طرز تهیه برنج قالبی به ۳ روش رستورانی در قابلمه و فر و پلوپز

طرز تهیه برنج قالبی به ۳ روش رستورانی در قابلمه و فر و پلوپز


2 بهمن 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه برنج قالبی

درست کردن برنج قالبی، یکی از کارهایی است که می‌تواند حسابی میز شام یا ناهارتان را جذاب و اشتهابرانگیز کند. از طرفی در طرز تهیه برنج قالبی با قابلمه روی گاز یا برنج قالبی در فر می‌توانید سلیقه زیادی به خرج داده و هنرتان را نشان بدهید. حتی تهیه برنج، آن هم به روش قالبی، یک روش عالی برای مشتاق کردن کودکان به خوردن غذا است. می‌توانید قالب‌های برنج را به شکل‌های مختلف عروسکی، خرسی و … در‌آورید. ما در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش، ۲ روش طرز تهیه برنج قالبی در قابلمه روی گاز و تزیین برنج قالبی به شما آموزش خواهیم داد. همچنین درباره طرز تهیه برنج قالبی در پلوپز به شما خواهیم گفت.

 

 

فوت و فن‌های طرز تهیه برنج قالبی

 

فوت و فن‌های طرز تهیه برنج قالبی

 

*برای این‌که برنج، به صورت قالبی و کاملا راحت از قابلمه خارج شود، باید حتما از ظروف نچسب استفاده کنید. اگر از ظرف تفلون استفاده می‌کنید و کمی از تفلون، پریدگی یا زدگی داشت، برنج‌تان قالبی بیرون نمی‌آید.

 

*حتما قبل از ریختن برنج در قابلمه یا قالب، حتما قسمت کف و دیواره قالب برنج را با کمی روغن یا کره، چرب کنید.

 

*اگر می‌خواهید ته دیگ با طعم‌های مختلف داشته باشید، کف قالب را با همان ته دیگ بپوشانید. ته دیگ سیب زمینی، ته دیگ زعفرانی، ته دیگ کنجدی، ته دیگ نان و …. انواع مختلفی از ته دیگ هستند که می‌توانید برای برنج قالبی از آن‌ها استفاده کنید.

 

*برای این که مطمئن شوید برنج به صورت قالبی خارج می‌شود، بعد از این‌که برنج‌تان دم کشید و شعله را خاموش کردید، حدود ۱۰ دقیقه صبر کنید و درِ ظرف را برندارید. سپس قابلمه را در یک ظرف یا دیس برگردانید.

 

*یک روش عالی برای اطمینان از قالبی درآمدن برنج این است که بعد از این‌که برنج در قابلمه دم کشید و پخت، در یک تابه یا ظرفی که عمق چندان زیادی نداشته باشد، آب سرد بریزید. کف قابلمه را در تابه بگذارید و پنج دقیقه صبر کنید. در تمام این مدت درب قابلمه باید بسته باشد. سپس قابلمه را در ظرف برگردانید.

 

*برای تزیین برنج قالبی می‌توانید روی آن را با زرشک، خلال پسته و زعفران دم کرده غلیظ تزیین کنید.

 

 

طرز تهیه برنج قالبی در قابلمه

 

طرز تهیه برنج قالبی در قابلمه

 

مواد لازم برای تهیه برنج قالبی با قابلمه روی گاز

 

• برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی (یا کمی بیشتر یا کمتر)
• روغن و نمک: به میزان لازم

حتما بخوانید  طرز تهیه ماهی در هواپز به صورت ساده و شکم پر با ۱ قاشق روغن

 

 

مراحل طرز تهیه برنج قالبی به صورت آبکش در قابلمه

 

در طرز تهیه برنج آبکشی قالبی، میزان آبی که روی برنج می‌ریزید، ممکن است کمی بیشتر یا کمتر باشد. میزان آب به نوع برنج بستگی دارد و حتی مقداری که آن را خیسانده‌اید، بر نرمی و مدت زمان دم کشیدن برنج تاثیرگذار است. پس ممکن است مجبور شوید میزان آب را کمی تغییر دهید. بعد از دم کشیدن برنج، برای این‌که برنج‌تان به شکل قالبی دربیاید، از روش‌های بالا می‌توانید کمک بگیرید. زمان آماده سازی برنج حدود ۱۰ دقیقه و دم کشیدن آن حدود ۳۰ تا ۴۰ دقیقه خواهد بود.

