طرز تهیه خمیر نودل و رشته های نودل مرحله به مرحله

طرز تهیه خمیر نودل و رشته های نودل مرحله به مرحله


15 آذر 1400 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خمیر نودل

طرز تهیه خمیر نودل خانگی و دست‌ساز یا همان رشته فرنگی بسیار آسان است. با رشته‌های نودل می‌توانید غذاهای زیادی به سبک چینی و کره‌ای و ژاپنی و حتی انواع پاستا و اسپاگتی درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش  آموزش درست کردن خمیر نودل بدون تخم مرغ و رشته‌‌های نودل را در منزل به صورت مرحله به مرحله را بخوانید.

 

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه خمیر نودل

 

فوت و فن‌‌های طرز تهیه خمیر نودل

 

*از مواد مورد استفاده در طرز تهیه خمیر نودل، گلوتن و جوش شیرین را حذف نکنید. گلوتن باعث ایجاد حالت کشسانی خمیر می‌شود و جوش شیرین هم به بافت خمیر، حالت پفکی می‌دهد. گلوتن را به راحتی می‌توانید از فروشگاه‌های لوازم قنادی خریداری کنید.

 

*در طرز تهیه خمیر نودل گاهی اوقات از تخم مرغ هم استفاده می‌شود. به این خمیر، «نودل تخم‌ مرغی» گفته می‌شود.

 

*میزان نمک خمیر نودل را می‌توانید بنا به ذائقه خود کم و زیاد کنید. نودل‌های بسته‌بندی شده و آماده، معمولا محتوای سدیم بالایی دارند و شور هستند. به ‌همین خاطر توصیه می‌شود زمان پخت به آن‌ها نمک اضافه نکنید. اما شما می‌توانید در طرز تهیه خمیر نودل خانگی‌تان، میزان نمک را کمتر در نظر بگیرید.

 

*در صورتی‌ که به مخلوط کن یا میکسر دسترسی ندارید، مواد مایع و جامد را طی چند مرحله اضافه کنید و هر بار با دست ورز دهید تا درنهایت یک خمیر لطیف داشته باشید.

 

*برای برش دادن رشته‌های نودل از دستگاه نودل هم می‌توانید استفاده کنید. در این صورت بعد از تهیه و باز کردن خمیر نودل، آن را در دستگاه قرار می‌دهید و دستگاه خمیر را به صورت رشته‌ای برش می‌زند. در ضمن نمونه‌های دستی برش دادن خمیر نودل یا اسپاگتی را هم می‌توانید در بازار پیدا کنید.

 

 

طرز تهیه خمیر نودل

 

طرز تهیه خمیر نودل

 

مواد لازم برای طرز تهیه خمیر نودل

 

آرد همه منظوره یا آرد نان: ۲۰۰ گرم

گلوتن: ۱ قاشق چای‌خوری

نمک: ۳/۴ قاشق چای‌خوری

آب: ۸۰ میلی‌لیتر

جوش شیرین: ۱/۲ قاشق چای‌خوری (۴ گرم)

نشاسته ذرت: به میران کافی (برای پاشیدن روی سطح)

 

 

مراحل طرز تهیه خمیر نودل

 

این روش درست کردن خمیر نودل بدون تخم مرغ است. در طرز تهیه خمیر نودل، نیازی به پخت یا سرخ کردن مواد ندارید. تنها کاری که باید انجام دهید، مخلوط کردن اصولی مواد و ورز دادن آن‌‌هاست تا خمیر نودل یکدست شود. خمیر نودل باید به مدت حدود ۱ ساعت استراحت کند تا خودش را بگیرد و در این فاصله هم یک بار باید آن را ورز دهید.

حتما بخوانید  لیست 12 مورد از عجیب ترین و جالب ترین نذری‌ های خاص و لاکچری

 

بعد از استراحت کردن خمیر، باید آن را باز کنید و برش بزنید. درست کردن خمیر نودل به حدود ۲۰ دقیقه زمان نیاز دارد و این زمان بدون احتساب مدت استراحت خمیر و زمان خشک شدن آن است.

