چگونه بین ساعت کاری و زندگی خود اعتدال برقرار کنیم

چگونه بین ساعت کاری و زندگی خود اعتدال برقرار کنیم


13 تیر 1400 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
اعتیاد به کار چیست؟

اعتیاد به کار نیز مانند هر نوع اعتیاد دیگر، تاثیرات منفی بر روی سلامت، روابط و عملکرد شغلی افراد و حتی رشد و توسعه فردی اشخاص دارد. ترک اعتیاد به کار ممکن است نیاز به اقدامات کوچک و بزرگ از سوی فرد داشته باشد. این که افراد بدانند زمان واقعی برای کار کردن چه میزان است و بیشتر از آن اشتباه است. اما چگونه بین ساعت کاری و زندگی خود اعتدال برقرار کنیم تا برچسب فردی که اعتیاد به کار دارد به ما نخورد؟ در این مقاله از مجله کوروش به بررسی علل و عوامل اعتیاد به کار، روش های درمان آن و چگونگی مدیریت و ایجاد تعادل میان زندگی و کار پرداخته ایم.

اعتیاد به کار چیست؟

 

اعتیاد به کار چیست؟

 

اعتیاد به کار مانند اعتیاد به مواد مخدر است. وین ای اوتس در کتاب خود در سال ۱۹۷۱ ، از اصلاح اعتیاد به مواد مخدر در مورد اعترافات یک معتاد به کار استفاده کرده است. او حقایق مربوط به اعتیاد به کار را تشبیه به اعتیاد به مواد مخدر کرده است. اوتس می گوید افراد معتاد به کار یک احساس اجبار یا نیاز غیر قابل کنترل به کار بی وقفه دارند. درست مانند اعتیاد به الکل و یا هر نوع اعتیاد دیگر. اعتیاد به کار باعث آسیب رساندن به سلامتی، شادی، روابط بین فردی و حتی توانایی عملکرد اجتماعی افراد می شود.

 

 

تفاوت اعتیاد به کار و تعامل کاری

 

تفاوت اعتیاد به کار و تعامل کاری

 

با این وجود ۴۸ درصد از آمریکایی ها خود را افرادی معتاد به کار می دانند. کارگر بودن برای آن ها اغلب با فداکاری، جاه طلبی و ابتکار مترادف است. به کارمندان توصیه می شود به طور مداوم فراتر از پیش کار کنند. امتیازات زیادی به کسانی که مسئولیت های اضافی را بر عهده می گیرند، داده می شود. اگر کارمندی از انجام برخی از این وظایف امتناع کند، در معرض اتهام هم تیمی های خود قرار می گیرد. این در حالی است که تمایزی بین اعتیاد به کار و تعامل کاری وجود ندارد. ملیسا کلارک، از محققان معاصر در این زمینه می گوید تعامل کاری به معنای حرکت کردن در مسیر لذت بخش کار است. افرادی که تعامل کاری دارند از کار کردن لذت می برند. در حالی که افراد معتاد به کار در حالت اجبار برای انجام کارها قرار دارند. بنابراین این سوال پیش می آید که چگونه می توان تفاوت بین کار اجباری و یا یک اشتیاق برای کار را تشخیص داد. نکته اصلی همین جا است، رفتار کارکنان خود گویای همه چیز است.

 

بیشتر بخوانید » عوارض زیاد کار کردن بر زندگی روزمره «

 

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

عواملی که باعث اعتیاد به کار می شوند

 

عواملی که باعث اعتیاد به کار می شوند

 

دقیقا مانند اعتیاد به مواد دلایل بی شماری وجود دارد که یک فرد به کار خود معتاد می شود. اولین و اساسی ترین این دلایل نیاز روانی افراد است.

 

 

گریز از مسائل

 

مانند الکل و یا سایر مواد، افراد معتاد به کار از کار کردن به عنوان یک گریز استفاده می کنند. فرد به مواجهه و مقابله با احساسات و موقعیت های ناخوشایند، خود را در فعالیت های کاری غرق می کند. او به معنای واقعی کلمه با کار کردن در خارج از ساعت های کاری و به صورت مداوم در حال فرار است. به جای توجه به پویایی خانوادگی و شخصی در این ساعات به موضوعات مربوط به کار فکر می کند.

