۱۳ روش سریع برای از بین بردن بوی بد کفش

۱۳ روش سریع برای از بین بردن بوی بد کفش


11 شهریور 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
از بین بردن بوی بد کفش

پوشیدن کفش به مدت طولانی و عرق کردن پا موجب رشد باکتری ها و قارچ هایی داخل کفش می شوند و بوی بدی را در کفش ایجاد می کنند. هر چقدر بیشتر از یک کفش استفاده کنید، معمولاً احتمال بد بو شدن آن نیز بیشتر خواهد شد. بوی کفش نه تنها برای خود شما آزار دهنده و مضر است، بلکه موجب می شود تا دیگران هم از این شرایط اذیت شوند. بهتر است بدانید که بو افتادن یک کفش نشان دهنده به پایان رسیدن عمر آن نیست. روش های زیادی برای از بین بردن بوی بد کفش وجود دارد که شما می توانید با به کار بردن آن ها کفش هایتان را یک بار دیگر تمیز و بدون بو کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش می توانید با بهترین روش های رفع بوی بد کفش آشنا شوید.

 

 

چرا کفش ها بو می گیرند؟

 

چرا کفش ها بو می گیرند؟

 

در پاهای ما بیشتر از ۲۵۰ هزار غده عرق وجود دارد. جالب است بدانید که در هر روز پاها تقریباً به اندازه نصف یک لیوان عرق می کنند. طبیعی است که این عرق در کفش ها موجب ایجاد باکتری ها و قارچ هایی می شود که عامل ایجاد بوی بد کفش هستند. از آن جایی که در کفش ها هیچ تهویه ای وجود ندارد و فضا گرم است، در صورتی که کفش ها تمیز نشود، این باکتری ها از بین نمی روند و هر بار موجب ایجاد بو می شود.

اما باید بدانید که برخی از افراد به طور طبیعی بیشتر از سایرین عرق می کنند و همین موضوع موجب می شود تا کفش هایشان نیز زودتر بد بود شود. از طرفی اگر جنس کفش ها نامناسب باشد، سریع تر بو می گیرند و از همین رو انتخاب یک کفش مناسب نیز می تواند نقش مهمی بر بد بو شدن کفش داشته باشد.

 

 

ترفندهایی برای از بین بردن بوی بد کفش

 

ترفندهایی برای از بین بردن بوی بد کفش

 

در این بخش می توانید با بهترین روش های از بین بردن بوی بد کفش آشنا شوید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

 

۱- از بین بردن بوی کفش با شستن آن

 

از بین بردن بوی کفش با شستن آن

 

یکی از اولین و موثرترین کارهایی که باید برای از بین بردن بوی بد کفش انجام دهید، شستن کفش ها است. مطمئن باشید هیچ روشی نمی تواند روی کفش های کثیف جواب دهد و بوی بد کفش هایتان را از بین ببرد. شما اول باید کفش هایتان را از کثیفی پاک کنید و سپس برای جلوگیری از بوی بد آن اقداماتی را انجام دهید. برای این کار می توانید از ماشین لباسشویی نیز استفاده کنید. بعد از شستن کفش حتماً داخل کفش را باز کنید و آن را برای چند ساعت زیر نور آفتاب قرار دهید تا باکتری های آن به طور کامل از بین بروند. این کار برای از بین بردن بوی بد کفش بسیار مؤثر است.

حتما بخوانید  6 روش درست فریز کردن رب گوجه فرنگی برای نگهداری طولانی

 

 

بیشتر بخوانید » ترفندها و راهکارهای تمیز کردن کفش کتانی و چرمی سفید «

 

 

۲- رفع بوی بد پا و کفش با شستن پاها و جوراب ها

 

هر چقدر هم که کفش هایتان را تمیز کنید، اما به بهداشت پا و جوراب هایتان اهمیت ندهید، باز هم کفش هایتان بد بو خواهد بود. برای از بین بردن بوی بد کفش باید حتماً پاهایتان را بشویید و هر روز جوراب های تمیز بپوشید. برای جلوگیری از بوی بد کفش بهتر است از جوراب های نخی به جای جوراب های نایلون استفاده کنید. از طرف دیگر استفاده از سنگ پا روی کف پا می تواند از رشد بیش از حد باکتری های پا جلوگیری کند. توجه داشته باشید که پوشیدن کفش با پای نمناک و یا جورابی که به طور کامل خشک نشده می تواند موجب ایجاد بوی بد شود. پس حتماً به این نکته توجه ویژه داشته باشید.

