۲ طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و کاکائویی به روش ساده و قالبی

۲ طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و کاکائویی به روش ساده و قالبی


25 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و کاکائویی به روش ساده و قالبی

فرنی دو رنگ یکی از انواع خوشمزه فرنی مجلسی است. اگر می‌خواهید به شیوه متفاوتی فرنی را درست کنید یا آن را به عنوان دسر مهمانی انتخاب کرده‌اید، فرنی دو رنگ را می‌توانید امتحان کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۳ روش متفاوت طرز تهیه فرنی دو رنگ قالبی و ساده را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و سفید (۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۳ لیوان فرانسوی دسته‌دار
آرد برنج ۳ قاشق غذاخوری
نشاسته ذرت ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
خامه صبحانه ۴ قاشق غذاخوری
شکر ۴ قاشق غذاخوری
گلاب ۳ قاشق غذاخوری
کره ۱ قاشق غذاخوری
پودر هل نوک قاشق چای‌خوری
پودر دارچین و مغز آجیل برای تزیین

 

زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

زمان مورد نیاز برای پخت فرنی دو رنگ: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و ساده

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی و ساده

برای درست کردن فرنی نشاسته دو رنگ سفید و زرد، با زعفران و شیر، کافی است در دو مرحله، فرنی را درست کرده و در قالب، به صورت لایه‌ای بریزید تا ببندد. در ادامه جزییات مراحل تهیه فرنی دو رنگ زعفرانی را دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی را آماده کنید

در ابتدا، از ۳۰ دقیقه قبل از شروع تهیه فرنی، خامه و کره را از یخچال بیرون بیاورید تا هم‌دما با محیط شود. اگر خامه سرد را به فرنی اضافه کنید، گلوله گلوله می‌شود. شیر را هم از یخچال بیرون بیاورید. زعفران را دم کنید یا کمی زعفران ساییده را با یک قالب کوچک یخ کنار بگذارید تا رنگ بدهد.

آرد برنج را ۲ بار الک کنید تا کاملا صاف شود. این کار باعث لطیف‌ شدن بافت فرنی می‌شود. سپس آرد برنج، نشاسته و شیر را در یک قابلمه بریزید و کاملا هم بزنید تا با هم حل شوند.

برای خرید شیر، زعفران، آرد برنج، نشاسته و خامه صبحانه می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله دوم: مواد فرنی را بپزید

سپس به شیر، نشاسته و آرد برنج حل شده در آن، شکر هم اضافه کنید و هم بزنید. قابلمه را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام مواد را هم بزنید تا دانه‌های شکر در محلول شیر و آرد برنج حل شود و آرد طعم خام خود را از دست بدهد. از هم زدن غافل نشوید چون ممکن است فرنی ته بگیرد و آرد برنج به کف قابلمه بچسبد.

حتما بخوانید  طرز تهیه سوتی پلو یا شیر پلو اردبیل و تبریز به روش سنتی

شکر را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: گلاب و خامه را اضافه کنید

در این مرحله، بعد از اینکه مواد داخل قابلمه، کمی قوام گرفت، گلاب و هل را اضافه کنید و هم بزنید. بعد نوبت به اضافه کردن خامه و کره هم‌دما با محیط است. خامه را در قابلمه کاملا هم بزنید و فرنی که به غلظت (شبیه ماست روان) رسید، قابلمه را از روی حرارت بردارید.

می‌توانید کره، گلاب و هل را از فروشگاه‌‌های افق کوروش به روش‌های خرید حضوری و اینترنتی تهیه کنید.

مرحله چهارم: مایه فرنی را تقسیم کنید

بعد از آماده شدن مایه فرنی، خیلی سریع، نصف فرنی داغ را در یک ظرف دیگر بریزید تا دو قسمت، فرنی داشته باشید. به یک قسمت فرنی، زعفران دم کرده اضافه کنید و هم بزنید تا کاملا با هم مخلوط و رنگ فرنی زرد شود. یک قسمت دیگر را سفید بگذارید.

مرحله پنجم: فرنی را در قالب بریزید

۴ قالب برای ۴ نفر آماده کنید. داخل هر قالب دلخواه (کاسه یا لیوان) کمی آب بریزید و آب را خالی کنید، طوری که سطح داخلی قالب، خیس باشد. یک لایه از فرنی سفید را در قالب بریزید و روی آن یک لایه از فرنی زعفرانی بریزید. اگر می‌خواهید تعداد لایه‌ها زیاد باشد، لایه‌ها را در صورت دلخواه تکرار کنید تا فرنی‌ها تمام شوند.

مرحله ششم: فرنی دو رنگ را سرو کنید

همه قالب‌های فرنی را که آماده کردید، وقتی خنک شدند در یخچال بگذارید تا فرنی خودش را بگیرد و سفت شود. اگر در محیط هم بگذارید، باز خودش را می‌گیرد ولی چندان سفت نمی‌شود. فرنی دو رنگ را بعد از آماده شدن کامل، با مواد دلخواه مثل پودر گل سرخ یا دارچین و انواع مغزها، تزیین و سرو کنید.

