معرفی و خلاصه کتاب روانشناسی عزت نفس اثر ناتانیل براندن

معرفی و خلاصه کتاب روانشناسی عزت نفس اثر ناتانیل براندن


16 مرداد 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
معرفی کتاب روان شناسی عزت نفس اثر ناتانیل براندن

ناتانیل براندن در کتاب روانشناسی عزت نفس معتقد است عزت نفس شهرتی است که ما برای خود کسب می کنیم. نویسنده این کتاب معتقد است از بین همه قضاوت هایی که در زندگی انجام می دهید، هیچ یک به اندازه قضاوت در مورد خودتان مهم نیست. او در مورد تفاوت بین عزت نفس پایین و بالا و بحث انفعال و عمل صحبت می کند. این که چطور این موضوعات باعث شکست و موفقیت در افراد می شود. در این مقاله از مجله کوروش نگاهی به خلاصه کتاب روانشناسی عزت نفس اثر ناتانیل براندن انداختیم.

 

«چگونه ها» در کتاب روان شناسی عزت نفس ناتانیل براندن

 

«چگونه ها» در کتاب روان شناسی عزت نفس ناتانیل براندن

 

ناتانیل براندن در کتاب روانشناسی عزت نفس از بسیاری از «چگونه ها» صحبت می کند. این که چطور و چگونه می توان از مفاهیم منفی و رفتارهای خودزنی خلاص شد. او در مورد این که چگونه می توان موانع داخلی موفقیت در کار و عشق را برطرف کرد به طور مفصل توضیح می دهد. شما می توانید با خواندن این کتاب متوجه شوید که چگونه می توان بر اضطراب و افسردگی غلبه کرد. یا حتی چگونه می توان احساس گناه و عصبانیت را از بین برد. چگونگی غلبه بر ترس از صمیمیت و موفقیت از دیگر موضوعاتی است که نویسنده به آن پرداخته است. یا حتی این که چگونه می توان شجاعت دوست داشتن خود را پیدا کرد و این شجاعت را حفظ کرد.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب پروژه شادی/ گریچن رابین «

 

 

ماهیت عزت نفس

 

نویسنده در کتاب به بیان قوانین و نظریه های رفتاری متعارف می پردازد. این که چطور می توان برخی از این قوانین و نظریه های رفتاری را زیر پا گذاشت. او می گوید ایده های انقلابی نقشی اساسی در عزت نفس و زندگی سالم و پربار ایفا می کنند. ناتانیل براندن در کتاب روان شناسی عزت نفس به بررسی عمیق نیاز به عزت نفس، ماهیت این نیاز و شرایط برآوردن آن می پردازد. او عنوان می کند که چگونه عزت نفس یا عدم وجود آن بر ارزش ها و اهداف ما تاثیرگذار است. براندن در عین حال این تصور غلط را که عزت نفس یک پدیده و یا احساس خوب است، رد می کند. او در کتاب به طور مفصل توضیح می دهد که عزت نفس رابطه تناتنگی با عقلانیت، پشتکار، مسئولیت پذیری و صداقت شخصی دارد.

 

حتما بخوانید  معرفی و خلاصه کتاب «سرگذشت ندیمه» اثر مارگارت اتوود

 

چگونه آتش درون خود را زنده نگه داریم؟

 

ناتانیل براندن در کتاب روانشناسی عزت نفس؛ چگونه آتش درون خود را زنده نگه داریم؟

 

ناتانیل براندن نویسنده کتاب روانشناسی عزت نفس بخشی از کتاب را با بحث عزت نفس به عنوان یک آتش و جوشش درون و زنده نگه داشتن این آتش شروع می کند. او می گوید برای زنده نگه داشتن جوشش و آتش درون حداقل به دو چیز نیاز است. توانایی درک نکات مثبت در زندگی بسیار ارزشمند هستند. در عین حال تعهد به عمل نیز نقش پر رنگی در زندگی و رفتار ما ایفا می کند. او معتقد است هر روز باید یک سوال را از خود پرسید و به آن پاسخ داد. چه چیزی در زندگی خوب است و چه کاری باید انجام شود.

 

 

کتابی پیشگام که پایه های روانکاوی را متزلزل کرد

 

روان شناسی عزت نفس ناتانیل براندن، کتابی پیشگام

 

کتاب روان شناسی عزت نفس ناتانیل براندن به عنوان کتابی پیشگام شناخته شده که پایه های روانکاوی را متزلزل کرد. دکتر ناتانیل براندن شهرت زیادی به دلیل کار بر روی روانشناسی عزت نفس دارد. او در گذشته با همکاری با آین‌رند نقش برجسته در پیشبرد مکتب فلسفی آین‌رند یعنی عینی‌گرایی داشت.