 

 

مرحله اول: برنج را آماده کنید

 

در طرز تهیه برنج قالبی، برنج را در مقداری آب و نمک خیس کنید. حدود ۲۰ دقیقه تا ۳ ساعت برنج را در آب ولرم بخیسانید. سپس آن را آبکشی کنید و در قابلمه بریزید. قابلمه را روی حرارت بگذارید. روی برنج را با آب بپوشانید. ۳ لیوان آب روی برنج بریزید. به آن مقداری نمک اضافه کنید تا حدی که نخواهید آن را آبکش کنید.

 

 

مرحله دوم: برنج را با آب بجوشانید

 

صبر کنید که آب برنج جوش بیاید و به خورد برنج برود. در ظرف را روی آن نگذارید تا برنج شفته نشود. وقتی برنج نرم شد، اگر برنج در حدی سفت بود که زیر دندان می‌آمد، حرارت را خاموش کنید. اگر هنوز آب داشت ولی برنج به اندازه کافی نرم شده بود، برنج‌‌ها را در یک آبکش بریزید تا آب اضافی خود را از دست بدهد ولی روی برنج را آب سرد نریزید تا چسبندگی آن از بین نرود.

 

 

مرحله سوم: برنج ساده یا زعفرانی را کف قابلمه بریزید

 

اگر می‌خواهید ته دیگ زعفرانی داشته باشید یا لایه زیری برنج قالبی‌تان زعفرانی باشد، مقداری از برنج را با زعفران دم کرده مخلوط کنید و کنار بگذارید. آن را کف قابلمه تفلون بریزید (از قابلمه تفلون و نچسب استفاده کنید.) دیواره‌‌های قابلمه را هم با برس آشپزی آغشته به روغن چرب کنید.

 

 

مرحله چهارم: بقیه برنج را اضافه کنید

 

کف قابلمه را با برنج زعفرانی بپوشانید. با قاشق کمی برنج را فشار دهید ولی زیاد فشار ندهید چون در این صورت برنج قالبی شکل کته‌ای به خودش می‌گیرد. روی برنج زعفرانی را برنج سفید بریزید و صاف کنید. به هیچ عنوان شکل کله‌ قندی به برنج ندهید. باید سطح برنج صاف باشد. می‌توانید با کف یک بشقاب، کمی برنج را فشار دهید تا صاف شود. سپس درب قابلمه را با دمکنی روی آن بگذارید.

 

 

مرحله پنجم: برنج قالبی را دم و آن را سرو کنید

 

برای این‌که برنج قالبی به خوبی دم بکشد، بعد از ۲ دقیقه حرارت را روی حالت ملایم تنظیم کنید تا با بخار موجود در قابلمه بپزد. ۴۰ دقیقه دیگر صبر کنید و شعله را خاموش کنید. اگر می‌خواهید کف قابلمه ته دیگ ضخیم‌تری داشته باشید، مدت زمان بیشتری برنج را روی حرارت نگه دارید. بعد از دم کشیدن برنج، تا ۱۰ دقیقه بعد دم کنی را برندارید. سپس قابلمه را در بشقاب مخصوص برگردانید و آن را سرو کنید.

 

 

این بود طرز تهیه برنج قالبی با قابلمه روی گاز. نوش جان!

 

 

طرز تهیه برنج قالبی در فر

 

طرز تهیه برنج قالبی در فر

 

مواد لازم برای تهیه برنج قالبی در فر

 

• برنج: ۲ لیوان دسته‌دار فرانسوی
• آب: ۳ لیوان دسته‌دار فرانسوی (یا کمی بیشتر یا کمتر)
• روغن و نمک: به میزان لازم

 

حتما بخوانید  طرز تهیه آبگوشت متنجنه (آبگوشت امام حسینی نذری کرمانی)

 

مراحل طرز تهیه برنج قالبی در فر

 

برای درست کردن برنج قالبی در فر، باید فر را از قبل روی دمای ۲۵۰ درجه سانتی‌گراد گرم کنید. در این روش هم باید برنج را در آب و نمک خیس و قبل از پخت آن را آبکش کنید. سپس آن را به شکل کته‌ای درست کنید و در قالب بریزید.

