طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی مجلسی در ۴ مرحله

طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی مجلسی در ۴ مرحله


16 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی مجلسی در 4 مرحله

خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی یکی از لذیذترین انواع خورشت با آلو است که طعم ترش و شیرینی دارد. این خورشت یکی از محبوب‌ترین گزینه‌ها برای دوستداران غذاهای ملس به حساب می‌آید. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی به روش مجلسی را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه خورشت آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
گوشت گوسفند خورشتی ۲۵۰ گرم
آلو بخارا ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر ۳ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده غلیظ) ۳ قاشق غذاخوری
هویج  ۱ عدد متوسط
سیب زمینی ۱ عدد متوسط
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
رب گوجه ۱ قاشق غذاخوری
زردچوبه و فلفل سیاه، نمک به مقدار لازم
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
کره به مقدار کافی
برنج برای سرو کنار خورش آلو و سیب زمینی
خلال پسته و خلال بادام اختیاری (برای تزیین خورشت آلو بخارا مجلسی)

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۳۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای پخت خورشت آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی: ۹۰ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

مراحل طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

در طرز تهیه خورش آلو بخارا مجلسی با گوشت و سیب زمینی می‌توانید دیگر انواع آلوی خورشتی را هم به این دستور پخت اضافه کنید.

مرحله اول: پیاز داغ را آماده کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه خورشت آلو با گوشت گوسفندی باید پیاز را بشویید، پوست بگیرید و به صورت نگینی خرد کنید. مقداری روغن سرخ کردنی را در قابلمه‌ای که می‌خواهید خورشت را در آن بار بگذارید بریزید و روی حرارت متوسط بگذارید تا کاملا داغ شود.

پیاز خرد شده را داخل تابه بریزید و چند دقیقه منتظر بمانید تا سبک و طلایی شود. سپس، مقداری زردچوبه و فلفل سیاه هم به پیاز اضافه کرده و چند لحظه صبر کنید تا زردچوبه رنگ باز کند و عطرش آزاد شود.

برای خرید روغن سرخ کردنی، پیاز داغ منجمد، زردچوبه و فلفل سیاه می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: گوشت را آماده کنید

در فاصله سرخ شدن پیاز باید گوشت خورشتی را در ابعاد کمی درشت‌تر از گوشت قیمه خرد کنید و به قابلمه اضافه کنید. گوشت را به اندازه‌ای تفت دهید که آبش کشیده شود و اندکی تغییر رنگ دهد.

گوشت، پیاز و ادویه‌ها را خوب هم بزنید تا همه مواد با یکدیگر ترکیب شوند. حالا، به اندازه دو لیوان دسته‌دار فرانسوی آب جوش در قابلمه بریزید و درب آن را ببندید. شعله را ملایم کرده و حدود یک ساعت صبر کنید تا گوشت خورشتی کاملا بپزد.

پس از گذشت این مدت، زعفران دم کرده را نیز اضافه کنید. دوباره درب قابلمه را بگذارید تا گوشت گوسفندی برای نیم ساعت دیگر همراه با زعفران قل بزند و مغز پخت شود.

حتما بخوانید  8 روش برق انداختن سنگ توالت ایرانی و فرنگی و از بین بردن زردی آن

در این زمان، باید آلوها را نیز بشویید و همراه با مقداری آب در ظرف جداگانه‌ای بخیسانید.

برای خرید گوشت گوسفند، زعفران و آلو بخارا می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: مایه خورشت آلو بخارا را تکمیل کنید

حالا، آلوی بخارای خیس خورده را آبکشی کنید و آن را همراه با شکر و مقداری نمک در قابلمه حاوی گوشت پخته بریزید. همان‌طور که می‌بینید، بهتر است نمک را در این مرحله و پس از پخت کامل گوشت اضافه کنید. با انجام این کار، گوشت قرمز سریع‌تر می‌پزد و چغر نمی‌شود.

رب گوجه فرنگی را با مقداری روغن در تابه جداگانه‌ای تفت دهید و صبر کنید تا رنگ باز کند. سپس، رب گوجه را نیز به قابلمه خورشت اضافه کنید. درب قابلمه را ببندید تا خورشت آلو بخارای شما همراه با شکر و رب گوجه به آرامی بجوشد و جا افتاده شود.

برای خرید شکر، نمک و رب گوجه فرنگی می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: هویج و سیب زمینی را آماده کنید

در این مرحله از طرز تهیه خورشت آلو بخارا مجلسی و در فاصله جا افتادن خورش، هویج و سیب زمینی را بشویید، پوست بگیرید و به صورت خلالی خرد کنید. قطعات هویج را با مقداری آب در قابلمه کوچکی بریزید و حدود ۱۵ دقیقه بجوشانید.

در ادامه، یک قطعه کره را در یک تابه بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب شود. هویج خرد شده و آب‌پز را به کره اضافه کنید و تفت دهید. در دقایق پایانی، به اندازه یک قاشق مرباخوری شکر هم به هویج تفت داده شده اضافه کنید و این ترکیب را هم بزنید تا طعم شکر به خورد هویج برود.

