۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده

۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده


18 شهریور 1402 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۱۰ روش ساده و سریع برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک شده

چگونه کلوچه خشک شده را نرم کنیم؟ اصلا علت خشک شدن کلوچه چیست؟ اگر تجربه خشک شدن کلوچه را داشته باشید، احتمالا به دنبال راهی برای رفع این مشکل می‌گردید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش یاد می‌گیریم که چطور کلوچه‌ و شیرینی‌های سفت و سخت را نرم کنیم و بار دیگر از آن‌ها استفاده کنیم.

علت خشک شدن کلوچه چیست؟

علت خشک شدن کلوچه

کلوچه تازه بافت نرم و لطیفی دارد و هر چقدر بیشتر از زمان تهیه آن می‌گذرد، سفت‌تر می‌شود و کیفیت اولیه خود را از دست می‌دهد. اما چرا کلوچه سفت میشه؟ مهم‌ترین دلیل خشک شدن کلوچه، قرار گرفتن آن در معرض هوا است. در واقع اگر کلوچه را در ظرف در باز بگذارید و در فضای آشپزخانه یا یخچال قرار دهید، خیلی زود خشک و سفت می‌شود.

از طرف دیگر قرار گرفتن بیش از حد کلوچه در فر، خشک شدن خمیر کلوچه قبل از قالب‌زنی و استفاده از آرد نامناسب برای تهیه کلوچه نیز ممکن است موجب خشک شدن کلوچه شود.

یادتان باشد انواع کلوچه تازه و باکیفیت را می‌توانید به روش‌های آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

چطور کلوچه‌های سفت و سخت را نرم کنیم؟

چطور کلوچه‌های سفت و سخت را نرم کنیم؟

برای نرم کردن کلوچه راهکارهای زیادی وجود دارد. اما چگونه کلوچه خشک شده را نرم کنیم؟ در ادامه می‌توانید با روش‌های نرم کردن انواع کلوچه و شیرینی خشک آشنا شوید.

۱- از مایکروویو برای نرم کردن کلوچه‌های خشک استفاده کنید

ساده‌ترین روش برای نرم کردن کلوچه‌های خشک، قرار دادن آن‌ها در مایکروویو است. برای این کار باید کلوچه‌ها را در یک ظرف مناسب مایکروویو قرار دهید. سپس همراه با یک ظرف کوچک آب در مایکروویو قرار دهید. برای حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه دستگاه را روشن کنید. با این کار آب موجود در ظرف بخار می‌شود و به مرور موجب نرم شدن کلوچه‌ها می‌شود.

به خاطر داشته باشید که برای این کار بهتر است از درجه پایین مایکروفر و حرارت‌دهی ملایم استفاده کنید. بعد از نرم کردن کلوچه‌ها باید در همان روز آن‌ها را مصرف کنید، چون ممکن است دوباره خشک شوند و کیفیت و طعم خود را از دست دهند.

۲- کلوچه‌ها را همراه با ظرف آب در فر قرار دهید

یکی دیگر از روش‌های نرم کردن کلوچه خشک و سفت، نمدار کردن کلوچه و حرارت دادن مجدد کلوچه‌ها در فر است. برای این کار باید سطح کلوچه‌ها را با کمی آب نم‌دار کنید. سپس کلوچه را برای چند دقیقه با حرارت بسیار ملایم در فر قرار دهید تا نرم شود. بهتر است برای نم‌دار کردن کلوچه‌ها از اسپری آب استفاده کنید. در انتها کلوچه‌های حرارت داده شده را در دمای مناسب و محیط مناسب قرار دهید تا کلوچه دوباره خشک نشود.

حتما بخوانید  طرز تهیه پاناکوتا با سه طعم متفاوت دسرهای دومینو برای شب یلدا

۳- چند عدد نان تست تازه روی کلوچه‌ها قرار دهید

راهکار بعدی به طرز شگفت‌انگیزی کلوچه‌های شما را نرم می‌کند و خشکی آن‌ها را از بین می‌برد. برای این کار باید کلوچه‌ها را در یک ظرف درب‌دار بچینید. سپس روی آن‌ها چند عدد نان تست نرم و تازه قرار دهید. درب ظرف را محکم ببندید و برای ۱۰ تا ۱۲ ساعت درب آن را باز نکنید. بعد از این مدت درب ظرف را باز کنید؛ مشاهده می‌کنید که کلوچه‌ها رطوبت نان تست را جذب کرده، نان تست‌ها کاملا خشک شده‌اند و کلوچه‌های شما بافت نرم و لطیفی دارند. این روش برای نرم کردن کیک خشک شده هم کاربردی است.

نان تست را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۴- روی کلوچه‌های خشک مقداری مربا بریزید

برای نرم کردن کلوچه ها روی آن ها مقداری مربا بریزید

روش بعدی برای نرم کردن کلوچه سفت و خشک، قرار دادن مقداری مربا و شیره آن روی کلوچه‌ها است. این کار هم طعم لذیذی به کلوچه‌های شما می‌بخشد و هم موجب نرم شدن بافت کلوچه می‌شود. برای این کار بهتر است شیره مربا را طوری روی کلوچه‌ها بریزید که کاملا به داخل آن نفوذ کند و نرم شود. طرز تهیه انواع مربا را بلد هستید؟

در صورت تمایل می‌توانید انواع مربا را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۵- کلوچه را در معرض بخار آب قرار دهید

برای نرم کردن کلوچه‌های خشک و سفت شده می‌توانید آن‌ها را در معرض بخار آب قرار دهید. می‌توانید کلوچه‌ها را در بخارپز قرار دهید یا در یک ظرف پیرکس روی بخار کتری بگذارید تا نرم شود. به خاطر داشته باشید که قرار دادن کلوچه در معرض بخار آب زیاد و به مدت طولانی موجب شل شدن و وا رفتن آن‌ها می‌شود.

