اهمیت تحقیقات بازار فراگیر در طراحی محصول و خدمات مشتری محور

اهمیت تحقیقات بازار فراگیر در طراحی محصول و خدمات مشتری محور


24 مهر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اهمیت تحقیقات بازار فراگیر در طراحی محصول و خدمات مشتری محور

تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر، به طور قطع تاثیرات زیادی در طراحی بهینه محصول و خدمات مشتری محور در صنعت خرده فروشی دارد. رسانه های اجتماعی بارها و بارها نیاز برندها به تحقیقات جامع را ثابت کرده اند. سال گذشته خریدهای شخصی کمتری به دلیل همه گیری کرونا صورت می گرفت. در عین حال تجارت الکترونیک به طور فزاینده ای افزایش یافت. تجارت الکترونیک ۱۸ درصد کل خرده فروشی جهانی در سال ۲۰۲۰ تشکیل داد. انتظار می رود این رقم در سال ۲۰۲۴ به ۲۱.۸ درصد برسد. خرده فروشان از استراتژی اومنی چنل و رسانه های اجتماعی به خوبی استفاده کردند. تحقیقات جامع بازار در ارائه خدمات و محصولات تاثیر چشمگیری داشت. در این مقاله از سرویس علم و تکنولوژی مجله کوروش به اهمیت این موضوع پرداخته ایم.

تاثیر تحقیقات بازار فراگیر در مورد محصول و خدمات

 

تاثیر تحقیقات بازار فراگیر  در مورد محصول و خدمات 

 

تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر واکنش مثبت مشتریان را نسبت به ارائه محصول و خدمات در رسانه های اجتماعی به همراه دارد. در دوران فروش آنلاین و استفاده بهینه از اومنی چنل شاهد دیدگاه های انتقادی افکار عمومی در رسانه های اجتماعی بوده ایم. مصرف کنندگان، برندهایی را که خوب کار کرده اند، مورد ستایش و حمایت قرار داده اند. در این میان بسیاری از برندها نیز به دلیل عدم انجام تحقیقات جامع بازار و ارایه خدمات و محصولات نامناسب مورد انتقاد قرار گرفتند. بر اساس نظرسنجی بیشتر مصرف کنندگان آمریکایی متعهد به برندهایی هستند که تعهد عمومی به تنوع و فراگیری دارند. آن ها اغلب نسبت به این برندها وفاداری زیادی نشان می دهند.

 

بیشتر بخوانید: نقش فناوری در رونق کسب و کارها در دوران پساکرونا

 

 

جذب بیشتر مشتری با تحقیقات بازار فراگیر

 

جذب بیشتر مشتری با تحقیقات بازار فراگیر

 

توسعه یک برند تجاری با محصول و یا خدمات محبوب کاربرپسند صورت می گیرد. زمانی که مصرف کنندگان از محصولات و خدمات یک برند تجاری راضی باشند، به آن وفادار می مانند. لزوم این کار، انجام تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر است. تحقیقات بازار به صورت جامع انگیزه ها، ترجیحات و رفتارهای مشتریان را لحاظ می کند. در واقع این تحقیقات تقویت کننده صدای مشتریانی هستند که اغلب در حاشیه قرار دارند. برندهای تجاری می توانند با ارتباطات و استراتژی های توسعه محصول، مصرف کنندگان را بیشتر درگیر تعامل و گفتگو کنند.

