۱۲ مورد از عجیب‌ترین مراسم روز مادر در کشورهای مختلف دنیا

۱۲ مورد از عجیب‌ترین مراسم روز مادر در کشورهای مختلف دنیا


7 دی 1401 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
عجیب‌ترین مراسم روز مادر

عجیب‌ترین مراسم روز مادر متعلق به کدام کشور است؟ روز مادر در برخی کشورها تنها با دادن هدیه و خوشحالی کردن در کنار خانواده تمام نمی‌شود. در بسیاری از مناطق دنیا در روز مادر رسوم عجیب و باورنکردنی اجرا می‌شود که شنیدن آن می‌تواند برایتان جالب باشد. برای مثال شما چیزی در مورد رسم بستن مادر با طناب در یوگسلاوی می‌دانید؟ در این مقاله از سرویس سبک زندگی در مجله کوروش می‌توانید با رسوم عجیب و غریب روز مادر آشنا شوید. در انتهای مقاله به سوالات متداول در مورد مراسم عجیب روز مادر پاسخ خواهیم داد.

 

 

۱- بستن مادر به تخت در یوگسلاوی از عجیب‌ترین مراسم روز مادر

 

بستن مادر به تخت در یوگوسلاوی

 

یکی از عجیب‌ترین مراسم روز مادر در کشور «یوگسلاوی» برگزار می‌شود. در این روز بچه‌ها صبح زود به اتاق خواب مادر می‌روند و با یک طناب او را می‌بندند. طبق این رسم مادر خانواده برای آزاد شدن باید به فرزندانش هدیه بدهد. مادر هدایا را از زیر بالش خود برمی‌دارد و به همه بچه‌ها هدیه می‌دهد تا آزاد شود. این سرگرمی جالب در ماه دسامبر در این کشور برگزار می‌شود و سراسر خنده و شادی است.

 

۲- دادن میخک قرمز به مادران در ژاپن

 

دادن میخک قرمز به مادران در ژاپن

 

در ژاپن مراسم روز مادر با نام «هاهانه سلام» شناخته می‌شود و در دومین یکشنبه ماه «می» برگزار می‌شود. این روز درواقع روز تولد ملکه «کوگو» مادر امپراتور «آکی هیتو» است که در ابتدا روز ۶ مارس برگزار می‌شد و از حدود سال ۱۹۴۹ به دومین یکشنبه ماه مه تغییر کرد.

در این روز همه کودکان تصاویری را با موضوع «مادر من» نقاشی می‌کنند و سپس برای نمایشگاه ژاپن می‌فرستند و نقاشی‌ها به سراسر کشورهای دنیا ارسال می‌شود. این رسم سال‌ها است که در این کشور اجرا می‌شود.

یکی دیگر از رسوم جالب روز مادر در ژاپن غذا درست کردن دختران و پسران است. در این روز دختر و پسر باید غذایی را از قبل پختن آن را از مادرشان یاد گرفته‌اند درست کنند.

تخفیف شوینده های افق کوروش

ژاپنی‌ها معمولاً در برای هدیه روز مادر به مادران خود میخک قرمز، روسری، دستمال یا کیف دستی هدیه می‌دهند. میخک قرمز در فرهنگ مردم ژاپن نماد مهربانی و استقامت مادران است.

افرادی که مادرشان زنده است در روز مادر به او میخک قرمز می‌دهند و کسانی که مادر خود را از دست داده‌اند، در روز مادر میخک سفید می‌خرند و گل را روی درب خانه قرار می‌دهند.

 

۳- تولد بودا در روز مادر در تایوان

 

تولد بودا در روز مادر در تایوان از عجیب ترین مراسم روز مادر

 

مراسم روز مادر در تایوان مصادف با «تولد بودا» است و از همین رو روزی مقدس و خاص است و آیین‌های زیادی دارد. در این روز آیین‌ها مذهبی زیادی برگزار می‌شود. از مهم‌ترین مراسم این روز می‌توان به شستشوی بودا و شرکت در کارناوال‌ها و جشن‌های خیابانی اشاره کرد که در سراسر کشور برگزار می‌شوند.