 

 

مرحله اول: برنج را بجوشانید و آماده کنید

 

برای طرز تهیه برنج قالبی در فر، هم می‌توانید برنج را به صورت کته‌ای آماده کنید و به قالب فر منتقل کنید و هم می‌توان آن را به صورت برنج آبکش درآورید. در این روش ما به شیوه غیر آبکش شده، به شما آموزش می‌دهیم. بعد از اینکه برنج را از آب نمکی که در آن خیسانده‌ بودید، کشیدید، آن را داخل یک قابلمه بریزید و روی آن را به اندازه یک بند انگشت آب بریزید و روی حرارت بگذارید تا آب آن کشیده شود.

 

 

مرحله دوم: برنج را در ظرف پیرکس بریزید

 

وقتی آب برنج‌تان جمع شد، کف یک قالب مخصوص یا ظرف پیرکس را با مقداری روغن یا کره چرب کنید. برنجی را که آب آن کشیده شده است به قالب یا ظرف پیرکس منتقل کنید. در این روش هم می‌توانید مانند روش قبل مقداری از برنج را زعفرانی کنید.

 

 

مرحله سوم: روی قالب برنج را با فویل بپوشانید

 

روی قالب برنج را با قاشق صاف کنید ولی زیاد فشار ندهید. روی ظرف را یک ورقه فویل بکشید و آن را به اطراف ظرف کیپ کنید. چند سوراخ روی فویل با چاقو یا چنگال ایجاد کنید تا برنج‌تان بعد از پخت شفته نشود.

 

 

مرحله چهارم: ظرف پیرکس برنج قالبی را در فر بگذارید

 

فر را که از قبل روشن کرده بودید، گرم شده است. دمای آن را پایین بیاورید و روی ۱۸۰ درجه سانتی‌گراد تنظیم کنید. ظرف پیرکس یا همان قالب برنج‌تان را در طبقه وسط فر بگذارید. به مدت ۳۰ تا ۴۰ دقیقه صبر کنید تا برنج قالبی دم بکشد. سپس ظرف را خارج کنید. ۳ دقیقه بعد فویل را از روی ظرف بردارید. یک بشقاب یا سینی را روی ظرف پیرکس بگذارید و آن را برگردانید. برنج قالبی شما آماده است.

 

 

این بود طرز تهیه برنج قالبی به روش رستورانی در فر. طرز تهیه برنج قالبی یک نفره هم به همین ترتیب در قالب‌های یک نفره انجام می‌شود. نوش جان!

 

 

طرز تهیه برنج قالبی در پلوپز

 

برای مطالعه طرز تهیه برنج قالبی در پلوپز که به صورت کته است مقاله طرز تهیه برنج کته به روش‌های مختلف را بخوانید.

 

 

سوالات متداول

 

از چه قالبی برای طرز تهیه برنج قالبی استفاده کنیم؟

 

از چه قالبی برای طرز تهیه برنج قالبی استفاده کنیم؟

 

برای درست کردن برنج قالبی در فر می‌توانید از قالب‌های مافین، قالب‌های ساده کیک و ظروف پیرکس استفاده کنید. اما اگر از قابلمه استفاده می‌کنید، کافی است برنج‌تان را در قابلمه‌ای بریزید که تفلون و نچسب باشد تا موقع برگرداندن برنج، به کف و دیواره‌ها نچسبد. برنج قالبی را به صورت تک نفره در این قالب‌ها هم می‌توانید درست کنید.

 

 

برای برنج قالبی بهتر است آن را کته‌ای درست کنیم یا آبکش؟

 

از هر دو روش برنج کته و برنج آبکش می‌توانید استفاده کنید. اما در هر حال نباید برنج را به صورت کله قندی داخل قالب یا قابلمه بریزید. باید روی برنج را با قاشق یا پشت بشقاب کمی فشار دهید، البته در حدی برنج را پرس نکنید که شفته شود.

 

کالابرگ الکترونیک