 

 

تفاوت تنوع و فراگیری در تحقیقات بازار برای ارائه محصول و خدمات مشتری محور

 

تفاوت تنوع و فراگیری در تحقیقات بازار برای ارایه محصول و خدمات مشتری محور

 

درک تفاوت بین فراگیری یا همان بررسی تخصصی محصول و خدمات مشتری محور با بحث تنوع در تحقیقات بازار بسیار مهم است. تنوع شامل حضور انواع مختلف دیدگاه ها یا مشتریان است. در حالی که فراگیری و یا بررسی تخصصی و جامع یک گام فراتر می رود. فراگیری، دیدگاه ها را برای بهبود رضایت و استفاده از محصول، فرهنگ کاری و بهره وری، راه اندازی محصول جدید و کمپین های بازاریابی درگیر می کند. فراگیری برای شاخص های کلیدی عملکرد یک برند و بازده سرمایه گذاری می تواند سودمند باشد. طراحی محصولات با تحقیقات جامع و فراگیر، شامل همه چیز از کنترل صدا، تنظیمات نور کم در تلفن هوشمند تا برآورده کردن نیاز افراد با معلولیت می شود.

حتما بخوانید  انقلاب هوش مصنوعی و یادگیری ماشینی در بازاریابی اومنی چنل

 

 

ایجاد فرصتی برای درگیر کردن کاربران در تجربه کاربری

 

ایجاد فرصتی برای درگیر کردن کاربران در تجربه کاربری

 

نکته مهم این است که طراحی جامع و فراگیر به سادگی فرصتی برای درگیر کردن کاربران در تجربه کاربری یک برند تجاری ایجاد می کند. از دیدگاه های مختلف برای بررسی محصولات یا خدمات استفاده می شود. در تحقیقات بازار به صورت فراگیر و جامع موضوعاتی مانند توانایی افراد، جنسیت، سن، زبان، دین، نژاد و… تاثیرگذار هستند. به عنوان مثال از هر ۴ بزرگسال در ایالات متحده یک نفر دارای معلولیت است. بنابراین تحقیقات جامع و فراگیر می تواند به نیازهای این قشر رسیدگی کرده و محصول و خدمات بهینه را برای هر کاربر ایجاد کند.

بیشتر بخوانید: ۳ تغییر عمده رفتار مصرف کننده در شکل گیری آینده تجربه مشتری

 

 

آگاهی و صلاحیت فرهنگی در تحقیقات بازار برای ارائه محصول و خدمات مشتری محور

 

آگاهی و صلاحیت فرهنگی در تحقیقات بازار برای ارایه محصول و خدمات مشتری محور

 

برای این که تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر صورت بگیرد، باید موضوعات مهمی در مورد محصول و خدمات مورد بررسی قرار بگیرد. یکی از این موضوعات بحث آگاهی فرهنگی و صلاحیت های بین فرهنگی است. برند ها در ابتدا باید به اهمیت تحقیقات بازار به صورت جامع پی ببرند. آن ها باید از تکنیک های زیادی استفاده کنند. راه های زیادی وجود دارد؛ نظرسنجی، مصاحبه، بررسی گروه های متمرکز و غیرمتمرکز از جمله این راه ها محسوب می شوند. در عین حال برند های تجاری در انجام تحقیقات بازار باید نوآوری داشته و نگاهی آینده نگر داشته باشند. مهم ترین چیز در این میان بررسی شایستگی های بین فرهنگی است. یک رویکرد جامع برای تحقیقات بازار متکی بر نمونه های متنوعی از پاسخ دهندگان است.

 

 

اهمیت طرح سوالات مناسب

 

اهمیت طرح سوالات مناسب 

 

برای تحقیقات بازار و بررسی محصول و خدمات باید درک فرهنگی بالایی داشت. این درک فرهنگی تاثیر زیادی در تامین امنیت روانی دارد. همین موضوع باعث می شود تا پاسخ ها باز و صادقانه باشد. در تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر باید اطمینان حاصل کنید که سوالات مناسب بوده و توهین آمیز و انکار کننده نیستند. هر چه پاسخ ها صادقانه تر باشد، طراحی محصول و خدمات با توجه به تحلیل پاسخ ها راحت تر و بهتر خواهد بود. در عین حال وقت و هزینه زیادی برای برند تجاری شما در این زمینه صرف نخواهد شد. گاهی در تحقیقات بازار به صورت جامع و در حین مصاحبه، محقق متوجه نکاتی می شود. به عنوان مثال محقق متوجه می شود که دست مخاطب روی سینه جمع شده است. این حالت اغلب زمانی در پاسخ به سوالات صورت می گیرد که پاسخ دهنده حالتی دفاعی می گیرد. اما گاهی می تواند ناشی از خستگی جسمی باشد. بنابراین محقق باید به این موضوعات اشراف کافی داشته باشد. یک محقق کاملا آگاه و دارای صلاحیت و اطلاعات در زمینه تفاوت های فرهنگی به خوبی بر این موضوعات اشراف دارد.

