فواید و عوارض یخ برای درمان خانگی جوش صورت و بدن

فواید و عوارض یخ برای درمان خانگی جوش صورت و بدن


5 اردیبهشت 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید یخ برای جوش

خلاص شدن از شر جوش های صورت و بدن برای همه ما بسیار چالش برانگیز است. امروزه روش های زیادی برای از بین بردن جوش وجود دارد. روز به روز تولید داروهای شیمیایی که برای از بین بردن جوش های صورت و بدن مورد استفاده قرار می گیرند، افزایش پیدا می کند. اما با این حال عده زیادی همچنان به دنبال راه های طبیعی و بدون عارضه هستند. یخ یکی از روش هایی است که در ادعا می شود برای درمان جوش صورت و بدن بسیار مؤثر است. اما آیا واقعاً استفاده از یخ برای صورت و جوش مفید است؟ آیا این روش می تواند جوش های شما را درمان کند؟ در سرویس سلامت مجله کوروش می‌توانید با فواید و عوارض یخ برای درمان خانگی جوش آشنا شوید و بدانید که انجام دادن این کار می تواند چه عارضه هایی را به دنبال داشته باشد.

 

 

یخ چگونه موجب از بین بردن جوش صورت می شود؟

 

یخ چگونه موجب از بین بردن جوش صورت می شود؟

 

قبل از هر چیز باید این موضوع را یاد آوری کنیم که استفاده از داروهای شیمیایی عوارض جانبی خودش را به دنبال خواهد داشت. از همین رو امتحان کردن روش های طبیعی و بدون ضرر اولین کاری است که باید برای درمان جوش صورت و بدن انجام دهید. داروهای شیمیایی درمان جوش معمولاً حاوی مقادیر زیادی اسید سالیسیلیک و پراکسید بنزوئیل هستند. مصرف مکرر این مواد شیمیایی خود موجب تشدید علائم آکنه می شود. و اما یخ چگونه جوش های شما را درمان می کند؟ یخ با کاهش التهاب جوش های متورم موجب کوچک شدن اندازه آن می شود. بعد از مدتی می تواند موجب از بین رفتن کامل جوش ها شود.

 

زمانی که روی صورت و بدن شما جوش ایجاد می شود، تورم و قرمزی بدترین علائمی هستند که معمولاً بروز می کنند. با قرار دادن یخ روی محل جوش التهاب و قرمزی جوش کاهش پیدا می کند. از طرف دیگر استفاده از یخ موجب کاهش درد در ناحیه جوش می شود. این کار با ایجاد اثر بی حسی موقتی تا مدتی کوتاه درد آن را از بین می برد.

 

 

راهنمای انواع جوش و روش درمان آن ها

 

 

روش استفاده از یخ برای درمان جوش صورت

 

روش استفاده از یخ برای درمان جوش صورت

 

به منظور بهره‌ مند شدن از فواید یخ برای جوش لازم است مراحل زیر را دنبال کنید:

 

  • قبل از هر چیزی باید پوست خود را با استفاده از یک شوینده ملایم شستشو دهید.
  • سپس قبل از قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوستتان آن را در یک پارچه نازک و یا دستمال حوله ای ضخیم بپیچید. قرار دادن یخ به طور مستقیم روی پوست صورت و بدن موجب ایجاد التهاب و قرمزی بیشتر پوست خواهد شد. پس بهتر است به این نکته توجه ویژه داشته باشید.
  • یخ را فقط به مدت ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه به جوش های خود بمالید. شما می‌توانید روزانه دو بار صبح ها و شب ها بعد از تمیز کردن پوست صورت یک دقیقه یخ را روی محل جوش قرار دهید.
  • اگر جوش شما التهاب زیادی دارد می توانید این کار را تا ۳ بار در روز نیز انجام دهید. این کار موجب می شود تا جوش ها به طور کامل از بین بروند.
  • به یاد داشته باشید که هیچ گاه نباید بعد از استفاده از یخ برای جوش چرکی بلافاصله از کمپرس گرم استفاده کنید. زیرا این کار به شدت به پوست شما آسیب وارد می کند.
حتما بخوانید  بهترین برند های مام زیر بغل و ضد تعریق ایرانی و خارجی