حالا، تابه حاوی هویج را از روی حرارت بردارید و کنار بگذارید. پس از آماده شدن هویج، باید سیب زمینی خلالی خرد شده را در مقداری روغن سرخ کنید. در نهایت، مقداری نمک و کمی زعفران دم کرده هم در تابه بریزید. سیب زمینی‌ها را پشت و رو کنید تا با نمک و زعفران ترکیب شوند. سپس سیب زمینی‌ها را در یک بشقاب بریزید و کنار بگذارید.

برای خرید شکر و کره می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله آخر: خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی را سرو کنید

پس از جا افتادن و غلیظ شدن خورشت آلو بخارا باید آن را در ظرف مناسبی بریزید. قطعات سیب زمینی و هویج تفت داده شده را هم روی ظرف حاوی خورشت قرار دهید.

در صورت تمایل، می‌توانید این غذا را با خلال پسته و بادام تزیین کنید. در این صورت، لازم است ابتدا خلال پسته و بادام را همراه با مقدار کمی کره تفت دهید و سپس روی خورشت بریزید.

خورشت آلوی خوشمزه و مجلسی را همراه با برنج کته یا برنج چلو و مخلفات دلخواه سرو و نوش جان کنید.

برای خرید خلال پسته، خلال بادام و برنج می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

نکات مهم در طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

  • در صورت تمایل، برای تهیه خورشت آلو بخارا به جای گوشت گوسفندی می‌توانید از گوشت گوساله یا گوشت مرغ استفاده کنید.
  • افزودن رب گوجه به این غذا کاملا اختیاری است. بنابراین، در صورت تمایل می‌توانید رب گوجه فرنگی را از دستور پخت خورشت آلو حذف کنید.
  • پس از افزودن شکر به قابلمه، احتمال ته گرفتن خورشت آلو بیشتر می‌شود. پس، باید مراقب باشید و محتویات قابلمه را در فواصل کوتاهی چک کنید و هم بزنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید انواع دیگر آلوهای خورشتی را نیز به این غذا اضافه کنید. در این صورت، احتمالا طعم خورشت آلو بخارا کمی ترش‌تر می‌شود.
  • میزان شکر مصرفی برای تهیه خورشت آلو کاملا سلیقه‌ای است و به ذائقه خودتان بستگی دارد. بنابراین، می‌توانید مقدار شکر را به دلخواه کمتر یا بیشتر کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه بورانی لبو (ماست و لبو) خوشرنگ و مجلسی به روشی ساده

بیشتر بخوانید: طرز تهیه خورش مرغ و آلو شمالی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

فوت و فن‌های طرز تهیه خورش آلو بخارا با گوشت و سیب زمینی

چرا خورشت آلو ته میگیرد؟

وقتی آلو را در خورشت می‌ریزید حسابی لعاب می‌اندازد و آب خورش را غلیظ می‌کند. با اضافه کردن شکر، غلظت آب خورشت بیشتر هم می‌شود و احتمال ته گرفتن آن افزایش می‌یابد. به همین دلیل، باید خورش آلو را به طور منظم هم بزنید و حرارت را خیلی ملایم نگهدارید.

طرز تهیه خورشت آلو با مرغ چگونه است؟

خورشت آلو بخارا با مرغ عینا مطابق دستور بالا درست می‌شود؛ با این تفاوت که به جای گوشت گوسفندی باید مرغ را همراه با پیاز و ادویه بپزید و به خورشت اضافه کنید. در ضمن، مدت زمان پخت خورشت آلو با مرغ کوتاه‌تر است.

خورش آلو با لپه را چگونه بپزیم؟

روش پخت خورش آلو با لپه یا خورشت قیمه آلو درست مانند دستور بالاست؛ تنها فرق‌شان این است که معمولا خورش قیمه آلو را بدون هویج درست می‌کنند. حتی، بسیاری از افراد سیب زمینی را هم از دستور طبخ این غذا حذف می‌کنند.

روش درست کردن خورشت آلو ساده چیست؟

برای تهیه خورشت آلو ساده نیز باید مراحل بالا را دنبال کنید. با این تفاوت که هویج و سیب زمینی از دستور پخت این غذا حذف می‌شوند.

آیا می‌توانیم خورشت آلو را بدون گوشت درست کنیم؟

بله. برای تهیه خورش آلو بدون گوشت کافی است مراحل بالا را دنبال کرده و گوشت را از دستور طبخ حذف کنید. در صورت تمایل، می‌توانید خورش آلو بخارا بدون گوشت را همراه با یک قاشق غذاخوری گلاب و مقداری زرشک تفت داده شده در کره و شکر نوش جان کنید.

آیا خورشت آلو شیرازی هم به همین روش طبخ می‌شود؟

خیر. خورشت آلو شیرازی یا همان دو پیازه آلو یک غذای متفاوت است و مواد اولیه و روش پخت آن کاملا با دستور بالا فرق می‌کند. برای آگاهی از جزییات بیش‌تر، پیشنهاد می‌کنیم مطلب طرز تهیه دو پیازه آلو شیرازی را بخوانید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

محصولات مرتبط