 

 

جبران کمبودهای دیگر در زندگی

 

اعتیاد به کار ممکن است ناشی از جبران بیش از حد باشد. اگر کسی در زمینه دیگری از زندگی خود، خانواده، زندگی اجتماعی و سرگرمی ها از توانایی کمتری برخوردار باشد، ممکن است وقت و انرژی بیش از حدی را به کار اختصاص دهد. کار بیش از حد به او احساس صلاحیت و اعتبار می بخشد.

 

 

تلاش برای گرفتن تایید

 

تلاش برای گرفتن تایید

 

گاهی افراد با اعتیاد به کار در تلاش برای گرفتن تایید یا در شرایط مکانیسم مقابله با تروما هستند. آن ها مدام کار می کنند تا تایید اطرافیان خود در کار را بدست آورند. ترس از عدم تایید و از دست دادن شغل به این موضوع بیشتر دامن می زند.

 

 

شرایط زمینه ای و بهداشت روانی

 

گفته می شود اعتیاد به کار ممکن است در نتیجه شرایط زمینه ای و بهداشت روانی باشد. این موضوع در مواردی مانند وسواس فکری – عملی یا افرادی که دچار اختلال دو قطبی هستند بیشتر دیده می شود.

 

 

افسردگی های طولانی مدت

 

گاهی نیز  اعتیاد به کار می تواند در نتیجه شرایطی مانند افسردگی باشد. افسردگی که درمان نشده و در افراد به صورت مداوم ادامه دارد. این نوع افسردگی های طولانی مدت باعث بروز مشکلات زیادی در زندگی روزمه افراد می شود. یکی از این مشکلات همان اعتیاد به کار است.

 

 

بیشتر بخوانید » افسردگی کاری و روش های پیشگیری از آن «

 

 

علایم اعتیاد به کار چیست؟

 

علایم اعتیاد به کار چیست؟

 

فردی که مبتلا به اعتیاد به کار است، ممکن است علایم نسبتا عادی نشان دهد. در مقابل برخی افراد به دلیل فشار کاری زیاد به صورت موقت مجبور هستند به صورت دوره ای فشرده کار کنند. این افراد هم لزوما معتاد به کار نیستند.

 

 

کار اولویت اول است

 

گاهی افراد معتاد به کار ساعت های طولانی را به کار اختصاص می دهد. کار در مقابل سایر مسئولیت ها و تعهدات برایش اولویت دارد. افراد مبتلا به این نوع اعتیاد گاهی دچار وسواس در موفقیت های مربوط به کار می شوند. با این حال نمی توان علایم یکسانی برای افراد معتاد به کار عنوان کرد. علایم در افراد مختلف متفاوت ظاهر می شوند.

 

 

ساعت های طولانی کار کردن

 

ساعت های طولانی کار کردن

 

افراد معتاد به کار ساعت های طولانی کار می کنند. آن ها حتی به بهای از دست دادن زمان خواب خود کار را رها نمی کنند.

 

 

وسواس و ترس از عملکرد کاری

 

افراد معتاد به کار زیاد در بسیاری اوقات در مورد مسائل مربوط به کار وسواس زیادی به خرج می دهند. آن ها ترس شدیدی از عملکرد کاری خود دارند. برخی از افراد روابط شان با دیگران در نتیجه کار بسیار بد می شود.

 

 

بی توجهی به سلامت و رفاه شخصی

 

یکی از شاخص های اعتیاد به کار بی توجهی به سلامتی و رفاه شخصی است. از دست دادن رویدادهای مهم در زندگی روزمره برای پرداختن به کار بیشتر یکی دیگر از علایم اعتیاد به کار است. در حالی که هر یک از این ویژگی ها به ندرت بروز می کند، در صورت بروز در برخی موارد قطعا نمی توان گفت شخصی به کار خود اعتیاد دارد. دلایل متفاوت دیگری برای بروز چنین ویژگی های رفتاری وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای مدیتیشن کردن در منزل و محل کار «

 

 

