روش های تشخیص کلاهبرداری های اینترنتی از پیام ها و لینک‌ های درست

روش های تشخیص کلاهبرداری های اینترنتی از پیام ها و لینک‌ های درست


25 تیر 1401 . زمان مطالعه: 14 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
روش های کلاهبرداری اینترنتی

کافی است کمی به هشدارهای پیامکی یا اخبار مربوط به کلاهبرداری‌های اینترنتی توجه کنید تا به این مسئله پی ببرید که متاسفانه روش‌های کلاهبرداری هر روز متنوع‌تر می‌شوند و افراد بیشتری به بهانه‌های مختلف مثل برنده شدن در قرعه‌کشی، کسب درآمد از راه آسان، سرمایه‌گذاری با سود بالا و … در دام شیادان می‌افتند. اما در این میان مهم‌ترین سلاحی که برای در امان ماندن از فریب این کلاهبرداری‌ها دارید، بالا بردن آگاهی‌‌تان از روش‌های تشخیص کلاهبرداری‌های اینترنتی و همچنین تشخیص پیامک‌ها و لینک‌های درست از لینک‌های جعلی است. در این مقاله از مجله کوروش درباره نحوه کلاهبرداری از طریق تماس، ارسال پیامک یا لینک قرعه‌کشی، روش تشخیص آن‌ها و اقدامات پیشگیرانه در برابر این معضلات را توضیح خواهیم داد. با سرویس سبک زندگی همراه باشید.

 

 

کلاهبرداری با ارسال پیامک‌های جعلی

 

کلاهبرداری با ارسال پیامک‌های جعلی

 

ارسال پیامک‌هایی با مضامین مختلف برای افراد مختلف مبنی بر ارائه خدمات گوناگون دولتی، ثبت‌نام در طرح‌‎ها و دریافت بسته‌های حمایتی دولتی، کارت سوخت، کارت ملی و …، از سوی افراد ناشناس، یکی از زنگ خطرهایی است که باید در صورت مواجهه، حواس‌تان را به خوبی جمع کنید. معمولا هم این پیامک‌ها با سر‌شماره‌های مختلف که مشخص نیست آیا این شماره‌ها واقعی و متعلق به ارگان مشخصی هستند یا خیر، ارسال می‌شوند.

در این مواقع حتما به خاطر داشته باشید که پیامک‌های تمام ارگان‌های دولتی و رسمی کشور فقط با نام خود سازمان‌ها و ارگان‌ها برای هموطنان ارسال می‌شوند، بنابراین در صورت دریافت پیامکی با مضمون موضوعات دولتی و … که با سر‌شماره‌های مختلف ارسال شده‌اند، به رسمی بودن آن‌ها شک کنید چون این پیامک‌ها با هدف کلاهبرداری ارسال می‌شوند.

در صورت مشاهده هر‌گونه پیامک با سر‌شماره‌های مختلف، شماره فرستنده پیامک را به سامانه ۱۹۵، سامانه #۸۰۰* یا سایت پلیس فتا گزارش دهید تا این موارد مورد پیگرد قانونی قرار بگیرد.

 

کلاهبرداری با ارسال لینک‌های جعلی

 

این روش کلاهبرداری هم اصلا جدید نیست. با گسترش روزافزون استفاده از اینترنت، روش‌های کلاهبرداری‌های اینترنتی با ارسال لینک و درخواست کلیک کردن بر روی آن، بسیار رواج پیدا کرده است.

در این روش، کلاهبرداران اس ام اس (پیامک) یا ایمیلی را که در آن لینک پرداخت برای پرداخت قبض و … قرار داده شده است، برای افراد ارسال می‌کنند و کاربران با کلیک روی این لینک‌ها به درگاه‌های جعلی (فیشینگ) منتقل شده و اطلاعات آنها سرقت می‌شود.

برای جلوگیری از کلاهبرداری با این روش به هیچ وجه نباید به لینک‌های ارسالی در کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی با عنوان ثبت نام، دریافت جایزه با یک کلیک، برنده شدن اینترنت رایگان و … توجه کنید چون معمولا این لینک‌ها جعلی هستند و به محض کلیک و وارد کردن اطلاعات بانکی، حساب‌تان را خالی خواهند کرد.

