آموزش پخت انواع برنج ایرانی به صورت کته، آبکش و زعفرانی

آموزش پخت انواع برنج ایرانی به صورت کته، آبکش و زعفرانی


27 تیر 1402 . زمان مطالعه: 15 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
آموزش ۵ روش پخت برنج ایرانی به صورت کته، آبکش و زعفرانی

اگر به دنبال آموزش کامل و اصولی دستور پخت برنج ایرانی هستید، باید بدانید درست کردن برنج ایرانی فوت و فن‌های مخصوص به خودش را دارد. برنج ایرانی یکی از باکیفیت‌ترین انواع برنج است. برای پخت این برنج می‌توانید آن را هم به صورت آبکش شده و مجلسی و هم به صورت کته طبخ کنید. اما برنج عنبربو را چطور بپزیم؟ فوت و فن‌های پخت برنج آبکش و کته با ته دیگ و بدون ته دیگ چیست؟ برنج هاشمی را چطور بپزیم؟ روش پخت برنج تازه و کهنه ایرانی را بلدید؟ در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با چند روش دستور پخت برنج ایرانی آشنا شوید.

چند روش پخت برنج ایرانی

 

آموزش پخت برنج ایرانی

 

روش پخت برنج ایرانی معمولا به صورت کته و آبکش است. برخی برنج ایرانی را همراه با زعفران می‌پزند تا عطر زعفران در برنج بپیچد و طعم و مزه بهتری پیدا کند، برخی دیگر نیز ترجیح می‌دهند این برنج خوش‌عطر و مزه را به صورت دمی و بدون ته دیگ آماده کنند.

شاید درست کردن برنج ایرانی در ظاهر ساده به نظر برسد، اما به هر حال رعایت کردن نکاتی ساده می‌تواند به عطر و مزه بهتر برنج شما کمک کند. اما طرز پخت برنج ایرانی آبکش چگونه است؟ آیا می‌دانید چگونه برنج کته را بدون ته دیگ درست کنید؟ در ادامه این بخش می‌توانید با آموزش پخت برنج ایرانی به چند روش مختلف آشنا شوید.

۱- طرز تهیه برنج زعفرانی

 

طرز تهیه برنج زعفرانی

 

هر چند برنج پای ثابت مهمانی‌ها و دورهمی‌هاست ولی پلوی مجلسی که زعفرانی باشد، جلوه، عطر و طعم بهتری دارد. در ضمن مجلسی‌تر هم هست و هنر یک آشپز خوب را نشان می‌دهد. شما می‌توانید برنج زعفرانی را در کنار انواع غذاها و خورشت‌های مختلف برای ناهار و شام آماده کنید.

در «طرز تهیه برنج زعفرانی به روش کته‌ای»، کل برنج، زعفرانی خواهد شد و نیازی به آبکش ندارد. در این روش مواد مغذی برنج هم تا حد زیادی حفظ می‌شود. برای تهیه برنج زعفرانی پیش از هر چیز برنج را ۲ تا ۳ بار بشویید. کف و لعاب اضافی آن را دور بریزید و در مقداری آب و نمک بخیسانید. اگر برنجتان ایرانی است، ۳۰ دقیقه خیساندن کافی است.

آبی که برنج را در آن خیس کرده‌اید، دور بریزید. برنج را در یک قابلمه با اندازه مناسب (سه برابر اندازه برنج) بریزید. روی برنج را با آب سرد بپوشانید، در حدی که به اندازه یک بند انگشت بالای برنج را آب بپوشاند. نمک را همراه با کمی روغن به برنج اضافه کنید و قابلمه را روی حرارت بگذارید. برای خواندن ادامه طرز تهیه برنج زعفرانی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه برنج زعفرانی کلیک کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج ایرانی، روغن، نمک، آب و زعفران درجه یک را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۲- طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ

 

طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ

 

ته دیگ برنج کته معمولاً به دلیل نداشتن روغن طعم و ظاهر متفاوتی نسبت به ته دیگ برنج آبکش دارد. برای همین درست کردن یک «برنج کته بدون ته دیگ» می‌تواند گزینه مناسبی برای افرادی باشد که به ته دیگ برنج کته علاقه‌ای ندارند. برای درست کردن برنج ایرانی به این روش در اولین مرحله از طرز تهیه کته بدون ته دیگ ابتدا باید برنج را به خوبی بشویید. سپس برنج را برای حداقل دو ساعت در آب و مقداری نمک قرار دهید تا خیس بخورد.

