۲ طرز تهیه پلو چغاله با مرغ و گوشت به روش مجلسی و خوشمزه

۲ طرز تهیه پلو چغاله با مرغ و گوشت به روش مجلسی و خوشمزه


1 اردیبهشت 1403 . زمان مطالعه: 9 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
۲ طرز تهیه پلو چغاله با مرغ و گوشت به روش مجلسی و خوشمزه

پلو چغاله در لیست با چغاله بادام چی درست کنم یکی از خوشمزه‌ترین غذاهاست. چاقاله بادام یا چاغاله بادام، از میوه‌‌های نوبرانه بهاری است که با آن می‌توانید غذاهای متنوعی تهیه کنید. پلو چغاله بادام را هم با مرغ و هم با گوشت یا بدون گوشت می‌توانید درست کنید. این غذا طعم بسیار دلپذیری دارد و می‌توانید از خواص چغاله بادام هم در این غذا بهره ببرید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش ۲ روش طرز تهیه پلو چغاله با مرغ و گوشت، به همراه نکات تهیه و خوشمزه شدن این پلو خوشمزه را به شما آموزش خواهیم داد.

مواد لازم برای تهیه چغاله پلو با مرغ (برای ۴ نفر)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
برنج ۳ و نیم لیوان فرانسوی دسته‌دار
چغاله بادام ۵۰۰ گرم
فیله مرغ یا سینه مرغ نیم کیلوگرم
هویج ۵ عدد بزرگ
پیاز (برای پیاز داغ) ۱ عدد متوسط
گشنیز یا سبزی معطر دلخواه ۱۰ قاشق غذاخوری
زعفران (دم کرده) نصف لیوان فرانسوی دسته‌دار
روغن سرخ کردنی یا کره به مقدار لازم
نمک، فلفل سیاه و زردچوبه به مقدار لازم

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱ ساعت

مدت زمان مورد نیاز برای پخت پلو چغاله با مرغ: ۱ ساعت

مراحل طرز تهیه پلو چغاله بادام و مرغ

مراحل طرز تهیه پلو چغاله بادام و مرغ

پلو چغاله بادام با مرغ، دستور مشابهی با انواع پلو ایرانی دارد و پخت آن بسیار راحت است. شما می‌توانید به دلخواه حبوبات و سبزیجات دلخواهتان را هم به این پلو بیفزایید. در ادامه مراحل طرز تهیه پلو چاقاله بادام و مرغ را به ترتیب دنبال کنید.

مرحله اول: مواد پلو چاقاله را آماده کنید

ابتدا، از یک ساعت قبل از شروع آشپزی، برنج را پاک کنید و ۲ یا ۳ بار بشویید و آب آن را دور بریزید. سپس در یک کاسه، برنج را در محلول آب ولرم و ۱ قاشق غذاخوری نمک قرار دهید تا حداقل ۳۰ دقیقه تا ۱ ساعت خیس بخورد.

بعد سینه یا فیله مرغ را بشویید و در آبکش بگذارید. اجازه دهید مرغ آب خود را از دست بدهد. سپس سینه مرغ را به صورت مکعبی (در قطعات به اندازه ۲ تا ۳ سانتی‌متر) خرد کنید.

در صورت تمایل می‌توانید برنج ایرانی و خارجی و سینه مرغ بدون پوست یا فیله مرغ را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌‌های حضوری و اینترنتی خریداری کنید.

مرحله دوم: سبزیجات پلو چغاله را آماده کنید

در ادامه کار هویج‌ها را بشویید. پوست آنها را بگیرید و به صورت خلالی باریک خرد کنید. چغاله بادام‌ها را بشویید و کلاهک آنها را جدا کنید. اجازه دهید چغاله‌ها هم آب خود را از دست بدهند. گشنیز یا سبزی معطر دلخواه خود را بشویید و آبکش کنید. سپس چغاله‌ها را خرد کنید. گشنیزها را هم به صورت ساطوری و ریز روی تخته آشپزی خرد کنید و کنار بگذارید.

حتما بخوانید  طرز تهیه حلیم زنجانی مرحله به مرحله

مرحله سوم: مواد پلو را به ترتیب سرخ کنید

در ادامه، یک تابه را روی حرارت بگذارید و مقداری روغن سرخ کردنی در آن بریزید. اجازه دهید روغن داغ شود. سپس هویج‌های خرد شده را به تابه بیفزایید. هویج را برای ۲ تا ۳ دقیقه تفت دهید تا کمی نرم شود. سپس هویج‌ها را از تابه بیرون بیاورید و در یک ظرف دیگر، کنار بگذارید.

بعد نوبت به سرخ کردن سینه‌ مرغ می‌رسد. تکه‌های مرغ را در تابه بریزید و آنها را در روغن تفت دهید تا رنگشان کمی طلایی شود.

برای خرید انواع روغن سرخ کردنی می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌های حضوری و اینترنتی اقدام کنید.

مرحله چهارم: چغاله بادام را تفت دهید

مرغ‌ها را بعد از سرخ شدن از تابه بیرون بیاورید و روی هویج‌های سرخ شده  بریزید. سپس چغاله بادام‌های خرد شده را در همان تابه تفت دهید و بعد از ۲ تا ۳ دقیقه از تابه بیرون بیاورید. در این فاصله، پیاز را پوست بگیرید و به صورت نگینی ریز یا خلالی باریک خرد کنید.

چغاله‌های تفت داده شده را از تابه بیرون بیاورید و پیازها را اضافه کنید. پیازها را با روغن تفت دهید تا سبک و طلایی شوند.

پیاز داغ آماده منجمد را از فروشگاه‌های افق کوروش به روش‌‌های حضوری و اینترنتی می‌توانید خریداری کنید.

