ترکیب جرم گیر و وایتکس | عوارض، نشانه های مسمومیت و پیشگیری

ترکیب جرم گیر و وایتکس | عوارض، نشانه های مسمومیت و پیشگیری


11 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
ترکیب جرم گیر و وایتکس

ترکیب جرم گیر و وایتکس، یکی از مضرترین ترکیباتی است که برای تهیه یک شوینده قوی‌تر می‌توانید انجام دهید. برخی افراد برای این که بتوانند لکه‌ها و جرم‌های کهنه روی سطوح را از بین ببرند، از ترکیب جرم گیر و وایتکس برای تمیز کردن و برق انداختن استفاده می‌کنند. اما با ترکیب جرم گیر و وایتکس چه اتفاقاتی می‌افتد؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی عوارض ترکیب جرم گیر و وایتکس و راه‌های کاهش یا درمان مسمومیت ناشی از ترکیب جرم گیر و وایتکس می‌پردازیم.

 

 

ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

ترکیب جرم گیر و وایتکس برای خانه تکانی

 

یکی از خطرناک‌ترین ترکیباتی که می‌توانید برای شست و شوی سطوح استفاده کنید، ترکیب جرم گیر و وایتکس است. اما قبل از اینکه بدانید با ترکیب جرم گیر و وایتکس باید منتظر چه اتفاقی باشید، بهتر است درباره این دو شوینده و عناصر تشکیل‌دهنده آنها، تا حدی اطلاعات پیدا کنید.

 

ترکیب شیمیایی جرم گیر چیست؟

 

جرم گیر یا جوهر نمک در حالت عادی یکی از قوی‌ترین اسیدهای مورد استفاده در صنعت است که کاربردهای وسیعی در تصفیه آب، محیط‌های صنعتی و … دارد. هیدروکلریک اسید یا همان جرم گیر، به خاطر وجود کلر و هیدروژن بسیار اسیدی است و خاصیت خورندگی دارد.

جرم گیر، در اصل به عنوان یک رسوب‌زدای قوی به کار می‌رود و هر چند برای مصارف خانگی، درصد اسیدی بودن جرم گیر تا حد زیادی کمتر از نمونه‌هایی است که در صنایع به کار می‌رود ولی همین جرم گیر هم می‌تواند بخارهای سمی غلیظی را متصاعد کند. استشمام این گازهای سمی، باعث بروز مشکلات متعدد تنفسی خواهد شد.

برای خرید جرم گیر می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

ترکیب شیمیایی وایتکس چیست؟

 

تخفیف شوینده های افق کوروش

«وایتکس» در اصل نام یک برند تجاری تولید مایع سفید کننده است. چیزی که ما به عنوان وایتکس می‌شناسیم، همان «آب ژاول» یا «هیدروکلریت سدیم» است. معمولا از این محلول در کاربردهای خانگی و صنعتی برای از بین بردن لکه‌های روی لباس، لکه رنگ، سفید کردن پارچه و ضد عفونی کننده استفاده می‌شود.

به بیان بهتر، وایتکس یک محلول لکه بر است که مصارف متعدد خانگی و صنعتی دارد. آب ژاول ماده‌ای سمی بوده، رنگ آن نزدیک به زرد و طعم و بوی آن، تند است. خاصیت ضدعفونی‌کننده آب ژاول به دلیل تولید کلر آزاد است و اگر با آب جوش ترکیب شود، باعث آزاد شدن گاز کلر می‌شود.

حتما بخوانید  4 طرز تهیه خامه گیاهی خانگی مرحله به مرحله

وایتکس یا سفید کننده را می‌توانید در برندهای مختلف با کیفیت‌های بالا و قیمت‌های مناسب به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش خریداری کنید.

 

چرا ترکیب جرم گیر و وایتکس خطرناک است؟

 

چرا ترکیب جرم گیر و وایتکس خطرناک است؟

 

با نگاهی به فرمول شیمیایی جرم گیر و وایتکس می‌توان فهمید که اگر وایتکس را به عنوان یک ماده شوینده یا لکه‌بر قوی، به جرم گیر اضافه کنید، نباید انتظار بی‌خطر بودن آن را داشته باشید. هر دو محلول در ترکیبات خود کلر دارند که ترکیب شدن این دو ماده شوینده، باعث آزاد شدن و بالا رفتن حجم کلر می‌شود.

گاز کلر یکی از گازهای بسیار سمی برای دستگاه تنفسی و سیستم ریوی است. حتی اگر برای طولانی مدت استشمام شود، ممکن است باعث مرگ افراد شود. البته ترکیب جرم گیر و وایتکس، آن هم برای یک بار، احتمالا فرد را نمی‌کشد ولی احتمال بروز مسمومیت فردی را بالا می‌برد.

 

عوارض مخلوط وایتکس و جرم گیر

 

اگر خودتان یا اطرافیانتان، به طور اشتباهی جرم گیر و وایتکس را با هم مخلوط کردید، ممکن است با عوارض ناشی از مسمومیت گاز کلر متصاعد شده از این محلول مواجه شوید. در این مواقع ورود بخارها و ذرات مواد شوینده ممکن است باعث بسته شدن راه‌های تنفسی شود.

در نتیجه نفس کشیدن در این مواقع بسیار سخت شده و اکسیژن خون در کمتر از ۱۵ دقیقه افت پیدا می‌کند. افت اکسیژن خون، تخریب مغز را به دنبال خواهد داشت.

