طرز تهیه کباب مشهدی خوشمزه و فوری در ۸ مرحله ساده

طرز تهیه کباب مشهدی خوشمزه و فوری در ۸ مرحله ساده


1 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کباب مشهدی خوشمزه و فوری در ۸ مرحله ساده

«کباب مشهدی» یا «کباب دیگی» به روش مشهدی یکی از محبوب‌ترین غذاهای مشهدی است که روش درست کردن آن شباهت زیادی به طرز تهیه کباب تابه‌ای دارد؛ با این تفاوت که در این کباب سنتی، مواد به صورت لایه لایه روی هم قرار می‌گیرند و پخته می‌شوند. در ضمن طرز تهیه کباب مشهدی و طرز تهیه کباب همدانی دیگی شبیه هم است، فقط کباب همدانی با گوشت تکه‌ای و کباب مشهدی با گوشت چرخ کرده درست می‌شود. کباب مشهدی را می‌توانید با برنج یا نان سرو کنید و یک غذای مناسب برای ناهار و شام کارمندی است. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه کباب مشهدی یا کباب دیگی مشهدی در تابه و فر، به همراه نکات و رازهای خوشمزه شدن کباب دیگی مشهدی سنتی را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه کباب مشهدی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت چرخ کرده مخلوط نیم کیلوگرم
سیب زمینی ۲ تا ۳ عدد متوسط
پیاز ۳ عدد متوسط
گوجه فرنگی ۲ عدد متوسط
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
فلفل دلمه‌ای ۱ عدد
هویج ۱ عدد درشت (اختیاری)
آبلیمو ۱ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده) ۲ قاشق غذاخوری
پودر سیر و سماق به مقدار لازم
 زردچوبه، نمک و فلفل سیاه به مقدار لازم
روغن مایع سرخ کردنی به مقدار کافی
برنج و نان برای سرو کنار کباب مشهدی

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت کباب مشهدی: ۳۰ تا ۳۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه کباب مشهدی یا کباب دیگی مشهدی

مراحل طرز تهیه کباب مشهدی یا کباب دیگی مشهدی

کباب دیگی مشهدی یک غذای مقوی و خوشمزه برای شام یا ناهار است که می‌توانید با نان و سبزی یا با برنج آن را سرو کنید. در ادامه طرز تهیه کباب مشهدی ساده به صورت مرحله به مرحله را دنبال کنید.

مرحله اول: مایه کباب مشهدی را آماده کنید

در ابتدا، یکی از پیازها را پوست بگیرید و بشویید. قسمت‌ انتها (ریشه پیاز) را جدا نکنید تا در زمان رنده کردن، لایه‌های پیاز از هم نپاشند. پیاز را رنده کنید. با دست آب پیاز را بگیرید و تفاله پیاز را در یک کاسه بریزید. گوشت چرخ کرده را در کاسه بریزید و نمک، زردچوبه، فلفل سیاه و پودر سیر را اضافه کنید.

در صورت تمایل می‌توانید گوشت چرخ کرده مخلوط، پودر سیر، زردچوبه، فلفل سیاه و نمک را به روش‌های حضوری یا اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم: مایه کباب مشهدی را استراحت دهید

در این مرحله، با دستکش یک بار مصرف، مواد را با هم به مدت ۵ دقیقه (یا بیشتر) ورز دهید تا کاملا مایه کباب با هم مخلوط و منسجم شوند. مایه کباب را وسط کاسه جمع کنید و روی آن را با یک کیسه فریزری بپوشانید یا درب ظرف را ببندید. ظرف را در یخچال بگذارید و به مدت حداقل ۳۰ دقیقه استراحت دهید تا چسبندگی مایه کباب زیاد شود و طعم‌ها به خورد هم بروند.

حتما بخوانید  با این دستور کوفته تبریزی با بلدرچین شکم پر وا نمیره و ترک نمی خوره!

مرحله سوم: بقیه مواد کباب مشهدی را آماده کنید

در زمان استراحت کردن مایه کباب مشهدی، سیب زمینی‌ها را بشویید و پوست آنها را بگیرید. سیب زمینی‌ها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کنار بگذارید. ۲ پیاز باقی‌مانده را پوست بگیرید و به صورت حلقه‌ حلقه برش بزنید. گوجه فرنگی‌ها را بشویید و حلقه حلقه‌ای خرد کنید. هویج و فلفل دلمه‌ای را هم بشویید، پوست بگیرید و به صورت حلقه حلقه‌ای خرد کنید.

مرحله چهارم: مایه کباب مشهدی را فرم دهید

بعد از استراحت کردن مایه کباب مشهدی، کاسه را از یخچال بیرون بیاورید. به اندازه یک نارنگی کوچک از مایه کباب مشهدی بردارید و بین دست‌هایتان گلوله کنید. گلوله‌ را بین کف دست‌هایتان کمی فشار دهید تا صاف و ضخامت آن، کم شود. همه مایه کباب را به همین شکل آماده کنید.

مرحله پنجم: مواد کباب مشهدی را در تابه بچینید

یک تابه یا قابلمه با اندازه مناسب (کف پهن داشته باشد) را روی حرارت بگذارید و کمی روغن در آن بریزید. به ترتیب سفت بودن مواد، آنها را در تابه بچینید. ابتدا سیب زمینی‌ها را کف تابه بگذارید. سپس هویج‌ها را بگذارید. بعد نوبت به چیدن حلقه‌های پیاز است. روی پیازها کباب‌های مشهدی را بچینید، بعد فلفل‌ها و در نهایت حلقه‌های گوجه فرنگی را بگذارید تا روی فلفل‌ها و گوشت‌ها را بپوشاند.