انواع اعتیاد به کار

 

انواع اعتیاد به کار

 

برایان رابینسون، روان درمانگر معروف به چهار نوع اعتیاد کاری اشاره می کند: افراد معتاد به کار در دسته اول از دید رابینسون کسانی هستند که اعتیاد به تعویق انداختن کارها دارند. آن ها کار را تا آخرین لحظه به تعویق می اندازند، سپس برای انجام پایان دادن به کار عجله می کنند. دسته دوم از دید برایان رابینسون افرادی هستند که به آن ها Bulimic گفته می شود. آن ها یا کاملا عالی فعالیت های کاری را انجام می دهند و یا اصلا به مسئولیت های کاری خود عمل نمی کنند. دسته دیگر افرادی هستند که با کمبود توجه به کار مواجه هستند. آن ها چندین پروژه را همزمان آغاز می کنند. اما بعد از مدتی خسته شده و چالش دیگری را شروع می کنند. برخی از افرادی که اعتیاد به کار دارند معمولا انجام کارها را لفت می دهند. آن ها در حین انجام کار، ریزکارهای اضافی ایجاد می کنند. با این حال باید دوباره تاکید کرد که شناسایی اعتیاد به کار هیچ پارامتر مشخصی ندارد. افراد واکنش های مختلفی از خود بروز می دهند. با تمام این اوصاف می توان شاخص های اصلی بالقوه اعتیاد به کار را به صورت کلی در چندین مورد دسته بندی کرد.

 

درمان اعتیاد به کار

 

درمان اعتیاد به کار

 

اگر بخواهیم صادق باشیم باید گفت که هیچ گونه راه حل ساده ای برای درمان اعتیاد به کار وجود ندارد. واقعیت این است که اعتیاد به کار یک اعتیاد واقعی است. از بین بردن اعتیاد به کار بسیار مهم و در عین حال سخت است.

 

قدم اول: تشخیص اعتیاد به کار

 

قدم اول در درمان اعتیاد به کار، از نظر بسیاری کلیشه ای به نظر می رسد. اما باید گفت تشخیص چنین مشکلی همان قدم اول است. اگر متوجه شوید به کار معتاد هستید، می توانید در مسیر درمان قرار بگیرید.

 

 

مراجعه به درمانگر

 

اگر دیدید به خودی خود نمی توانید اعتیاد خود را ترک کنید، بهتر است با پزشک و یا درمانگر در مورد بهترین راه حل در این مسیر مشورت کنید. برنامه های توان بخشی سرپایی زیادی وجود دارند که می توانند به مدیریت رفتارهای اجباری شما کمک کنند.

 

 

بیشتر بخوانید » اگر این ۸ نشانه را دارید به تراپیست مراجعه کنید «

 

 

ارزیابی سلامت روان

 

ارزیابی سلامت روان نیز یکی از راه های درمان اعتیاد به کار است. اگر مدت طولانی است که سلامت روان خود را بررسی نکرده اید، بهتر است به روانکاو مراجعه کنید. برخی از شرایط بهداشت روان می توانند باعث تشدید اعتیاد به کار و یا بالعکس آن شوند.

 

 

گروه درمانی

 

یک گزینه جایگزین رسمی و تک به تک، حضور در گروه درمانی ها است. در گروه درمانی ابتدا پرسش نامه ارزیابی در اختیار شما قرار می گیرد. سپس بر اساس این پرسش نامه، پروسه درمان آغاز می شود.

 

 

مشورت با تیم منابع انسانی

 

اگر رابطه خوبی با مدیر خود یا یکی از اعضای منابع انسانی دارید، از آن ها کمک بگیرید. معمولا تیم منابع انسانی می تواند در این زمینه با ارائه راه حل های مناسب به شما کمک کند.

 

 

تغییر سبک زندگی

 

تغییر سبک زندگی

 

علاوه بر درمان تغییر سبک زندگی می تواند توانایی شما را در کنترل اعتیاد به کار بهبود بخشد. تغییرات بسیار ساده ای در سبک زندگی خود ایجاد کنید، تغییراتی چون شروع یک سرگرمی جدید.