حتما بخوانید  چگونه یک خرید هوشمندانه برای کاهش هزینه های زندگی داشته باشیم؟

 

۴- مراسم آوازخوانی در اتیوپی

 

مردم اتیوپی مراسم روز مادر را در اوایل پاییز جشن می‌گیرند و در این روز با روشن شدن هوا همه اعضای خانواده برای جشن گرفتن در خانه جمع می‌شوند. دختران به سراغ تهیه سبزیجات و پنیر می‌روند و پسران گوشت را برای درست کردن غذا آماده می‌کنند.

اما عجیب‌ترین مراسم روز مادر در اتیوپی مربوط به جشن خانوادگی است. در این جشن دختران و پسران خانواده شروع به آواز خواندن و رقصیدن می‌کنند و شعرها و داستان‌هایی از قهرمانی‌های مادر را روایت می‌کنند تا با این کار مادر خود را خوشحال کنند.

 

۵- انداختن مدال بر گردن مادر در فرانسه

 

در سال ۱۹۲۰ دولت فرانسه به مادران خانواده‌های پرجمعیت مدال اهدا کرد و از آن‌ها به دلیل بازسازی جمعیت پس از تلفات جنگ تشکر کرد. بعد از جنگ جهانی دوم، دولت آخرین یکشنبه ماه مه را به عنوان روز مادر تعیین کرد. از آن روز بسیاری از فرزندان در روز مادر به مادر خود مدال می‌دهند و با خریدن یک کیک به شکل گل این روز را جشن می‌گیرند.

 

۶- روز مادر شوهر در نیکاراگوئه

 

روز مادر شوهر در نیکاراگوئه

 

در «نیکاراگوئه» شاید عجیب‌ترین مراسم روز مادر برگزار نشود، اما جالب است که روز مادر در این کشور به عنوان «روز مادر شوهر» ثبت شده است. حقیقت این است که در آن زمان رئیس جمهور وقت «آناستازیو سوموزا گارسیا» بود و تصمیم گرفت تا روز تولد مادر شوهرش را به عنوان روز مادر در کشور اعلام کند. از آن زمان مردم این کشور ۳۰ ماه می را به عنوان روز مادر و روز مادر شوهر جشن می‌گیرند.

 

۷- مراسم تقدیر از مادران در فنلاند

 

یکی دیگر از عجیب‌ترین مراسم روز مادر در «فنلاند» برگزار می‌شود. در این روز که در دومین یکشنبه ماه می برگزار می‌شود، همه خانواده‌ها از مادران خود با انواع هدایا و گل پذیرایی می‌کنند.

اما مراسم این روز تنها به همین هدایا خلاصه نمی‌شود. رئیس جمهور فنلاند طی مراسمی در روز مادر از مادران نمونه‌ای که توسط خانواده‌ها و جامعه معرفی شده‌اند، قدردانی می‌کند. در این مراسم از مادران مجرد، مادرخوانده‌ها و مادرانی که کودکانی با مشکل خاص دارند نیز به صورت جداگانه تقدیر می‌شود.

 

۸- مراسم بستن پای مادران در صربستان

 

یکی دیگر از عجیب‌ترین مراسم روز مادر در «صربستان» برگزار می‌شود که شباهت زیادی به مراسم روز مادر «یوگسلاوی» دارد. در روز مادر که در دومین یکشنبه قبل از روز کریسمس جشن گرفته می‌شود، کودکان صبح بعد از بیدار شدن مادر از خواب به اتاق او می‌روند و پاهای مادر را با یک روبان یا ریسمان می‌بندند.

سپس مادر باید به فرزندان خود هدیه یا خوراکی‌های کوچک بدهد و آن‌ها را برای باز کردن روبان راضی کند. بعد از مادر نوبت پدر است. بعد از این که مادر از بند آزاد شد، بچه‌ها به سراغ پدر خانواده می‌روند و پاهای پدر را با روبان می‌بندند. سپس به پدر به بچه‌ها هدیه می‌دهد و می‌تواند روبان را باز کند.

