طرز تهیه نودل سیاه (جاجانگمیون کره ای) با تمام فوت و فن ها

طرز تهیه نودل سیاه (جاجانگمیون کره ای) با تمام فوت و فن ها


28 دی 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه نودل سیاه

وقتی بحث غذاهای کره‌ای به میان می‌آید، نودل یکی از شناخته‌ شده‌ترین‌ها خوراکی‌ها در میان آن‌ها است. اما همین غذای محبوب در آسیای شرقی با مواد مختلفی تهیه می‌شود و غذاهای گوناگونی را می‌توان با آن‌ها تهیه کرد. نودل سیاه (نودل با سس لوبیا سیاه) یکی از غذاها با گوشت قرمز و نودل است که با عنوان بلک نودل (‌black noodle) یا به زبان کره‌ای‌ها به جاجانگمیون معروف است. شاید اسم آن را در منوی رستوران‌های کره‌ای در ایران هم پیدا کنید ولی برای چشیدن طعم آن لازم نیست حتما به رستوران بروید. کافی است خودتان دست به کار شوید و این غذای محبوب کره‌‌ای را در خانه تهیه کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش به شما می‌‌گوییم که دقیقا نودل سیاه چیست، سس مخصوص نودل سیاه چیست و طرز تهیه نودل سیاه کره‌ای را به همراه فوت و فن‌های کاربردی پخت آن را نیز آموزش خواهیم داد.

 

 

جاجانگمیون یا نودل سیاه چیست؟

 

جاجانگمیون یا نودل سیاه چیست؟

 

نودل سیاه یا جاجانگمیون Jajangmyeon (자장면)، که با عنوان jjajangmyeon (짜장면) هم شناخته می‌شود، یک غذا با نودل در سس لوبیا سیاه است. این غذا همراه با جامپونگ (짬뽕، سوپ نودل غذاهای دریایی تند) و تانگسویوک (탕수육، گوشت خوک یا گاو شیرین و ترش)، یک غذای محبوب کره‌ای-چینی است. غذاهای کره‌ای-چینی که در مجموع به نام Junghwa Yori (중화 요리) نامیده می‌شوند، توسط مهاجران اولیه چینی در کره‌ تهیه شده‌اند و بخش بزرگی از فرهنگ غذایی کره‌ای را تشکیل می‌دهند.

 

این غذا به عنوان غذای مناسبتی، در مهمانی‌ها و جشن‌ها، مثل مهمانی تولد، جشن فارغ التحصیلی و … سرو می‌شود. اما جاجانگمیون یک غذای مناسبتی هم هست. یعنی مجردها در روز ۱۴ آوریل که با عنوان «روز سیاه» نام‌گذاری شده است، جاجانگمیون را در یک دورهمی می‌خورند و به این شیوه، به صورت سمبلیک به خاطر تنهایی و نداشتن رابطه عاطفی، با یکدیگر همدردی می‌کنند.

 

جاجانگمیون یا نودل سیاه انواع مختلفی دارد و در آن از ترکیبات گوناکونی استفاده می‌شود. یعنی می‌توانید نودل سیاه را به صورت رژیمی، مناسب وگان‌ها یا برعکس مخصوص طرفداران انواع گوشت درست کنید. نکته مشترک در میان همه این نودل‌ها، استفاده از سس لوبیا سیاه است.

 

سس مخصوص جاجانگمیون چیست؟

 

سس جاجانگمیون چیست و چه مزه‌ ای دارد؟

 

سس لوبیا سیاه در کشورهای آسیای شرقی مثل کره جنوبی و چین در طرز تهیه بسیاری از غذاها به کار می‌رود. این سس در مکزیک و ایالات متحده هم شناخته شده و پرطرفدار است. سس لوبیا به عنوان چاشنی در کنار غذاها مثل سس چیلی، سس خردل و …، سرو نمی‌شود. بلکه برای تهیه غذاها، باید همراه با دیگر مواد و هنگام پخت، اضافه شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه آبغوره به 2 روش با دستگاه و بدون دستگاه

 

سس لوبیا سیاه از چه موادی ساخته شده است؟

 

شاید برای شما هم جالب باشد که بدانید در طرز تهیه سس لوبیا از دانه‌های سویا استفاده می‌شود. این سس در نتیجه تخمیر دانه‌های سویا همراه با نمک درست می‌شود. رنگ سیاه آن هم دقیقا به‌ مدت زمان طولانی که این دانه‌‌ها تخمیر می‌شوند، برمی‌گردد.