فلسفه دکتر براندن به طور اساسی با تفکرات اساسی آن زمان متفاوت بود. او مسیر جدیدی را برای درک از خود و رسیدن به عمیق ترین بعد طبیعت افراد مشخص کرد. روان شناسی عزت نفس رابطه عقل با احساسات و ماهیت آزاد اراده و تاثیر قدرتمند عزت نفس را بازتعریف می کنید. این که چطور قدرت عزت نفس بر انگیزه، کار، دوستی و رابطه تاثیرگذار است.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب آینده نزدیک/ کوین کلی «

 

مفاهیم کلی کتاب روانشناسی عزت نفس ناتانیل براندن

 

مفاهیم کلی کتاب روان شناسی عزت نفس ناتانیل براندن

 

در کتاب ناتانیل براندن مفاهیم کلی در مورد عزت نفس و نکات وابسته به آن به طور دوباره بازتعریف شده اند. او در روان شناسی عزت نفس به چیستی و چرایی آن اشاره دارد. این که چگونه می توانید میزان عزت نفس خود را بالا ببریم و یا این که دیگران در ایجاد چنین حسی چقدر تاثیر گذار هستند. دکتر براندن در این کتاب در مورد رفتارها و واکنش های افراد با عزت نفس بالا توضیح می دهد. او مثال هایی از کسانی که توهم عزت نفس دارند نیز مطرح می کند. او می گوید ارزش عزت نفس صرفا در این نیست که احساس بهتری داشته باشیم. با این حس ما زندگی بهتری خواهیم داشت. با چالش ها در زندگی راحت تر روبرو می شویم. در عین حال از فرصت های مناسب در شرایط مناسب بهترین استفاده را خواهیم کرد.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب آینده نزدیک/ کوین کلی «

 

 

منابع درونی عزت نفس در کتاب ناتانیل براندن

 

منابع درونی عزت نفس در کتاب ناتانیل براندن

 

در بخشی از کتاب روانشناسی عزت نفس ناتانیل براندن به ۶ رکن اصلی عزت نفس اشاره شده است. این ۶ رکن عبارت اند از: زندگی آگاهانه، پذیرش خود، مسئولیت در قبال خود ۳ رکن اساسی محسوب می شوند. ابراز وجود، زندگی هدفمند و انسجام شخصی رکن ها و منابع درونی مهم دیگر هستند.

حتما بخوانید  بهترین کتاب های خواندنی در زمینه صنعت خرده‌فروشی برای سال 2021

 

 

تاثیر عوامل بیرونی در شکل گیری عزت نفس

 

در این میان نویسنده به این موضوع اشاره دارد که نمی توان نقش منابع و عوامل بیرونی را در عزت نفس و شکل گیری آن نادیده گرفت. این که بخشی از عزت نفس افراد در مدارس و محیط کار شکل می گیرد. حتی جلسات روان درمانی و فرهنگ های متفاوت در کشورهای مختلف نیز تاثیر زیادی در عزت نفس افراد دارد. نویسنده معتقد است هرچه عزت نفس ما بیشتر باشد، میل به ابراز وجود بیشتر می شود. او می گوید اگر این حالت در ما کم باشد، میل زیادی به اثبات خود داریم. در شرایط ایده آل ارتباطات ما واضح تر، صادقانه تر و ایده آل تر خواهد بود. هراسی از روشن شدن افکار نداریم و از واکنش دیگران نمی ترسیم. او در بخشی از کتاب اشاره می کند که تشویق و تایید دیگران به ما عزت نفس نمی دهد. خودپذیری شرط رشد و تحول است.

 

شبه عزت نفس از دید ناتانیل براندن

 

شبه عزت نفس از دید ناتانیل براندن

 

براندن در بخشی از کتاب، عزت نفس سالم را با شرایطی که به نظر او مشکلات روانی است، مقایسه می کند. اولین چیزی که نویسنده کتاب روان شناسی عزت نفس در این مقایسه مطرح می کند، شبه عزت نفس است. چیزی که از آن به عنوان تظاهر غیر منطقی در ارزش گذاری برای خود توصیف می شود. او می گوید شبه عزت نفس ابزاری غیرمنطقی و محافظتی است. از چنین حسی برای کاهش اضطراب و ایجاد احساس امنیت جعلی استفاده می شود. براندن در مرحله بعد در مورد بحث آسیب شناختی اضطراب صحبت می کند. او می گوید این موضوع ارتباط مستقیمی با عدم اعتماد به نفس دارد. او در ادامه این مسئله را با احساس گناه و افسردگی مرتبط می داند.

 

بیشتر بخوانید » معرفی و خلاصه کتاب سال بله گفتن/ شوندا رایمز «

 

 

متافیزیک اجتماعی

 

در بخش پایانی کتاب نویسنده از پدیده ای به نام متافیزیک اجتماعی صحبت می کند. او این پدیده را سندروم روانی توصیف می کند. فصل آخر کتاب ناتانیل براندن در موردن روان درمانی است. او در این فصل بر اهمیت ارزش های اخلاقی تاکید می کند. در عین حال می گوید راه هایی برای روان درمانگر وجود ندارد که اعتقادات اخلاقی خود را از کار حرفه ای خود دور نگه دارد. نویسنده کتاب روان شناسی عزت نفس این موضوع را یک ایراد تلقی می کند. او در انتها معتقد است روان درمانگر باید بیماران را به سمت ارزش هایی هدایت کند که عزت نفس آن ها را بهبود بخشد.

 

 

منبع: abcofsuccess

 

کالابرگ الکترونیک