حتما بخوانید  معرفی انواع شوینده های لباس | کاربرد و تفاوت آن ها

 

۹- مراسم عجیب روز مادر در مکزیک

 

مراسم عجیب روز مادر در مکزیک

 

مراسم روز مادر یکی از شلوغ‌ترین روزها در «مکزیک» است که تقریباً همه خانواده‌ها برای شام به رستوران می‌روند. معمولاً همه خانواده‌ها از چند هفته قبل رستوران مورد نظر خود را رزرو می‌کنند و روز مادر همه برای صرف غذا و گوش کردن به موسیقی مکزیکی به رستوران می‌روند.

در این روز اعضای خانواده برای مادران خود گل، شکلات و هدیه می‌خرند و معمولاً کودکان با اجرای یک نمایشنامه کوچک یا نقاشی عشق خود را به مادر نشان می‌دهند.

 

۱۰- یک هفته شادی در پرو

 

یک هفته شادی در پرو از عجیب ترین مراسم روز مادر

 

مراسم روز مادر در «پرو» یک جشن ۷ روزه است و سراسر شهر پر از جشن و موسیقی و اجراهای هنری می‌شود. به جرات می‌توان گفت که مردم «پرو» بیشتر از هر جای دیگری روز مادر را باشکوه برگزار می‌کنند و شوق زیادی برای این روز دارند.

در این هفته کلیه موزه‌ها، نمایش‌ها و جشنواره‌ها برای مادران رایگان است. بچه‌ها در این روز به مادران خود گل و هدیه می‌دهند و برایشان شعر و داستان‌های عاشقانه می‌خوانند.

یکی از عجیب‌ترین مراسم روز مادر در پرو مربوط به افرادی است که مادران یا همسران خود را از دست داده‌اند. در این روز این افراد بر مزار مادران و همسران خود می‌روند و گل و بادکنک قرار می‌دهند.

 

بیشتر بخوانید: جدیدترین پیامک‌های روز مادر و روز زن

 

۱۱- جشن ۱۰ روزه هندی‌ها برای روز مادر

 

جشن 10 روزه هندی‌ها برای روز مادر

 

در کشور پهناور «هند» روز مادر مصادف با یک جشنواره ۱۰ روزه به نام «دورگا پوجا» است که با جشن‌های متنوعی برگزار می‌شود. جشن روز مادر ممکن است به شیوه‌های متفاوتی در هند جشن گرفته شود، اما به هر حال این ۱۰ روز زمانی مناسب برای سپاسگزاری از زحمات مادران است و باید باشکوه و جذابیت زیادی برگزار شود.

نسخه غربی روز مادر در دومین یکشنبه ماه می جشن گرفته می‌شود و فرزندان این روز از فداکاری‌های مادران خود به هر شکلی که بتوانند قدردانی می‌کنند.

 

۱۲- مراسم عجیب روز مادر در آلمان

 

مراسم عجیب روز مادر در آلمان

 

در طول جنگ جهانی دوم روز مادر در کشور «آلمان» با اهدای مدال به مادران برگزار می‌شد. در این روز هر مادر بر اساس تعداد فرزندانی که دارد، مدال‌های طلا، نقره و یا برنز دریافت می‌کرد. اما بعد از جنگ مردم آلمان در روز مادر هدایایی نظیر گل، کارت پستال به مادران خود می‌دهند و معمولاً یک وعده غذا دور هم در رستوران می‌خورند.

 

سوالات متداول

 

مراسم رومیان باستان در روز مادر چیست؟

 

رومیان باستان در روز مادر سلاح‌های خود را می‌شکستند، زیرا می‌دانستند که هیچ مادری دوست ندارد به خاطر جنگ فرزند خود را از دست بدهد. در این روز فرزندان بدون سلاح به دیدار مادران خود می‌رفتند و از آن‌ها قدردانی می‌کردند.

 

مراسم روز مادر در اندونزی چگونه برگزار می‌شود؟

 

مراسم «پای مادر شویان» در روز مادر اندونزی یکی از مراسم عجیب روز مادر در دنیا است. در این روز فرزندان پای مادران خود را داخل یک سطل آب می‌شویند و سپس خشک می‌کنند و با این کار از او قدردانی می‌کنند.

 

منابع: serenataflowers، scholastic، brit، care

کالابرگ الکترونیک