حتما بخوانید  ترکیب انسان و فناوری | رویکرد موفق زنجیره تامین‌ در خرده فروشی

 

استفاده از بهترین شیوه های تحقیقات بازار در ارائه محصول و خدمات مشتری محور

 

استفاده از بهترین شیوه های تحقیقات بازار به صورت فراگیر در ارایه محصول و خدمات مشتری محور

 

ارائه بهترین شیوه های تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر تاثیر زیادی در ارایه بهترین خدمات و محصول مشتری محور دارد. باید هر نقطه دردی که پاسخ دهنده ممکن است با آن روبرو شود را در نظر بگیرید. قبل از انجام مصاحبه ها از خود سوال کنید. این که آیا امکان مصاحبه به صورت فیزیکی وجود دارد؟ آیا باید در بررسی های آنلاین و مکتوب از تنوع سطح زبان، تضاد رنگ، اندازه فونت و… استفاده کرد. آیا بهتر نیست سوالاتی سیاسی، غیر کلیشه ای و فراگیر را مطرح کنید؟ یکی از نکات مهمی که در تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر وجود دارد، حفظ حریم خصوصی و ناشناس بودن پاسخ دهندگان است. گاهی باید در مورد موضوعات حساس از تصاویر و حریم خصوصی افراد محافظت کرد. در عین حال باید جدیدترین تحولات فرهنگی جهانی را در نظر گرفت.

 

 

آشنایی با موضوعات متفاوت فرهنگی

 

در تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر برای ارائه خدمات مشتری محور، باید با موضوعات متفاوت فرهنگی آشنا بود. همین موضوع باعث می شود تا شرکت کنندگان از به اشتراک گذاشتن بینش های شخصی و حتی احساسی سفر کاربری خود امتناع نکنند. استفاده از اصطلاحات محترمانه فرهنگی می تواند تا حد زیادی باعث ایجاد حس مشارکت در افراد شود. باید توجه داشته باشید که مشتریان بهترین حامی نام برند تجاری شما هستند. بنابراین بینش های به دست آمده از پاسخ های آن ها می تواند در توسعه و طراحی بهینه محصولات و خدمات مشتری محور کمک کند.

 

سخن پایانی

 

بازارهای جهانی همیشه سیال هستند. تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر می تواند کمک بسیار زیادی در طراحی محصول و ارائه خدمات بهینه باشد. گاهی اوقات تحقیقات بازار تنها راهی است که برند ها برای رشد و توسعه می توانند به آن تکیه کنند. انجام درست این تحقیقات و گرفتن داده ها از مشتری در شرایط مناسب و صادقانه بسیار مهم و تاثیرگذار است. در تحقیقات بازار به صورت جامع و فراگیر باید موضوعات مهمی چون آشنایی با فرهنگ مخاطب و طرح سوالات درست مد نظر قرار گیرد. گاهی اهمیت به زبان بدن مصاحبه شونده بسیار مهم است. در عین حال شما باید بتوانید شرایطی را ایجاد کنید تا مشتریان و مصرف کنندگان شما به صورت راحت و بدون احساس عدم امنیت به سوالات شما در مورد محصول و خدمات پاسخ دهند.

 

 

منبع: forbes

 

کالابرگ الکترونیک