۱۰ روش‌ هسته گیری آلبالو و گیلاس آسان و بدون دستگاه

۱۰ روش‌ هسته گیری آلبالو و گیلاس آسان و بدون دستگاه


15 مرداد 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
10 روش‌ هسته گیری آلبالو و گیلاس آسان و بدون دستگاه

روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس برای خیلی از افراد یک چالش جدی محسوب می‌شود. حقیقت این است که روش‌های زیادی برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس وجود دارد و برای بیرون آوردن هسته آلبالو و گیلاس حتماً نباید از دستگاه هسته گیر استفاده کنید. شما می‌توانید با استفاده از دم دست‌ترین ابزارهایی که در خانه دارید به سادگی هسته آلبالو و گیلاس را جدا کنید. اما روش جدا کردن هسته آلبالو بدون له شدن چگونه است؟ چطور می‌توان هسته گیلاس را بدون دستگاه جدا کرد؟ آیا می‌دانید چطور هسته آلبالو و گیلاس را با هسته گیر جدا کنید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با چند ترفند گرفتن هسته آلبالو و گیلاس آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد هسته‌گیری آلبالو و گیلاس پاسخ خواهیم داد.

 

 

روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس

 

روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس

 

اگر در فکر درست کردن یک تارت گیلاس هستید و یا دوست دارید با آلبالویی که در یخچال دارید، مقداری مربای آلبالو تازه و خوشمزه یا یک آلبالو پلوی بی‌نظیر خانگی درست کنید، اولین کاری که باید انجام دهید جدا کردن هسته آلبالو و گیلاس است. شاید فکر کنید برای این کار به دستگاه نیاز دارید، اما حقیقت این است که روش‌های متعددی برای بیرون آوردن هسته آلبالو و گیلاس وجود دارد. در ادامه می‌توانید با روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس آشنا شوید.

 

۱- از سیخ چوبی یا چاپستیک استفاده کنید

 

از سیخ چوبی یا چاپستیک استفاده کنید

 

یکی از بهترین روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس استفاده از سیخ چوبی یا چاپستیک است. از آن جایی که اندازه آلبالو و گیلاس متفاوت است، بنابراین بهتر است برای درآوردن هسته آلبالو از سیخ چوبی و برای بیرون آوردن هسته گیلاس از چاپستیک که ضخامت بیشتری دارد، استفاده کنید.

برای این کار باید میوه را بین دو انگشت خودتان بگیرید. سپس سیخ چوبی یا چاپستیک را در گودی میوه که محل اتصال آن به ساقه بوده، فشار دهید. این کار را به آرامی اما محکم انجام دهید تا هسته میوه از آن جدا شود.

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

۲- برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس از چاقو کمک بگیرید

 

برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس از چاقو کمک بگیرید

 

روش بعدی برای بیرون آوردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده از یک چاقوی تیز است. در این روش باید ابتدا ساقه گیلاس یا آلبالو را جدا کنید. حال میوه را روی تخته قرار دهید و درست مثل عمل حراجی یک برش روی بالای میوه ایجاد کنید و به آرامی هسته گیلاس یا آلبالو را از میان آن بردارید.

حتما بخوانید  آداب و رسوم مردم مشهد در ماه محرم | از کرسی خوانی تا بازارروی

برای بیرون آوردن هسته آلبالو و گیلاس با چاقو می‌توانید با استفاده از یک چاقوی تیز میوه را درست از وسط آن برش دهید و سپس هسته را به آرامی با دست جدا کنید. در این روش باید مراقب باشید تا در زمان جدا کردن هسته، میوه له نشود.

 

۳- از یک گیره کاغذ برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده کنید

 

از یک گیره کاغذ برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده کنید

 

یکی از هوشمندانه‌ترین روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس استفاده از «گیره کاغذ» است. برای این کار باید گیره را به شکل S باز کنید. سپس آن را از قسمت بالای میوه که محل اتصال آن به ساقه بوده، وارد کنید و بچرخانید. سپس هسته آلبالو و گیلاس را بیرون بکشید. مطمئن باشید بعد از چند بار درآوردن هسته گیلاس، این روش برایتان فوق‌العاده راحت می‌شود.

 

۴- از نی برای خارج کردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده کنید

 

از نی برای خارج کردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده کنید

 

یکی دیگر از روش‌های کاربردی برای جدا کردن هسته آلبالو بدون له شدن و هسته‌گیری گیلاس استفاده از «نی» است. برای این کار باید یک نی با اندازه مناسب و استحکام کافی را از بخش فرو رفته میوه فشار دهید تا هسته آلبالو یا گیلاس از سمت دیگر آن خارج شود. برای این کار نباید از نی‌های پلاستیکی نازک یا کاغذی استفاده کنید. نی شما باید مقاوم و سفت باشد تا با کمی فشار خراب نشود.

بهتر است برای جدا کردن هسته آلبالو بدون له شدن از نه فلزی یا نی‌های شیشه‌ای استفاده کنید که راحتی و بدون کوچک‌ترین آسیبی میوه را جدا می‌کنند.

