۱۱ ایده کاربردی برای صرفه جویی در انرژی در محل کار

۱۱ ایده کاربردی برای صرفه جویی در انرژی در محل کار


21 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
صرفه جویی در انرژی در محل کار

آیا شما به عنوان کارمند یا کارفرما به صرفه جویی در انرژی در منزل و محل کار اهمیت می‌دهید؟ استفاده از نور طبیعی، تجهیزات الکترونیکی با مصرف انرژی کمتر، مثل لامپ‌های فلورسنت، لپ تاپ و … در کنار کنترل بهینه سرمایش و گرمایش محل کار تنها چند راهکار برای کاهش و صرفه‌ جویی در انرژی در محل کار است. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی روش‌های بیشتر برای کاهش مصرف انرژی در محل کار خواهیم پرداخت. البته می‌توانید از این روش‌ها برای کاهش مصرف انرژی در خانه هم استفاده کنید.

 

 

ایده‌‌ های کاربردی برای صرفه جویی در انرژی در محل کار

 

ایده‌‌های کاربردی برای صرفه جویی در انرژی

 

۱- نور طبیعی را جایگزین لامپ کنید

لامپ‌ها مصرف انرژی را بالا می‌برند. به جای آن‌‌ها، می‌توانید از نور طبیعی روز استفاده کنید که هم به صرفه‌ است و هم انرژی بخشی بالایی دارد. در صورتی از نور لامپ و مهتابی استفاده کنید که دسترسی مکان‌های موردنظر به نور طبیعی محدود باشد.

 

۲- لامپ های اضافی را خاموش کنید

 

لامپ های اضافه را خاموش کنید

 

وقتی از یکی از اتاق‌ها یا فضاهای محل کارتان استفاده نمی‌کنید، لامپ یا روشنایی بخش مورد نظر را خاموش کنید. چراغ‌هایی که در اتاق جلسه‌ هستند، وقتی جلسه‌ای برگزار نمی‌شود، نیازی به روشن بودن ندارند. انباری، راهرو، پله‌ها، اتاق پذیرایی یا آبدارخانه، از فضاهایی هستند که معمولا در ساعاتی از روز کسی به آن‌ها مراجعه نمی‌کند. بنابراین پس از ترک این فضاها، لامپ‌ها را باید خاموش کنید.

 

۳- برای صرفه جویی در انرژی در محل کار لامپ های کم مصرف استفاده کنید

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

هر چند تا همین چند سال پیش لامپ‌های رشته‌ای پرمصرف کاربرد زیادی در منزل و محل کار داشتند، اما با ورود و همه‌گیر شدن استفاد از لامپ‌های کم مصرف، قدم موثری در صرفه جویی در انرژی در محل کار صورت گرفت. لامپ‌های کم مصرف فلورسنت (CFL) یا ال‌ای‌دی‌ها با ظرفیت نوری متفاوت با کمترین میزان مصرف انرژی، نور زیادی به محیط می‌دهند.

 

مزیت دیگر این لامپ‌ها، عمر طولانی‌تر آن‌ها نسبت به لامپ‌های رشته‌ای است. در این صورت نیازی نیست که مدام در حال تعویض لامپ‌های سوخته محل کار خود باشید.

 

۴- به جای کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ بخرید

 

به جای کامپیوتر رومیزی، لپ‌تاپ بخرید

 

باز هم چند سالی است که لپ‌تاپ‌ها به جای کامپیوترهای رومیزی در محیط‌های کاری حضور پررنگ‌تری دارند. استفاده از لپ‌تاپ‌ به جای کامپیوتر رومیزی مزیت‌های زیادی دارد و علاوه بر قابلیت جابه‌جایی آسان باعث صرفه‌ جویی در مصرف انرژی در محل کار هم می‌‌شوند. لپ‌تاپ‌ها معمولا در مقایسه با رایانه‌های رومیزی انرژی کمتری مصرف می‌کنند. به همین خاطر در زمان خرید تجهیزات محل کار خود به این نکته توجه داشته باشید. علاوه بر این، اندازه مانیتور هم به میزان انرژی مصرفی کمک می کند.