برنج را با آبی که به اندازه یک بند انگشت بالاتر از ارتفاع برنج است، روی گاز قرار دهید تا به جوش بیاید. شعله گاز در این مرحله باید روی حالت متوسط تا زیاد تنظیم باشد. سپس می‌توانید بعد از جوش آمدن آب و برنج و کف کردن برنج شعله گاز را کم کنید. برای خواندن ادامه طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه برنج کته بدون ته دیگ کلیک کنید.

۳- آموزش پخت برنج ایرانی عنبر بو

 

آموزش پخت برنج ایرانی عنبر بو

 

«برنج عنبر بو» یکی از خوش‌عطر و طعم‌ترین انواع برنج ایرانی است. این برنج متعلق به استان‌های خوزستان و ایلام است و به خاطر عطر دل‌نشینی که دارد به این نام شناخته می‌شود. برنج عنبربو از لحاظ ظاهری گرد، توپر و دانه کوتاه است. این برنج بعد از پخت قد نمی‌کشد. از آنجایی که برنج عنبر بو خواص و عطر فوق‌العاده‌ای دارد، بهتر است آن را به صورت دمی یا کته آماده کنید.

حتما بخوانید  6 روش درست فریز کردن رب گوجه فرنگی برای نگهداری طولانی

در اولین مرحله از روش پخت برنج ایرنی عنبر بو به صورت کته باید برنج را با آب فراوان بشویید و خوب چنگ بزنید تا برنج کاملا تمیز و آب آن شفاف شود. برای این که برنج عنبر بو سریع‌تر پخت شود، می‌توانید برنج را برای مدت ۱ تا ۱۲ ساعت بخیسانید. اما پیشنهاد می‌شود این برنج را برای مدت کوتاه بین ۱ تا ۲ ساعت بخیسانید تا عطر آن از بین نرود.

در این مرحله از طرز تهیه برنج ایرانی عنبربو باید برنج را در قابلمه بریزید. به اندازه ۱ بند انگشت بالاتر از سطح برنج، به آن آب اضافه کنید. سپس ۱ قاشق غذاخوری نمک و ۱ قاشق غذاخوری روغن به برنج اضافه کنید و آن را روی شعله متوسط گاز قرار دهید. بعد از این که برنج شروع به جوشیدن کرد کف روی آن را بردارید و شعله گاز را کم کنید. برای مطالعه ادامه مراحل دستور پخت برنج ایرانی عنبر بو می‌توانید به مقاله طرز تهیه برنج ایرانی عنبر بو مراجعه کنید.

۴- طرز تهیه برنج ایرانی کته ساده و قالبی

 

طرز تهیه برنج ایرانی کته

 

درست کردن «برنج کته ‌ایرانی» که شفته نشود و به قول معروف «دان» دربیاید، فوت و فن‌هایی دارد که حتما باید آن‌ها را رعایت کنید. افراد زیادی بر این باورند که طرز تهیه برنج کته یا برنج دمی ایرانی نسبت به برنج آبکش راحت‌تر است. اما در این میان چند نکته طلایی وجود دارد.

در اولین مرحله از روش پخت برنج ایرانی بدون آبکشی، برنج را دو تا سه مرتبه بشویید و در مقداری آب خیس کنید. برای خیساندن برنج ایرانی، حداقل ۱۵ دقیقه و برای برنج خارجی و دانه بلند ۳۰ دقیقه زمان کافی است. اگر مدت زمان خیس خوردن برنج ایرانی بیشتر از این باشد هم ایرادی ندارد ولی بر زمان پخت برنج تاثیر دارد. موقع پخت، آبی که برنج را در آن خیسانده‌اید، دور بریزید. در یک قابلمه نمک و آب بریزید و روی حرارت قرار دهید تا آب بجوشد.

برنج را به آب در حال جوش اضافه کنید. روی برنج در هنگام جوشیدن، کف تشکیل خواهد شد، این کف را می‌توانید دور بریزید تا رنگ برنج در انتها سفید و روشن باشد. در طول زمان جوشیدن آب و برنج، درب قابلمه را باز بگذارید. بعد از اینکه آب برنج کاملا بخار شد، آن را از اطراف جمع کنید و در وسط قابلمه به شکل مخروطی دربیاورید. با ته قاشق چند سوراخ روی برنج ایجاد کنید. روی قابلمه دم‌کنی بگذارید. برای خواندن ادامه مراحل ۳ روش دستور پخت برنج ایرانی به صورت کته ساده و قالبی می‌توانید روی لینک مقاله طرز تهیه برنج ایرانی کته کلیک کنید.

