۷ روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی

۷ روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی


27 بهمن 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی

چطور در صورت ابتلا به تنگی نفس در اثر استفاده از شوینده در خانه تکانی آن را درمان کنیم؟ تب و تاب خانه تکانی عید معمولاً با نزدیک شدن به اسفند ماه زیاد می‌شود و در این میان بسیاری از افراد برای جرم زدایی و تمیزی سرامیک‌ها، سرویس بهداشتی، حمام و حتی براق کردن ظروف از سفیدکننده و مواد شوینده قوی استفاده می‌کنند. در این میان بسیاری از افراد به مشکلات تنفسی و مسمومیت‌های تنفسی با مواد شوینده مبتلا می‌شوند. اما درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی چگونه است؟ برای رفع تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده باید چه تمهیداتی انجام دهیم؟ در این مقاله از سرویس سلامت در مجله کوروش می‌توانید با روش درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی آشنا شوید.

 

 

کدام شوینده‌ها موجب تنگی نفس و مسمومیت تنفسی می‌شوند؟

 

کدام شوینده‌ها موجب تنگی نفس و مسمومیت تنفسی می‌شوند؟

 

حقیقت این است که قرار گرفتن در معرض بخار بسیاری از مواد شوینده و سفیدکننده‌ها موجب می‌شود تا مشکلات تنفسی جدی برای شما ایجاد می‌شود. از طرف دیگر این شوینده‌ها برای افرادی که به بیماری آسم و مشکلات تنفسی مبتلا هستند و همچنین کودکان و افراد سالمند نیز بسیار خطرناک است.

از رایج‌ترین محصولات شوینده که موجب تنگی نفس می‌شوند می‌توان به مایع سفیدکننده، وایتکس، شیشه‌پاک‌کن و انواع جرم گیر اشاره کرد.

 

مواد شوینده چطور به ریه‌های ما آسیب وارد می‌کنند؟

 

مواد شوینده چطور به ریه‌های ما آسیب وارد می‌کنند؟

 

مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض بخار شوینده‌ها و مواد شیمیایی پاک‌کننده می‌تواند منجر به بروز مشکلات تنفسی کوتاه مدت یا طولانی مدت شود. در بسیاری از افراد این بخارهای سمی آن چنان آسیبی به ریه‌ها وارد می‌کند که پس از چندین سال با ابتلا به بیماری‌های تنفسی و آسیب‌های دائمی به ریه ظاهر خواهد شد.

هر زمان که شما از یک محلول تمیز کننده استفاده می‌کنید، بخارهای آن در هوا منتشر می‌شود و وارد سیستم تنفسی‌تان می‌شود. این بخارها از مواد شیمیایی گازی و قطرات ریزی تشکیل شده‌اند که سمی هستند.

زمانی که این مواد سمی به بافت ریه شما برخورد می‌کند، موجب التهاب ریه و علائمی مثل سرفه، عطسه و تنگی نفس می‌شوید. مطالعات نشان می‌دهد که قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی حاصل از شوینده‌ها می‌تواند موجب بروز مشکلات تنفسی و آسم شود.

از طرف دیگر باید بدانید که قرار گرفتن در معرض این بخارات سمی می‌تواند زمینه ابتلا به بیماری مزمن تنفسی در آینده را نیز افزایش دهد. در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ در هاروارد انجام شد، مشخص شد که قرار گرفتن در معرض پاک‌کننده‌های شیمیایی حتی برای هفته‌ای یک بار می‌تواند خطر ابتلا به بیماری‌های تنفسی را تا ۳۲ درصد افزایش دهد.

حتما بخوانید  3 طرز تهیه کیک و کاپ کیک کره بادام زمینی در فر و بدون فر

درواقع قرار گرفتن در معرض شوینده کاری با ریه‌ها می‌کند که انگار یک پاکت سیگار در روز می‌کشید.

 

درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی

 

درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانیدرمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی

 

اگر به مدت طولانی در معرض مواد شوینده شیمیایی و سفیدکننده‌ها قرار گرفته‌اید، احتمالاً بدن شما دچار افت اکسیژن شده است. باید بدانید که ضعف اکسیژن رسانی تنها پس از ۱۴ دقیقه می‌تواند موجب تخریب سلول‌های مغز شود. برای رفع این مشکل لازم است هر چه سریع‌تر اقدامات لازم برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی را انجام دهید.

 

۱- به یک محیط باز بروید

 

قبل از هر چیزی باید درب و پنجره‌ها را باز کنید و خودتان را به یک فضای باز با اکسیژن فراوان برسانید. در صورتی که خودتان قادر به رفتن نیستید، بهتر است از یکی از اعضای خانواده درخواست کنید که بازوهای شما را بگیرد و به فضای باز ببرد.

برای درمان سرفه ناشی از وایتکس و جوهر نمک باید تا می‌توانید نفس عمیق بکشید و از نفس کشیدن به صورت کوتاه پرهیز کنید. هر نفسی عمیقی که می‌کشید، باید چند ثانیه صبر کنید و سپس بازدم را انجام دهید.

 

۲- آب فراوان بنوشید

 

برای درمان تنگی نفس با مواد شوینده آب فراوان بنوشید

 

یکی از بهترین روش‌ها برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی این است که آب بسیاری بنوشید تا مواد شیمیایی و سمی به صورت ادرار از بدن شما خارج شود. نوشیدن آب موجب کاهش مواد شیمیایی در بدن می‌شود و حال شما را بهتر می‌کند.