 

 

مرحله اول: نمک، آب و جوش شیرین را حل کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه خمیر نودل، جوش شیرین را در یک ظرف بریزید و با آب حل کنید. نمک را اضافه کنید و حدود یک دقیقه هم بزنید تا دانه‌های نمک و جوش شیرین در آب حل شوند. این محلول را کنار بگذارید. آرد را دو مرتبه از الک خیلی ریز رد کنید تا ناخالصی‌‌های آن گرفته و موقع خمیر کردن، بافت آن نرم شود.

 

 

مرحله دوم: آرد و گلوتن را مخلوط کنید و هم بزنید

 

آرد الک شده را در مخلوط کن بریزید و گلوتن را به آن اضافه کنید. حدود ۳۰ ثانیه تا ۱ دقیقه آن‌‌ها را ترکیب کنید تا کاملا مخلوط شوند و هوادهی مواد انجام شود. در این مرحله از طرز تهیه خمیر نودل، ۱/۳ مایع یا محلولی را که در مرحله قبل درست کرده بودید به آرد و گلوتن اضافه کنید و مخلوط کن را ۳۰ ثانیه روشن کنید تا با هم ترکیب شوند.

 

 

مرحله سوم: بقیه محلول گلوتن را به خمیر اضافه کنید

 

دوباره ۱/۳ دیگر از محلول را اضافه و مخلوط کن را ۳۰ ثانیه دیگر روشن کنید. این کار را با آخرین باقی‌مانده محلول گلوتن و نمک و جوش ‌شیرین هم انجام دهید تا مواد مایع تمام شود. مخلوط به دست آمده را به مدت ۲ دقیقه در دستگاه مخلوط کن هم بزنید تا مواد کاملا با هم ترکیب شوند.

 

 

مرحله چهارم: خمیر نودل را آماده کنید و استراحت دهید

 

خمیر را آماده کنید و استراحت دهید

 

خمیر نودل را از مخلوط کن خارج کنید و کمی با دست ورز دهید. اگر خمیر به دست‌هایتان می‌چسبد، مقدار کمی آرد به آن اضافه کنید و دوباره ورز دهید. اگر زیادی سفت و خشک است، با دست کمی آب روی خمیر بپاشید و دوباره کمی ورز دهید. وقتی خمیر به اندازه کافی یکدست و منسجم شد، آن را در یک کیسه فریزر بگذارید و در دمای محیط قرار دهید.

 

 

مرحله پنجم: خمیر را دوباره ورز دهید

 

بعد از ۳۰ دقیقه، خمیر را از پاکت خارج کنید و دوباره با دست کمی ورز دهید. دوباره خمیر را به پاکت برگردانید و مجددا به مدت ۳۰ دقیقه دیگر استراحت دهید. بعد از این‌که خمیر به مدت حداقل ۱ ساعت استراحت کرد، آن را خارج کنید و روی سطح قرار دهید. دوباره خمیر را کمی ورز دهید. روی خمیر را کمی نشاسته ذرت بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید.

 

 

مرحله ششم: خمیر را با وردنه باز کنید

 

خمیرها را با فاصله‌های ۲ تا ۳ میلی‌ متری برش بزنید

 

خمیر را به دو تا سه قسمت تقسیم کنید تا باز کردن و برش دادن آن‌‌ها راحت‌تر باشد. با وردنه خمیر نودل را باز کنید تا ضخامت آن به ۲ تا ۳ میلی‌متر برسد. روی خمیر را هم کمی نشاسته بپاشید. خمیر را با دست هم می‌توانید زیر و بالا کنید تا نازک‌تر شود. خمیر را چهار تا بزنید و با یک چاقوی تیز شروع به برش زدن خمیرهای نودل کنید. خمیرها را با فاصله‌های ۲ تا ۳ میلی‌ متری برش بزنید.

حتما بخوانید  11 مدل بهترین ماسک زردچوبه برای تیرگی، لک، جوش، چروک و ...