 

۵- از دستگاه هسته گیر استفاده کنید

 

از دستگاه هسته گیر استفاده کنید

 

چگونه هسته گیلاس را جدا کنیم؟ به جرات می‌توان گفت که ساده‌ترین روش برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده از دستگاه هسته‌گیر است. برای این کار باید گیلاس را در بخش مورد نظر دستگاه قرار دهید و سپس دستگاه را ببندید و اندکی فشار دهید تا هسته آن خارج شود. برخی از هسته گیرها این قابلیت را دارند که هر بار چند عدد گیلاس یا آلبالو را در دستگاه می‌گذارید و با هر فشار هسته چند میوه جدا می‌شود.

 

۶- از یک چنگال ارزان قیمت برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده کنید

 

اگر یک چنگال ارزان قیمت دارید که دیگر قابل استفاده نیست، می‌توانید از آن برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده کنید. برای هسته گیری آلبالو باید با کمک یک انبردست همه شاخه‌های چنگال را خم کنید و تنها از یک شاخه آن استفاده کنید. سپس نوک شاخه چنگال را با انبردست کمی خم کنید تا راحت‌تر هسته آلبالوها جدا شود.

برای گیلاس نیز بهتر است تنها ۲ شاخه بیرونی چنگال را به سمت بالا خم کنید. سپس نوک چنگال را با استفاده از انبر کمی خم کنید تا شبیه به قلاب شود. حال از بخش فرو رفته میوه فشار دهید و هسته آلبالو و گیلاس را به سمت بیرون خارج کنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه مارمالاد هلو به ۲ روش با ژلاتین و بدون ژلاتین

 

۷- از یک ماسوره خامه‌ریزی استفاده کنید

 

از یک ماسوره خامه ریزی استفاده کنید

 

از دیگر روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس می‌توان به ماسوره یا «قیف فلزی خامه‌ریزی» اشاره کرد. اگر اهل شیرینی‌پزی باشید، حتماً چند عدد ماسوره کوچک فلزی که برای ریختن خامه روی کیک استفاده می‌شود را در خانه دارید. برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس می‌توانید یک ماسوره با اندازه مناسب انتخاب کنید. سپس نوک قیف را از بخش فرو رفته میوه فشار دهید تا هسته آلبالو و گیلاس جدا شود.

توجه داشته باشید که برای این کار باید از یک ماسوره با اندازه مناسب استفاده کنید تا هسته به راحتی از میوه جدا شود. برای آلبالو از ماسوره کوچک‌تر و برای گیلاس از قیف‌هایی با سوراخ بزرگ‌تر استفاده کنید. نوک ماسوره بهتر است حالت گرد و صاف باشد، قیف‌های ستاره‌ای چندان برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس مناسب نیستند.

 

۸- از سنجاق سر استفاده کنید

 

از سنجاق سر استفاده کنید

 

یک ترفند گرفتن هسته آلبالو و گیلاس استفاده از سنجاق سر یا همان گیره موهای مشکی و ساده است که در اکثر خانه‌ها یافت می‌شود. برای این کار باید ابتدا سنجاق را به خوبی با آب و صابون بشویید و ضدعفونی کنید. سپس آن را از قسمت فرو رفته میوه و جایی که قبلا به ساقه متصل بوده، فشار دهید و بچرخانید تا هسته خارج شود. در این روش هم می‌توانید هسته را به سمت بیرون بکشید و هم آن را فشار دهید تا از طرف دیگر میوه خارج شود.

 

۹- از لوله خودکار بیک استفاده کنید

 

شاید برایتان جالب باشد اما خیلی از قدیمی‌ها هنوز هم برای هسته گرفتن آلبالو و گیلاس از «لوله خودکار بیک» استفاده می‌کنند. برای این کار باید ابتدا لوله خودکار را جدا کنید و آن را به خوبی با آب و مایع ظرفشویی بشویید و ضدعفونی کنید. سپس لوله خودکار را از بخش فرو رفته آلبالو و گیلاس به داخل فشار دهید تا هسته آن جدا شود.

 

۱۰- از یک بطری شیشه‌ای برای درآوردن هسته آلبالو و گیلاس کمک بگیرید

 

یکی از ساده‌ترین روش‌ها برای جدا کردن هسته آلبالو و گیلاس استفاده از یک بطری با دهانه کوچک است. برای این کار می‌توانید گیلاس یا آلبالو را روی دهانه یک بطری شیشه‌ای کوچک بگذارید و سپس از بالا سیخ چوبی و چاپستیک و یا هر ابزار دیگری که در دسترس دارید را فشار دهید تا هسته جدا شود و داخل بطری بیفتد.

 

سوالات متداول

 

سوالات متداول در مورد هسته گیری آلبالو و گیلاس

 

بهترین روش‌های هسته گیری آلبالو و گیلاس چه روش‌هایی هستند؟

 

برای جدا کردن هسته آلبالو و گیلاس می‌توانید از نی، چاپستیک، سیخ چوبی، گیره کاغذ، سنجاق سر، لوله خودکار بیک، ماسوره خامه ریزی، چاقو و دستگاه هسته‌گیر استفاده کنید.

 

روش جدا کردن هسته آلبالو چه تفاوتی با هسته گیری گیلاس دارد؟

 

از آن جایی که اندازه آلبالو کوچک‌تر از گیلاس است، برای هسته گیری آن باید از ابزاری با اندازه کوچک‌تر استفاده کنید.

 

 

منابع: chelanfresh، stripedspatula، allrecipes

 

 

کالابرگ الکترونیک