طرز تهیه کوکو پیازچه خوشمزه و مجلسی به چند روش ساده

طرز تهیه کوکو پیازچه خوشمزه و مجلسی به چند روش ساده


14 فروردین 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه کوکو پیازچه

کوکو پیازچه یکی از انواع کوکو خوشمزه است که شما می‌توانید به عنوان غذای اصلی یا یک میان وعده خوب و سالم برای اعضای خانواده در نظر بگیرید. به شرط آنکه کوکوی پیازچه در فر یا توستر با روغن کم پخت شود. البته در اکثر موارد این کوکوی اصالتا رشتی مانند سایر کوکوهای خوشمزه ایرانی روغن سرخ می‌شود. شما همچنین می‌توانید این کوکو خوشمزه را به شکل‌های مختلف در مهمانی‌ها و مجالس خود سرو نمایید و با هزینه پایین سفره خود را رنگین‌تر کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش آموزش طرز تهیه کوکو پیازچه و فوت و فن‌های خوشمزه شدن این کوکوی ساده به روش‌های مختلف را برای شما آماده کرده‌ایم.

 

مواد لازم برای تهیه کوکو پیازچه ( ۴ نفر)

 

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
پیازچه تازه ۴۰۰ گرم
تخم مرغ ۴ عدد متوسط
سیر ۱ یا ۲ حبه
آرد سفید ۱ قاشق غذاخوری
آرد نخودچی ۱ قاشق غذاخوری
روغن سرخ کردنی به مقدار کافی
مغز گردو (خرد شده) ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۳۰ دقیقه

مدت زمان پخت کوکو پیازچه: ۳۰ دقیقه

میزان کالری در ۱۰۰ گرم کوکو پیازچه: حدود ۱۲۴ کیلو کالری 

مراحل طرز تهیه کوکو پیازچه

مراحل طرز تهیه کوکو پیازچه

مراحل طرز تهیه کوکو پیازچه خوشمزه را در ادامه دنبال کنید.

مرحله اول: پیازچه را خرد کنید

پیازچه تازه و پاک شده را خوب بشویید. پس از آن حدود ۱ تا ۲ ساعت صبر کنید تا پیازچه کاملا خشک شود و آب خود را در آبکش از دست بدهد. پس از خشک شدن کامل پیازچه آن را کاملا خرد کنید. هرچه پیازچه شما ریزتر خرد شود، مواد کوکو یکدست‌تر می‌شود.

مرحله دوم: تخم مرغ‌ها را هم بزنید

در یک ظرف دیگر ۴ عدد تخم مرغ را هم بزنید تا از حالت لختگی خارج شوند. حبه سیرها را هم له کنید و به تخم مرغ هم‌زده اضافه کنید. در این مرحله از پخت کوکو پیازچه همچنین باید ادویه‌ها را نیز اضافه کرد.

شما می‌توانید به جای سیر تازه از پودر سیر استفاده کنید.

در صورت تمایل تخم مرغ‌، پودر سیر، نمک، فلفل سیاه و زردچوبه را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم: همه مواد کوکو پیازچه را با هم ترکیب کنید

حالا در این مرحله می‌توانید پیازچه خرد شده را به ظرف حاوی مایه تخم مرغ اضافه کرده و مغز گردوی خرد شده، آرد سفید و آرد نخودچی را نیز اضافه نمایید. تمام مواد را خوب هم بزنید تا کاملاً صاف و یکدست شوند.

حتما بخوانید  کدام زیتون خاصیت بیشتری دارد | زیتون سبز، سیاه یا پرورده؟

در صورت تمایل می‌توانید مغز گردو، آرد سفید و آرد نخودچی را به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری نمایید.

مرحله آخر: کوکو پیازچه را سرخ کنید

در مرحله آخر پخت کوکو پیازچه باید تابه مورد نظر را که بهتر است نچسب و تفلون باشد را انتخاب کرده و آن را روی حرارت متوسط بگذارید. پس از آن روغن سرخ کردنی را به تابه اضافه کنید، بگذارید تا روغن کاملاً داغ شود. حالا با یک قاشق گرد یا یک ملاقه کوچک مایه کوکو را برای هر عدد کوکو به داخل تابه ریخته و سطح آن را با ته قاشق کاملاً صاف نمایید.

همچنین می‌توان همه مایه کوکو را داخل تابه بریزید. سپس درب تابه را بگذارید تا کوکو کاملاً مغز پخت شود. پس از پخت، تابه را برگردانید تا سطح زیرین کوکو پیازچه نیز سرخ شود.

خرید انواع روغن سرخ کردنی را می‌توانید به صورت حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.

روش‌های دیگر برای تهیه کوکو پیازچه

طرز تهیه کوکو پیازچه به روش‌های مختلف

برای تهیه کوکو پیازچه می‌توان علاوه بر پیازچه مثل روش تهیه کوکو سبزی مجلسی از سبزی‌های دیگری مانند تره و جعفری استفاده کرد. شما همچنین می‌توانید از سیب زمینی و مرغ برای تهیه این مدل کوکو سبزیجات استفاده کنید.

روش پخت کوکو پیازچه با تره

پیازچه و تره ترکیبات غذایی بسیار عالی هستند که در کنار یکدیگر طعم و عطر بی‌نظیری به غذا می‌دهند. طرز تهیه کوکو پیازچه و تره نیز آسان است. فقط کافیست، به میزان مساوی تره و پیازچه را با هم ترکیب کرده و کمی نعناع یا پونه خشک داخل مایه کوکو بریزید. این کار باعث خواهد شد تا عطر کوکوی شما بهتر شود. همچنین می‌توانید به جای نعناع مقدار خیلی کمی شنبلیله خشک نیز به ترکیبات خود اضافه کنید.