حتی در برخی موارد، پیامک یا ایمیل همراه با اطلاعات حساب برای کاربران ارسال می‌شود و به اشتباه برای کلاهبرداران مبالغی را واریز می‌کنند یا از افراد اطلاعات هویتی آنها درخواست می‌شود.

تخفیف شوینده های افق کوروش

 

کلاهبرداری از راه تماس به بهانه برنده شدن در قرعه کشی

 

کلاهبرداری از راه تماس به بهانه برنده شدن در قرعه کشی

 

در این روش، کلاهبرداران شماره تماس مشتریان را در سایت‌های مختلف، به بهانه قرعه‌کشی جمع‌آوری می‌کنند و با آن‌ها تماس می‌گیرند، یا پیامک‌هایی تحت عنوان «شما برنده شده‌اید» ارسال می‌کنند و از کاربران می‌خواهند تا مبلغی را برای ارسال جایزه واریز کنند. این نوع کلاهبرداری‌ها برخی مواقع فقط شامل واریز هزینه ارسال هستند ولی در برخی مواد لینک درگاه جعلی نیز در آن‌ها قرار داده شده است.

گاهی اوقات کلاهبرداران با ادعای برنده شدن در قرعه کشی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و گرفتن اطلاعات مربوط به رمز دوم حساب‌های بانکی، اقدام به خالی کردن حساب مشتریان می‌کنند یا از فرد می‌خواهند تا به دستگاه خودپرداز مراجعه کرده و مبلغی را به حساب یا شماره کارت دیگر منتقل کند.

اگرچه این روش کلاهبرداری یکی از روش‌های قدیمی خالی کردن حساب و فریب دادن افراد است ولی هنوز هم جزو متداول‌ترین شیوه‌های کلاهبرداری به حساب می‌آید.

 

کلاهبرداری با فروشگاه‌های اینترنتی جعلی

 

کلاهبرداری با فروشگاه‌های اینترنتی جعلی

 

هرچند خرید کردن با تخفیف‌های زیاد و قیمت‌ مناسب به مذاق همه خوش می‌آید ولی حتما تفاوت قیمت‌ اجناس سایت‌های تایید شده را با سایت‌های فروشی که همان اجناس را با قیمت‌های استثنایی ارائه می‌دهند، جدی بگیرید.

حتما بخوانید  گل بنفشه آفریقایی و بهترین روش نگهداری و تکثیر و علت پژمرده شدن

در این روش کلاهبرداری اینترنتی، کلاهبرداران با ساخت فروشگاه اینترنتی جعلی و ارائه اجناس و خدمات با قیمت پایین‌تر و تخفیف‌های جذاب و وسوسه‌انگیز، مشتری‌ها را به خرید کردن ترغیب می‌کنند. حتی برخی مواقع این سایت‌ها با سوءاستقاده از نام و نشان شرکت‌های معروف سعی در جلب اعتماد مشتریان دارند.

در این روش کلاهبرداری اینترنتی، فروشگاه‌های تقلبی مورد نظر، به درگاه پرداخت اینترنتی جعلی متصل شده‌اند و با استفاده از روش فیشینگ اقدام به کلاهبرداری می‌کنند. در این شیوه، عملیات پرداخت با استفاده از واریز کارت به کارت انجام می‌شود اما بعد از واریز مبلغ به حساب، اجناس یا خدمات توافق شده به مشتریان تحویل داده نمی‌شود.

 

دیگر روش ‌های کلاهبرداری اینترنتی

 

دیگر روش ‌های کلاهبرداری اینترنتی

 

به جز روش‌های کلاهبرداری اینترنتی که در بالا به آن اشاره شد، کلاهبرداران برای فریب یا دزدی کردن از افراد، روش‌های‌ دیگری از جمله «اسکیمر»، «سرقت اطلاعات با ویروس‌ها و آگهی‌های تبلیغاتی»، «سرقت اطلاعات هویتی» (از طریق ایمیل یا پیامک جعلی)، «کلاهبرداری نیجریه‌ای»، «برداشت غیرمجاز از حساب با رسید خودپرداز»، «سایت‌های شرط بندی مسابقات»، «جعل اسناد» و … را نیز به کار می‌بندند.