 

 

روش های پوشاندن جوش صورت با کانسیلر و کرم پودر

 

 

روش استفاده از یخ برای جوش چرکی کمر

 

روش استفاده از یخ برای جوش چرکی کمر

 

برای استفاده از یخ برای جوش چرکی کمر باید از کمپرس های بزرگ تری استفاده کنید. می توانید تعداد یخ خرد شده را داخل یک کیسه فریزر بریزید. سپس آن را داخل یک پارچه نازک بپیچید و از آن برای درمان جوش استفاده کنید. حالا کیسه یخ را روی محل جوش قرار دهید آن را بعد از ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه بردارید. در صورتی که احساس بی حسی و یا خارش کردید بهتر است استفاده از کمپرس را متوقف کنید.

 

 

چه زمانی نباید از یخ برای درمان جوش صورت و بدن استفاده کنید؟

 

چه زمانی نباید از یخ برای درمان جوش صورت و بدن استفاده کنید؟

 

فواید یخ برای جوش معمولاً زمانی بیشتر است که جوش شما متورم و قرمز باشد. برای درمان جوش های سر سفید و یا سر سیاه معمولاً استفاده از یخ مفید نخواهد بود. بنابراین در چنین شرایطی بهتر است از روش‌های درمانی دیگر استفاده کنید.

 

 

روش های از بین بردن جای جوش

 

 

نکاتی که باید در مورد استفاده از یخ برای صورت و جوش بدانید

 

نکاتی که باید در مورد استفاده از یخ برای صورت و جوش بدانید

 

قبل از هر چیزی باید بدانید که فشار دادن جوش یکی از بدترین کارهایی است که می توانید بعد از ظاهر شدن آن انجام دهید. از طرف دیگر استفاده مرتب از داروهای شیمیایی نیز به مرور به پوست و بدن شما آسیب وارد می کند. استفاده از یخ برای درمان جوش صورت و بدن در بسیاری از مواقع می تواند بسیار مفید عمل کند. اما با این حال قبل از استفاده از این روش با نکاتی در مورد استفاده از یخ برای صورت و جوش آشنا شوید.

 

  • بهتر است بدانید که برای جلوگیری از سرمازدگی و ایجاد التهاب پوستی هیچ گاه بیشتر از ۳۰ ثانیه تا یک دقیقه یخ را روی پوست خود قرار ندهید
  • سعی کنید به صورت مستقیم از یخ روی پوست صورت و بدن استفاده نکنید و در صورتی که این کار را انجام می دهید در عرض چند ثانیه آن را از روی پوست بردارید.
  • در صورتی که بعد از استفاده از یخ علائمی نظیر قرمزی گسترده، تاول زدن، بی حسی طولانی مدت و تغییر رنگ پوست را مشاهده کردید، بهتر است هرچه سریع تر با پزشک خود تماس بگیرید.

 

 

بهترین روش های درمان جوش زیر پوستی

 

 

فواید یخ برای جوش و پوست سالم

 

فواید یخ برای جوش و پوست سالم

 

جوش معمولاً زمان ایجاد می شود که چربی و یا سلول های پوست موجب مسدود شدن فولیکول های مو می شوند. در نتیجه تجمع چربی و سلول ها باکتریال زیر پوست موجب ایجاد جوش می گردد. استفاده از یخ روی محل جوش موجب کاهش تورم و قرمزی و درد در ناحیه جوش می‌شود. از طرف دیگر یخ فواید دیگری نیز برای پوست دارد که برای پوست های بدون آکنه و جوش نیز مناسب است. در ادامه به مهم ترین فواید یخ برای جوش و پوست سالم اشاره شده است.

 

 

کاهش التهاب و تورم پوست

 

از مهم ترین فواید یخ برای جوش می توان به کاهش التهاب و تورم جوش اشاره کرد. زمانی که روی صورت شما جوش متورم ایجاد می شود هیچ چیز به اندازه قرار دادن یخ نمی تواند به کاهش التهاب آن کمک کند.

 

 

کوچک کردن منافذ پوست

 

حتما بخوانید  7 توصیه مهم برای خرید بهترین کرم ضد آفتاب با چربی و SPF مناسب پوست

کوچک کردن منافذ پوست

 

از دیگر فواید یخ برای جوش کوچک کردن منافذ صورت است. این منافذ که معمولاً در اثر سبوم و چربی بیش از حد پوست ایجاد می شوند، ظاهری نامناسب به پوست ما می بخشد و در بسیاری از مواقع موجب ایجاد جوش می شوند. برای کوچک کردن این منافذ می ‌توانید از کمپرس یخ استفاده کنید.

 

 

لایه برداری پوست

 

لایه برداری پوست یکی دیگر از فواید یخ برای صورت از بین بردن لایه بیرونی سلول های مرده پوست است. این کار موجب تحریک سلول های جدید پوست شما می شود و در دراز مدت می تواند موجب نرمی و یک دست شدن پوست شما شود.

 

 

طرز تهیه ۱۰ اسکراب خانگی برای پوست چرب و خشک

 

 

تقویت گردش خون

 

تقویت گردش خون

 

تقویت گردش خون استفاده از یخ روی پوست موجب انقباض رگ های خونی می شود و می تواند به کاهش پف صورت و چشم ها کمک زیادی کند و در نتیجه ظاهر پوست شما را سالم تر و زیباتر نشان دهد.

 

 

درخشان و روشن تر کردن پوست

 

از دیگر فواید یخ برای جوش این است که شما می توانید مواد طبیعی مؤثر را به صورت یخ درآورده و از آن ها برای درمان جوش های خود استفاده کنید. برای این کار می توانید از یخ گلاب استفاده کنید. از مهم ترین فواید یخ گلاب برای صورت جلوگیری از آکنه و روشن تر و زیباتر شدن پوست شما است.

 

 

چاقی صورت

 

خواص یخ برای چاقی صورت نیز یکی دیگر از فواید آن محسوب می شود. استفاده از یخ موجب لیفت و چاقی پوست صورت شما می شود.

 

 

عوارض یخ برای صورت و بدن

 

عوارض یخ برای صورت و بدن

 

به طور معمول اگر از یخ برای جوش چرکی یا قرمز به صورت اصولی استفاده کنید و بعد از ۳۰ ثانیه آن را از روی پوست خود بردارید، هیچ عارضه خاصی بروز نخواهد کرد. در واقع فواید یخ برای صورت بیشتر از عوارض آن است. اما به هر حال پوست برخی از افراد حساسیت بیشتری دارد و از طرفی امکان خطا و اشتباه در این روش نیز وجود دارد.

 

 

یخ زدگی پوست

 

از مهم ترین عوارض یخ برای صورت و بدن می توان به یخ زدگی اشاره کرد. هر چند که برای استفاده از یخ روی صورت و بدن خود آن را داخل یک پارچه یا دستمال قرار می ‌دهید. اما باید بدانید که با این حال هنوز هم یک با پوست شما تماس دارد و امکان یخ زدگی پوست وجود دارند. از آن جایی که پوست صورت حساس تر است، معمولاً عوارض یخ برای صورت بیشتر از سایر قسمت های پوست بروز می کند. پس بهتر است این کار را با دقت بیشتری انجام دهید.

 

 

سایر عوارض یخ برای صورت و بدن

 

بسیاری از افراد با دیگر عوارض یخ برای صورت روبه رو می شوند که در ادامه به برخی از آن ها اشاره شده است. در صورت مشاهده هر یک از این علائم بهتر است هر چه سریع ‌تر این کار را متوقف نمایید با پزشک خود تماس بگیرید.

 

  • سوزن سوزن شدن و بی حسی در ناحیه
  • استفاده از یخ ایجاد رنگ پریدگی و قرمزی شدید روی پوست
  • ایجاد تاول و یا بلند شدن پوست
  • در بسیاری از مواقع افرادی که به کهیر مبتلا هستند. این افراد ممکن است با قرار دادن یخ روی صورت علائمی نظیر تورم، جوش و قرمزی را تجربه کنند. این علائم معمولاً دو تا پنج دقیقه بعد از استفاده از کمپرس یخ روی پوست ظاهر می‌ شوند. به طور معمول بعد از چند ساعت نیز از بین می روند.

 

 

منابع: healthline، greatist، medicalnewstoday

 

کالابرگ الکترونیک