۹ توصیه برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در فرانچایز هستند

۹ توصیه برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در فرانچایز هستند


25 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
9 توصیه مجله فوربس برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در فرانچایز هستند

راه اندازی کسب و کار های زنجیره ای یا همان فرانچایز برای اعطا کننده فرانچایز و دریافت کنندگان آن می تواند مشکلات و دغدغه هایی چون سایر کسب و کارها داشته باشد. نحوه مدل کسب و کار، میزان سرمایه و مدیریت و بازاریابی از اهمیت ویژه ای برخوردار است. به عنوان اعطا کننده فرانچایز، صاحبان کسب و کار های بزرگ به دنبال حفظ و گسترش برند تجاری خود هستند. در عین حال دریافت کنندگان شعب کسب و کار های زنجیره ای نیز به دنبال دسترسی به دانش و فرایندهای اختصاصی برای اداره مشاغل کوچک خود هستند. راه اندازی کسب و کار های زنجیره ای جذاب است، حتی یک روش محبوب برای سرمایه گذاری محسوب می شوم. با این حال می تواند گیج کننده باشد. در این مقاله از مجله کوروش برخی از توصیه های مفید برای کسانی که به دنبال سرمایه گذاری در فرانچایز هستند را بخوانید.

 

چشم اندازها و ارزش ها در سرمایه گذاری فرانچایز

 

چشم اندازها و ارزش ها در سرمایه گذاری فرانچایز

 

یکی از نکات مهم در راه اندازی کسب و کار زنجیره ای و سرمایه گذاری در فرانچایز بررسی کلی برخی موضوعات است. شما باید برای راه اندازی فرانچایز، چشم اندازها، ارزش ها و رسالت برند را در نظر بگیرید. باید بدانید میراثی که در حال تاسیس و یا گسترش آن هستید، چیست. قطعا هر برند بزرگ و صاحب فرانچایز برای سرمایه گذاری مناسب نخواهد بود. در عین حال از این که بر خلاف جریان حرکت کنید نباید هراسی داشته باشید. بسیاری از سرمایه گذاران برای حفظ یکپارچگی کسب و کار خود از ریسک کردن و حرکت بر خلاف جریان معمولا هراس دارند.

 

 

بیشتر بخوانید: فرانچایز یا حق نمایندگی چیست؟

 

 

خلق ارزش برند در راه اندازی کسب و کار زنجیره ای فرانچایز

 

خلق ارزش برند در راه اندازی کسب و کار زنجیره ای فرانچایز

 

هنگام راه اندازی کسب و کار زنجیره ای و یا همان فرانچایز مطمئن شوید که به ارزش ها و اصول محرک برند خود آگاه هستید. اگر هنوز در مورد این موضوعات صد درصد مطمئن نیستید، بهتر است در تصمیم گیری عجله نکنید. راه های زیادی برای آگاهی از این موضوع وجود دارد. شما می توانید از مشتریان نظرسنجی کنید تا درک عمیق تری از آن چه نام تجاری برند شما برای آن ها می سازد، آگاه شوید.

 

بیشتر بخوانید » نمونه فرانچایزهای موفق برای سرمایه گذاری «

 

 

تغییرات و بازنگری در توافقات از جمله ملزومات سرمایه گذاری در فرانچایز

 

حتما بخوانید  4 نکته بازاریابی برای استارتاپ های تجارت الکترونیک در سال 2022

تغییرات و بازنگری در توافقات از جمله ملزومات سرمایه گذاری در فرانچایز

 

گاهی توافقات عملیاتی و حقوقی برند شما در کسب و کار زنجیره ای آتی چندان موثر نیستند. برای جلوگیری از سوء تفاهم در آینده زمانی که اقدام به راه اندازی فرانچایز کردید، باید بر روی این توافقات یک بازنگری مجدد کنید. باید با دیدی واضح این توافقات را بازبینی کنید. رشد و معرفی مدل های جدید هیجان انگیز است اما در این مسیر به نیازهای سازمان نیز توجه کنید. همه چیز نیاز به برنامه ریزی و بهینه سازی دارد. مطمئن شوید که می دانید توافقات جدید در مدل جدید کسب و کار بر روی عملکرد شما چه تغییراتی ایجاد خواهد کرد.

 

 

برای سرمایه گذاری در فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای) مشاوره بگیرید

 

برای راه اندازی فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای) مشاوره بگیرید

 

مشاوران در زمینه فرانچایز برای راه اندازی کسب و کار زنجیره ای می توانند نقش یک ناجی را ایفا کنند. سعی کنید که افرادی را برای مشاوره انتخاب کنید که پیش از این موفق بوده اند. آن ها به درستی می دانند که چه کارهایی را باید انجام دهید و چگونه با اطمینان در مسیر توسعه حرکت کنید. مشاوره از یک فرد مسلط در این زمینه تاثیر چشمگیری در پیشرفت شما خواهد داشت. گاهی مشاوران با زبانی سخت و پیچیده مشاوره می دهند. در چنین مواقعی لازم است تا فردی را که به این زبان مسلط است پیدا کنید تا زبان ساده آن چه به شما توصیه شده است را بیان کند. بیشتر از همه در مورد مواجهه و رویارویی با شرایط سخت مشاوره بگیرید. این که در چنین شرایطی باید بر روی چه چیز و چه کارهایی تمرکز بیشتر کرد.

