۱۴ راهکار ارزان برای کاهش قبض برق در منزل و محل کار

۱۴ راهکار ارزان برای کاهش قبض برق در منزل و محل کار


10 خرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۴ راهکار ارزان برای کاهش قبض برق در منزل و محل کار

کاهش مبلغ قبض برق و صرفه جویی در مصرف برق با راهکارهای بهینه مصرف برق، مخصوصا در روزهای گرم تابستان به یکی از دغدغه‌های بسیاری از افراد تبدیل می‌شود. با افزایش بهای انرژی‌های خانگی، منطقی‌تر است که تا جای ممکن با روش‌های ساده مصرف برق را کاهش دهیم. با این کار، علاوه بر کمک به هزینه‌ها، تاثیر مستقیم و مفیدی هم بر محیط زیست خواهیم گذاشت. برای کاهش قبض برق، نیازی به انجام کارهای سخت و استفاده از وسایل گران قیمت نیست. می‌توانید با راهکارهای ساده و ارزان هم مبلغ قبض برق پایان ماه را کم کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش، به بررسی اقدامات ساده و ارزان برای کاهش قبض برق می‌پردازیم.

 

 

راهکارهای ارزان برای کاهش قبض برق

 

راهکارهای ارزان برای کاهش قبض برق

 

۱- لامپ اضافی خاموش

برای کاهش مصرف انرژی در منزل و محل کار لامپ‌های اضافی را خاموش کنید. روشن ماندن لامپ اتاق‌ها و راهروهایی که در آن‌ها حضور ندارید. همچنین دستشویی و حمام که در حال استفاده از آن‌ها نیستید، می‌تواند حسابی تاثیر خودش را روی مبلغ قبض برقتان نشان دهد. از طرفی، روشن گذاشتن لامپ‌ها در حالی که هوا روشن است، از اقداماتی است که بسیاری افراد به آن توجه نمی‌کنند و تاثیرات سوء آن را نادیده می‌گیرند.

 

۲- دوشاخه‌ها را از پریز بکشید

 

معمولا در گوشه و کنار خانه‌ها، دوشاخه‌هایی می‌بینید که به برق زده شده‌اند اما وسیله برقی مرتبط با آن‌ها روشن نیست. ماندن دوشاخه در پریز برق، به تنهایی می‌تواند باعث افزایش مبلغ قبض برق شود. خیلی‌ها به اشتباه فکر می‌کنند که اگر وسیله برقی خاموش باشد و دوشاخه در برق بماند، برق مصرف نمی‌شود.

 

۳- وسایل برقی را روی حالت استندبای نگذارید

 

اگر از لوازم صوتی و تصویری استفاده نمی‌کنید، آنها را روی حالت استندبای (آماده به کار) نگذارید و برق آنها را کلا قطع کنید. لوازم صوتی و تصویری و همه تجهیزاتی که در حالت استندبای قرار دارند، در حال مصرف برق هستند.

هر چند میزان مصرف در این حالت (استندبای) کم است ولی همین میزان کم نیز در زمان طولانی افزایش هزینه برق مصرفی را به دنبال خواهد داشت. علاوه بر این، نوسانات احتمالی برق به لوازم برقی در حالت استندبای آسیب می‌رساند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۴- استفاده از کولر آبی به جای کولر گازی

 

استفاده از کولر آبی به جای کولر گازی

 

هر چند به مرور و طی سال‌های اخیر استفاده از کولرهای گازی بسیار متداول‌تر شده است ولی در مورد بسیاری از نمونه‌ها، کولر آبی گزینه بهتری است. البته در مناطق بسیار گرم کشور و شهرهایی با آب و هوای شرجی،‌ استفاده از کولر آبی نه تنها گرمای هوا را کم نمی‌کند بلکه به میزان شرجی بودن آن هم می‌افزاید.

حتما بخوانید  بهترین ابزار ارزان قیمت برای خانه هوشمند در سال 2021

بنابراین در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالا است، با توجه به الگوی مصرف برق ویژه این مناطق که در ماه‌های گرم به ۳۰۰۰ کیلووات ساعت هم می‌رسد، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است. اما در آب‌ و هواهای متعادل‌تر برای کاهش مصرف برق در تابستان، استفاده از کولر آبی، هم مقرون به صرفه‌تر است و هم هزینه‌های متداول و بعضا سنگین مربوط به سرویس کولر گازی را ندارد.

 

۵- از دور کند کولر استفاده کنید

 

اگر کولر را روی دور کند تنظیم کنید، هم برق و هم آب کمتری مصرف خواهد شد. در این صورت، دمای محیط هم یکنواخت و خنک خواهد ماند. برای بهره‌وری بالاتر، کافی است یک سایه‌بان روی کولر نصب کنید. همچنین از عایق‌بندی مناسب کانال‌ها و بسته بودن در و پنجره‌ها مطمئن شوید تا از وارد شدن هوای گرم به داخل منزل و اتلاف هوای خنک جلوگیری کنید.

 

۶- تنظیم درجه مناسب برای کولر گازی

 

کولرهای گازی یک دمای متعادل با عنوان «دمای آسایش» دارند. در این حالت درجه کولر روی درجه ۲۴ تا ۲۵ قرار داده می‌شود. این دما هم برای خنک کردن محیط گرم مناسب است و هم هزینه برق را کاهش می‌دهد.

شست‌وشوی مداوم فیلترها و سرویس به موقع کندانسور می‌تواند تا ۱۵ درصد مصرف انرژی را پایین بیاورد. همچنین باید از درزگیرهای مناسب اطراف کولر استفاده کنید. شاید جالب باشد بدانید که خاموش کردن کولر گازی به کاهش ۳۰ درصدی مصرف برق کمک می‌کند.

 

۷- روش صحیح استفاده از ماشین ظرفشویی را بدانید

 

در بسیاری از منازل، ماشین‌های ظرفشویی بخش جدایی‌ناپذیر وسایل خانه به حساب می‌آیند. استفاده حداکثری از ظرفیت ماشین ظرفشویی و همچنین خاموش کردن دکمه مربوط به شست‌وشو با آب داغ، می‌تواند تا حدی زیادی در کاهش قبض برق موثر باشد. سعی کنید ماشین ظرفشویی را وقتی روشن کنید که تمام ظرفیت آن پر شده است.

 

۸- روشن کردن وسایل برقی را به ساعات آخر شب موکول کنید

 

روشن کردن وسایل برقی را به ساعات آخر شب موکول کنید

 

اگر زمان روشن کردن وسایل برقی را به ساعت‌های پایانی شب موکول کنید، حتما تاثیر مثبت آن را بر کاهش قبض برق متوجه خواهید شد. در ساعات انتهای روز، مصرف برق با تعرفه کم باری حساب می‌شود و در ردیف مشترکان خوش ‌حساب قرار می‌گیرید. وسایلی مثل اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و … را بهتر است در طول روز و مخصوصا در ساعات اوج مصرف به برق نزنید و روشن نکنید.

 

۹- اتصالات برق را بررسی کنید

 

«برق دزدی» یکی از اصطلاحات رایج برای هدررفت برق از سیم‌ها، کلیدها و پریز‌ها است. معمولا اتصالات به مرور دچار آسیب و خوردگی می‌شوند. اگر این نواقص ترمیم نشوند، مقداری از برق، از همین راه هدر می‌رود و هزینه این هدررفت به پای شما نوشته می‌شود. هر چند وقت یک بار، محل اتصال سیم برق به کلید و پریزها را با کمک متخصصان،‌ بررسی و در صورت نیاز، تعمیر کنید.