شما می‌توانید روغن سرخ کردنی را به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

مرحله ششم: سس کباب مشهدی را اضافه کمید

در یک کاسه، رب گوجه فرنگی، کمی نمک و فلفل سیاه بریزید و به اندازه نصف لیوان آب جوش به آن اضافه کنید. رب گوجه و آب جوش را هم بزنید تا رب یا سس، رقیق شود. سس را روی مواد داخل تابه بریزید و درب تابه یا قابلمه را بگذارید. بعد از جوش آمدن و حباب زدن سس، شعله را روی حالت ملایم تنظیم کنید و اجازه دهید کباب‌ها بپزند.

برای خرید رب گوجه فرنگی با کیفیت می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری یا اینترنتی اقدام کنید.

مرحله هفتم: چاشنی‌های کباب مشهدی را اضافه کنید

بعد از نیم ساعت که کباب مشهدی پخت و سس آن غلیظ شد، آبلیمو و زعفران دم کرده را به مواد تابه اضافه کنید. روی کباب می‌توانید کمی سماق بپاشید.

شما می‌توانید آبلیموی باکیفیت، سماق و زعفران را به صورت خرید اینترنتی یا خرید حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

مرحله آخر: کباب مشهدی را سرو کنید

حدود ۵ دقیقه دیگر صبر کنید تا طعم‌ها به خورد غذا بروند. سپس شعله را خاموش کنید و کباب مشهدی را با برنج چلو یا کته یا نان، سبزی خوردن و سالاد دلخواه خود سرو کنید.

نان و برنج را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید تهیه کنید.

روش تهیه کباب مشهدی در فر

طرز تهیه کباب مشهدی در فر

برای تهیه کباب دیگی مشهدی در فر، همه مواد کباب را به روش بالا آماده کنید و به ترتیب در یک ظرف پیرکس یا ظرف مناسب فر بچینید و سس را اضافه کنید. روی ظرف را با فویل آلومینیومی بپوشانید. فر را از ۱۰ دقیقه قبل، روشن و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. سپس ظرف را در طبقه وسط فر بگذارید. حدود ۳۰ تا ۳۵ دقیقه صبر کنید تا کباب مشهدی بپزد.

بعد از نیم ساعت، ظرف را از فر بیرون بیاورید و فویل روی آن را بردارید. زعفران دم کرده و آبلیموی تازه را به مواد داخل ظرف اضافه کنید. دوباره ظرف را به مدت ۵ دقیقه دیگر در فر بگذارید تا هم سس غلیظ‌تر شود و هم زعفران و آبلیمو به خورد کباب مشهدی بروند. سپس ظرف را بیرون بیاورید و کباب دیگی مشهدی را سرو کنید.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه نوشیدنی لاته با طعم های مختلف

نکات مهم در طرز تهیه کباب مشهدی

نکات طرز تهیه کباب مشهدی

  • در طرز تهیه کباب دیگی مجلسی به روش مشهدی، مواد کباب مشهدی و لایه‌ها را باید به ترتیب دیرپز و سفت بودن مواد لایه لایه بچینید.
  • در طرز تهیه کباب مشهدی، به جای گوجه فرنگی حلقه‌ای شده، می‌توانید از پوره گوجه فرنگی استفاده کنید. در این صورت می‌توانید رب گوجه فرنگی را حذف کرده یا میزان آن را کمتر در نظر بگیرید.
  • به جای فرم دادن کباب دیگی مشهدی به صورت شامی‌های گرد و جدا از هم، می‌توانید مایه کباب دیگی را به صورت یک لایه یکدست روی سیب زمینی‌ها بریزید و آن را صاف کنید. بعد مواد دیگر را روی مایه کباب بچینید.
  • در طرز تهیه کباب دیگی با گوشت چرخ کرده، به جای فلفل دلمه‌ای می‌توانید از فلفل قلمی سبز ولی شیرین استفاده کنید. در این روش، فلفل‌های قلمی را بشویید و روی کباب‌ها بچینید تا بپزند و نرم شوند.
  • شعله زیر تابه را روی حالت ملایم تنظیم کنید و هر از گاهی به تابه سر بزنید تا اگر سس کباب مشهدی خشک شد، کباب نسوزد.
  • طرز تهیه کباب دیگی با گوشت تکه‌ ای مشابه روش تهیه کباب دیگی مشهدی است، با این تفاوت که از گوشت راسته گوسفندی به صورت تکه‌ای، با ضخامت کم استفاده می‌شود. این روش تهیه کباب دیگی متعلق به شهر همدان است.
  • اگر می‌خواهید کباب مشهدی با برنج سرو کنید، قبل از پختن کباب مشهدی، برنج را هم به صورت کته‌ای یا آبکش درست کنید. چون برنج برای دم کشیدن به حدود ۴۵ دقیقه زمان نیاز دارد.

فوت و فن های خوشمزه شدن کباب مشهدی

سس کباب مشهدی چیست؟

سس کباب مشهدی، از ترکیب رب گوجه فرنگی با آب جوش و ادویه‌های دلخواه مثل فلفل سیاه، نمک، پودر سیر و … درست می‌شود و همراه با کباب مشهدی پخته می‌شود.

ادویه کباب مشهدی چیست؟

برای طعم دار کردن مایه کباب مشهدی از زردچوبه، فلفل سیاه، پودر سیر و به دلخواه پودر پیاز، پودر تخم گشنیز و کمی دارچین می‌توانید استفاده کنید.

 

محصولات مرتبط