 

تاثیر سرمایه انسانی در توسعه فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای)

 

تاثیر سرمایه انسانی در توسعه فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای)

 

هنگامی که به دنبال سرمایه گذاری در فرانچایز هستید، بحث سرمایه و منابع انسانی را در کسب و کار زنجیره ای خود فراموش نکنید. صاحبان کسب و کار های زنجیره ای اغلب بر روی بسیاری از موضوعات قانونی، مالی و عملیاتی تمرکز می کنند. اما فراموش نکنید که سرمایه انسانی نقش مهمی را در تجارت شما ایفا می کند. به خاطر داشته باشید که موفقیت هر سازمانی نشات گرفته از کارکنان و افراد مشغول در آن است. بنابراین در جذب سرمایه انسانی باید بسیار هوشمند عمل کرد. در عین حال به حفظ و نگهداری منابع انسانی ایده آل توجه بسیاری داشته باشید.

 

بیشتر بخوانید: ۴ دلیل برای سرمایه گذاری در فرانچایز 

 

 

ساخت یک پروفایل از نوع کسب و کار زنجیره ای که قصد پیوستن به شما را دارد

 

ساخت یک پروفایل از نوع کسب و کار زنجیره ای که قصد پیوستن به شما را دارد

 

به عنوان یک اعطا کننده فرانچایز، بهتر است یک پروفایل از نوع کسب و کار زنجیره ای که قصد پیوستن به شما را دارد، بسازید. پیش از پرداختن به مذاکرات اصلی بهتر است یک دید کلی نسبت به سرمایه گذار و دریافت کننده کسب و کار زنجیره ای داشته باشید. بسیاری از صاحبان فرانچایز که در نقش اعطا کننده حضور دارند تصمیم های خود را تغییر می دهند. گاهی انتخابی اشتباه انجام می دهند. هر چه واضح تر و روشن تر عمل کنید، در این زمینه قدرت و ثبات بیشتری خواهید داشت. این موضوع باعث می شود تا برند تجاری شما موفق تر از پیش رشد کند.

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «آن ها می پرسند، شما پاسخ دهید» اثر مارکوس شریدن

 

برای سرمایه گذاری در مورد جزییات سوال کنید

 

برای راه اندازی فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای) سوال کنید

 

سوال کردن یکی از موضوعات مهم در راه اندازی هر نوع کسب و کار است. بهتر است هر دو طرف چه اعطا کننده فرانچایز و چه دریافت کننده سوالات خود را مطرح کنند. این که طول قرارداد چقدر است. یا حتی دست دریافت کننده کسب و کار زنجیره ای برای موضوعاتی چون بازاریابی و اتصال به زنجیره تامین چقدر باز است. مشخص کردن مفاهیم و از بین بردن سوء تفاهم ها می تواند تاثیر چشم گیری در توسعه کسب و کار زنجیره ای و برند تجاری شما داشته باشد. سوالات مناسب بپرسید تا بتوانید بهترین تصمیم ها را اتخاذ کنید.

 

از متخصصان این حوزه راهنمایی بگیرید

 

در راه اندازی فرانچایز (کسب و کار زنجیره ای) از متخصصان جدی راهنمایی بگیرید

 

شما باید برای راه اندازی یک کسب و کار زنجیره ای یا همان فرانچایز با یک وکیل مرتبط در این زمینه صحبت کنید. شما باید از متخصصان در این زمینه به درستی استفاده کنید. گاهی لازم است تا فردی را استخدام کنید. استخدام فرد ایده آل در این زمینه بسیار مهم است. این افراد باید طولانی و تخصص زیادی داشته باشند. آن ها باید با مفاهیم کلی در زمینه نوع کسب و کار شما آشنایی داشته باشند. شما می توانید راهنمایی های کلی در مسیر پیش روی خود از او دریافت کنید. در ضمن سابقه حرفه ای باعث اطمینان خاطر برای شما از محرمانه بودن اطلاعات کسب و کار تان می شود. دقت کنید این مرحله از راه اندازی فرانچایز از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است.

شناسایی فضاهای خالی و مهم کسب و کار های زنجیره ای

 

شناسایی فضاهای خالی و مهم کسب و کار های زنجیره ای

 

در زمان راه اندازی فرانچایز، شاهد برخی فضاهای خالی خواهید بود. فضاهایی که باید با توجه به نیازهای کسب و کار زنجیره ای با استخدام افراد زبده پر شود. در این زمینه باید با چشم باز و آگاه عمل کنید. شاید این بخش یکی از سخت ترین مراحل راه اندازی فرانچایز باشد. باید موانع موجود را شناسایی و برطرف کنید. در این مسیر باید آن قدر با چشم باز حرکت کنید که نیازی به تکرار پروسه استخدام منابع انسانی جدید نباشد. چرا که این موضوع بسیار فرسایشی و به ضرر مالی و زمانی کسب و کار است.

 

سخن پایانی

 

سخن پایانی

 

راه اندازی کسب و کار زنجیره ای و سرمایه گذاری فرانچایز اگر چه کمی تحریک کننده و جذاب است، اما موانع و مشکلات خاص خود را دارد. در این مسیر باید با دقت و تحقیق حرکت کرد. پیش از راه اندازی باید تمام جوانب را به طور کلی بررسی کرد. در غیر این صورت در حین کار با مشکلات و موانعی فرسایشی مواجه خواهید شد. موانعی که مانع از رشد و توسعه کسب و کار شما خواهد شد.

 

 

منبع: forbes

 

 

کالابرگ الکترونیک