حتما بخوانید  روش های تشخیص کلاهبرداری های اینترنتی از پیام ها و لینک‌ های درست

 

۱۰- به برچسب انرژی وسایل دقت کنید

 

برچسب‌های انرژی که روی وسایل برقی چسبانده می‌شوند، میزان مصرف انرژی وسیله مورد نظر را نشان می‌دهند. هر چه مصرف انرژی در سطح پایین‌تری قرار داشته و بهره‌وری آن بالا باشد،‌ کیفیت محصول بهتر است.

این کالاها، علاوه بر این‌که عمر بیشتری دارند، میزان مصرف برقشان هم کمتر است. مخصوصا روی وسایلی مثل یخچال و فریزر که مدام باید به برق زده و روشن باشند، برچسب مصرف انرژی پایین بسیار مهم است و به کاهش قبض برق کمک زیادی می‌کند.

 

بیشتر بخوانید: راهکارهای کاهش مصرف انرژی در محل کار

 

۱۱- یخچال و فریزر را خیلی پر نکنید

 

یخچال و فریزر را خیلی پر نکنید

 

فشرده چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر در بسیاری از خانه‌ها امری عادی است. ولی باید دست از این کار بردارید چون در این حالت، گردش هوا در این وسایل دچار اختلال و سبب افزایش مصرف برق می‌شود.

علاوه بر این‌ها، از قرار دادن ظروف غذای گرم در یخچال خودداری کنید. در آخر هم برفک یخچال را به‌ طور مرتب تمیز کنید چون بار ضخامت برفک به میزان ۵ میلی‌متر، مصرف انرژی را بالا می‌برد.

 

۱۲- نکات نگهداری از یخچال را جدی بگیرید

 

شاید چندان به این موضوع دقت نکرده باشید ولی برای تهویه هوای در اطراف یخچال، حداقل باید فاصله ۱۰ سانتی‌متری یخچال از دیوار را رعایت کنید. این کار تا ۵ کیلووات ساعت در طول یک ماه را کم می‌کند.

در کنار این‌ها، باز و بسته کردن درهای یخچال، به صورت مداوم، تا ۱۰ کیلو وات ساعت برق را افزایش می‌دهد. در ضمن در صورت خرابی لاستیک درب یخچال و فریزر حتما آن را عوض کنید. چون تا ۲۰ درصد انرژی مصرفی یخچال را بالا می‌برند.

 

۱۳- سوییچ دایمومتر نصب کنید

 

سوئیچ دایمومتر می‌تواند به کاهش قبض برق کمک زیادی کند. با استفاده از این کلید، مقدار نور لازم در خانه را دریافت می‌کنید. در حالی که در مصرف برق صرفه‌جویی می‌کنید.

 

۱۴- پرده‌ها را بکشید

 

پرده‌های خانه را بکشید

 

پرده‌ها در خانه، مثل یک عایق عمل می‌کنند که از ورود خروج گرما یا سرما تا حد زیادی جلوگیری خواهند کرد. نصب پرده برای پنجره‌ها،‌ می‌تواند از ورود گرمای خورشید به خانه جلوگیری کرده و خانه را خنک کند. همچنین به خنک ماندن خانه در حین روشن بودن کولر کمک می‌کند. البته جنس پارچه پرده‌ انتخابی شما هم در این امر بی‌تاثیر نیست.

 

سوالات متداول

 

برای کاهش قبض برق، وسایل برقی را چه زمانی روشن کنیم؟

 

روشن کردن وسایل برقی مثل ماشین ظرفشویی و لباسشویی، توستر، اتو و … را به ساعت‌های پایانی روز موکول کنید. این کار تا حد زیادی می‌تواند مصرف انرژی برق و مبلغ قبض برق را کاهش دهد.

 

چه زمانی بهتر است از کولرگازی به جای کولر آبی استفاده کنیم؟

 

در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت هوا بالا است، با توجه به الگوی مصرف برق ویژه این مناطق، که در ماه‌های گرم به ۳۰۰۰ کیلووات ساعت هم می‌رسد، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است.

 

کالابرگ الکترونیک