 

درگاه‌های جعلی اینترنتی که برای کلاهبرداری طراحی شده‌اند چه ویژگی‌هایی دارند؟

 

۱- آدرس سایت و درگاه اصلی با https شروع می‌شود. آدرس اصلی درگاه باید همان آدرس URL سایت باشد در غیر این‌ صورت، سایت جعلی است.

 

٢- در صفحات واقعی شماره‌های داخل صفحه کلید مجازی با هر بار رفرش باید تغییر کند.

 

٣- سایت‌های معتبر معمولا یک علامت قفل در کنار آدرس اینترنتی خود دارند.

 

۴- آدرس درگاه بانک الکترونیکی باید متعلق به بانکی باشد که آرم و لوگوی آن در صفحه قرار داده شده است.

 

۵- حتما نشان اعتماد الکترونیکی سایت را بررسی کنید، چون سایت‌های معتبر، نماد و نشان اعتماد دارند.

 

نکاتی که باید برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی رعایت کنید

 

نکاتی که باید برای پیشگیری از کلاهبرداری اینترنتی رعایت کنید

 

*رمز عبور و رمز حساب‌های بانکی خود را به هیچ وجه در اختیار دیگران قرار ندهید.

 

*شماره کارت خود را به افراد نامطمئن و ناشناس نگویید یا آن را به اشتراک نگذارید.

 

*حتما برای تلفن همراه و لپ‌تاپتان رمز عبور در نظر بگیرید.

 

*به اشخاص در فضای مجازی اعتماد نکنید چون بسیاری از افراد با هویت جعلی اقدام به فریب و کلاهبرداری می‌کنند.

 

*فایل‌های شخصی و مهم تلفن همراه خود را را رمزگذاری کنید.

 

*اگر قصد فروش تلفن همراه‌تان را دارید، حتما تمام اطلاعات آن را قبل از فروش پاک کنید.

 

*سعی کنید نزدیکان و دیگر افراد خانواده و دوستان را از روش‌های کلاهبرداری اینترنتی آگاه کنید تا چرخه کلاهبرداری زودتر شکسته شود.

 

*هرگز تلفن همراه و کامپیوتر شخصی خود را در اختیار افراد ناشناس قرار ندهید.

 

*اجازه ندهید هر کسی به سیستم شخصی شما قطعات دیگر مثل فلش یا هارد اکسترنال متصل کند.

 

*کاغذها و رسید‌های بانکی خود را در خیابان رها نکنید و حتما آن‌ها را قبل از انداختن در سطل زباله پاره کنید، به طوری‌ که اطلاعات روی رسیدها قابل تشخیص نباشد.

 

*اگر با مورد مشابهی مواجه شدید، سریعا با پلیس فتا تماس بگیرید و از بروز خسارت‌های بیشتر جلوگیری کنید.

 

*مراقب خرید از فروشگاه‌های آنلاین شخصی باشید. اگر سایتی را نمی‌شناسید، خرید اینترنتی انجام ندهید.

 

*به طور دائمی هر چند وقت یک‌بار حتما رمز‌های عبور و رمز‌های اینترنتی خود را تغییر دهید.

 

به نام افق کوروش، ‌به کام کلاهبرداران

 

به نام افق کوروش، ‌به کام کلاهبرداران

 

شرکت فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش، از همان ابتدای شروع به فعالیت، به پاس قدردانی از استقبال مشتریان از خرید کالاهای این مجموعه فروشگاه‌ها، به صورت دوره‌ای و مداوم اقدام به انجام قرعه‌کشی‌‌های مختلف و اهدای جوایز گوناگون می‌کند.

