۳ طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی و پفکی در ماهیتابه و فر

۳ طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی و پفکی در ماهیتابه و فر


16 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
3 طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه در فر و ماهیتابه

کوکو سبزی هم از آن دسته غذاهای آسان با تخم مرغ و در عین حال یک غذای پر از رمز و راز برای خوشمزه شدنش است که آن را به وعده‌ای مناسب ناهار سریع و نیم ساعته نونی و حتی یک غذای سنتی برای شب یلدا و شام کریسمس ارامنه ایران در کنار سبزی پلو با ماهی تبدیل کرده است. طرز تهیه کوکو سبزی ساده به صورت سرخ کردن کوکو در ماهیتابه است، اما اگر کوکو سبزی را در فر درست کنید حالت رژیمی‌ پیدا می‌کند و به همین دلیل این کوکوی خوشمزه برای سرو در ماه رمضان مناسب‌تر است. ۲ طرز تهیه کوکو سبزی ساده در فر و ماهیتابه و نیز راه پف کردن یک کوکو سبزی خوشمزه و لذیذ را از سرویس آشپزی در مجله کوروش بخوانید.

 

 

طرز تهیه کوکو سبزی ساده در فر

 

درست کردن کوکو سبزی ساده در فر

 

زمان آماده سازی مواد: ۱۵ دقیقه

 

زمان مورد نیاز برای پخت: ۱۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه کوکو برای ۶ نفر

 

  • سبزی پاک کرده و خرد شده کوکو شامل تره، جعفری، گشنیز، شوید و برگ سیر تازه: ۷۰۰ گرم
  • تخم مرغ: ۷ عدد
  • سیر ریز رنده شده: ۲ حبه درشت
  • پیاز کوچک: ۱ عدد ریز رنده شده
  • پیاز داغ خشک: ۱ قاشق غذاخوری
  • زعفران دم کرده غلیظ: ۱ قاشق غذاخوری
  • گردو ریز خرد شده: ۲ قاشق غذاخوری
  • زرشک: ۱ تا ۲ قاشق غذاخوری
  • نمک و فلفل سیاه: به مقدار لازم
  • آرد: ۱ قاشق غذاخوری
  • روغن مایع: به مقدار لازم

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو تره تبریزی

 

طرز تهیه کوکو سبزی فرقالبی

 

مراحل طرز تهیه کوکو سبزی در فر

 

درست کردن کوکو سبزی در فر، یکی از روش‌های محبوب پخت این غذا است. چون در این روش هم روغن کمتری مصرف می‌شود، هم کوکو کاملا مغزپخت می‌شود و هم زحمت کمتری برای پختن آن لازم است.

کوکو سبزی به عنوان شام شب عید نوروز یا یک غذای سبک در کنار شام عید تهیه و سرو می‌شود. برای تهیه این غذای ساده و بدون گوشت، روش‌ زیر را دنبال کنید.

 

مرحله اول: مایه کوکو سبزی را آماده کنید

 

برای درست کردن کوکو سبزی ساده و خوشمزه پف‌دار در فر ابتدا باید فر را روشن کنید و در دمای ۲۰۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید تا گرم شود. تخم مرغ‌ها را در یک ظرف بشکنید و با زعفران، سیر رنده شده، پیاز رنده شده و آب گرفته شده، پیاز خشک، نمک و فلفل سیاه خوب هم بزنید.

حتما بخوانید  طرز تهیه ماهی دودی گیلانی + نحوه گرفتن شوری ماهی دودی

پیاز داغ خشک، تخم مرغ، نمک، پودر فلفل و زعفران را می‌توانید به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

مرحله دوم: مواد کوکو سبزی را با هم میکس کنید

 

بعد از این ‌که تخم‌مرغ را کاملا هم زدید سبزی را هم به تخم مرغ اضافه کنید و باز هم بزنید تا سبزی و تخم مرغ خوب با هم ترکیب شوند. سبزی‌ها باید به تخم مرغ آغشته باشند و مقدار تخم مرغ کم نباشد. حالا گردو و زرشک را اضافه کنید.

برای خرید سبزی کوکو،  زرشک و گردو می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

مرحله سوم: مایه کوکو سبزی را در قالب فر بریزید

 

کف قالب فر را چرب کنید و مواد را در قالب فر بریزید و با ته قاشق پهن کنید. مایه کوکو سبزی را ابتدا به مدت ۵ دقیقه در دمای ۲۰۰ درجه فر بپزید و سپس دمای فر را به ۱۷۰ درجه سانتی‌گراد برسانید تا کوکو حسابی در دمای کمتر مغز پخت شود.

به محض این‌که بوی کوکو سبزی را حس کردید قالب را از فر بیرون بیاورید، روی کوکو سبزی دو قاشق غذاخوری روغن مایع بریزید و سپس گریل فر را روشن کنید. قالب را به فر برگردانید تا کوکوها به مدت ۵ دقیقه دیگر گریل شوند. بعد از ۵ دقیقه یا کمتر (اگر احساس کردید روی کوکو پخته شده) قالب را از فر بیرون بیاورید و بلافاصله کوکو را در ظرف مورد نظر سرو کنید.