در اصل رنگ سویا سیاه نیست، حتی ممکن است از سویا زرد استفاده شود ولی آنزیم‌هایی که در طی تخمیر خشک می‌شوند، رنگ این سس را رفته‌ رفته سیاه می‌کنند. چینی‌ها به سویای تخمیر شده Douchi می‌گویند. طعم این سس تند است و به همان اندازه که برای ما سس کچاپ، مشهور و استفاده از آن متداول است، سس سیاه لوبیا هم برای کره‌ای و چینی‌ها محبوب و پرکاربرد است.

 

سس لوبیا سیاه چه مزه ای دارد؟

 

این سس در کنار طعم تند و تیز، طعم شیرین هم دارد و نباید در مصرف آن زیاده‌روی کرد چون طعم غذا را تحت تاثیر قرار می‌دهد. از این سس علاوه بر طرز تهیه نودل سیاه، در طرز تهیه و همراه با برنج سرخ‌کرده، املت و تخم مرغ، مرغ و گوشت گاو استیکی، سالاد و سبزیجات و … به کار می‌رود.

قبل از خرید سس لوبیا سیاه، به برچسب روی آن دقت کنید. برخی سس‌ها تند، برخی شوری یا شیرینی بیشتری دارند و بسته به برندی که می‌خرید ممکن است طعم این سس کمی متفاوت باشد.

 

طرز تهیه نودل سیاه یا جاجانگیمون کره‌ای

 

طرز تهیه نودل سیاه یا جاجانگیمون کره ای

 

مواد لازم در طرز تهیه نودل سیاه

 

• نودل معمولی یا مخصوص جاجانگمیون: ۴۰۰ گرم
• سس یا رب لوبیا سیاه: ۵ قاشق غذاخوری
• روغن کنجد یا زیتون: ۲ قاشق غذاخوری
• شکر: ۱ قاشق غذاخوری (یا به دلخواه)
• زنجبیل تازه رنده شده: ۱/۲ قاشق چای‌خوری
• گوشت گوسفندی: ۱۰۰ گرم
• پیاز: ۱ عدد
• کلم سفید: ۱۰۰ گرم
• کدو سبز: ۱ عدد
• آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• نشاسته: ۱ قاشق غذاخوری
• روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری
• سیب زمینی: ۱ عدد
• نمک، فلفل و ادویه‌های دلخواه: به میزان لازم

 

مراحل طرز تهیه نودل سیاه

 

مراحل طرز تهیه نودل سیاه

 

برای درست کردن نودل سیاه به حدود ۱۰ دقیقه زمان برای آماده‌سازی مواد نیاز خواهید داشت. این غذای خوشمزه برای پخت به حدود ۴۰ دقیقه زمان نیاز دارد. در طرز تهیه نودل سیاه ابتدا باید سبزیجات و گوشت را بپزید و آماده کنید. سپس با سس مخلوط کرده و به نودل پخته و آبکش شده، اضافه کنید.

 

 

مرحله اول: گوشت و سبزیجات را‌ آماده کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه نودل سیاه، گوشت را به قطعات کوچک مکعبی خرد کنید. هر چه قطعات ریزتر باشند، بهتر است چون زودتر می‌پزند. همه سبزیجات را بشویید و به صورت نگینی خرد کنید و کنار بگذارید.

 

 

مرحله دوم: گوشت و سبزیجات را سرخ کنید

 

در یک تابه کمی روغن بریزید و بعد از گرم شدن، تکه‌‌های خرد شده گوشت را در آن تفت دهید تا سرخ شود. به مدت ۵ دقیقه صبر کنید و در این مدت، شعله گاز را کم کنید. پیاز، کدو، سیب زمینی پوست کنده و کدو را که از قبل خرد کرده بودید، بعد از ۵ دقیقه به گوشت داخل تابه اضافه کنید.

