۱۳ نکته مهم استفاده از جرم گیر برای سطوح مختلف منزل

۱۳ نکته مهم استفاده از جرم گیر برای سطوح مختلف منزل


9 اسفند 1401 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
13 نکته مهم استفاده از جرم گیر برای سطوح مختلف منزل

آیا با نکات استفاده از جرم گیر در هنگام تمیزکاری خانه یا خانه تکانی عید آشنایی دارید؟ جرم گیر‌ها به عنوان یکی از قوی‌ترین تمیزکننده‌ها برای سطوح شناخته می‌شوند و کاربرد زیادی هم در نظافت منزل یا اداره‌ها دارند. اما برای استفاده از جرم گیر، باید نکات استفاده از جرم گیر را جدی بگیرید تا نه به خودتان آسیب برسانید و نه سطوحی که تمیز می‌کنید. در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش به بررسی کاربرد ایمن از جرم گیر و باید و نباید‌های به کار بردن جرم گیر می‌پردازیم.

 

 

جرم گیر بهتر است یا سفید کننده؟

 

جرم گیر بهتر است یا سفید کننده؟

 

جرم گیر و سفید کننده، هر دو جزو تمیزکننده‌های سطوح هستند با این تفاوت که سفید کننده یا وایتکس برای تمیز کردن لباس و از بین بردن لکه‌های چربی یا رنگ هم استفاده می‌شود ولی جرم‌گیرها ویژه استفاده برای تمیز کردن و برق انداختن سطوح هستند.

از طرف دیگر، جرم‌گیرها عملکرد قوی‌تری نسبت به سفید کننده‌ها دارند و باید مراقبت بیشتری داشته باشید که از آن روی چه سطوحی استفاده می‌کنید. یا اینکه اگر به پوست‌تان برسند، ممکن است آثار مخربی داشته باشند. اما با رعایت نکات استفاده از جرم گیر می‌توانید با خیال راحت و بدون آسیب از مزایای استفاده از آنها، نهایت بهره را ببرید.

مایع سفید کننده از برندهای معتبر را می‌توانید از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت اینترنتی، حضوری یا تلفنی خریداری کنید.

 

نکات مهمی که در استفاده از جرم گیر باید بدانید

 

اصول ایمنی برای استفاده از جرم گیر

 

برای استفاده از جرم گیر جهت تمیز و براق کردن سطوح، پیش از هر چیز باید مراقب پوست و دستگاه تنفسی خود باشید. روش‌های درمان تنگی نفس با مواد شوینده را هم حتما مطالعه کنید.

تخفیف شوینده های افق کوروش

حتما به صورت ایمن کار را شروع کنید و تا پایان نکات ایمنی را جدی بگیرید. در ضمن برای خرید جرم گیر می‌‌توانید به صورت حضوری، اینترنتی و تلفنی از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش آن را تهیه کنید.

 

۱- در زمان استفاده از جرم گیر دستکش بپوشید

 

به خاطر فرمول شیمیایی قوی جرم گیر، این شوینده بسیار مستعد آسیب زدن به پوست است. تماس مقدار کمی از جرم گیر بر روی پوست، می‌تواند باعث ایجاد سوختگی شود یا حساسیت و قرمزی پوست را به همراه داشته باشد.

پس فراموش نکنید که قبل از استفاده از جرم گیر، حتما دستکش آشپزخانه بپوشید. دستکش‌های یک بار مصرف به خاطر نازکی بیش از حد، احتمال پاره شدن دارند. پس از همان گزینه دستکش آشپزخانه استفاده کنید تا از بروز حساسیت و سوختگی جلوگیری کنید.

حتما بخوانید  15 راز مهم خانه تکانی آسان عید برای خانم‌ هایی که بچه کوچک دارند

اگر به هر دلیلی جرم گیر روی پوستتان پاشیده شد، سریعا دستتان را زیر آب سرد بگیرید و آن را بشویید تا سوختگی عمیق نشود. برای خرید دستکش آشپزخانه با قیمت مناسب، به صورت حضوری، تلفنی و اینترنتی می‌توانید از مجموعه فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش آن را تهیه کنید.