 

نشانه‌های مسمومیت با ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

نشانه‌های مسمومیت با ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

از مهم‌ترین نشانه‌های مسموم شدن با گاز ناشی از ترکیب جرم گیر و وایتکس می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

• سردرد
• حالت تهوع
• سرگیجه
• سرفه‌های خشک
• تنگی نفس
• گر گرفتگی
• رنگ پریدگی
• قرمزی چشم
• خارش چشم
• ریزش اشک

 

تخفیفات لبنیات افق کوروش

در صورتی که در مواجهه با گاز کلر ناشی از ترکیب جرم گیر و وایتکس قرار بگیرید، ممکن است یک یا چند مورد از نشانه‌های مسمومیت با جرم گیر و سفید کننده را که در بالا به آن اشاره کردیم، تجربه کنید.

 

درمان مسمومیت با جرم گیر و وایتکس

 

اگر بعد از قرار گرفتن در مواجهه با گازهای سمی شوینده‌ها مخصوصا کلری که از ترکیب جرم گیر و وایتکس، آزاد می‌شود، دچار مسمومیت شدید، درمان‌های خانگی را انجام دهید.

*به محض بروز اولین نشانه‌های مسمومیت، در و پنجره را باز کنید و به هوای آزاد و تمیز تنفس کنید. مثلا درب بالکن یا پنجره را باز کنید و سرتان را بیرون بگیرید. تا جای ممکن از جایی که بخار سمی در جریان است، دور شوید.

* آب خوردن علاوه بر هیدراته کردن بدن، باعث می‌شود، سموم از بدنتان دفع شود.

*آب میوه، آب سبزیجات و صیفی‌جات بخورید.

* شیر بنوشید.

* قرص یا مکمل ویتامین ث بخورید.

حتما بخوانید  طرز تهیه خورشت فسنجان با بلدرچین به روش مجلسی و جا افتاده

* دوش بگیرید.

شیر و آبمیوه را در طعم‌های مختلف می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

 

بیشتر بخوانید: روش‌های درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه

 

راه‌های پیشگیری از مسمومیت ناشی از ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

راه‌های پیشگیری از مسمومیت ناشی از ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

برای اینکه از مسموم شدن به دلیل تنفس بخارهای سمی این شوینده در امان بمانید، حتما نکات زیر را جدی بگیرید:

*هرگز مواد شوینده شیمیایی را با هم ترکیب نکنید.

*قبل از استفاده از جرم گیر یا وایتکس برچسب روی محصول را بخوانید تا اطلاعات کافی برای استفاده از آن‌ها را به دست بیاورید. نکات مهم قبل از خرید مواد شوینده را می‌دانید؟

* مکانی که در آن از شوینده استفاده می‌کنید، باید تهویه مناسبی داشته باشد. پس حتما در و پنجره‌ها را باز بگذارید یا تهویه، هواکش یا هر وسیله‌ای را که بخارهای سمی را دور کند، روشن کنید.

*قبل از استفاده از جرم گیر و وایتکس و سایر شوینده‌های حاوی گازهای خطرناک، حتما ماسک بزنید و دستکش پلاستیکی آشپزخانه بپوشید.

*استفاده از کفش یا دمپایی‌هایی که جلو آنها بسته است، می‌تواند پوست پاهایتان را از سوختگی ناشی از تماس شوینده‌ها با پوست، در امان نگه دارد.

*از آب داغ برای شستن شوینده‌های شیمیایی از روی سطوح استفاده نکنید. آب داغ باعث می‌شود، کلر زودتر آزاد و در هوا پخش شود.

 

برای خرید دستکش آشپزخانه و ماسک تنفسی و بهداشتی می‌توانید به صورت اینترنتی، تلفنی و حضوری از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش آن‌ها را تهیه کنید.

 

ترکیب بی‌ خطر به جای ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

ترکیب بی‌ خطر به جای ترکیب جرم گیر و وایتکس

 

اگر می‌خواهید شوینده قوی برای از بین بردن جرم و لکه‌ها داشته باشید و در عین حال دچار مسمومیت و مشکلات تنفسی و ریوی نشوید، می‌توانید از مواد طبیعی به عنوان جایگزین استفاده کنید. می‌توانید جوش شیرین، آبلیمو، سرکه سیب، الکل و نمک را به عنوان جایگزین‌های مناسب برای تمیز کردن و برق انداختن سطوح، بدون آسیب به سطوح و آسیب به فرد، به کار برد.

جوش شیرین، سرکه، نمک و آبلیمو را می‌توانید به صورت اینترنتی، حضوری و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش تهیه کنید.

 

سوالات متداول

 

چرا ترکیب جرم گیر و وایتکس باعث مسمومیت می‌شود؟

 

هم جرم گیر و هم وایتکس در ترکیبات خود دارای کلر هستند. زمانی که این دو شوینده را با هم ترکیب کنید، میزان کلر زیاد شده و شروع به تبخیر در هوای آزاد می‌کنند. بخار کلر، گاز سمی به وجود می‌آورد که باعث ایجاد مسمومیت و مشکلات ریوی و تنفسی خواهد شد.

 

درمان خانگی استنشاق گاز جوهر نمک و وایتکس چیست؟

 

اگر گاز جرم گیر و وایتکس را تنفس کردید و دچار عوارض ناشی از مسمومیت با شوینده‌ها شدید، سریعا محل اشباع شده با گاز را ترک کنید. آب بنوشید. شیر، آبمیوه و ویتامین ث بخورید. دوش آب گرم نیز می‌تواند بسیار کمک کننده باشد.

 

 

کالابرگ الکترونیک