۱۱ روش کاهش مصرف انرژی در تابستان در خانه و محل کار

۱۱ روش کاهش مصرف انرژی در تابستان در خانه و محل کار


9 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۱ روش کاهش مصرف انرژی در تابستان در خانه و محل کار

آیا با روش‌های کاهش مصرف انرژی در خانه و محل کار در تابستان آشنایی دارید؟ تابستان نه تنها در ایران، بلکه در بسیاری از کشورهای دنیا با افزایش مصرف انرژی همراه است. مخصوصا در سال‌ها اخیر که دمای کره زمین رو به افزایش گذاشته است، بالا رفتن میزان برق و جریان الکتریکی، محسوس‌تر از گذشته شده است. طبیعتا در طی ماه‌های فصل تابستان، قبض برق مصرفی به شما تفاوت مصرفتان را یادآوری می‌کند. شاید همه این‌ها را به خاطر روشن ماندن کولر در طول روز یا شب بدانید. ولی همه ماجرا این نیست. شما می‌توانید با به کار بستن راه‌‌هایی برای کاهش مصرف انرژی در تابستان، هزینه‌های پرداختی برای قبض را هم کاهش دهید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش ۱۱ روش برای کاهش مصرف انرژی در تابستان به شما یاد می‌دهیم تا از آنها برای مصرف بهینه برق استفاده کنید.

 

 

راه‌های کاهش مصرف انرژی در تابستان

 

سیستم تهویه مطبوع را بررسی کنید

 

۱- سیستم تهویه مطبوع را بررسی کنید

 

تهویه مطبوع هم مثل هر وسیله مصرفی دیگر، نیاز به تعمیر و نگهداری منظم دارد تا در طول سال‌های کارکرد خود، به طور موثری کار کند. بی‌توجهی به تعمیر و نگهداری از این وسیله، عملکرد ضعیف و مصرف انرژی بالا را به دنبال خواهد داشت. بررسی کویل‌ها، پره‌ها، کولر تبخیری، پمپ حرارتی، پمپ آب، سیم پیچ‌های موتور، تسمه، پوشال و … هم به دانش یک متخصص نیاز دارد.

اما خودتان هم در طول مدتی که از کولرهای گازی یا آبی استفاده می‌کنید، می‌توانید دریچه‌های هوا را مرتبا جارو برقی بکشید تا هر گونه گرد و غبار را از بین ببرید. همچنین مبلمان و سایر اشیا را در مقابل دریچه‌های تهویه قرار ندهید تا مانع جریان هوا نشوند. از قرار دادن لامپ یا تلویزیون در نزدیکی ترموستات هم خودداری کنید. ترموستات گرمای ایجاد شده توسط این وسایل را حس می‌کند و در نتیجه باعث می‌شود سیستم تهویه مطبوع بیش از حد لازم کار کند و این یعنی مصرف برق بیشتر!

 

۲- فیلترهای هوا را عوض کنید

 

تعویض فیلتر هوا یکی از ساده‌ترین و موثرترین روش‌های کاهش مصرف انرژی در تابستان است. فیلترهای گرفته و کثیف، جریان هوای معمولی را مسدود می‌کنند و توانایی تهویه مطبوع را برای جذب گرما کاهش می‌دهند. تعویض فیلتر کثیف با فیلتر تمیز می‌تواند میزان مصرف انرژی مصرف شده در تهویه مطبوع را تا ۱۵ درصد کاهش دهد.

فیلتر سیستم تهویه مطبوع خود را هر ماه یا دو ماه یک‌بار تمیز یا تعویض کنید. اگر سیستم تهویه مطبوع دائما مورد استفاده قرار می‌گیرد یا در معرض گرد و غبار بیش از حد قرار دارد یا حیوانات خانگی دارید که مو و پشم‌شان ریزش دارد، فیلترها نیاز به توجه بیشتری دارند.

حتما بخوانید  ۳۰ ایده ساخت گلدان با وسایل دور ریختنی + عکس

در سیستم‌های هوای مرکزی، می‌توانید فیلتر را در جایی در طول کانال برگشت پیدا کنید. مکان‌های رایج قرارگیری فیلترها، در قسمت دیواره‌ها، سقف‌ها، موتور یا در خود تهویه مطبوع است.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

۳. لامپ‌های LED را انتخاب کنید

 

اگر هنوز از لامپ‌های رشته‌ای استفاده می‌کنید، وقت آن است که آن‌ها را با LED عوض کنید. لامپ‌های رشته‌ای اصلا به صرفه نیستند و کارایی زیادی هم ندارند. شاید جالب باشد بدانید که فقط حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد از برقی که آنها استفاده می‌کنند، به نور، تبدیل و بقیه به شکل گرما اتلاف می‌شود.