حتما بخوانید  معرفی ۵ بو و رایحه‌ای که وادارتان می‌کند پول خرج کنید

 

البته برخی افراد مثل طراحان گرافیک، نمی‌توانند روی صفحه نمایش‌های کوچک کار کنند، اما بسیاری از کارمندان دیگر در شرکت برای انجام کار، به نمایشگرهای بزرگ نیاز ندارند. فراموش نکنید که هنگام انتخاب مانیتور، انتخاب صحیحی داشته باشید. درست است که لپ‌تاپ‌ها با مانیتورهای کوچک‌تر قیمت پایین‌تری هم دارند ولی شما اندازه معقولی را برای صفحه نمایش در نظر بگیرید.

 

۵- از گزینه هایبرنیشن کامپیوترتان استفاده کنید

 

اگر بین انجام کار با کامپیوتر به جلسه کاری دعوت شدید، انتخاب گزینه hibernation این امکان را می‌دهد که اطلاعات لپ‌تاپ تا زمان برگشت و انتخاب دوباره همین دکمه، ذخیره شود. حتی می‌توانید تنظیمات کامپیوتر را طوری انجام دهید که بعد از چند دقیقه کار نکشیدن از آ‌ن، به حالت هایبرنیشن یا اسلیپ برود. در این مدت، در مصرف انرژی مصرفی کامپیوترتان، صرفه‌جویی زیادی انجام خواهد شد.

 

۶-صرفه جویی در انرژی همه دستگاه‌ها را فعال کنید

 

صرفه جویی در انرژی همه دستگاه‌ ها را فعال کنید

 

برای این که همه در جهت صرفه جویی در مصرف انرژی در محل کار گام بردارند، در مورد ویژگی صرفه‌جویی در دیگر دستگاه‌ها به کارمندان و همکاران خود اطلاع بدهید. لوازم الکتریکی‌های دیگر مثل پرینترها، مایکروویو، سیستم‌های تهویه و … در نمونه‌های مدرن و به روز خود، گزینه‌هایی برای کاهش مصرف انرژی دارند. می‌توانید با فشار دادن یک دکمه یا تنظیم آنها، به صرفه‌جویی در انرژی در محل کار خودتان اقدام کنید و هزینه‌ها را کاهش دهید.

 

۷- لوازم و تجهیزات الکتریکی جدید و کم مصرف بخرید

 

اگر می‌خواهید صرفه جویی در انرژی در محل کار خود را به بالاترین حد برسانید، استفاده از تجهیزات الکتریکی قدیمی را کنار بگذارید. این وسایل هم برق زیادی مصرف می‌کنند و هم در برخی موارد قابلیت‌‌های کمی دارند، بنابراین احتمالا مجبور می‌شوید که در کنار آن‌ها از تجهیزات دیگری هم استفاده کنید تا کارایی آنها را پوشش دهد. برای تعویض این تجهیزات می‌توانید شرکت‌‌هایی که وسایل الکتریکی قدیمی را با انواع جدید جایگزین می‌کنند را پیدا کنید و کار را به آنها بسپارید.

 

۸- برچسب انرژی را جدی بگیرید

 

برچسب انرژی را جدی بگیرید

 

برچسب‌های انرژی روی وسایل برقی و الکترونیکی نشان می‌دهند که مصرف انرژی دستگاه چه میزان است. هر چه دستگاه انرژی کمتری مصرف کند، قیمت بالاتری هم دارد. ولی این به معنی بدون صرفه بودن وسیله خریداری‌ شده نیست. این وسایل به مرور به صرفه‌ جویی در انرژی در محل کار کمک موثری می‌کنند. چون هم عمرشان بالاتر و نزدیک به استاندارد است و هم در صورت نگهداری صحیح، نیازی به خرید وسایل جدید نخواهید داشت.