*این شرکت برای اهدای جوایز برندگان قرعه‌کشی، تنها از برندگان، اطلاعات شخصی، شماره کارت و شماره شبای فرد برنده را درخواست می‌کند یا از طریق تماس یا پیامک به شخص برنده شده اطلاع داده می‌شود که برای دریافت جایزه خود، مدارک مورد نیاز را به دفتر مرکزی یا شعبه‌های فروشگاه‌‌های افق کوروش تحویل دهد و جایزه خود را دریافت کند.

*در صورتی که فرد یا افرادی به بهانه برنده شدن در قرعه کشی افق کوروش با شما تماس گرفتند و درخواست اطلاعات مربوط به رمز کارت بانکی یا پرداخت وجه کردند و یا اگر برای دریافت جایزه، از شما خواسته شد که به عابربانک‌ها مراجعه کنید و اطلاعات کارت و حساب بانکی خود را در اختیار این افراد قرار دهید، مطمئن باشید که با یک کلاهبرداری مواجه هستید. در این مواقع، سریعا تماس را قطع کنید و حتما برای گزارش کلاهبرداری با پلیس فتا بگیرید (با پلیس ۱۱۰ تماس بگیرید و درخواست اتصال به پلیس فتا را کنید تا به واحد مربوطه متصل شوید).

*از کلیک کردن لینک‌های برنده شدن در قرعه کشی که از طریق پیامک و با سرشماره‌های شخصی و نامشخص ارسال می‌شوند، جدا خودداری کنید. فراموش نکنید که به هیچ عنوان برای دریافت جوایز افق کوروش، به عابربانک‌ها مراجعه نکنید و اطلاعات شخصی حساب خود را (به جز شماره کارت و شماره شبا) برای دریافت جایزه به اشتراک نگذارید.

حتما بخوانید  10 روش‌ هسته گیری آلبالو و گیلاس آسان و بدون دستگاه

 

مراحلی که برندگان قرعه‌کشی افق کوروش برای دریافت جوایز خود انجام دهند، چیست؟

 

*همکاران ما در مجموعه افق کوروش برای هماهنگی اعلام برنده شدن شما در قرعه‌کشی افق کوروش، تنها از طریق شماره ۴۲۷۰۱۰۰۰ و یا شماره همراه ۰۹۱۲۹۰۰۱۵۷۲ با شما تماس خواهند گرفت.

*ما به هیچ عنوان مبلغ یا هزینه‌ای را از برندگان جوایز، دریافت نمی‌کنیم.

*از ارائه رمز کارت و یا رمز حساب بانکی خود تحت عناوین مختلف حتی به همکاران ما خودداری فرمایید.

*تنها به پیام‌هایی که از شبکه‌های رسمی افق کوروش ارسال شده است، توجه فرمایید.

*اعلام نتایج قرعه‌کشی تنها از طریق وب سایت افق کوروش و یا سرشماره پیامکی ۲۰۰۰۱۵۷۲ اطلاع رسانی خواهد شد.

*در صورت نیاز به راهنمایی بیشتر با شماره ۱۵۷۲ تماس حاصل فرمایید.

 

لینک‌های متعلق به افق کوروش

 

*لینک‌هایی از که سوی افق کوروش برای برندگان ارسال می‌شود با okcs.com یا با my.okcs.com شروع می‌شود و جز این موارد لینک‌ها فیک و تقلبی است.

*در صورتی که این لینک‌ها در یک یا چند حرف متفاوت بودند، نشانه تقلبی بودن سایت است.

*اگر از دو نقطه یا خط فاصله یا علامت‌های دیگر در آن‌ها استفاده شده باشد، لینک مورد نظر فیک خواهد بود.

*اگر پیش یا پس از واژ‌ه okcs از واژه‌های دیگری استفاده شده بود، لینک‌ها تقلبی هستند.

 

نمونه یک لینک تقلبی از افق کوروش

 

برای مثال برخی لینک‌ها هر چند حاوی okcs هستند ولی در قبل یا بعد از آن از علامت‌ها و واژ‌ه‌های انگلیسی دیگری استفاده شده است و در صورت کلیک کردن نشانی‌ها، به وب‌سایت دیگری وارد می‌شوید. برای نمونه به آدرس سایت زیر دقت کنید.

