه بپزید یا برنج را به صورت کته‌ای در آب یا عصاره زبان دم کنید. برای مشاهده مراحل تهیه خوراک زبان گوساله با برنج، مراحل زیر را دنبال کنید.

مرحله اول: زبان گوساله را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خوراک زبان گوساله، زبان را باید کاملا تمیز کنید. برای اطمینان از تمیز شدن پرز‌های زبان، با برس، زبان را تمیز کنید. می‌توانید از سرکه سفید هم استفاده کنید. همچنین می‌توانید با کشیدن تیغه چاقو روی زبان، پرزها را هم جدا کنید.

برای خرید گوشت گاو و گوساله از جمله زبان گوساله و سرکه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های تلفنی، حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: بوی زهم زبان را بگیرید

بعد از تمیز کردن زبان، آن را در یک قابلمه بگذارید و روی آن آب بریزید. آب باید تا حدی باشد که یک بند انگشت روی زبان را بپوشاند. قابلمه را روی حرارت بگذارید و حرارت را بالا ببرید تا آب شروع به جوشیدن کند. اجازه دهید روی آب، کف‌های سفید ایجاد شود. سپس زبان را در یک صافی آبکش کنید.

مرحله سوم: پیاز و ادویه‌ها را اضافه کنید

در این مرحله، قابلمه را دوباره روی شعله گاز بگذارید و یکی از پیازها را خرد کنید. کمی روغن در قابلمه بریزید و پیازها را اضافه کنید. اجازه دهید پیازها با روغن تفت بخورند و سبک شوند. سیر‌ها را هم پوست بگیرید و خرد کنید. سیرها را اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آنها خارج شود. سپس زبان آبکش شده را اضافه کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه گردو پلو به 2 روش مجلسی اصیل شهرکردی

پیاز داغ منجمد و سیر داغ را می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: زبان گوساله را بپزید

زبان گوساله را با پیاز و سیر تفت دهید. رنگ گوشت که تغییر کرد زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کنید. دارچین و برگ بو را هم به مواد اضافه کنید و تفت دهید. سپس به قابلمه به اندازه ۴ یا ۵ لیوان آب ولرم یا داغ اضافه کنید و حرارت را بالا ببرید تا آب بجوشد. اگر دوباره روی سطح آب، کف ایجاد شد، کف را با قاشق جدا کرده و دور بریزید. سپس درب قابلمه را روی آن بگذارید و اجازه دهید زبان گوساله کاملا بپزد و نرم شود. برای سریع‌تر شدن روند پخت زبان گوساله یا گاو، بهتر است از زودپز استفاده کنید.

برای خرید ادویه‌های معطر مثل دارچین، زردچوبه، فلفل سیاه و … می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله پنجم: برنج را آبکش کنید

در فاصله‌ای که زبان گوساله در حال پختن است، برنج را آماده کنید. برنج را به مدت ۳۰ دقیقه قبل، بشویید و در مقداری آب نمک بخیسانید. سپس آب آن را جدا کنید. در یک قابلمه به اندازه ۶ لیوان آب برای ۴ لیوان برنج بریزید و وقتی جوش آمد، مقداری نمک و روغن اضافه کنید. برنج را به در حدی بجوشانید که روی آن نرم و قسمت داخلی، سفت باشد. سپس آن را آبکش کنید. طرز تهیه برنج آبکش را بلد هستید؟

مرحله ششم: برنج را دم کنید

در قابلمه‌ای که می‌خواهید برنج را بپزید، مقداری روغن یا کره بریزید. کمی نمک بپاشید. سپس ته دیگ برنج دلخواه خود را بگذارید. برنج آبکش شده را در قابلمه بریزید و دم‌کنی را روی قابلمه بگذارید. یک یا دو دقیقه بعد که بخار داخل قابلمه پیچید، حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کرده و به مدت ۴۵ دقیقه صبر کنید تا برنج بپزد و دم بکشد.

در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه انواع برنج ایرانی، برنج خارجی، روغن مایع و روغن جامد و نیمه جامد از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید تلفنی، حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: پوست زبان گوساله را بگیرید و آن را برش بزنید

در این مرحله از طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج، بعد از این که زبان پخت، آن را از قابلمه بیرون بیاورید و پوست آن را جدا کنید. زبان را به صورت ورقه ورقه یا مکعبی خرد کنید. می‌توانید زبان را ریش ریش هم بکنید. آب یا عصاره زبان را هم صاف کنید تا سیر، پیاز، برگ بو و چوب‌های دارچین جدا شود. عصاره را کنار بگذارید.