نحوه پخت کوکو پیازچه با سیب زمینی

اگر از طرفداران سیب زمینی هستید، می‌توانید این کوکو را نیز همراه با سیب زمینی تهیه کنید. فقط کافیست که دو عدد سیب زمینی پخته شده را رنده کرد و به مواد اضافه نمایید. در صورت کمبود وقت می‌توانید سیب زمینی را خام نیز به مواد کوکو پیازچه اضافه کنید.

نحوه پخت کوکو پیازچه با مرغ

برای تهیه کوکو پیازچه با مرغ، مرغ را باید همراه با ادویه‌هایی مانند نمک، فلفل سیاه، زردچوبه، پیاز، هویج، سیر، برگ بو و فلفل دلمه‌ای خوب بپزید. پس از آن مرغ آب پز شده را از قابلمه خارج کرده و ریش ریش کنید. در پایان مرغ ریش ریش شده را به سایر مواد در مایه کوکو اضافه نمایید و کوکو را مثل روش بالا سرخ کنید.

نحوه پخت کوکو پیازچه با جعفری

برای تهیه کوکو پیازچه با جعفری شما علاوه بر تخم مرغ و پیازچه به مقداری جعفری، سیب زمینی پخته، تره، شنبلیله یا نعناع و پودر سیر نیاز دارید. در این روش سبزیجات را به خوبی شسته و ساطوری خرد کنید و با سیب زمینی ترکیب نمایید.

نحوه پخت کوکو پیازچه و قارچ

طرز تهیه کوکو پیازچه و قارچ نسبت به موارد دیگر کمی متفاوت است. برای تهیه کوکو پیازچه با قارچ کافیست، پیازچه و قارچ را تفت داده تا آب آنها خوب کشیده شود. پس از آن ادویه‌ها را اضافه می‌کنید. مواد سرخ شده را کنار می‌گذارید تا کاملاً خنک شوند. پس از آن تخم مرغ‌ها را به همراه ماست چکیده، بیکینگ پودر و آرد سفید به مواد اضافه کنید. این ترکیب را خوب هم بزنید تا یکدست شود. در نهایت کوکو را سرخ کنید.

حتما بخوانید  25 خواص تخم مرغ در بارداری و مضرات آن | نیمرو بخوریم یا آبپز؟

نحوه پخت کوکو پیازچه مجلسی

برای پخت کوکو پیازچه مجلسی شما می‌توانید هر کدام از رسپی‌های بالا را انتخاب کرده و مقداری زرشک هم به مایه کوکو اضافه کنید. حالا یک نان باگت انتخاب کرده و آن را حلقه حلقه برش دهید. خمیر اضافی را خارج کنید تا حلقه‌ها به شکل تو خالی درآیند. حلقه‌های نان را داخل تابه قرار داده و یک قاشق از مایع کوکو را داخل حلقه نان باگت بریزید. پس از آنکه مایه کوکو سرخ شد، حلقه نان را برگردانید تا طرف دیگر کوکو پیازچه نیز به خوبی سرخ شود.

در صورت تمایل می‌توانید ماست، زرشک، بیکینگ پودر، گوشت مرغ، قارچ و نان باگت را به روش‌های اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش تهیه کنید.

نکات مهم در طرز تهیه کوکو پیازچه

نکات مهم در طرز تهیه کوکو پیازچه

  • هنگام پاک کردن نباید پیازچه‌ها را خرد کرد یا از وسط جدا نمود. این کار باعث می‌شود تا آب وارد بافت سبزی شده و کوکو بافت ترد و منسجمی پیدا نکند.
  • برای تهیه کوکو پیازچه، هنگام ریختن مایه کوکو در تابه مدت ۳ تا ۴ دقیقه حرارت را کمی زیاد کنید تا کوکو کاملاً شکل بگیرد. پس از آن حرارت را کم کنید.
  • اگر نگران مصرف روغن هستید، می‌توانید کوکو پیازچه را داخل توستر یا فر نیز تهیه کنید. برای این منظور مواد کوکو را داخل ظرف مناسب ریخته و درون توستر یا فر قرار دهید. حالا اجازه دهید کوکو با حرارت ملایم خوب پخته شود.
  • اگر از روغن کنجد برای سرخ کردن کوکو استفاده می‌کنید نباید حرارت زیاد باشد.
  • در صورت تمایل به مایه کوکو پیازچه مقداری زرشک اضافه کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن کوکوی پیازچه

چرا کوکو پیازچه وا می‌رود؟ 

اگر به اندازه کافی از آرد استفاده نشود یا سبزیجات به شکل ریز و ساطوری خرد نشوند، بافت کوکو پیازچه شل شده و به خوبی شکل نمی‌گیرد و در نهایت در تابه وا می‌رود.

چرا کوکوی پیازچه جعفری تلخ می‌شود؟ 

اضافه کردن جعفری بیش از میزان دستورالعمل، می‌تواند باعث تلخی کوکو پیازچه با جعفری شود. بنابراین هنگام تهیه کوکو پیازچه و جعفری، بهتر است میزان پیازچه در مایه کوکو بیشتر باشد.

چرا کوکوی پیازچه آب می‌اندازد؟  

استفاده از سبزیجات منجمد باعث می‌شود تا کوکو شل شده و به اصطلاح آب بیندازد. بنابراین بهتر است از سبزیجات تازه استفاده کرده و سبزیجات شسته شده را داخل آبکش قرار دهید تا آب آن کاملا خارج شود. شما همچنین می‌توانید با استفاده از یک پارچه نخی آب سبزی را کامل بگیرید. پس از آن سبزی را ریز و ساطوری خرد کنید.

 

 

کالابرگ الکترونیک