۵- طرز تهیه برنج آبکش ایرانی به روش چلو رستورانی

 

طرز تهیه برنج آبکش ایرانی

 

روش آبکش کردن برنج ایرانی برای درست کردن برنج مجلسی به روش چلو رستورانی کار سختی نیست و فقط باید فوت و فن‌های آن را بلد باشید. برنج آبکش یکی از رایج‌ترین روش‌های پخت برنج ایرانی است که موجب می‌شود ظاهر برنج شما دانه دانه و مجلسی شود. معمولاً هر چقدر بیشتر فوت و فن‌های طرز تهیه برنج آبکش را رعایت کنید، برنج شما بهتر از آب درمی‌آید.

در مرحله اول از پخت برنج ایرانی آبکش به روش مجلسی قبل از هر کاری باید برنج را بشویید. برای این کار بهتر است از آب ولرم استفاده کنید. این کار را ادامه دهید تا زمانی که هیچ آشغالی در آن مشاهده نکنید و آب شفاف شود. البته بعد از دو یا سه بار شستن، برنج کاملاً تمیز می‌شود.

بعد از شستن برنج باید آن را داخل قابلمه بریزید و حداقل برای ۲ الی ۳ ساعت (۲ ساعت کفایت می‌کند) در مقداری آب ولرم و ۲ قاشق غذاخوری نمک خیس کنید. این کار موجب می‌شود تا برنج آبکش شما هم سریع‌تر پخته شود و هم بهتر قد بکشد.

بعد از اینکه چند ساعت گذشت، یک قابلمه دیگر بردارید و حدود نصف کمی بالاتر از نصف حجم آن را با آب پرکنید و روی اجاق بگذارید تا آب جوش بیاید. برای خواندن ادامه آموزش پخت برنج ایرانی به ۲ روش آبکش رستورانی و فوری می‌توانید به مقاله طرز تهیه برنج آبکش ایرانی مراجعه کنید.

اصول و فوت و فن‌های پخت برنج هاشمی

 

طرز پخت برنج ایرانی هاشمی

 

«برنج هاشمی» یکی از معروف‌ترین برنج‌های ایرانی متعلق به استان گیلان است که کیفیت فوق‌العاده‌ای دارد. این برنج طعم لذیذ و شکل ظاهری مناسبی دارد و از همین رو برای پخت مجلسی بسیار محبوب و خوش‌خوراک است. کیفیت پخت برنج هاشمی و عطر دلپذیر آن موجب شده تا امروزه این برنج در سراسر ایران بسیار مورد‌توجه قرار بگیرد و به عنوان یکی از بهترین برنج‌های ایرانی شناخته شود.

اندازه دانه‌ خام برنج هاشمی حدود ۱/۱۳ میلی‌متر است و بعد از پخت به خوبی قد می‌کشد و اندازه دانه به حدود ۲/۷ میلی‌متر می‌رسد. پخت برنج ایرانی هاشمی به روشی درست و اصولی می‌تواند به دانه دانه شدن برنج و طعم بهتر آن کمک کند. برای مطالعه روش‌های پخت برنج هاشمی به صورت آبکش، کته و فوری روی لینک مطلب کلیک کنید.

حتما بخوانید  لیست 12 مورد از عجیب ترین و جالب ترین نذری‌ های خاص و لاکچری

اصول پخت برنج طارم ایرانی

 

طرز پخت برنج طارم

 

طرز پخت برنج ایرانی طارم برای افرادی که تجربه‌ای در پخت این برنج باکیفیت ایرانی ندارند، کمی چالش‌برانگیز است. هر چند اگر دستور پخت برنج ایرانی را بلد باشید پخت این برنج هم بسیار ساده است، اما نکته مهمی که وجود دارد، این است که اگر برنج طارم را به درستی پخت نکنید، برنج شما یا سفت می‌شود یا نرم و شفته.

برای مطالعه روش‌های پخت برنج طارم کته و آبکش، فوت و فن‌های پخت برنج طارم خوش قد و خوش عطر و اطلاعاتی در مورد انواع برنج طارم ایرانی روی لینک طرز پخت برنج طارم ایرانی کلیک کنید.

طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه

 

طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه

 

طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه با هم متفاوت است و در صورتی که با فوت و فن‌های درست کردن برنج تازه و کهنه آشنا نباشید، احتمال این که موقع پخت با مشکل روبرو شوید، زیاد است. اما برنج تازه چه ویژگی‌هایی دارد که باید به روش متفاوتی طبخ شود؟ برنج تازه برنجی است که در سال جدید برداشت و بسته‌بندی‌شده است و هنوز مقداری رطوبت در دانه‌های برنج وجود دارد. به طور معمول فصل برنج تازه به نوع برنج بستگی دارد.

برای آشنایی با طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه به روش‌های آبکش و کته و تمام فوت و فن‌های آن روی لینک مطلب طرز تهیه برنج ایرانی تازه و کهنه کلیک کنید.