 

۲- برای استفاده از جرم گیر ماسک بزنید

 

یکی از مهم‌ترین آسیب‌های ناشی از استفاده از جرم گیر، آسیب به سیستم تنفسی و ریوی است. اگر جایی که جرم گیر را استفاده می‌کنید، تهویه مناسبی ندارد، حتما ماسک بزنید. مادامی که در مجاورت استنشاق گازها و بخار‌های جرم گیر هستید، مراقب باشید که آنها را تنفس نکنید.

ماسک سه لایه بهترین ماسک در زمان استفاده از جرم گیر است. ماسک بهداشتی را می‌توانید با کیفیت بالا و قیمت مناسب از فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش به صورت تلفنی، اینترنتی و حضوری خریداری کنید.

 

۳- مراقب سیستم تهویه باشید

 

در زمان استفاده از جرم گیر مراقب سیستم تهویه باشید

 

برای جلوگیری از مسمومیت ناشی از استفاده از جرم گیر حتما به تهویه هوا توجه کنید. اگر در دستشویی یا توالت آن را استفاده می‌کنید، سیستم تهویه هوا را روشن کنید و تا زمان اتمام کار و حتی بعد از آن هم آن را روشن بگذارید. اگر هم در خانه و برای تمیز کردن سطوح هال یا اتاق‌ها استفاده می‌کنید، در و پنجره‌ها را باز بگذارید تا بخارها در محیط مسدود و جمع نشوند.

 

۴- از اسکاچ یا برس کمک بگیرید

 

برای ساییدن جرم گیر به سطوح و از بین بردن جرم آن، به جای دستمال، از فرچه، اسکاچ، مسواک یا برس استفاده کنید. این ابزارهای خانه تکانی، خیلی عمیق‌تر لکه و جرم‌ها را از بین می‌برند. برای خرید اسکاچ و مسواک از برندهای معتبر می‌توانید به صورت تلفنی، حضوری و اینترنتی از طریق فروشگاه‌های زنجیره‌ای افق کوروش اقدام کنید.

 

۵- مواد شوینده را با جرمگیر ترکیب نکنید

 

مواد شوینده را با جرمگیر ترکیب نکنید

 

ترکیب کردن انواع شوینده‌ سطوح با هم کار بسیار خطرناکی است، به این خاطر که شوینده‌ها فرمول‌های مختلفی برای ساخت دارند و ترکیب شدن آنها با هم، این فرمول‌ها را به هم می‌ریزد. مثلا هیچ وقت ریسک ترکیب جرم گیر و وایتکس را به جان نخرید چون این کار باعث ایجاد مسمومیت شدیدتر یا حتی آسیب به سطوح می‌شود.

 

۶- آب سرد یا ولرم استفاده کنید

 

شاید این موضوع را تا حالا چندان جدی نگرفته باشید ولی اگر جرم گیر را روی سطحی بریزید که با آب داغ شسته‌اید یا خیس کرده‌اید و یا برای پاک کردن و شستن جرم گیر از آب داغ استفاده کنید، بخارهای سمی جرم گیر، زودتر و شدیدتر آزاد می‌شوند. در نتیجه احتمال مسمومیت با جرم گیر بالاتر می‌رود.

 

۷- جرم گیرها را با آب رقیق کنید

 

اگر سطحی که نیاز به پاک کردن و برق انداختن دارد، زیاد کثیف نیست، آن را با کمی آب رقیق کنید. این کار هم از آسیب به سطوح می‌کاهد و هم آسیب آن برای پوست و دستگاه تنفسی کمتر است. فراموش نکنید که استفاده مدام از جرم‌گیر‌های قوی باعث از بین بردن درخشندگی سطوح سرامیکی می‌شود یا باعث می‌شود بین درزهای سرامیک، فاصله بیفتد.

 

۸- خانم‌های بارداری در استفاده از جرم گیر احتیاط کنند

 

حتما بخوانید  7 مورد بهترین مایع شستن مبل رنگی و سفید در خانه

خانم های باردار و استفاده از جرم گیر

 

در دوران بارداری، خطر‌های زیادی متوجه مادر و جنین خواهد بود. یکی از این خطرات، استفاده از مواد شوینده و جرم‌گیرهای قوی است. خانم‌های بارداری برای حفظ سلامت خود و فرزندشان، باید حتی الامکان از مصرف جرم گیر خودداری کنند.