حتما بخوانید  بهترین روش های خانگی مراقبت و درمان موهای خشک و شکننده و وز

 

 

مرحله سوم: سس لوبیا، روغن و شکر را به مواد اضافه کنید

 

به مواد داخل تابه ۵ دقیقه دیگر فرصت بدهید تا نرم و سرخ شوند. در یک کاسه، رب لوبیای سیاه، روغن زیتون و شکر را با هم مخلوط و به مواد داخل تابه اضافه کنید. همه مواد را به هم بزنید تا سس با مواد کاملا ترکیب شود. ۵ دقیقه مواد را سرخ کنید.

 

 

مرحله چهارم: پودر نشاسته و آب را اضافه کنید

 

بعد از این که مواد را به مدت ۵ دقیقه با سس لوبیا سرخ کردید، نشاسته را با یک لیوان آب مخلوط کنید و به خوبی هم بزنید تا گلوله‌ گلوله نباشد. این محلول را به تابه اضافه کنید. ۱۰ دقیقه صبر کنید تا آب باعث نرم و پخته شدن گوشت و سبزیجات شود.

 

 

مرحله پنجم: سبزیجات و گوشت را به نودل اضافه کنید

 

نودل‌ها را در یک قابلمه آب در حال جوش بیندازید و ۵ دقیقه صبر کنید تا نرم شوند و بپزند. سپس آن‌ها را آبکش کنید. نودل را در ظرف مناسب بریزید و روی آن را با سسی که در تابه پخته شده‌ است، ترکیب کنید. درنهایت غذا را بچشید و بعد از اندازه کردن طعم آن، کمی نمک و فلفل هم اضافه و آن را سرو کنید.

 

 

نکات و فوت و فن‌های کاربردی طرز تهیه نودل سیاه

 

نکات و فوت و فن‌های کاربردی طرز تهیه نودل سیاه

 

*در طرز تهیه نودل سیاه می‌توانید از نودل‌های ساده استفاده کنید. نودل‌های خشک یا منجمد با برچسب udon ، jajangmyeon یا jungwhamyeon هم دیگر گزینه‌های موجود هستند. حتی می‌توانید خودتان رشته‌‌های نودل را در منزل تهیه کنید. برای تهیه نودل خانگی روی لینک مقاله طرز تهیه خمیر نودل بزنید.

 

*برای این که طعم سس سیاه لوبیا قوی‌تر و خوشمزه‌تر شود، بهتر است آن را قبل از افزودن به مواد در دستور پخت نودل سیاه، در کمی روغن، ترجیحا روغن زیتون، روی حرارت تفت دهید. این فرآیند طعم تلخ و ترش احتمالی رب یا سس لوبیا سیاه را از بین می‌برد. البته نمونه‌هایی هم وجود دارند که از قبل سرخ شده و فروخته می‌شوند.

 

*می‌توانید در هنگام آماده کردن نودل سیاه، همه نودل را با مواد مخلوط کنید و در غیر این صورت، سس و مواد را روی نودل آماده شده بریزید و بعد سرو کنید.

 

*به جای گوشت گوسفندی می‌توانید از فیله مرغ یا ماهی استفاده کنید. اگر هم می‌خواهید این غذا مناسب وگان‌ها باشد، می‌توانید گوشت را از طرز تهیه نودل سیاه حذف کنید.

 

*به مواد به کار رفته در طرز تهیه نودل سیاه می‌توانید سبزیجات یا ادویه‌های دیگر را اضافه یا از دستور تهیه آن حذف کنید.

 

 

سوالات متداول

 

نودل سیاه غذای کدام کشور است؟

 

این غذا اصالت کره‌ای- چینی دارد ولی در سراسر دنیا شناخته شده است و سرو می‌شود.

 

سس مخصوص مورد استفاده در طرز تهیه نودل سیاه چیست؟

 

سس لوبیا سیاه، طعم‌دهنده اصلی به این غذا است. سس لوبیا را با عنوان رب لوبیا هم می‌شناسند و طعم تند و تیز در عین حال شیرینی دارد.

 

 

منبع: koreanbapsang

کالابرگ الکترونیک