بهترین روش های پخت برنج هندی کته و آبکش رستورانی

بهترین روش های پخت برنج هندی کته و آبکش رستورانی


10 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فوت و فن های آبکش کردن برنح ایرانی

روش پخت برنج هندی کمی با طریقه درست کردن برنج ایرانی متفاوت است. درواقع اگر به دنبال روش‌های ماهرانه پختن برنج برای مهمانی هستید، باید بدانید که طرز تهیه برنج هندی کمی فوت و فن‌های متفاوتی نسبت به برنج ایرانی دارد، اما اصول کلی پخت برنج هندی کاملاً شبیه به برنج‌های دیگر است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با بهترین روش‌های پخت برنج هندی رستورانی آشنا شوید. در انتهای مقاله می‌توانید با سوالات متداول در مورد طرز پخت برنج هندی آشنا شوید.

 

 

طرز تهیه برنج هندی به صورت آبکش

 

طرز تهیه برنج هندی

 

مواد لازم در طرز تهیه برنج هندی آبکش

 

  • برنج هندی اصل: یک پیمانه به ازای هر نفر
  • آب: به مقدار لازم
  • کره و روغن: به مقدار لازم
  • نمک: به مقدار لازم

 

 

مراحل طرز تهیه برنج هندی به صورت آبکش

 

مراحل طرز تهیه برنج هندی به صورت آبکش

 

برنج هندی چطور درست می‌شود؟ در حقیقت روش پخت برنج هندی شباهت زیادی به پخت انواع برنج ایرانی دارد. شما می‌توانید برنج هندی را هم به صورت آبکش و هم کته آماده کنید. مسلماً روش پخت برنج هندی به شیوه آبکش موجب می‌شود تا برنج شما مجلسی‌تر و دانه دانه‌تر شود. در ادامه می‌توانید با یکی از روش‌های ماهرانه پختن برنج هندی برای مهمانی به صورت آبکش آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج

 

در اولین مرحله از روش پخت برنج هندی باید به ازای هر نفر یک پیمانه برنج بردارید. سپس برنج را با آب فراوان بشویید. حالا برنج را با مقداری آب و کمی نمک داخل قابلمه بریزید تا برای حداقل یک ساعت خیس بخورد.

 

 

مرحله دوم؛ جوش آوردن آب در طرز پخت برنج هندی

 

بعد از این که برنج برای یک تا دو ساعت خیس خورد یک قابلمه آب روی شعله گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. سپس برنج هندی را داخل آب بریزید. اگر مقدار نمکی که در ابتدای خیساندن برنج به آن اضافه کردید، کم بود، می‌توانید دوباره کمی نمک داخل آب بریزید. معمولاً به برای برنج آبکش باید به ازای هر پیمانه برنج، ۲ قاشق غذاخوری نمک به آب جوش اضافه کنید.

 

 

مرحله سوم؛ آبکش کردن برنج هندی

 

در این مرحله از آموزش درست کردن برنج هندی به صورت آبکش باید برنج را بررسی کنید تا به مرحله آبکشی برسد. برای آبکش کردن برنج می‌توانید چند دانه برنج را بردارید و زیر دندان امتحان کنید. اگر برنج کمی مغز پخت شده و بافت آن دیگر مثل برنج خام سفت و شکننده نیست، پس زمان آبکشی برنج فرا رسیده است. یک روش دیگر این است که دانه برنج دو ترک خورده باشد. در این صورت برنج آماده آبکش است.

حتما بخوانید  روش های درمان شوره سر با روغن زیتون

 

 

مرحله چهارم؛ شستن برنج با آب ولرم

 

در چهارمین مرحله از طرز تهیه برنج هندی در خانه و بعد از این که برنج را آبکش کردید، آن را کمی زیر آب ولرم بگیرید. برخی افراد معتقد هستند که شستن برنج با آب سرد روش مناسبی برای آبکش کردن برنج است. اما این کار موجب می‌شود تا بافت برنج شکننده‌تر شود و دیگر قد برنج بلند نشود.