 

۳- در پارک پیاده‌روی کنید

 

اگر بعد از قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی کمی احساس کسالت دارید، بهتر است آماده شوید و به نزدیک‌ترین پارک اطراف خانه بروید. پیاده‌روی در پارک و استنشاق اکسیژن تازه می‌تواند حالتان را بهتر کند و آلودگی‌ها را از ریه شما بیرون بریزد. سعی کنید برای ۱ تا ۲ ساعت در پارک بمانید و هوای تازه تنفس کنید.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

۴- برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی شیر بنوشید

 

برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی شیر بنوشید

 

مصرف «شیر» یکی دیگر از روش‌های مؤثر برای درمان تنگی نفس با شوینده در خانه تکانی است. شیر می‌تواند عوارض مسمومیت تنفسی و مشکلات ریوی و دستگاه گوارش را بهبود ببخشد.

سعی کنید در روزی که در معرض مواد شیمیایی قرارگرفته‌اید، حداقل روی ۲ تا ۳ لیوان شیر کم چرب مصرف کنید. می‌توانید انواع شیر کم چرب را به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های افق کوروش با تخفیف خریداری کنید.

 

۵- آب سبزیجات بنوشید

 

برای کاهش اثرات مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی می‌توانید آب سبزیجات تازه بشویید. مصرف آب سبزیجات برگ‌دار موجب سم‌زدایی بدن می‌شود و به خروج مواد شیمیایی از بدن نیز کمک می‌کنند. برای این کار می‌توانید سبزیجات تازه مثل کرفس یا جعفری را آب بگیرید و تا ۲ بار در روز مصرف کنید.

 

۶- مصرف ویتامین C را فراموش نکنید

 

حتما بخوانید  ۴۱ پیام تبریک عید نوروز ادبی، با‌حال، صمیمانه، رسمی و عاشقانه

برای درمان تنگی نفس بعد از استفاده از شوینده ها مصرف ویتامین C را فراموش نکنید

 

ویتامین C یکی از بهترین ویتامین‌ها برای سم‌زدایی بدن و کاهش اثرات مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی است. برای پاکسازی بدن و همچنین برطرف کردن اثرات مخرب مواد شیمیایی و تمیزکننده می‌توانید از یک مکمل ویتامین C و یا قرص جوشان ویتامین C استفاده کنید.

 

۷- به چیزهای مثبت فکر کنید

 

بعد از استفاده از مواد شوینده و سفیدکننده به جای این که دائم به بیماری، سرطان و اتفاقات ناگوار فکر کنید، بهتر است افکارتان را روی موضوعات مثبت متمرکز کنید. نفس عمیق بکشید و با هر نفس احساس کنید که همه مواد شیمیایی و مضر از بدن شما خارج می‌شود.

 

نکاتی که باید در مورد مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی بدانید

 

نکاتی که باید در مورد مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی بدانید

 

*برای درمان مسمومیت تنفسی با مواد شوینده هیچ‌گاه نباید فرد مصدوم را به صورت طاق‌باز بخوابانید، زیرا این کار به قفسه سینه او فشار وارد می‌کند.

*بهترین روش برای درمان تنگی نفس با مواد شوینده در خانه تکانی این است که فرد را به صورت نیمه نشسته قرار دهید و سر او متمایل به عقب باشد تا مجرای تنفسی باز بماند.

*برای درمان سرفه ناشی از مواد شوینده در خانه تکانی در افراد مبتلا به عارضه آسم باید هر چه سریع‌تر از اسپری آسم استفاده کنید.

*در صورتی که به مسمومیت شدید با مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی مبتلا شدید باید هرچه سریع‌تر با اورژانس تماس بگیرد.

*هیچ‌گاه ۲ ماده شوینده و پاک‌کننده را با هم ترکیب نکنید. خطرات مواد شوینده در خانه تکانی را می‌دانید؟

*به خاطر داشته باشید که ترکیب کردن مواد شوینده و سفیدکننده‌ها با هم بسیار خطرناک و سمی است.

*برای رفع تنگی نفس هنگام کار با مواد شوینده حتماً درب و پنجره‌ها را باز کنید و تهویه‌ها را روشن کنید.

*برای کاهش اثرات مواد شوینده و تنگی نفس در خانه تکانی در زمان استفاده از مواد شوینده حتماً ماسک بزنید و از دستکش استفاده کنید.

*گاهی اوقات درمان تنگی نفس در اثر مواد شوینده در خانه امکان‌پذیر نیست و لازم است فرد را هر چه سریع‌تر نزد پزشک ببرید.

*درباره علائم مسمومیت با مواد شوینده در کودکان و بزرگسالان هم صحبت کرده‌ایم. برای اطلاعات بیشتر در این زمینه روی لینک مطلب کلیک کنید.

 

سوالات متداول

 

کدام شوینده‌ها در خانه تکانی خطرناک‌تر هستند؟

 

شوینده‌های قوی حاوی آمونیاک و مواد سفیدکننده بیشترین خطر را برای سلامتی دارند و به شدت سمی هستند.

 

بهترین جایگزین برای شوینده‌های شیمیایی چیست؟

 

اگر نگران سلامتی‌تان هستید و یا ترجیح می‌دهید از مواد طبیعی برای تمیز کردن سطوح استفاده کنید می‌توانید از ترکیب آب گرم و مقداری جوش شیرین برای تمیز کردن سطوح و از ترکیب آب و سرکه برای پاک کردن شیشه استفاده کنید.

 

بعد از استفاده از مواد شوینده چه بخوریم؟

 

اگر برایتان سوال شده که هنگام مسمومیت با مواد شوینده چه بخوریم بهتر است بدانید که برای درمان خانگی مسمومیت با مواد شوینده می‌توانید از آب فراوان، آب سبزیجات، شیر و ویتامین C استفاده کنید.

 

 

منابع: dovemed، lptmedical

کالابرگ الکترونیک