طرز تهیه کلوچه کردی نرم و خوشمزه در ۸ مرحله آسان

طرز تهیه کلوچه کردی نرم و خوشمزه در ۸ مرحله آسان


1 مرداد 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کلوچه کردی

طرز تهیه کلوچه کردی در منزل کار سختی نیست؛ بسیاری از خانم‌ها در کردستان هنوز هم این کلوچه خانگی نرم و خوشمزه را به روش‌های متنوعی درست می‌کنند. با ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش همراه باشید تا طرز تهیه کلوچه محلی کردستان و کرمانشاه به عنوان یکی از خوشمزه ترین خوراکی های کرمانشاه، ایلام و سنندج را به شما آموزش بدهیم.

مواد لازم برای تهیه کلوچه کردی (برای ۴ تا ۶ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۲ عدد
شیر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
ماست نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
خمیر مایه فوری ۱ قاشق غذاخوری
بیکینگ پودر ۱ قاشق مرباخوری
شکر ۱ لیوان فرانسوی دسته‌دار
کره یا روغن محلی نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن مایع نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
زعفران (دم کرده غلیظ) ۲ قاشق غذاخوری
هل (پودر شده) نصف قاشق چای‌خوری
وانیل ۱/۴ قاشق چای‌خوری
آرد سفید ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار

 

مواد لازم برای رومال کلوچه کردی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
تخم مرغ ۱ عدد
سرکه ۱ قاشق چای‌خوری
کنجد یا سیاه دانه به مقدار لازم

 

مدت زمان لازم برای آماده‌سازی مواد اولیه: ۲۰ دقیقه

مدت زمان لازم برای استراحت خمیر کلوچه کردی: ۲ ساعت

مدت زمان لازم برای پخت کلوچه کردی در فر: ۱۵ تا ۲۵ دقیقه

 

مراحل طرز تهیه کلوچه کردی

مراحل طرز تهیه کلوچه کردی

طرز تهیه کلوچه کردی آسان است. شما می‌توانید کلوچه کردستان را با رومال یا بدون رومال و به صورت مغزدار یا بدون مغز درست کنید.

مرحله اول: مواد اصلی کلوچه کردی را ترکیب کنید

در اولین مرحله از طرز تهیه کلوچه محلی کردی باید قبل از مخلوط کردن مواد یخچالی یعنی تخم مرغ، شیر و ماست با یکدیگر باید آن‌ها را از ۳۰ دقیقه قبل از یخچال بیرون بیاورید و در اتاق قرار دهید تا به دمای محیط برسند. بعد از ۳۰ دقیقه تخم مرغ‌ها را همراه با کره، روغن مایع و شکر در ظرف مناسبی بریزید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا با یکدیگر ترکیب شوند. سپس، شیر و ماست را هم به این ترکیب اضافه کنید و دوباره مواد را هم بزنید تا مایه یکدستی ایجاد شود.

برای خرید تخم مرغ، کره، روغن مایع، شکر، شیر و ماست می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله دوم: خمیر مایه را اضافه کنید

حالا خمیر مایه فوری را هم به این ترکیب اضافه کنید و خوب هم بزنید. سپس، بیکینگ پودر، پودر هل و زعفران دم کرده را نیز داخل ظرف بریزید. مواد را دوباره هم بزنید تا اجزای آن کاملا با یکدیگر مخلوط شوند.

برای خرید بیکینگ پودر، زعفران و هل می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله سوم: آرد را به مایه کلوچه کردی اضافه کنید

در این مرحله از طرز تهیه کلوچه کردستان باید آرد سفید را ۳ بار الک کنید تا کاملا پوک و نرم شود. سپس، آرد الک شده را به صورت تدریجی و کم‌کم به مواد داخل کاسه اضافه کنید. در طی افزودن آرد، مایه کلوچه کردی را دائما هم بزنید. میزان آرد باید به اندازه‌ای باشد که خمیر کاملا جمع شود و به دست شما نچسبد. توجه داشته باشید، اگر میزان آرد بیش از اندازه لازم باشد، خمیر کلوچه کردستان خشک، سفت و سنگین می‌شود.