 

 

۳- از بین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین

 

از بین بردن بوی بد کفش با جوش شیرین

 

استفاده از جوش شیرین برای بوی کفش بسیار مؤثر است. برای این کار می توانید شب کمی جوش شیرین داخل کفش ها بریزید. سپس صبح جوش شیرین ها را از کفش خارج کنید و کفش هایتان را بپوشید. این کار از ایجاد بوی بد کفش جلوگیری می کند و نقش مؤثری بر کاهش میزان بوی کفش ها دارد.

 

بیشتر بخوانید: ۵ روش موثر برای تمیز کردن کفش چرمی

 

 

۴- از بین بردن بوی بد کفش با اسپری دئودورانت

 

از بین بردن بوی بد کفش با اسپری دئودورانت

 

استفاده از اسپری دئودورانت یک روش ساده و مؤثر دیگر برای رفع بوی بد پا و کفش است. اسپری دئودورانت مانع عرق کردن پاها می شود و از طرفی از رشد قارچ ها جلوگیری می کند. برای این کار تنها لازم است مقداری از این اسپری را روی پاها و داخل کفش هایتان اسپری کنید.

 

 

۵- از بین بردن بوی بد کفش با نمک

 

از بین بردن بوی بد کفش با نمک

 

پوشیدن کفش ها بدون جوراب یکی از مهم ترین عواملی است که موجب ایجاد بوی بد در کفش ها می شود. کفش های کتانی به خصوص در تابستان بوی بسیار بدی می گیرند. نمک با جذب رطوبت کفش از ایجاد بوی بد جلوگیری می کند و بوی کفش را کاهش می دهد. برای استفاده از این روش سعی کنید هر چند روز یک بار مقداری نمک داخل کفش ها بریزید تا رطوبت موجود در کفش موجب ایجاد بوی بد آن نشود.

 

 

۶- رفع بوی بد پا و کفش با پودر بچه

 

رفع بوی بد پا و کفش با پودر بچه

 

شاید استفاده از پودر بچه تأثیر زیادی در از بین بردن بوی بد کفش نداشته باشد، اما پاشیدن مقداری پودر بچه روی پاها، قبل از پوشیدن کفش موجب می شود تا پاهای شما بد بو نشود. بنابراین اگر کفش هایتان را تازه تمیز کرده اید، برای جلوگیری از بوی بد پا می توانید از این روش استفاده کنید.

 

 

۷- از بین بردن بوی بد کفش با الکل

 

از بین بردن بوی بد کفش با الکل

 

یکی دیگر از روش های رایج برای از بین بردن بوی بد کفش چرم و کتانی استفاده از الکل است. برای این کار می توانید در یک اسپری مقدار مساوی الکل و آب را با هم ترکیب کنید. سپس این محلول را داخل کفش ها اسپری کنید. حال کفش ها را در یک محیط باز قرار دهید تا کاملاً خشک شوند. الکل موجب از بین رفتن باکتری های می شود و از تجمع رطوبت و همچنین ایجاد بوی بد کفش جلوگیری می کند. یک روش دیگر برای رفع بوی بد کفش با الکل این است که پنبه های آغشته به الکل را داخل کفش خود قرار دهید. درواقع باید کفشتان را با پنبه های الکلی پر کنید و یک شب به همین حالت بگذارید تا داخل کفش ها کاملاً ضد عفونی و تمیز شود.