چکار کنیم برنج کته و آبکش شفته نشود؟

 

اصول شفته نشده برنج کته و آبکش

 

شفته شدن برنج یعنی چی؟ احتمالاً این اصطلاح را بسیار شنیده‌اید و ممکن است دوست داشته باشید تا بدانید شفته شدن برنج چیست و به چه دلیل ایجاد می‌شود. برنج شفته به برنجی گفته می‌شود که در اثر جوشیدن زیاد و یا آب بیش از حد حالت چسبنده پیدا کرده و بافت دانه دانه و مجزای خود را از دست داده است.

معمولاً عوامل مختلفی موجب شفته شدن برنج می‌شود، اما شما می‌توانید با کمک گرفتن از فوت و فن پخت برنج کته و آبکش یک برنج دانه دانه با ظاهری مجلسی را بپزید.چه کنیم برنج شفته نشود؟ بهترین روش جلوگیری از شفته شدن برنج کته و برنج آبکش چیست؟ اگر به دنبال روش‌هایی کاربردی برای پخت یک برنج دانه دانه و مجلسی هستید، پیشنهاد می‌کنیم مقاله روش‌های جلوگیری از شفته شدن برنج کته و آبکش را مطالعه کنید.

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟

 

برنج ایرانی چقدر باید بجوشد؟ | مقدار مناسب آب، ترفند قد کشیدن و ...

 

آیا می‌دانید مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی چقدر باید باشد؟ چه برنج ایرانی را بخواهید به صورت دمی یا کته‌ای درست کنید و چه به صورت آبکش، باید برنج را قبل از دم کشیدن، بجوشانید و بعد آن را دم کنید. اما اینکه چقدر برنج ایرانی باید بجوشد، موضوع مهمی است که هم بر طعم و هم بر ظاهر برنج تاثیرگذار است.

مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی برای اینکه برنج‌ دم کشیده با دانه‌های جدا و کشیده داشته باشید، به عوامل مختلفی بستگی دارد. نوع برنجی که انتخاب می‌کنید، مدت زمان خیس کردن برنج در آب نمک قبل از جوشیدن، میزان اضافه کردن نمک به آب برنج، کهنه یا نو بودن برنج، حرارت زیر برنج و حتی اندازه قابلمه‌ای که برنج را در آن می‌جوشانید، از جمله عوامل موثر در مدت زمان جوشیدن برنج هستند. برای مطالعه اصول دقیق و مدت زمان جوشیدن برنج ایرانی روی لینک مقاله کلیک کنید.

فوت و فن‌های پخت برنج ایرانی

 

نکات و فوت و فن‌های پخت انواع برنج ایرانی

 

چه انواع برنج‌ ایرانی را به‌صورت آبکش و چه به‌صورت کته‌ای بخواهید درست کنید، برای پخت آنها نیاز به دانستن اصولی دارید که برنجتان علاوه بر طعم لذیذ و عطر فوق‌العاده، به خوبی قد بکشد و شفته یا دانه‌هایش شکسته نشود. درباره روش‌های قد کشیدن برنج ایرانی، مقدار مناسب آب و روغن، مدت زمان دم کشیدن برنج، نسبت آب به برنج، مقدار نمک و … پیشنهاد می‌کنیم مقاله فوت و فن‌های پخت برنج ایرانی را مطالعه کنید.

سوالات متداول

بهترین روش پخت برنج ایرانی عنبر بو چیست؟

برنج عنبر بو عطر فوق‌العاده‌ای دارد و از همین رو بهتر است به صورت کته پخته شود تا عطر و مزه آن حفظ شود.

در روش پخت برنج ایرانی کته چقدر به برنج آب اضافه کنیم؟

در طرز پخت برنج ایرانی کته باید بعد از ریختن برنج در قابلمه، اندازه آب یک بند انگشت بالاتر از برنج‌ها باشد.

مهم‌ترین نکته در طرز پخت برنج رستورانی آبکش چیست؟

برای آبکش کردن برنج حتما ابتدا برنج را برای چند ساعت در آب بخیسانید. سپس آب را بجوشانید و بعد از این که به جوش آمد، برنج را به آن اضافه کنید. به خاطر داشته باشید که قبل از نرم شدن کامل برنج باید آن را آبکش کنید.

طرز تهیه برنج فوری آبکش چگونه است؟

در آموزش پخت برنج ایرانی فوری باید برنج را بدون خیساندن همراه با آب در قابلمه بریزید و بجوشانید و بعد از چند دقیقه آبکش کنید. درنهایت برنج را ۱۰ دقیقه روی گاز قرار دهید تا دم بکشد.

 

کالابرگ الکترونیک