کره و روغن مایع را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکو یا کتلت ماش 

 

طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه بدون فر

 

طرز تهیه کوکو سبزی ساده و خوشمزه بدون فر

 

برای درست کردن کوکو سبزی بدون فر برای آماده کردن مواد به همین ترتیب عمل کنید و سپس روغن را در ماهیتابه داغ کنید. مایه کوکو را به آرامی در مرکز ماهیتابه ریخته یا مایه کوکو سبزی را با قاشق در ماهیتابه بریزید و کوکو سبزی را دانه دانه سرخ کنید.

اگر مایه کوکو سبزی را به صورت کامل در ماهیتابه ریختید درب ماهیتابه را به همراه دم کنی به مدت ۱۵ دقیقه بگذارید و شعله گاز را ملایم کنید. بعد از ۱۵ دقیقه دم کنی را بردارید اگر دور کوکو طلایی شده بود می‌توانید کوکو را برش بزنید. بین برش‌ها را کمی باز کنید و به مقدار لازم روغن بریزید.

۱۵ دقیقه دیگر درب ماهیتابه را با دم کنی بگذارید. بعد از این زمان دوباره کوکو را چک کنید و اگر حسابی خودش را گرفته بود کوکو را برگردانید و اجازه دهید سمت دیگر کوکو به همین ترتیب سرخ شود.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه گراتن پاستا با سوسیس رستورانی و خوشمزه در فر و تابه

 

طرز تهیه کوکو سبزی با خمیر

 

طرز تهیه کوکو سبزی با خمیر بربری

 

برای تهیه کوکو سبزی با خمیر، از خمیر بربری استفاده می‌شود. خمیر را می‌توانید از نانوایی‌ها تهیه کنید. در این روش، مواد کوکو را مانند روش‌های بالا درست کنید. سپس روی یک تخته آرد بپاشید و خمیر را روی آن قرار دهید. یک لایه از خمیر را با وردنه باز کنید تا نازک شود. سپس مایه کوکو سبزی را روی آن بریزید.

نصف دیگر خمیر را هم جداگانه با وردنه باز کنید و روی مایه کوکو بیندازید. با چاقوی تیز، به اندازه دلخواه مایه کوکو را برش دهید. برش‌های کوکو را در روغن داغ یا سرخ کنید یا در قالب فر چرب شده بچینید و در فر سرخ کنید. بعد از پخت کوکوها را سرو کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه کوکوی کلم بروکلی

 

طرز تهیه کوکو سبزی ساده فر

 

*حتما از سبزی تازه استفاده کنید. سبزی کوکو نباید آب داشته باشد به همین دلیل هم سبزیجات منجمد معمولا آب می‌اندازند و باعث می‌شوند کوکو وا برود و پف نکند.

*طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی خشک هم مرسوم است.

*برای این‌که کوکو به کف ماهیتابه نچسبد و از هم نپاشد روغن باید داغ داغ باشد. سایر علت های وا رفتن و پاشیدن کوکو سبزی را می‌دانید؟

*اضافه کردن کمی ادویه پلویی عطر و طعم بی‌نظیری به کوکو سبزی شما می‌دهد.

*گردوی کوکو سبزی را ریز خرد کنید اما پودر نکنید. آب زرشک بعد از شسته شدن حسابی باید گرفته شود و سپس در مایه کوکو بریزید.

*در روش پخت کوکو سبزی در فر می‌توانید به جای روغن روی کوکوها دو قاشق غذاخوری کره آب کرده بریزید که طعم و عطر لذیذتری به کوکو بدهد.

*اما چطور کوکو سبزی پف می‌کند؟ برای پف کردن کوکو سبزی به آن جوش شیرین اضافه نکنید. در واقع راز پف کردن کوکو سبزی خوشمزه و ضخیم در فر و بدون فر این است که به هنگام هم زدن تخم مرغ‌ها این کار را به سرعت و بدون وقفه انجام دهید. بهتر است این کار را با چنگال انجام دهید.

*طرز تهیه کوکو سبزی مجلسی تبریز هم به همین روش است.

سوالات متداول

 

سبزی کوکو چیست؟

 

می‌توانید با مراجعه به سبزی فروشی‌ یا سبزی مارکت‌ها بدون دردسر سبزی کوکویی را خریداری کنید اما اگر می‌خواهید سبزی کوکویی را با اندازه خودتان تهیه کنید باید از سبزیجاتی مانند گشنیز، جعفری، شوید و تره به نسبت یکسان استفاده کنید.

 

برای طرز تهیه کوکو سبزی با سبزی فریزی، چه کار کنیم کوکو وارفته نشود؟

 

برای جلوگیری از وا رفتن و شل شدن کوکو سبزی با سبزی فریزری، برای باز شدن یخ آن، اصلا پاکت سبزی را در آب نگذارید تا آب را به خود جذب نکند. سبزی را در یک ظرف بگذارید و پس از باز شدن یخ، آب اضافی آن را دور بریزید.

 

 

کالابرگ الکترونیک