روش های تشخیص میگو سالم و تازه

روش های تشخیص میگو سالم و تازه


25 مهر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تشخیص میگو سالم و تازه

میگوی تازه و سالم یکی از مفیدترین و خوشمزه ترین غذاهای دنیا است که عطر و طعم فوق العاده ای دارد. در ایالات متحده میگو به عنوان محبوب ترین غذای دریایی شناخته می شود و تنوع نحوه پخت و سرو کردن این غذای دریایی موجب شده تا حتی افرادی که علاقه ای به خوردن ماهی ندارند، از خوردن میگو لذت ببرند. میگو زمانی خوشمزه و مفید است که تازه و سالم باشد. میگوی ناسالم بوی بد و مزه نامطبوعی دارد و خوردن آن می تواند سبب بروز مسمومیت غذایی شود. اما مشخصات میگو تازه چیست و میگو تاریخ گذشته چه ویژگی هایی دارد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی مجله کوروش می توانید با روش های تشخیص میگو سالم و تازه آشنا شوید.

 

 

 

تشخیص میگو سالم و تازه

 

تشخیص میگو سالم و تازه

 

برای تشخیص میگو سالم و تازه تنها باید در زمان خرید میگو به ظاهر و بوی میگو توجه کنید. معمولاً میگوی تازه ظاهر متفاوتی نسبت به میگوی کهنه و خراب دارد. از همین رو اگر نشانه های یک میگوی خوب را بشناسید، می توانید میگویی باکیفیت و تازه خریداری نمایید.

 

 

۱- برای تشخیص میگو سالم و تازه آن را بو کنید

 

میگوی تازه تنها کمی بوی دریا، نمک و جلبک دریایی می دهد. میگویی که بوی بدی دارد و به شدت بوی ماهی می دهد، معمولاً تازه نیست. اگر میگو بوی آمونیاک و سفید کننده می دهد، به هیچ عنوان آن را خریداری نکنید. توجه داشته باشید که میگویی که بوی زننده و تند دارد احتمالاً کهنه و خراب است. در پاسخ به این سوال که چرا میگو بوی بد می دهد باید بدانید که بوی بد میگو نشان دهنده رشد باکتری ها در آن است و خوردن آن می تواند موجب مسمومیت غذایی شود.

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

بیشتر بخوانید: طرز تهیه سمبوسه میگو

 

 

۲- برای تشخیص میگوی سالم و تازه به آناتومی بدن میگو توجه کنید

 

برای تشخیص میگوی سالم و تازه به آناتومی بدن میگو توجه کنید

 

میگوی تازه به هیچ عنوان شل و وا رفته نیست. میگویی که تازه باشد سفت است و پوسته محکمی دارد. پوسته های میگوی تازه نباید شکسته و آسیب دیده باشند. اگر پوسته های میگو باز شده و آبکی هستند و یا میگو حالتی لزج دارد، باید بدانید که کهنه است و به هیچ عنوان نباید از آن استفاده کنید.

 

 

۳-  از مشخصات میگو تازه چشم های سالم است

 

اگر قصد دارید میگوی تازه خریداری کنید، حتماً در زمان خرید به چشم های میگو توجه کنید. میگوهایی که چشم های براق و با طراوتی دارند، تازه تر هستند. از بین رفتن  چشم ها و یا خشک شدن آن ها نشان دهنده کهنه بودن میگو است. باید بدانید که خواص میگو زمانی که تازه است بسیار بیشتر است و میگوی تقلبی و کهنه می تواند برای سلامتی شما مضر باشد، از همین رو توجه به نشانه های میگوی تازه در زمان خرید اهمیت زیادی دارد.