 

 

مرحله هفتم: خمیرهای برش خورده را با دست باز کنید

 

رشته‌های خمیر را با دست باز کنید

 

بعد از این‌ که خمیرها را برش دادید، رشته‌های خمیر را با دست باز کنید تا در هم تاب بخورند. می‌توانید آن‌ها را داخل هم بپیچید. این کارها را برای دیگر قسمت‌‌های خمیر هم انجام دهید و آن‌ها را باز کنید و برش دهید. رشته‌‌های آماده شده را روی یک پارچه تمیز قرار دهید و به مدت ۲۴ ساعت در فضای آزاد خانه بگذارید تا هوا بخورد و کاملا خشک شود.

 

 

مرحله هشتم: نودل‌ها را در محیط خشک نگه دارید

 

بعد از این که رشته‌‌های نودل رطوبت خود را کاملا از دست دادند، آن‌ها را در ظرف در بسته یا پاکت‌های پلاستیکی زیپ کیپ قرار دهید و در محیط خشک بگذارید. نودل‌ها را می‌توانید بلافاصله بعد از آماده شدن، مصرف کنید ولی در صورتی‌ که اجازه دهید رشته‌ها خشک شوند، طعم آن‌ها بهتر می‌شود.

 

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خمیر جادویی برای انواع اسنک و پیتزا

 

 

با نودل چی بپزم؟

 

با نودل چی بپزم؟

 

خیلی‌‌ها فقط نودل را در مقداری آب جوش قرار می‌‌دهند و بعد از ۳ تا ۵ دقیقه آن را سرو می‌کنند. اما با نودل می‌توانید مواد غذایی زیاد و متنوعی درست کنید.سالاد نودل، خوراک نودل با مرغ و سبزیجات، کتلت یا کوکوی نودل با پنیر پیتزا، انواع سوپ نودل به روش چینی‌ها و کره‌ای ها و …،  برخی از غذاهایی است که می‌توانید با این خوراکی خوشمزه و ارزان درست کنید.

 

اما قطعا مشهورترین غذا با نودل همان درست کردن نودل با انواع مرغ و گوشت است.

 

 

میزان کالری و ارزش غذایی نودل چقدر است؟

 

هر ۱۰۰ گرم نودل به طور میانگین حاوی مواد معدنی زیر است:

 

کالری: ۳۶۱ کیلو کالری

سدیم: ۱۹۸ میلی گرم

کربوهیدرات: ۷۳ گرم

پروتئین: ۱۲ گرم

چربی: ۲ گرم

چربی اشباع شده: ۱ گرم

پتاسیم: ۱۰۰ میلی گرم

فیبر: ۲ گرم

شکر: ۱ گرم

کلسیم: ۱۵ میلی گرم

آهن: ۱ میلی گرم

 

همان‌ طور که می‌بینید، سدیم نودل زیاد است و اگر بیماری فشار خون یا بیماری مرتبط با آن دارید، باید در مصرف آن، اعتدال را رعایت کنید.

 

 

سخن پایانی

 

نودل یکی از محبوب‌ترین مواد غذایی یا بهتر بگوییم پایه بسیاری از غذاهای سنتی در کشورهای آسیایی، کره، چین و ژاپن است. که حتی در تقویم، روز جهانی نودل را هم به خود اختصاص داده است. این غذای اصالتا ژاپنی در حال حاضر در کل جهان شناخته شده است و به سبک‌ها و شکل‌های مختلف در تهیه انواع غذاها و سالادها، در دستور غذاهای کشورهای مختلف به کار می‌رود.

 

انواع مختلفی از نودل هم با عناوین مختلف مثل نودل شیشه‌ای، رشته فرنگی و … وجود دارند که به خوبی با دیگر مواد غذایی، انواع گوشت‌‌ها (میگو، ماهی، مرغ، گوشت قرمز و …) سبزیجات و سس‌ها (سس سویا، سرکه بالزامیک، سس کچاپ و …) ترکیب می‌شوند. شما هم می‌توانید با سلیقه و موادی که در دسترس دارید، انواع غذاهای خوشمزه را با نودل درست کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک