طرز تهیه لواشک انبه ? به ۲ روش در فر و آفتاب با طعم عالی

طرز تهیه لواشک انبه ? به ۲ روش در فر و آفتاب با طعم عالی


7 شهریور 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه لواشک انبه ? به 2 روش در فر و آفتاب با طعم عالی
فهرست محتوا پنهان

لواشک انبه با طعم شیرینی و رنگ جذابی که دارد، یکی از خوشمزه‌ترین و مفیدترین انواع لواشک تابستانی است که به خصوص در شهرهای جنوبی که این میوه در آنجا به وفور یافت می‌شود، محبوبیت زیادی دارد. در دستور پخت لواشک مانگو درست شبیه به سایر لواشک‌ها از میوه میکس شده استفاده می‌شود. شما می‌توانید لواشک انبه را هم در فر و هم زیر نور آفتاب درست کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه لواشک انبه خانگی به ۲ روش مختلف آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد دستور تهیه لواشک انبه پاسخ خواهیم داد.

 

 

طرز تهیه لواشک انبه خانگی در فر

 

طرز تهیه لواشک انبه خانگی در فر

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت: ۱۸۰ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه لواشک انبه در فر

 

  • انبه رسیده خرد شده: ۴ لیوان فرانسوی دسته‌دار
  • لیمو ترش (اختیاری): به مقدار لازم

 

مراحل طرز تهیه لواشک انبه در فر

 

مراحل طرز تهیه لواشک انبه در فر

 

یکی از سریع‌ترین روش‌های طرز تهیه لواشک انبه، این است که بعد از آماده کردن مواد لواشک، آن را در فر قرار دهید تا در عرض چند ساعت آماده شود. در ادامه این مقاله می‌توانید با مراحل دستور پخت لواشک انبه خانگی و همچنین جزئیات تهیه لواشک انبه در فر آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ آماده کردن فر

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک انبه در فر باید فر را با دمای ۷۹ درجه سانتی‌گراد روشن کنید و اجازه دهید برای حدود ۱۰ تا ۱۵ دقیقه داغ شود. سینی فر را خارج کنید و روی آن را با کاغذ روغنی بپوشانید.

 

مرحله دوم؛ میکس کردن انبه

 

برای درست کردن مواد لواشک باید انبه خرد شده را در مخلوط‌کن یا غذاساز بریزید. سپس مقداری آب لیموترش تازه به آن اضافه کنید و دستگاه را روشن کنید تا انبه‌ها کاملاً میکس و یکدست شوند.

 

مرحله سوم؛ ریختن پوره انبه در سینی فر

 

در این مرحله از دستور تهیه لواشک انبه باید انبه میکس شده را در سینی فر بریزید و با استفاده از یک کاردک یا لیسک شیرینی‌پزی مواد را به صورت یکسان در سطح سینی پهن کنید. به خاطر داشته باشید که ضخامت مایه لواشک باید حدود ۳ سانتی‌متر باشد.

حتما بخوانید  ۶ روش خانگی برای درمان چین و چروک و خطوط پنجه کلاغی دور چشم

 

مرحله چهارم؛ قرار دادن لواشک انبه در فر

 

قرار دادن لواشک انبه در فر

 

بعد از این که انبه میکس شده را در سینی پهن کردید، باید اجازه دهید لواشک انبه برای مدت ۳ تا ۴ ساعت در فر بماند تا آماده شود.

 

مرحله پنجم؛ آماده شدن لواشک انبه

 

لواشک انبه باید بعد از آماده شدن به راحتی از کاغذ روغنی جدا شود. بنابراین اگر بعد از ۳ تا ۴ ساعت متوجه شدید که هنوز بخشی از آن حالت خیس دارد و به خوبی خشک نشده، باید چند دقیقه دیگر سینی لواشک را در فر قرار دهید. بعد از آماده شدن لواشک باید آن را برای چند دقیقه در محیط آشپزخانه قرار دهید. سپس آن را به صورت نواری برش دهید و لوله کنید.

 

این بود طرز تهیه لواشک انبه در فر. لواشک انبه سبز در فر را هم به همین روش می‌توانید آماده کنید.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشک انار ملس و خوشمزه

 

طرز تهیه لواشک انبه در آفتاب

 

طرز تهیه لواشک انبه در آفتاب

 

مدت زمان آماده سازی: ۱۵ دقیقه

 

مواد لازم برای تهیه رول لواشک انبه بدون فر

 

  • انبه رسیده شیرین: ۱ کیلوگرم
  • شکر (اختیاری): ۳ تا ۴ قاشق غذاخوری

 

مراحل طرز تهیه لواشک انبه در آفتاب

 

مراحل طرز تهیه لواشک انبه در آفتاب

 

از زمان‌های قدیم برای درست کردن لواشک خانگی مواد لواشک را داخل سینی‌های بزرگ پهن می‌کردند و آن را برای چند روز در مقابل نور آفتاب قرار می‌دادند تا لواشک آماده شود. هنوز هم اکثر خانواده‌ها از همین روش برای تهیه لواشک خانگی استفاده می‌کنند و معتقد هستند که لواشک باید به آرامی زیر نور آفتاب آماده شود. در ادامه می‌توانید با مراحل طرز تهیه لواشک انبه خانگی در آفتاب آشنا شوید.

 

مرحله اول؛ میکس کردن انبه

 

در اولین مرحله از طرز تهیه لواشک انبه در آفتاب باید انبه‌ها را بشویید و پوست هسته انبه را جدا کنید. سپس انبه را خرد کنید و داخل مخلوط‌کن بریزید تا میکس شود.