 

۹- از متخصصان انرژی کمک بگیرید

 

از متخصصان انرژی کمک بگیرید

 

برای اینکه ارزیابی کنید که در صورت صرفه جویی در انرژی در محل کار تا چه حد هزینه‌هایتان کاهش پیدا خواهد کرد و همچنین برای این‌که بدانید آیا مصرف انرژی در محل کارتان زیاد است یا مناسب، بهتر است از کارشناسان فعال در این حوزه مشورت بگیرید. بعد از مشورت‌‌خواهی، از آن‌ها بپرسید که آیا صرفه‌جویی در میزان انرژی به کاهش هزینه‌ها کمکی کرده است یا نه؟ این شرکت‌های مشاوره در حوزه انرژی، همیشه راهکارهای موثر و مفیدی برای صرفه جویی در مصرف انرژی در محل کار یا منزل ارائه می‌دهند.

حتما بخوانید  16 نکته مهم خانه تکانی بی‌ خطر برای خانم‌ های باردار

 

۱۰- سرما و گرمای محل کار را تنظیم و بهینه کنید

 

سرما و گرمای محل کار را تنظیم و بهینه کنید

 

نباید بین دمای بیرون محل کار و دمای داخل، تفاوت چشمگیری وجود داشته باشد ولی در عین حال این دما باید به صورت بهینه تنظیم شود. از طرفی استفاده از برخی تجهیزات مثل ترموستات‌های قابل تنظیم می‌تواند روش خوبی برای کاهش مصرف انرژی در محل کار باشد. در این صورت به طور خودکار، وقتی کسی در اطراف نیست، دمای محل کار شما برنامه‌ریزی می‌شود.

انجام کارهای به ظاهر پیش پا افتاده مثل بستن در و پنجره‌ها هم به پیشگیری از هدررفت انرژی کمک زیادی می‌کند. باز و بسته کردن درها و پنجره‌ها باعث تغییر دمای محیط و بالا رفتن میزان انرژی خواهد شد. قرار گرفتن و جانمایی صحیح دریچه‌های کولر آبی و گازی، اسپیلت، شوفاز و … یکی از اصول مهم در گرمایش و سرمایش محیط است. دقت کنید که برای گرم کردن محیط کار یا خانه در زمستان، جلو شوفاژ یا وسایل گرمایشی با مبل‌ها یا صندلی‌ها بسته و خفه نشده باشند.

فراموش نکنید که نیازی به متعادل کردن دما و خنک یا گرم کردن مناطقی مثل راهروها و انباری شرکت نیست. بنابراین روی مناطقی که کارمندان یا مراجعه‌کننده‌ها بیشترین زمان خود را در آن می‌گذرانند، متمرکز شوید.

 

۱۱- پنل‌های خورشیدی نصب کنید

 

علاوه بر این‌که پنل‌های خورشیدی منبع عالی برای دریافت انرژی‌های تجدیدپذیر هستند، می‌توانید با استفاده از آنها، از انرژی پاک و ماندگار هم استفاده کنید. در ضمن نگهداری سخت و پیچیده‌ای هم ندارند. برخی از پنل‌های خورشیدی ممکن است در ابتدا برای شما هزینه زیادی داشته باشند، اما با مقدار انرژی و هزینه‌ای که صرفه‌جویی می‌کنید، زودتر از آنچه فکر می‌کنید، نتیجه می‌‌گیرید.

 

صرفه جویی در مصرف انرژی با آگاهی دادن با کارکنان

 

در مجموع روش های صرفه جویی در انرژی در محل کار از خاموش کردن وسایل برقی در زمانی که از آنها استفاده نمی‌کنید تا استفاده از تجهیزات به روز و با مصرف انرژی پایین متغیر هستند. مهم‌ترین مساله در کاهش انرژی آگاهی دادن به کارمندان و کمک خواستن از آن‌ها برای کم کردن میزان مصرف انرژی است. سعی کنید تغییرات کوچکی را در عادت‌های روزانه کارمندان ایجاد کنید.

فراموش نکنید که عادت‌های بزرگ و پایدار از همین عادات کوچک شروع می‌شوند. در ضمن صرفه جویی در مصرف آب و صرفه جویی در انرژی در محل کار نه تنها عدد روی قبوض را کمتر خواهد کرد، بلکه منجر به کاهش آلودگی کربنی و کمک به محیط زیست هم خواهد شد. پس بیایید با هم برای داشتن یک محیط زیست سبز و پایدار تلاش کنیم.

 

 

منبع: alsco

 

کالابرگ الکترونیک