چراغ‌های LED کم‌مصرف‌ترین لامپ‌های بازار در حال حاضر هستند. آنها ۷۵ درصد انرژی کمتری مصرف می‌کنند، ۲۵ برابر بیشتر عمر می‌کنند و در حین کار کردن، بسیار خنک‌تر از چراغ‌های رشته‌ای معمولی هستند و استفاده از آن‌ها یکی از بهترین روش‌ها برای کاهش قبض برق است.

 

۴. از ترموستات هوشمند استفاده کنید

 

از ترموستات هوشمند استفاده کنید

 

«ترموستات‌های هوشمند» یکی از راه‌های کاهش مصرف انرژی در تابستان هستند. به ترموستان «دماپای» هم گفته می‌شود و وظیفه کنترل دمای وسایل برقی را به عهده دارند. یک ترموستات هوشمند می‌تواند انتقال دما را آسان کند و برخی نمونه‌ها هم قابلیت اتصال به Wi-Fi را دارند و به‌طور خودکار تنظیمات دمای خانه یا محل کار را برای حداکثر بهره‌وری انرژی انجام می‌دهند.

ترموستات‌های هوشمند عادت‌ها و ترجیحات شما را در نظر می‌گیرند و برنامه‌ای تنظیم می‌کنند که به طور خودکار روی حالت صرفه‌جویی در مصرف انرژی در هنگام خواب یا خالی بودن خانه، تنظیم ‌شوند.

 

۵. از فن‌ با سیستم تهویه مطبوع استفاده کنید

 

استفاده از یک پنکه در تابستان بسیار ارزان‌تر از کولر آبی یا گازی است. اما متاسفانه آنها فقط هوای موجود را به گردش در می‌آورند. با این کار جریان هوا یک اثر خنک‌کننده ایجاد می‌کند اما هیچ تغییری در دما اتفاق نمی‌افتد.

با این حال، پنکه و کولر با هم بسیار خوب کار می‌کنند. اگر از سیستم تهویه مطبوع استفاده می‌کنید، یک پنکه سقفی به شما این امکان را می‌دهد که خیلی زودتر و بهتر احساس خنکی کنید. به یاد داشته باشید که هنگام خروج از خانه، این وسایل را خاموش کنید.

 

۶- پرده‌ها را بکشید

 

پرده‌های جلو پنجره‌ها را در طول روز بکشید تا از گرما و اثرات گلخانه‌ای خورشید در امان بمانید. دیوارهای رو به جنوب و غربی بیشترین گرمای خورشید را متحمل می‌شوند. بنابراین روی ضخامت پرده‌های این قسمت‌ها بیشتر حساس باشید و هنگام تابش آفتاب، آنها را بسته نگه دارید.

پنجره‌های رو به شمال، نور نسبتا یکنواختی را ساطع کرده و تقریبا در تابستان هیچ افزایش گرمای اضافی ندارند. شما می‌توانید پرده‌های این پنجره‌ها را باز بگذارید تا نور طبیعی را بدون گرم کردن وسایل، وارد خانه خود کنید.

 

۷. یک رطوبت‌گیر با برچسب انرژی کارآمد تهیه کنید

 

یک رطوبت‌گیر با برچسب انرژی کارآمد تهیه کنید

 

در آب و هوای گرم و مرطوب، یک دستگاه رطوبت گیر، شریک خوبی برای ایجاد تهویه مطبوع و راهی عالی برای کاهش سطح رطوبت در خانه است. رطوبت‌گیر به کاهش هزینه‌های انرژی کمک می‌کند، چون تهویه مطبوع شما مجبور نیست به سختی کار کند. هنگامی که هوای خانه خیلی مرطوب است، کولر گازی باید دو وظیفه را انجام دهد؛ خنک کردن هوا و همچنین از بین بردن رطوبت. این کار باعث خراب شدن زودهنگام تهویه مطبوع و بالا رفتن مصرف انرژی می‌شود.