۶- از شربت آب شکر برای نرم کردن کلوچه‌های خشک استفاده کنید

از شربت آب شکر برای نرم کردن کلوچه‌ها استفاده کنید

اگر مشکلی با شیرین‌تر شدن کلوچه‌ها ندارید، می‌توانید یک شربت آب و شکر یا آب قند تهیه کنید و آن را گرم کنید. سپس این شربت را روی کلوچه بریزید. بهتر است برای ریختن آب شکر روی کلوچه‌ها از اسپری استفاده کنید تا کلوچه‌های شما بیش از حد خیس نشوند.

برای تهیه شکر و قند به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۷- از سیب درختی برای نرم کردن کلوچه‌ها کمک بگیرید

راهکار بعدی هم بسیار ساده است و هم تا حد زیادی روی نرم شدن کلوچه‌های خشک موثر است. برای این کار باید کلوچه‌ها را داخل یک ظرف بچینید. سپس یک عدد سیب درختی را به صورت ورقه‌ای خرد کنید و روی کلوچه قرار دهید. درب ظرف را محکم ببندید و برای مدت ۱۰ ساعت کلوچه‌ها را به حال خود رها کنید. زمانی که درب ظرف را باز کنید، مشاهده می‌کنید که رطوبت سیب به کلوچه‌ها منتقل شده و کلوچه‌های شما نرم شده‌اند. در این روش ممکن است سیب هم عطر و طعم خود را به کلوچه بدهد که چه چیزی بهتر از این!

حتما بخوانید  طرز تهیه اسپاگتی اسفناج به 3 روش

۸- مقداری بستنی روی کلوچه‌ها قرار دهید

برای نرم کردن کلوچه خشک مقداری بستنی روی کلوچه‌ها قرار دهید

برای این که بتوانید با لذت بیشتری کلوچه‌های خشک شده را نرم کنید و بخورید، می‌توانید مقداری شیر روی کلوچه‌ها اسپری کنید. سپس یک قاشق بستنی روی کلوچه قرار دهید. برای تکمیل این دسر جذاب می‌توانید از چند عدد توت فرنگی تازه یا موز خرد شده نیز استفاده کنید.

می‌توانید انواع بستنی و شیر را به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

۹- از کلوچه خشک شده برای تهیه کیک یخچالی استفاده کنید

اگر کلوچه‌های شما بیش از حد خشک شده‌اند و هوس یک دسر شیرین و خوشمزه کرده‌اید، می‌توانید از آن‌ها برای تهیه دسر و کیک یخچالی استفاده کنید. برای این کار باید کلوچه‌ها را در غذاساز بریزید و خوب خرد کنید. سپس مقداری کره آب شده به کلوچه‌ها اضافه کنید. ترکیب کره و کلوچه خرد شده را کف قالب بریزید و روی آن از کرم کاراملی یا کرم شکلاتی آماده استفاده کنید. اجازه دهید دسر برای چند ساعت در یخچال بماند، سپس از طعم این دسر جذاب لذت ببرید.

برای تهیه کره و انواع دسرهای آماده مثل کرم کارامل و کرم شکلاتی به صورت آنلاین، حضوری و تلفنی می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

۱۰- از بخار قابلمه برای نرم کردن کلوچه کمک بگیرید

راهکار آخری که می‌توانید برای نرم کردن کلوچه‌های خشک استفاده کنید، قرار دادن کلوچه‌های خشک روی سوراخ درب قابلمه آب‌جوش است. روی درب اکثر قابلمه‌ها برای خروج بخار یک سوراخ وجود دارد. می‌توانید کلوچه سفت و خشک شده را روی این قسمت از درب قابلمه قرار دهید و مدام آن را بچرخانید تا همه بخش‌های کلوچه در معرض بخار قرار بگیرند و نرم شوند. به خاطر داشته باشید که کلوچه را روی درب قابلمه انواع خورشت یا غذاهای مختلف نگذارید. این کار موجب بد بو و بدمزه شدن کلوچه می‌شود.

سوالات متداول

چگونه کلوچه خشک شده را نرم کنیم؟

اگر به دنبال راهکاری هستید که کلوچه‌های سفت و سخت را نرم کنید، بهتر است قرار دادن کلوچه در مایکروویو، قرار دادن کلوچه در معرض بخار آب، استفاده از آب شکر، مربا و روش قرار دادن نان تست و سیب درختی روی کلوچه را امتحان کنید.

دلیل خشک شدن کلوچه فومن چیست؟

قرار گرفتن کلوچه در معرض هوا و کهنه شدن کلوچه فومن موجب خشک شدن آن می‌شود.

چطور انواع شیرینی خشک شده را نرم کنیم؟

برای نرم کردن انواع شیرینی خشک مثل شیرینی کشمشی و شیرینی نارگیلی خشک شده می‌توانید از روش‌هایی که برای نرم کردن کلوچه ذکر شد، استفاده کنید.

 

کالابرگ الکترونیک