 

 

سم زدایی دیجیتال

 

سم زدایی دیجیتال یکی از راه های درمان اعتیاد به کار است. زمان مشخصی را در روز خود به زمان بدون دستگاه دیجیتال اختصاص دهید. کتاب بخوانید، به پیاده روی بروید. شیرینی بپزید و هر کاری که فکر می کنید برایتان مفید است انجام دهید.

 

 

مراقبه و آگاهی از ذهن

 

مراقبه و آگاهی از ذهن

 

مراقبه یکی از راه های درمان اعتیاد به کار است. مراقبه و آگاهی از ذهن می تواند به بهبود تمرکز کمک کند. این کار باعث آگاهی از افکار و احساسات می شود. شما با مراقبه بینش خوبی از خود و بدنتان پیدا می کنید.

 

 

خواب  کافی

 

درست بخوابید. اگر در کار دچار استرس های طاقت فرسا هستید، سعی کنید این استرس ها را با خود به رختخواب نبرید. خواب شبانه و استراحت سالم باعث باز شدن فکر می شود. شما می توانید در چنین شرایطی خیلی راحت تر طرز تفکر خود را نسبت به مسایل کاری تغییر دهید.

 

 

گوش کردن به پادکست و موزیک

 

گوش کردن به پادکست، کتاب های صوتی و حتی موزیک تاثیر زیادی در از بین بردن استرس کاری و اعتیاد به کار دارد. شما با این کار یاد می گیرید تا زمانی را صرف خود و آرامش ذهنتان کنید. در عین حال ذن شما از مسائل مرتبط با کار دور می شود.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی بهترین پادکست های فارسی در زمینه های مختلف «

 

 

توانایی نه گفتن

 

توانایی نه گفتن

 

از بله گفتن های بیش از حد جلوگیری کنید. نیازی نیست تا شما هر کاری را که گفته می شود، انجام دهید. ممکن است بسیاری از کارها در توان شما نباشد. اگر لازم است نه بگویید! می توانید برای تمرین در مرحله اول از جمله «بگذارید کمی فکر و ارزیابی کنم»، استفاده کنید. پس از آن کمی تامل کنید و ببینید آیا ظرفیت ذهنی و جسمی را برای پذیرش آن کار را دارید یا نه. این که اگر آن کار را انجام ندهید چه اتفاقی می افتد.

 

 

ایجاد تعادل میان کار و زندگی

 

بهتر است در زندگی روزمره خود و کار تعادل ایجاد کنید. این کار ساده نیست اما تعادل میان کار و زندگی بسیار مهم است. ساعت های کاری خود را مشخص کنید و پیگیری امور کاری را تنها به همان ساعت ها اختصاص دهید. زمان مشخصی را برای کارهای شخصی خود تعیین کنید.

 

 

از خودتان سئوال کنید

 

از خودتان سئوال کنید درمان اعتباد به کار

 

بهتر است گاهی از خود سوال کنید و حتی تصمیم بگیرید. این که نسبت به کار خود چه احساسی دارید: ترس و اضطراب شما هنگام کار کردن نشأت گرفته از چیست؟ پاسخ به این سوالات تاثیر زیادی در درک شما از شرایط کاری دارد. پس از آن می توانید عوامل استرس زا را مدیریت کرده و حداقل ساعت های کاری بدون تنش را سپری کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » روش های موثر برای غلبه بر ترس «

 

 

گاهی مرخصی بگیرید

 

مرخصی گرفتن از محیط کار چیز بدی نیست. بلکه حتی گاهی چه برای خود شما و چه برای کارفرما مفید است. اگر خسته شدید بهتر است کمی به مرخصی گرفتن فکر کنید، شما حق دارید از روزهای مرخصی خود استفاده کنید. می توانید در این زمان وقت گذرانی کنید، به جایی بروید و یا حتی بخوابید. این کار باعث می شود تا ذهن شما از مسائل مربوط به کار دور شود. بعد از استراحت و تفریح با ذهنی بازتر به محیط کار برمی گردید و بازدهی شما دوچندان می شود.

 

 

منبع: atlassian

 

کالابرگ الکترونیک