حتما بخوانید  طرز تهیه لپه پلو کرمانی | ناهار امروز یک قاطی پلو لذیذ و جدید درست کن

برای خرید آرد سفید می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله چهارم: خمیر کلوچه را استراحت دهید

حالا، کاسه بزرگ، تمیز و خشکی را انتخاب کرده و داخل آن را چرب کنید. خمیر کلوچه کردی را در این کاسه قرار دهید و درب کاسه را با سلفون بپوشانید. در ادامه، کاسه حاوی خمیر کلوچه کردی را در مکان گرمی قرار دهید و حدود ۲ ساعت صبر کنید تا حجم خمیر دو برابر شود.

مرحله پنجم: خمیر کلوچه کردی را ورز دهید

پس از گذشت ۲ ساعت به خمیرتان سر بزنید و آن را بررسی کنید. اگر حجم خمیر کلوچه دو برابر شده بود باید آن را ورز دهید. پیش از ورز دادن خمیر، باید یک سینی بزرگ یا حتی روی میز یا کابینت را به‌خوبی تمیز کرده، به عنوان سطح کارتان در نظر بگیرید و کاملا آرد پاشی کنید.

حالا می‌توانید خمیر پف کرده را روی سطح کارتان قرار دهید و اندکی ورز دهید. با انجام این کار، هوای اضافی ایجاد شده در داخل خمیر از بین می‌رود و خمیرتان بافت منسجم‌تر و بهتری پیدا می‌کند.

مرحله ششم: خمیر کلوچه را تقسیم‌بندی کنید

امیدواریم تا این‌جا مراحل طرز تهیه کلوچه کردی را بدون مشکل دنبال کرده باشید. حالا، وقت آن است که فر را روشن کرده و روی دمای ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. سپس، خمیر کلوچه کردی را به تعداد دلخواه تقسیم‌بندی و چانه‌گیری کنید.

هر یک از چانه‌ها باید به اندازه یک نارنگی متوسط باشد. حجم خمیری که با این مقدار مواد اولیه تهیه می‌شود معمولا برای ۴ تا ۶ عدد چانه مناسب است. در ادامه، هر یک از چانه‌ها را با کمک وردنه کمی باز کنید و در سینی فر بچینید. در نهایت، روی خمیرها را به مدت ۱۵ دقیقه با یک پارچه تمیز یا سلفون بپوشانید.

مرحله هفتم: خمیر کلوچه کردی را رومال کنید و بپزید

حالا رومال کلوچه را درست کنید. برای این کار یک عدد زرده تخم مرغ را با سرکه ترکیب کنید و به‌خوبی هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس، پارچه یا نایلون سلفون را از سطح سینی فر کنار بزنید. با کمک فرچه آشپزی، خمیر کلوچه را با مخلوط زرده تخم مرغ و سرکه رومال کنید و مقداری کنجد و سیاه دانه روی کلوچه‌ها بپاشید.

در این فاصله، احتمالا فر شما گرم شده است. بنابراین، کلوچه‌های رومال شده و کنجدی را برای ۱۵ تا ۲۵ دقیقه در فر بگذارید تا کاملا بپزند. پیشنهاد می‌کنیم، در دقایق آخر پخت، شعله گریل را هم روشن کنید تا سطح کلوچه‌های کردی کاملا طلایی شود.

برای خرید سرکه سفید و کنجد می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مرحله هشتم: کلوچه کردی را سرو کنید

پس از پختن و طلایی شدن کلوچه‌ کردی به دلخواه می‌توانید آن را با پودر قند (طرز تهیه پودر قند) و پودر دارچین تزیین کرده و همراه با چای اعلا نوش جان کنید. کلوچه کردستان یکی از بهترین گزینه‌ها برای وعده‌های صبحانه و عصرانه است.