 

 

مرحله پنجم؛ درست کردن ته دیگ برای پخت برنج هندی

 

بعد از این که مرحله آبکشی برنج هندی به اتمام رسید، در این مرحله از طرز تهیه برنج هندی به صورت آبکش و  مجلسی باید مقداری روغن کف قابلمه بریزید. سپس می‌توانید چند برش سیب زمینی یا نان لواش کف قابلمه قرار دهید و کمی هم زعفران آب شده به آن اضافه کنید تا ته دیگ برنج عطر و طعم بهتری به خود بگیرد.

 

 

مرحله ششم؛ دم کردن برنج هندی

 

بعد از آماده کردن ته دیگ برنج، در این مرحله از روش پخت برنج هندی باید برنج‌های آبکش شده را روی ته دیگ بریزید. سپس کمی روغن به برنج اضافه کنید و درب قابلمه را با یک دمکنی روی آن قرار دهید و اجازه دهید برنج هندی روی شعله ملایم دم بکشد.

 

 

بهترین روش طرز تهیه برنج هندی به صورت کته

 

بهترین روش طرز تهیه برنج هندی به صورت کته

 

مواد لازم برای تهیه برنج هندی به صورت کته

 

  • برنج هندی باکیفیت: یک پیمانه به ازای هر نفر
  • نمک: به مقدار لازم
  • کره و روغن: به مقدار لازم
  • آب: به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه برنج هندی به صورت کته

 

مراحل طرز تهیه برنج هندی

 

طرز پخت برنج هندی به صورت کته یکی دیگر از شیوه‌های درست کردن برنج هندی است. برای خوش طعم شدن برنج هندی پیشنهاد می‌شود که آن را به صورت دمی یا کته تهیه کنید. معمولاً این که برنج هندی چند دقیقه باید بجوشد به مقدار برنج شما بستگی دارد. در ادامه می‌توانید با نحوه صحیح پخت برنج هندی آشنا شوید.

 

 

مرحله اول؛ خیساندن برنج هندی در آب و نمک

 

در اولین مرحله از طرز تهیه برنج هندی به صورت کته باید برنج را به خوبی بشویید. سپس برنج را با مقداری آب و نمک در یک کاسه بریزید تا برای ۲ ساعت خیس بخورد.

 

 

مرحله دوم؛ جوشاندن برنج هندی برای پخت به صورت کته

 

در دومین مرحله از طرز تهیه برنج هندی باید برنج را داخل قابلمه بریزید. سپس به اندازه‌ای آب به آن اضافه کنید که مقدار آب ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد. کمی نمک و روغن به آن اضافه کنید. حال می‌توانید شعله گاز را روشن کنید تا آب برنج به جوش بیاید.

 

 

مرحله سوم؛ پخت برنج هندی به صورت کته

 

در این مرحله از طرز تهیه برنج هندی باید اجازه دهید برنج کمی بجوشد و آب آن کم شود. بعد از ۱۵ تا ۲۰ دقیقه که آب برنج کمتر شد، شعله گاز را کم کنید. سپس در صورت نیاز کمی روغن به برنج اضافه کنید و یک دمکنی روی درب قابلمه بگذارید و اجازه دهید برنج دم بکشد.

 

 

فوت و فن پخت برنج هندی

 

فوت و فن پخت برنج هندی

 