حتما بخوانید  9 مبطلات روزه | پرسش و پاسخ درباره چیزهایی که روزه را باطل می کند

 

 

بیشتر بخوانید: راهنمای مراقبت از کیف و کفش چرم

 

 

۸- رفع بوی بد کفش با فریز کردن

 

رفع بوی بد کفش با فریز کردن

 

شاید قرار دادن کفش ها در فریزر ایده چندان جالبی به نظر نرسد. اما اگر کفش هایتان را در چند کیسه بگذارید و داخل فریزر قرار دهید، بوی آن ها از بین می رود. برای این کار باید حداقل یک شب تا صبح کفش ها را در فریزر قرار دهید.

 

 

بیشتر بخوانید: ۱۱ روش پاک کردن انواع لکه از روی لباس و انواع پارچه

 

 

۹- رفع بوی بد کفش با پوست لیمو و پرتقال

 

رفع بوی بد کفش با پوست لیمو و پرتقال

 

یکی از روش هایی که هم موجب از بین رفتن بوی بد کفش می شود و هم بوی خوبی به کفش هایتان می بخشد، استفاده از پوست لیمو و پرتقال در کفش است. برای این کار باید پوست مرکباتی مثل پرتقال یا لیمو ترش را جدا کنید و برای یک روز کامل در کفش ها قرار دهید.

 

 

۱۰- از بین بردن بوی کفش با چای کیسه ای

 

از بین بردن بوی کفش با چای کیسه ای

 

استفاده از چای کیسه ای داخل کفش می تواند بوی بد آن را از بین ببرد. چای سیاه حاوی تانن است و برای از بین بردن باکتری های داخل کفش بسیار مؤثر است. برای این کار می توانید از چای کیسه ای خشک استفاده کنید. اما موثرترین روش این است که  چند چای کیسه ای را در قوری آب جوش قرار دهید. اجازه دهید چند دقیقه بجوشند. سپس کیسه ها را بردارید و برای ۵ دقیقه داخل یک ظرف بگذارید تا خنک شوند. حال می توانید این کیسه های خنک شده را حدود ۱ ساعت در کفش هایتان قرار دهید. بعد از این مدت کیسه ها را بردارید و داخل کفش را تمیز کنید.

 

 

۱۱- رفع بوی بد پا و کفش با سرکه

 

استفاده از سرکه یک روش مؤثر برای رفع بوی بد کفش است. برای این کار باید آب و سرکه را به مقدار مساوی ترکیب کنید. سپس ۳۰ دقیقه تا نیم ساعت قبل از پوشیدن کفش ها داخل آن اسپری کنید. اجازه دهید داخل کفش کاملاً خشک شود و سپس آن را بپوشید.  اسپری کردن سرکه روی پا نیز مانع رشد باکتری ها و عرق بد بوی پا می شود. استفاده از این اسپری رفع بوی بد پا و کفش بسیار ساده و مؤثر است، پس بهتر است آن را امتحان کنید.

 

 

۱۲- رفع بوی بد کفش با روغن درخت چای

 

روغن درخت چای تأثیر فوق العاده ای بر کاهش بوی بد کفش دارد. برای این کار باید چند قطره از این روغن را داخل کفش بریزید. می توانید حتی مقداری از این روغن را روی پا ماساژ دهید تا از ایجاد بوی بد جلوگیری کند.

 

 

بیشتر بخوانید: فواید و عوارض روغن درخت چای برای درمان جوش و ریزش مو و …

 

 

۱۳- رفع بوی بد کفش با صابون جامد

 

رفع بوی بد کفش با صابون جامد

 

قرار دادن یک صابون جامد معطر برای یک شب تا صبح داخل کفش ها می تواند به از بین بردن بوی بد کفش کمک کند.

 

 

جمع بندی نهایی

 

از بین بردن بوی بد کفش کار چندان سختی نیست، اما مطمئناً تحمل بوی بد آن سخت تر است. با رعایت بهداشت و همچنین به کار بردن روش های ساده ای که در این مقاله ذکر شد، می توانید به راحتی از شر بوی بد کفش هایتان خلاص شوید. به یاد داشته باشید که پوشیدن کفش ها با پا و جوراب تمیز موضوع مهمی است که باید حتماً آن را به صورت روزانه رعایت کنید.

 

 

منابع: parenting.firstcry، medicinenet

 

 

کالابرگ الکترونیک