برای خرید پودر دارچین می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه شیرینی بژی (برساق) کردی

نکات مهم در طرز تهیه کلوچه کردی

  • در طرز تهیه کلوچه کردستان به‌جای شیر می‌توانید از آب ولرم و به‌جای شکر از پودر قند استفاده کنید.
  • در صورت تمایل، پس از چانه‌گیری خمیر کلوچه می‌توانید یک عدد خرمای بدون هسته و مقداری مغز گردوی خرد شده را در میان خمیر قرار دهید. به این ترتیب، کلوچه کردی شما مغزدار خواهد شد. برای خرید خرما و مغز گردو می‌توانید به‌ صورت حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.
  • در صورت تمایل، می‌توانید خمیرها را همراه با مقداری روغن در تابه بچینید و کلوچه محلی سرخ شده داشته باشید. در این صورت، سطح بشقابی را با چند لایه حوله کاغذی بپوشانید و کلوچه‌های سرخ شده را روی آن قرار دهید تا کاملا روغن‌گیری شوند.
  • شما می‌توانید کلوچه‌ها را در ظرف تمیز و در پوشیده‌ای قرار دهید و برای چندین روز در یخچال نگهداری کنید. مراقب باشید، درب ظرف را باز نگذارید.
  • در صورت تمایل، حتی می‌توانید تعدادی از کلوچه‌های کردی را در کیسه فریزر بگذارید و برای مدت طولانی‌تری در فریزر نگهداری کنید. یادتان باشد، پیش از مصرف، حتما کلوچه‌ها را گرم کنید.
  • اگر احساس می‌کنید خمیر کلوچه سفت شده می‌توانید مقدار کمی شیر ولرم یا زعفران دم کرده به آن اضافه کنید.
حتما بخوانید  طرز تهیه برف و شیره | خواص و مضرات ترکیب برف و دوشاب برای بدن

بیشتر بخوانید: طرز تهیه دنده کباب کرمانشاهی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کلوچه کردی

چرا کلوچه خشک میشه؟

اگر درب ظرف کلوچه را باز بگذارید و کلوچه‌ها را در معرض هوا قرار دهید در فاصله زمانی کوتاهی کاملا خشک و سفت می‌شوند. افزایش زمان پخت کلوچه در فر و استفاده از آرد نامرغوب هم از دیگر دلایل خشک شدن کلوچه‌ها هستند.

چرا کلوچه سفت میشه؟

قرارگیری در معرض هوا از اصلی‌ترین دلایل خشک شدن کلوچه است. برای جلوگیری از این موضوع، پیشنهاد می‌کنیم درب ظرف حاوی کلوچه را با دقت ببندید و به‌هیچ عنوان کلوچه‌ها را بدون پوشش به حال خودشان رها نکنید. در ضمن، توصیه می‌کنیم میزان آرد مصرفی را هم با دقت کنترل کنید؛ چراکه استفاده از آرد زیاد و نامرغوب هم می‌تواند موجب سفت شدن کلوچه شود.

چطور می‌توانیم کلوچه‌های سفت و خشک شده را نرم کنیم؟

شما با روش‌های ساده و متنوعی می‌توانید کلوچه‌های خشک شده را نرم کنید. برای آگاهی از جزییات پیشنهاد می‌کنیم روی لینک مقاله روش های ساده نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده کلیک کنید.

چرا کلوچه پف نمیکنه؟

استفاده از مخمر نامرغوب یا کهنه، اضافه کردن نمک، استفاده از آرد بی‌کیفیت، افزودن آب و مایعات به مقدار زیاد و همچنین، اضافه کردن ادویه‌هایی مانند دارچین به مایه کلوچه از اصلی‌ترین دلایل پف نکردن کلوچه‌ها به حساب می‌آید.

چرا کلوچه وا میره؟

زیاد بودن میزان شکر مصرفی، کم بودن میزان آرد، استفاده از روغن زیادی و همچنین، افزایش حجم مایعات مورد نیاز برای درست کردن خمیر از اصلی‌ترین دلایل وا رفتن کلوچه‌ها هستند.

 

محصولات مرتبط