 

مرحله دوم؛ رد کردن انبه از صافی

 

در این مرحله می‌توانید برای یکدست‌تر شدن انبه‌های میکس شده، آن‌ها را از صافی رد کنید تا پالپ و ذرات میکس نشده از آن جدا شود و انبه شما کاملاً یکدست و نرم شود.

 

مرحله سوم؛ پختن انبه میکس شده

 

بعد از این که انبه‌ها را از صافی رد کردید، می‌توانید آن را همراه با شکر در قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. چند دقیقه صبر کنید تا انبه شروع به جوشیدن کند و شکر کاملاً در آن حل شود. بعد از این که مواد لواشک انبه کمی غلیظ شد، می‌توانید شعله گاز را خاموش کنید.

 

مرحله چهارم؛ ریختن مواد لواشک انبه در سینی

 

بعد از آماده شدن پوره انبه، باید آن را با قطر حدود ۳ سانتی‌متر در سینی‌هایی که از قبل چرب کرده‌اید، بریزید. سپس سطح آن را با کاردک کاملاً پهن کنید تا قطر لواشک انبه در تمام بخش‌های آن یکسان باشد.

 

مرحله پنجم؛ آماده شدن لواشک انبه

 

بعد از اینکه مواد لواشک انبه را در سینی ریختید، باید سینی‌ها را در مقابل نور آفتاب قرار دهید تا آماده شوند. برای جلوگیری از نشستن گرد و غبار روی لواشک می‌توانید یک روز لواشک‌ها را در برابر نور آفتاب قرار دهید و بعد یک لایه تور روی آن‌ها بگذارید.

حتما بخوانید  50 خواص و مضرات آناناس + طبع و مصلح و بهترین زمان مصرف آن

 

مرحله ششم؛ رول کردن لواشک انبه

 

بعد از چند روز لواشک انبه شما آماده می‌شود. در این مرحله باید کناره‌های لواشک را با چاقو خراش دهید و سپس آن را به صورت نواری برش دهید و رول کنید.

 

نکته: طرز تهیه لواشک انبه سبز در آفتاب و بدون فر هم به همین ترتیب است.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه بستنی انبه با ثعلب و بدون ثعلب

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک انبه

 

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه لواشک انبه

 

*مدت زمان پخت لواشک انبه در فر به ضخامت لواشک شما و همچنین دمای فر بستگی دارد، اما به یاد داشته باشید که برای تهیه لواشک انبه در فر باید از دمای پایین استفاده کنید.

*بعد از تهیه لواشک انبه در فر می‌توانید آن را در ظرف درب بسته قرار دهید و برای ۱ هفته در یخچال بگذارید.

*برای شیرین کردن لواشک انبه می‌توانید به جای شکر از مقداری عسل استفاده کنید.

*اگر دوست دارید طعم لواشک انبه شما کمی ترش باشد، می‌توانید مقداری آب لیموترش تازه، رب انار و یا تمر هندی آب شده به مایه لواشک انبه اضافه کنید.

*برای تهیه لواشک انبه در آفتاب، هر چقدر آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، گرم‌تر و خشک‌تر باشد، لواشک‌ها سریع‌تر آماده می‌شوند. خشک شدن لواشک در هوای مرطوب معمولاً بیشتر طول می‌کشد.

*در طرز تهیه لواشک انبه سبز بدون فر باید انبه‌های نرسیده و سبز رنگ را انتخاب کنید و انبه‌ها را به روشی که پیش‌تر به آن اشاره شد، میکس کنید و در سینی بریزید و زیر نور آفتاب قرار دهید تا لواشک‌های شما آماده شود.

*برای درست کردن لواشک انبه در فر می‌توانید به جای سینی و کاغذ روغنی از ورقه‌های «سلیکون مت» که نیازی که چرب کردن ندارند و برای تهیه سوهان قم و آبنبات مورد استفاده قرار می‌گیرند نیز استفاده کنید.

*بهترین روش مصرف لواشک انبه این است که آن را به صورت نوارهای حدود ۵ سانتی‌متری برش دهید و سپس رول کنید و در ظرف درب‌دار قرار دهید. با این روش هم لواشک ظاهر بهتری پیدا می‌کند و هم نگهداری آن راحت‌تر است.

*برای تهیه لواشک انبه می‌توانید آن را با میوه‌های شیرین و ملس دیگری که دوست دارید ترکیب کنید.

*اگر برای تهیه لواشک انبه از انبه رسیده استفاده می‌کنید، پس بهتر است شکر و عسل را حذف کنید، زیرا طعم انبه فوق‌العاده شیرین است و نیازی به اضافه کردن سایر شیرین‌کننده‌ها ندارد.

 

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی انبه به روش بندرعباسی

 

سوالات متداول

 

در طرز تهیه لواشک انبه بدون فر و زیر نور آفتاب چقدر زمان برای آماده شدن لواشک لازم است؟

 

برای تهیه لواشک انبه در آفتاب، هر چقدر آب و هوای منطقه‌ای که در آن زندگی می‌کنید، گرم‌تر و خشک‌تر باشد، لواشک‌ها سریع‌تر آماده می‌شوند. خشک شدن لواشک در هوای مرطوب معمولاً بیشتر طول می‌کشد. معمولاً در آب و هوای خشک لواشک بعد از ۲ تا ۳ روز آماده می‌شود.

 

بهترین روش برای ترش کردن مزه لواشک انبه چیست؟

 

اگر دوست دارید طعم لواشک شما کمی ترش باشد، می‌توانید مقداری آب لیموترش تازه، رب انار و یا تمر هندی آب شده به مواد لواشک اضافه کنید.

 

 

منابع: cookpad، theflexitarian

 

کالابرگ الکترونیک