حتما بخوانید  3 مدل طرز تهیه مرغ دوغی زعفرانی، طعم دار و سوخاری خوشمزه

 

 

۴- برای تشخیص میگوی سالم و تازه به تاریخ بسته بندی آن توجه کنید

 

برای خرید میگوی تازه بسته بندی شده تنها به چشم هایتان اعتماد نکنید. به علاوه از بین رفتن بوی میگو در فریزر موجب می شود که دیگر نتوانید به راحتی با بو کشیدن میگو به تازه بودن یا نبودن آن پی ببرید. زمانی که میگو بسته بندی شده است، بهتر است قبل از هر کاری به تاریخ بسته بندی میگو توجه کنید. زمانی که بیشتر از ۴ روز از تاریخ آن گذشته باشد، بهتر است بدانید که این میگو تازه نیست و ارزش خرید را ندارد.

 

 

۵- برای تشخیص میگوی سالم و تازه به رنگ پوسته آن توجه کنید

 

برای تشخیص میگوی سالم و تازه به رنگ پوسته آن توجه کنید

 

رنگ میگوی تازه شفاف و یکنواخت است. لکه های سیاه و تیره و همچنین کدر بودن بدنه میگو نشان دهنده کهنه بودن آن است. توجه داشته باشید که منظور از لکه های سیاه خال های طبیعی روی بدنه میگو نیست، بلکه منظور سیاه شدن و کدر شدن پوسته میگو است که نشان دهنده کهنگی آن می باشد. علت کوچک شدن میگو نیز مربوط به خشک شدن آب بدنه میگو است که موجب می شود رنگ میگو کدر و سیاه شود.

 

 

۶- از مشخصات میگو تازه سر سالم آن است

 

سر میگوی تازه کاملاً به بدن آن چسبیده است. زمانی که میگو کهنه می شود، محتویات گوارشی میگو شروع به فاسد شدن می کند و از همین رو سر میگو شل می شود. در واقع شروع فساد میگو از ناحیه سر آن آغاز می شود. ممکن است سر میگو در زمان جابجایی و حمل و نقل از بدن آن جدا شود، اما به طور کلی سر میگوی تازه نباید از بدن میگو جدا شده باشد.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه میگو پفکی به روش رستورانی

 

 

۷- برای تشخیص میگو سالم و تازه به پاهای آن توجه کنید

 

یکی دیگر از روش های تشخیص میگوی سالم است که پاهای میگو سالم و به بدنه متصل هستند. اگر پای میگو را با انگشت تکان دهید، پاها سریعاً به حالت اولیه باز می گردند. زمانی که پای میگو شل باشد و حالت انعطاف پذیری خود را از دست دهد، آن میگو کهنه است.

 

 

۸- گوشت میگوی تازه بعد از پخت صورتی می شود

 

گوشت میگوی تازه بعد از پخت صورتی می شود

 

برای انتخاب میگو باید در زمان خرید به همه نشانه ها و علائم آن توجه کنید. اما بعد از پخت میگو نیز می توانید تا حدودی به تازه بودن آن پی ببرید. گوشت میگوی تازه بعد از پخت صورتی رنگ می شود. هر چقدر رنگ میگوی پخته شده کمتر صورتی شود، یعنی آن میگو کهنه تر است و کیفیت پایین تری دارد.

 

 

بیشتر بخوانید: بهترین روش های پاک کردن و رگ گیری میگو

 

 

۹- برای تشخیص میگو سالم و تازه به استحکام بدنه میگو توجه کنید

 

میگوی تازه پوستی انعطاف پذیر دارد. زمانی که با دست به پوست و گوشت میگو فشار وارد کنید، فورا به حالت اولیه باز می گردند. اما اگر گوشت میگو به صورت فرو رفته باقی بماند، پس میگو تازه نیست و مانده است.