 

۹- مراقب کودکان و حیوانات خانگی باشید

 

کودکان ممکن است جرم‌گیر را با یک نوشیدنی خوردنی اشتباه بگیرند و از آنجایی که تجربه کافی ندارند، دچار مسمومیت ناشی از خوردن شوینده‌ها شوند. پس حتما جرم گیر را از دسترس آنها دور کنید.

از طرفی علاوه بر کودکان، حیوانات خانگی هم سیستم بویایی بسیار حساس‌تری نسبت به بزرگسالان دارند. بنابراین در زمان حضور آنها در خانه، استفاده از جرم گیر را کاهش دهید. علائم مسمومیت با مواد شوینده در کودکان را می‌دانید؟

 

۱۰- ظرف جرم گیر را عوض نکنید

 

علاوه بر این که ممکن است با عوض کردن ظرف یا بطری جرم گیر، در زمان استفاده از جرم گیر دچار اشتباه شوید، بلکه ممکن است به دلایل متعدد این کار به سلامت شما آسیب برساند. به این موضوع دقت کنید که جرم گیرها در بطری‌ها و ظروف پلاستیکی با ضخامت بیشتر نگهداری می‌شوند تا ایمن‌تر باشند.

در ضمن معمولا این بطری‌ها شفاف نیستند تا از بخار شدن آنها جلوگیری شود. در ضمن اگر یک بطری شوینده خالی دارید، آن را با جرم گیر پر نکنید. چون ممکن است محتوای مواد شوینده با هم ترکیب شوند و ضررهایی را به دنبال داشته باشند.

 

۱۱- جرم گیر را برای هر سطحی استفاده نکنید

 

جرم گیر را برای هر سطحی استفاده نکنید

 

استفاده از جرم گیر اصول و قواعد خاص خودش را دارد. درست است که جرم‌گیرها خیلی خوب از عهده تمیز کردن و برق انداختن برمی‌آیند ولی عوارض جرم گیر برای انسان و سطوح کم نیستند و استفاده از آنها برای هر جایی مناسب نیست.

مثلا نمی‌توان از جرم گیرها برای برق انداختن سنگ و سرامیک کف، شستن کاشی‌های حیاط، تمیز کردن سنگ‌های گران‌قیمت به کار رفته در ساختمان، شیر آلات، شیشه، برق انداختن سینک و وسایل آشپزخانه استفاده کرد. این کار باعث می‌شود این سطوح دچار خوردگی یا تیرگی شوند و آسیب جبران ناپذیری را به بار بیاورند.

 

سوالات متداول

 

طرز استفاده از جرم گیر برای توالت و حمام چگونه است؟

 

برای استفاده از جرم گیر، حتما قبل از استفاده، سطح مورد نظر را با کمی آب سرد (غیر داغ) خیس کنید. مقداری از جرم گیر را مستقیما روی سطح بریزید و با مسواک یا اسکاچ آن را روی سطح پخش کنید. ۱۰ تا ۱۵ دقیقه صبر کنید تا جرم‌ها از سطح جدا شوند. سپس با آب سرد جرم گیر و سطح را بشویید.

 

برای برق انداختن سطوح کف چقدر جرم گیر بریزیم؟

 

معمولا کف هال یا اتاق‌ها به اندازه وان، دستشویی و حمام جرم ندارند. به خاطر همین توصیه می‌شود حتی‌الامکان از جرم گیر برای تمیز کردن کف استفاده نکنید. در غیر این صورت برای استفاده از جرم گیر برای سطوح، ابتدا مقداری از آن را در آب حل کنید تا رقیق شود.

سپس محلول را روی سطح بریزید. به ازای ۱ پیمانه از جرم گیر، ۹ پیمانه آب اضافه کنید. سپس با اسکاچ یا برس، سطح را تمیز کرده و با آب بشویید.

 

کالابرگ الکترونیک