 

حتما بخوانید  لیست 10 کاری که قبل از شروع خانه تکانی باید انجام دهید

۸. با مایکروویو یا آرام‌پز آشپزی کنید

 

پخت و پز با اجاق معمولی می‌تواند گرمای زیادی را به خانه شما اضافه و دستگاه تهویه مطبوع را مجبور به انجام کار بیشتر و سخت‌تر کند. آشپزی خود را بیشتر با مایکروویو یا آرام‌پز انجام دهید تا آشپزخانه خنک بماند. بهتر است از گرمای تابستان به عنوان بهانه‌ای برای آشپزی با باربیکیو در حیاط خلوت استفاده کنید. کباب کردن در فضای باز، هم یک رسم تابستانی است و هم با این کار می‌توانید گرما را در بیرون نگه دارید.

 

۹. شست‌ و شو به روش سنتی

 

شست‌ و شو به روش سنتی

 

ترفندهای زیادی برای صرفه‌جویی در مصرف آب ماشین لباسشویی وجود دارد. از سوی دیگر ماشین‌های لباسشویی، خشک‌کن لباس و ماشین ظرفشویی همگی گرمای زیادی تولید می‌کنند. برای کاهش مصرف انرژی در تابستان، عملکرد این وسایل را روی کار با آب سرد تنظیم کنید.

برای جلوگیری از کار کردن بیش از حد وسایل، وقتی ظروف و لباس‌هایتان به قدری بود که ظرفیت ماشین لباسشویی یا ظرفشویی کامل شد، آن‌ها را روشن کنید و بشویید. در ضمن در تابستان از خشک‌کن لباس استفاده نکنید. در عوض پس از شستن، لباس‌های خیستان را آویزان کنید تا در مجاورت نور و هوا خشک شوند.

البته تکنیک آب سرد فقط برای لباس‌ها و ظروف نیست. می‌توانید از آن برای شست‌ و شوی بدن خود هم استفاده کنید. ممکن است کمی طول بکشد تا به آن عادت کنید، اما یک دوش آب سرد می‌تواند در ماه‌های گرم تابستان، دلپذیر و طراوات‌بخش باشد. بنابراین در تابستان، از آن جایی که به اندازه کافی از آب گرم استفاده نمی‌کنید، می‌توانید دمای آبگرمکن خود را کاهش دهید.

 

۱۰. اگر از وسایل برقی استفاده نمی‌کنید، آن‌ها را از برق بکشید

 

از کامپیوتر گرفته تا توستر، تمام وسایل الکترونیکی، گرما تولید می‌کنند. حتی اگر خاموش باشند، فقط وصل شدن به برق مقدار کمی گرما در سیم‌کشی ایجاد می‌‌کند. برای مصرف بهینه برق در لوازم خانگی و همچنین برای این که این وسایل و دمای خانه را خنک نگه دارید، وسایل الکترونیکی را که از آن‌ها استفاده نمی‌کنید، از برق بکشید.

 

۱۱. خانه خود را درزبندی کنید

 

خانه خود را درزبندی کنید

 

عایق‌کاری فقط برای ماه‌های سرد زمستان نیست. جلوگیری از بیرون رفتن هوا یکی از بهترین راه‌ها برای خروج هوای خنک داخل در تابستان است. درزبندی ساده می‌تواند تا ۳۰ درصد در هزینه‌های گرمایش و سرمایش صرفه‌جویی کند. این کار هم آسان، موثر و هم نسبتا ارزان است. از درزگیر برای بستن شکاف‌ها و منافذ بین قاب در و پنجره استفاده کنید.

همچنین حتما اتاق زیر شیروانی و زیرزمین خود را از نظر نشت هوا بررسی کنید، چون معمولا این طبقات دارای درزهای زیادی هستند. شکاف‌های کوچک را با فوم یا درزگیر ببندید و برای منافذ بزرگ‌تر، ممکن است نیاز به نصب یا تعویض عایق داشته باشید.

 

سوالات متداول

 

مهم‌ترین راه‌های کاهش مصرف انرژی در تابستان چیست؟

 

سرویس کردن کولر و سیستم تهویه مطبوع، کشیدن پرده‌ها، بستن درزهای خانه، محدود کردن استفاده از وسایل گرم‌کننده خانه مثل فر و … می‌توانند در مصرف برق طی تابستان صرفه‌جویی کنند.

 

فیلتر هوای سیستم تهویه را چند وقت یک بار عوض کنیم؟

 

اگر از سیستم تهویه مطبوع به صورت مداوم کار می‌کشید، هر یک یا دو ماه بک بار، نسبت به تمیز کردن یا تعویض فیلتر هوا، اقدام کنید.

 

 

منبع: justenergy

کالابرگ الکترونیک