مرحله پنجم: مایه چغاله پلو را آماده کنید

بعد از تفت دادن پیاز، گشنیز یا سبزی معطر تازه خرد شده را اضافه کنید و کمی تفت دهید. نمک، زردچوبه و فلفل سیاه را هم اضافه کنید و کمی تفت دهید. سپس موادی را که تفت داده و کنار گذاشته بودید، به تابه اضافه کنید. سینه مرغ، چغاله بادام و هویج را به تابه اضافه کنید و روی آنها زعفران دم کرده را بریزید. درب تابه را بگذارید و اجازه دهید، چند دقیقه مواد با هم بپزند.

شما می‌توانید انواع سبزی معطر خشک، انواع ادویه غذا مثل زردچوبه، فلفل سیاه و نمک و زعفران را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله ششم: برنج را آبکش کنید

در یک قابلمه مقداری آب بریزید و روی حرارت بالا بگذارید تا آب بجوشد. سپس آب برنج‌های خیسانده را دور بریزید و برنج را به قابلمه اضافه کنید. حدود ۷ تا ۱۰ دقیقه (بسته به نوع برنج) آن را بجوشانید تا سطح خارجی دانه برنج، نرم و مغز آن کمی سفت باشد. سپس برنج را آبکش کنید.

مرحله هفتم: مواد پلو چغاله را در قابلمه بریزید

قابلمه را روی حرارت بگذارید و در آن کمی روغن بریزید. کف قابلمه را ته‌ دیگ دلخواه خود بگذارید و یک لایه برنج آبکش شده روی ته دیگ بریزید. سپس از مایه چغاله بادام، یک لایه روی برنج بریزید.

حتما بخوانید  ۲ مدل طرز تهیه ته چین گوشت با گوشت تکه ای یا چرخ کرده

دوباره یک لایه برنج و یک لایه مایه چغاله بادام ریخته و لایه آخر را برنج بریزید. درب قابلمه را دم‌کنی بپیچید و روی قابلمه قرار دهید. ۲ دقیقه بعد، شعله را کم کنید و اجازه دهید پلو چغاله دم بکشد.

مرحله هشتم: پلو چغاله بادام با مرغ را سرو کنید

حدود ۴۰ تا ۴۵ دقیقه صبر کنید تا پلو چغاله شما آماده شود. سپس روی برنج را کمی کره یا روغن بدهید و به آرامی هم بزنید تا مایه چغاله بادام و برنج با هم ترکیب شوند. پلو چغاله بادام را در ظرف سرو بریزید و همراه با ترشی دلخواه سرو کنید. روی پلو چغاله را می‌توانید با چند چغاله بادام یا پرک بادام تزیین و سرو کنید.

انواع کره حیوانی یا گیاهی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

روش تهیه پلو چغاله بادام با گوشت

طرز تهیه پلو چغاله بادام با گوشت

برای درست کردن چاقاله پلو با گوشت، ابتدا گوشت گوساله یا گوسفندی را با پیاز و ادویه‌ها تفت دهید و با آب بپزید تا نرم شود. سپس مایه چغاله بادام را مانند روش بالا درست کنید و گوشت پخته شده را از عصاره آن جدا کرده و به مایه چغاله اضافه کنید. سپس برنج را آبکش کنید و مایه چغاله را در یک قابلمه به صورت لایه لایه با برنج بریزید. پلو چغاله بادام را مانند روش اول دم کنید.

گوشت گوساله یا گوسفندی را به روش‌های حضوری و اینترنتی از فروشگاه‌های افق کوروش می‌توانید خریداری کنید.

بیشتر بخوانید: طرز تهیه ترشی چغاله بادام

نکات طرز تهیه پلو چغاله بادام

نکات طرز تهیه پلو چغاله بادام

  • می‌توانید از ران مرغ هم در تهیه پلو چغاله بادام با مرغ استفاده کنید ولی سینه مرغ برای استفاده در پلو چغاله، بهتر است و زودتر می‌پزد.
  • برای طرز تهیه پلو چغاله بادام بدون گوشت و به صورت گیاهی، انواع گوشت و مرغ را از دستور حذف کنید.
  • استفاده از هویج در مایه پلو چغاله بادام، باعث متعادل شدن طعم‌ها در پلو چغاله می‌شود ولی اگر طعم هویج پخته را دوست ندارید، می‌توانید آن را حذف کنید.
  • می‌توانید نصف زعفران دم کرده را روی مایه چغاله و نصف دیگر را روی برنج در هنگام دم کشیدن بریزید.
  • به مایه پلو چغاله می‌توانید سبزیحات و حبوبات دلخواه، مثل لوبیا سبز، قارچ، سویا، نخود، نخود فرنگی پخته یا کنسروی و … هم اضافه کنید. برای خرید انواع کنسرو سبزیجات می‌توانید از فروشگاه‌های افق کوروش اقدام کنید.

فوت و فن‌های خوشمزه شدن پلو چغاله و مرغ

آیا به پلو چغاله بادام رب گوجه اضافه می‌شود؟

اگر می‌خواهید رنگ پلو چغاله بادام،‌ قرمز شود، می‌توانید به اندازه ۱ یا ۲ قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید تا رنگ باز کند. سپس به مایه چغاله بادام اضافه کنید. در آخر هم مایه چغاله بادام را لابه‌لای برنج بریزید.

چه چغاله‌ای برای چغاله پلو بهتر است؟

برای تهیه پلو چغاله، هر چه چاغاله‌ها ریزتر باشند، بهتر است چون زودتر می‌پزند. اگر چغاله بادام‌ها، کمی سفت هستند، آنها را خرد کنید و تفت دهید تا زمان پخت آنها کاهش پیدا کند.

 

 

کالابرگ الکترونیک