برای خرید انواع مغز آجیل و پودر دارچین می‌توانید به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

مواد لازم تهیه فرنی دو رنگ کاکائویی

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
نشاسته ذرت ۲ قاشق غذاخوری
شیر ۲ لیوان فرانسوی دسته‌دار
شکر نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
گلاب ۱ قاشق غذاخوری
زعفران دم‌کرده غلیظ ۲ قاشق غذاخوری
پودر کاکائو ۲ قاشق غذاخوری

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۲۰ دقیقه

مدت زمان مورد نیاز برای پخت فرنی دو رنگ کاکائویی: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ شکلاتی

مراحل طرز تهیه فرنی دو رنگ شکلاتی 

در این روش، می‌توانید دو رنگ فرنی را قهوه‌ای (کاکائویی) و زرد (زعفرانی) انتخاب کنید یا فرنی سفید (ساده) و کاکائویی، درست کنید. در ادامه روش زیر را برای تهیه فرنی دو رنگ کاکائویی دنبال کنید.

مرحله اول: مواد فرنی را آماده کنید

در ابتدا از ۳۰ دقیقه قبل مواد مورد استفاده برای درست کردن فرنی را از یخچال بیرون بیاورید تا با محیط هم دما شوند. بعد از اینکه شیر به دمای محیط رسید، نشاسته را با ۲ قاشق آب سرد حل کنید تا از حالت گلوله گلوله خارج شود. سپس نشاسته رقیق شده را در شیر بریزید و هم بزنید. به شیر و نشاسته، گلاب و شکر را هم اضافه کنید و هم بزنید. ۲ تا ۳ دقیقه صبر کنید تا مواد کاملا در شیر حل شوند.

حتما بخوانید  بهترین روشهای شستن و تمیز کردن انواع لکه مبل سفید و فرش روشن

مرحله دوم: مواد فرنی را حرارت دهید

نصف مایه فرنی را قبل از حرارت دادن، در یک قابلمه یا ظرف دیگر بریزید. به یک ظرف، زعفران دم کرده و به دیگری، پودر کاکائو اضافه کنید. هر دو ظرف را روی حرارت ملایم بگذارید و مدام هم بزنید تا سفت و غلیظ شوند. وقتی غلظت آنها به اندازه کافی رسید (مثل ماست روان)، از روی گاز بردارید.

پودر کاکائو را به روش‌های حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

مرحله سوم: فرنی دو رنگ را در قالب بریزید

کف قالب را چرب کنید یا آب سرد بریزید و خالی کنید. سپس در قالب، خیلی سریع تا فرنی داغ است یک لایه از فرنی زرد و روی آن یک لایه فرنی قهوه‌ای بریزید. لایه‌ها را به همین شکل ادامه دهید تا مواد فرنی تمام شود. صبر کنید فرنی خنک شود و سپس قالب را در یخچال بگذارید تا فرنی سفت شود. بعد از آماده شدن فرنی، روی آن را با مواد دلخواه، تزیین و سرو کنید.

روش تهیه فرنی قالبی دو رنگ

طرز تهیه فرنی قالبی دو رنگ 

اگر می‌خواهید فرنی دو رنگ ظاهر جذاب‌تر و اشتهابرانگیزتری داشته باشید یا برای مهمانی آن را درست کرده‌اید، می‌توانید آن را به صورت قالبی هم تهیه کنید. در این روش، داخل یک قالب بزرگ یا چند قالب کوچک را کمی با کره یا روغن چرب کنید یا داخل آن را آب بگردانید و دور بریزید. سپس مایه فرنی را به صورت لایه‌ای در قالب بریزید. صبر کنید فرنی خنک شود و سپس آن را در یخچال بگذارید.

اگر می‌خواهید فرنی را از قالب جدا کنید، اجازه دهید فرنی کاملا در یخچال خودش را بگیرد و سفت شود. سپس قالب را برگردانید تا فرنی بیرون بیاید و آن را با مواد و به شکل دلخواه، تزیین و سرو کنید.

فوت و فن های خوشمزه شدن فرنی دو رنگ

برای سفت شدن فرنی دو رنگ چه کنیم؟

فرنی را مخصوصا اگر بخواهید به روش قالبی درست کنید، باید تا جای ممکن سفت باشد یا موادی در آن استفاده شود که به سفت کردن مایه فرنی کمک کند. استفاده از نشاسته و آرد برنج در فرنی باعث محکم‌ شدن بافت فرنی می‌شود.

برای اینکه فرنی دو رنگ ترک نخورد، چه کنیم؟

اگر فرنی را زیاد بجوشانید و آب آن بخار شود، فرنی‌تان ترک می‌خورد. برای جلوگیری از این مشکل، استفاده از کره و خامه توصیه می‌شود. با این مواد، هم بافت فرنی، نرم و لطیف می‌شود و هم از ترک خوردن آن جلوگیری به عمل می‌آید. در ضمن مراقب باشید که فرنی بعد از پخت، سفت‌تر می‌شود، پس وقتی از روی حرارت برمی‌دارید، باید کمی روان باشد.

کالابرگ الکترونیک