 

 

ماندگاری میگو چقدر است؟

 

ماندگاری میگو چقدر است؟

 

ماندگاری میگو به عوامل متعددی بستگی دارد. اندازه میگو، نوع آن و این که پوست میگو کنده شده یا خیر می تواند روی ماندگاری آن مؤثر باشد. به طور کلی میگوی خام با پوسته ۱ تا ۲ روز در یخچال قابل نگهداری است. میگوی پخته شده را می توانید از ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کنید. میگوی پخته یا خام را نیز می توانید برای ۲ تا ۳ ماه در فریزر به صورت منجمد نگهداری کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورش قیمه نذری برای ۲۰۰ نفر و فوت و فن آن + فیلم

 

 

روش ذوب کردن میگوی یخ زده

 

اگر میگوی یخ زده خریداری کرده اید بهتر است یک شب قبل آن را در یخچال یا پیشخوان آشپزخانه قرار دهید تا یخ میگو کاملاً باز شود. میگویی که یخ آن آب شده باید ظرف مدت ۲۴ ساعت پخته شود.

 

 

آیا میگوهای یخ زده تازه هستند؟

 

آیا میگوهای یخ زده تازه هستند؟

 

همه میگوها درست بعد از زمانی که صید می شوند، بلافاصله به صورت منجمد در می آیند. در واقع در بسیاری از مواقع میگوهایی که شما آن را به عنوان میگوی تازه و منجمد نشده نیز خریداری می کنید، یک بار منجمد می شوند و بعد ذوب می شوند. از همین رو میگوهای یخ زده ای که در فروشگاه های به فروش می رسند نیز گزینه مناسبی برای خرید هستند و از آن جایی که درست بعد از صید منجمد و بسته بندی شده اند، بسیار سالم و خوشمزه هستند.

 

 

چرا بهتر است میگو را یا پوست خریداری کنید؟

 

میگوی پوست کنده و تمیز شده که چند ساعت یا یک روز از پوست کندن آن گذشته دیگر کیفیت اولیه خود را از دست می دهد. بهتر است میگو را به صورت منجمد یا با پوست آن خریداری کنید. اگر تمیز کردن میگو برایتان سخت است، می توانید در زمان خرید میگو از فروشنده بخواهید تا پوست میگو را برایتان تمیز کند. اما هیچ گاه به سراغ میگوهای تازه ای که پوست آن ها از قبل جدا شده نروید.

 

 

روش های تشخیص میگو دریایی از میگو پرورشی

 

روش های تشخیص میگو دریایی از میگو پرورشی

 

میگوی دریایی در آب شور دریا زندگی می کند و این که چرا میگو شور است نیز شور بودن همین آب مربوط است. بدیهی است که میگوی دریایی خواص و ارزش غذایی بیشتری نسبت به میگوی پرورشی دارد و از همین رو آشنایی با تفاوت های میگوی دریایی و پرورشی می تواند به شما کمک کند که میگوی باکیفیت تری را خریداری کنید.

 

  • میگوی دریایی تنها یک رگ در پشت خود دارد. اما میگوی پرورشی دو رگ در پشت کمر و زیر شکم دارد.
  • رگ میگوی دریایی شفاف و روشن است و به همین دلیل برای برداشتن آن باید کمی دقت کنید.
  • میگوی دریایی معمولاً در اندازه های بزرگ و کوچک یافت می شود. اما میگوی پرورشی معمولاً همگی سایز مشابهی دارند.
  • رنگ بدن میگوی دریایی صورتی و نارنجی است و میگوی پرورشی رنگ سبز زیتونی و خاکستری دارد.
  • بدن میگوی دریایی شیشه ای و تلق مانند است، اما میگو پرورشی کمی کدر است.

 

 

جمع بندی نهایی

 

مسمومیت با میگو یکی از خطرناک ترین انواع مسمومیت غذایی است، از همین رو دقت و توجه در زمان خرید میگوی تازه می تواند از بروز خطرات احتمالی بعد از آن جلوگیری کند. برای پخت میگو باید بدانیم چه میگویی بخریم و با روش های تشخیص میگوی سالم و تازه به خوبی آشنا باشیم، در غیر این صورت بهتر است از میگوی منجمد و تمیز شده با تاریخ روز استفاده کنید. برای این کار سعی کنید میگو را از فروشگاه های معتبر خریداری کنید.

 

 

منابع: leaf، oureverydaylife

 

کالابرگ الکترونیک