  • برای پخت برنج هندی سعی کنید از آب مناسبی استفاده کنید. آبی که پر املاح و طعم باشد، معمولاً روی کیفیت و طعم برنج هندی تأثیر می‌گذارد. بهتر است برای پخت برنج هندی از آب تصفیه شده یا آب معدنی استفاده کنید.
  • برنج هندی انواع مختلفی دارد. هر چقدر برنج هندی شما باکیفیت‌تر باشد، عطر و طعم آن نیز بهتر خواهد بود. از همین رو سعی کنید از برنج هندی باکیفیتی استفاده کنید.قبل از پخت برنج حتماً آن را برای حداقل ۲ ساعت در آب و نمک خیس کنید.
  • در طرز پخت برنج پاکستانی و هندی باید به ازای هر پیمانه برنج از دو پیمانه آب استفاده کنید.
  • در زمان دم کشیدن برنج می‌توانید با پشت قاشق چند سوراخ داخل برنج ایجاد کنید. این کار موجب می‌شود تا بخار بیشتری در قابلمه ایجاد شود و برنج بهتر دم بکشد.
  • اگر می‌خواهید برنج مجلسی دانه بلند درست کنید برای پخت برنج هندی از یک قابلمه با اندازه مناسب استفاده کنید. معمولاً توصیه می‌شود از اندازه قابلمه دو برابر اندازه برنج انتخاب شود؛ زیرا حجم برنج بعد از پخت دو برابر می‌شود.
  • استفاده از روغن را در پخت برنج هندی فراموش نکنید. روغن موجب دانه دانه شدن برنج می‌شود.
  • برنج هندی معمولاً مقاومت بالایی در برابر شفته شدن دارد و پخت آن نسبت به برنج‌های ایرانی طولانی‌تر است. از همین رو در زمان آبکشی برنج نگران نرم شدن آن نباشید.
  • برنج هندی چند دقیقه باید بجوشد؟ معمولاً برنج هندی راحت‌تر از برنج ایرانی آماده می‌شود و برنج بیشتر قد می‌کشد، از همین رو اگر تجربه کافی برای درست کردن برنج ندارید، پیشنهاد می‌شود از برنج هندی استفاده کنید. وقتی روی دانه برنج دو ترک افتاد آماده آبکش کردن است.
  • برنج هندی ۸۰ درصد برنج خارجی را تشکیل می‌دهد و در دسته محبوب‌ترین انواع برنج در دنیا قرار دارد. این برنج از نظر ظاهر و مرغوبیت کیفیتی مشابه با برنج ایرانی دارد.
  • در مورد نگهداری از برنج هندی باید بدانید که این برنج نیز همانند سایر انواع برنج نباید در فضای مرطوب و گرم قرار بگیرد. بهتر است برنج هندی را در کیسه‌های در بسته یا در فریزر و یخچال نگهداری کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه سوپ پنیر به 2 روش کانادایی و خامه ای

 

 

چطور برنج هندی خوش طعم درست کنم؟

 

برنج هندی یکی از خوشمزه‌ترین و محبوب‌ترین انواع برنج در دنیا است و جزو برنج‌های دانه بلند مجلسی است. پخت برنج هندی رستورانی شباهت زیادی به پخت برنج‌ ایرانی رستورانی دارد. اگر نگاهی به فیلم آموزش پخت برنج هندی بیندازید، متوجه خواهید شد که برنج هندی کمی دیرتر از برنج‌های ایرانی آماده می‌شود و طرز تهیه برنج هندی بسیار راحت‌تر از برنج ایرانی است.

 

از همین رو اگر سابقه‌ای در درست کردن برنج ندارید، پیشنهاد می‌شود از برنج هندی استفاده کنید. برای خوش طعم شدن برنج هندی از روغن حیوانی یا کره برای روغن دادن به برنج استفاده کنید. اضافه کردن زعفران آب کرده به مقداری از برنج هندی و تزیین برنج هندی با برنج زعفرانی یک روش دیگر خوش طعم شدن برنج هندی است. اگر می‌خواهید با برنج هندی زرشک پلو با مرغ رستورانی درست کنید از تزیین برنج با زرشک غافل نشوید.

 

 

سوالات متداول

 

روش پخت برنج هندی چه تفاوتی با پخت برنج ایرانی دارد؟

 

روش پخت برنج هندی شبیه به برنج ایرانی است، فقط باید این برنج را کمی بیشتر در آب خیس کنید و مدت زمان بیشتری برای دم کشیدن برنج زمان صرف کنید.

 

چرا برنج هندی برای افراد بی‌تجربه گزینه بهتری نسبت به برنج‌های ایرانی است؟

 

معمولاً برنج هندی راحت‌تر از برنج ایرانی آماده می‌شود و برنج بیشتر قد می‌کشد، از همین رو اگر تجربه کافی برای درست کردن برنج ندارید، پیشنهاد می‌شود از برنج هندی استفاده کنید.

 

به ازای یک پیمانه برنج هندی چقدر آب لازم است؟

 

مقدار آب مورد نیاز برای آبکشی برنج هندی به این ترتیب است: به ازای هر پیمانه برنج هندی باید دو پیمانه آب در نظر بگیرید. اما برای پخت برنج هندی به روش کته، مقداری آب روی برنج بریزید که حدود یک بند انگشت آب بالاتر از سطح برنج قرار بگیرد.

 

کالابرگ الکترونیک