مرحله هشتم: خوراک زبان را آماده کنید

در این مرحله، یک پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و به صورت خلالی نازک یا نگینی ریز خرد کنید. در یک قابلمه یا تابه، پیازها را با روغن داغ کنید و مقداری زردچوبه و فلفل سیاه اضافه کنید. زبان‌های پخته شده را در تابه بریزید و تفت دهید. سپس آب یا عصاره زبان را اضافه کنید. نمک را در این مرحله اضافه کنید. حرارت را روی حالت متوسط قرار دهید و صبر کنید تا عصاره خوراک زبان غلیظ شود و به خورد گوشت برود.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه ماهی سفید شکم پر مجلسی در فر و ماهیتابه

مرحله نهم: خوراک زبان گوساله و برنج را سرو کنید

در آخرین مرحله، بعد از پخت و دم کشیدن برنج، روی برنج مقداری کره یا روغن بریزید و در ظرف سرو بریزید. خوراک زبان را هم که پخته و آب آن کشیده شده است، در کنار برنج سرو کنید. نوش جان!

فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج

فوت و فن‌های طرز تهیه خوراک زبان گوساله با برنج

  • به جای برنج ساده، می‌توانید باقالی پلو با خوراک زبان گوساله یا زبان گوسفند درست کنید.
  • بهتر است برای خوراک زبان، از زبان گوساله جوان با چربی کم استفاده کنید، هر چند که برخی از زبان گاو هم استفاده می‌کنند و آن را در زودپز می‌پزند.
  • طرز تهیه خوراک زبان گوسفند با برنج هم به همین ترتیب است.
  • می‌توانید در سس خوراک زبان گوساله، از مقداری زعفران دم کرده استفاده کنید تا هم زنگ جذابی بگیرد و هم طعم آن خوشمزه شود. زعفران را از افق کوروش بخرید: آنلاین، تلفنی یا حضوری.
  • در زمان پخت زبان، برای طعم دادن بیشتر و گرفتن بوی زهم زبان، می‌توانید از سبزی‌های معطر مثل مرزه و ترخون یا سبزیجات مختلف مثل هویج استفاده کنید. همه این سبزی‌ها، برای معطر کردن زبان گوساله است و می‌توانید با توجه به ذائقه و سلیقه خود، از انواع سبزیجات دیگر نیز استفاده کنید.
  • می‌توانید به سس یا مایه خوراک زبان، مقداری رب گوجه فرنگی هم اضافه کنید. رب گوجه را از افق کوروش بخرید: آنلاین، تلفنی یا حضوری.
  • اگر می‌خواهید عصاره یا سس خوراک زبان، غلیظ شود، بعد از پختن زبان و آبکش کردن آن، پیاز را در تابه تفت دهید و به اندازه ۱ قاشق غذاخوری آرد به پیاز اضافه کنید. سپس عصاره زبان گوساله و تکه‌های زبان را به تابه اضافه کنید.
  • از چاشنی‌های مختلف مثل آبلیمو و آبغوره برای طعم بیشتر خوراک زبان، می‌توان در عصاره آن استفاده کنید. آبلیمو و آبغوره را از افق کوروش بخرید: آنلاین، تلفنی یا حضوری.

سوالات متداول

برای جدا کردن پوست زبان گاو و گوساله چه کار کنیم؟

برای اینکه بتوانیم پوست زبان را راحت‌تر جدا کنیم، زبان را بعد از پختن، در آب و یخ قرار دهید تا به آن شوک وارد شود. سپس پوست آن را جدا کنید. می‌توانید بعد از پخت، زبان گوساله را در یخچال هم بگذارید و بعد از سرد شدن، پوست آن را جدا کنید.

چقدر طول می‌کشد تا زبان گوساله بپزد؟

زبان گوساله برای پخت، به زمان زیادی نیاز دارد. در قابلمه، پخت زبان حدود ۶ تا ۷ ساعت طول می‌کشد ولی اگر در زودپز بپزید، حدود ۲ ساعت زمان می‌برد.

با زبان گوساله چی بپزیم؟

خوراک زبان گوساله با سس قارچ، خوراک زبان گوساله با برنج و پختن زبان گوساله برای تهیه انواع ساندویچ جزو لذیذترین غذاها با زبان گوساله هستند.

کالابرگ الکترونیک