 

 

در صورتی که این لینک را بزنید، وارد یک سایت دیگر با آدرس لینک زیر خواهید شد.

 

 

این یعنی وقتی لینک اول می‌زنید، وارد سایتی می‌شوید که عنوان آن، جشن ۶۰ سالگی محصولات شرکت تویوتا است. اگر به نشانی وبسایت اول دقت کنید، در آن از واژه okcs استفاده شده است. این لینک جزو لینک‌های جعلی است و هیچ ارتباطی به افق کوروش ندارد.

این یک نمونه از لینک‌های جعلی با نام افق کوروش است. بنابراین حتما توجه داشته باشید که برای اطلاع رسانی و دریافت آگاهی از قرعه کشی‌ها باید آدرس سایت اصلی آن با نام okcs.com یا با my.okcs.com وجود داشته باشد. در غیر این صورت اطلاعات خود را به هیچ عنوان در سایت جعلی که برای شما ارسال شده است، وارد نکنید. چون اطلاعات حساب شما هک شده و موجودیتان صفر می‌شود.

 

اگر با عنوان برنده شدن در قرعه کشی افق کوروش با شما تماس گرفته شد، چه کار کنید؟

 

اگر با عنوان برنده شدن در قرعه کشی افق کوروش با شما تماس گرفته شد، چه کار کنید؟

 

*اگر فرد یا افرادی با شما تماس گرفتند و ادعا کردند که در قرعه کشی افق کوروش برنده شده‌اید و بابت برنده شدن از شما درخواست کردند که به عابر بانک مراجعه کنید، تماس را به سرعت قطع کنید.

 

*اگر از شما درخواست کردند که رمز دوم ارسالی به موبایلتان را برایشان بخوانید،‌ هرگز این کار را انجام ندهید.

 

*اگر تماسی که با شما گرفته می‌شود، از شماره‌هایی غیر از ۴۲۷۰۱۰۰۰ و یا شماره همراه ۰۹۱۲۹۰۰۱۵۷۲ بود، تماس را قطع کنید.

 

*اگر به شما گفته شد که برای واریز پول یا وجهی که برنده شده‌اید، باید مبلغی را به عنوان حواله یا هر عنوان دیگری، به یک شماره کارت یا حساب واریز کنید، از انجام این کار خودداری کنید. شما بابت دریافت جایزه، نباید هیچ مبلغی را واریز کنید.

 

* اگر به نام برنده شدن در قرعه کشی افق کوروش مورد سوءاستفاده قرار گرفتید، سریعا کارت خود را مسدود کنید.

 

چطور از راست یا دروغ بودن قرعه‌کشی‌های افق کوروش باخبر شویم؟

 

افق کوروش برای انجام قرعه‌کشی‌های خود، برنامه روز و ساعت قرعه کشی را از طریق وبسایت‌های رسمی افق کوروش یا ارسال پیامک با پیش‌ شماره‌های رسمی، یا در پست‌ و استوری اینستاگرام و فضاهای اینترنتی رسمی مربوط به این شرکت اطلاع رسانی خواهد کرد.

در صورتی که از قرعه‌کشی رسمی این شرکت به صورت رسمی مطمئن نبودید، برای اطمینان از صحت قرعه کشی، به سایت اصلی افق کوروش با عنوان okcs.com یا با my.okcs.com مراجعه کنید و درباره قرعه کشی اطلاعات لازم را کسب کنید.

حتما به شماره تلفنی که با‌ آن با شما تماس گرفته می‌شود، دقت کنید. اگر به جز دو شماره ۴۲۷۰۱۰۰۰ و یا شماره همراه ۰۹۱۲۹۰۰۱۵۷۲ بود، تماس را قطع کنید.

در نهایت به هیچ وجه اطلاعات مربوط به رمز دوم شماره کارت خود را ارسال نکنید. اگر هم از شما خواسته شد که مبلغی را به حساب دیگری واریز کنید یا به عابر بانک مراجعه کنید، از این کار جدا خودداری کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک