طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم | نکات تهیه برای کودکان و بزرگسالان

طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم | نکات تهیه برای کودکان و بزرگسالان


15 بهمن 1402 . زمان مطالعه: 8 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فرنی سنجد و سبوس گندم یکی از انواع فرنی خوشمزه و مقوی است که معمولا از آن برای تقویت رشد کودک و همچنین درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. این فرنی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و شما می‌توانید آن را برای کودکان و بزرگسالان آماده کنید.

فرنی سنجد و سبوس گندم یکی از انواع فرنی خوشمزه و مقوی است که معمولا از آن برای تقویت رشد کودک و همچنین درمان پوکی استخوان استفاده می‌شود. این فرنی طعم فوق‌العاده‌ای دارد و شما می‌توانید آن را برای کودکان و بزرگسالان آماده کنید. در این مقاله از سرویس آشپزی در مجله کوروش می‌توانید با طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم به طور کامل آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم (۱ کاسه فرنی خوری)

مواد اولیه مقدار مورد نیاز
شیر ۶ قاشق غذاخوری
سنجد ۳ عدد
آرد برنج ۱ قاشق چای‌خوری
آرد سبوس گندم ۲ قاشق چای‌خوری
مغز بادام ۵ عدد

 

مدت زمان آماده‌سازی مواد: ۱۵ دقیقه
مدت زمان پخت فرنی سنجد و سبوس گندم: ۱۵ دقیقه

مراحل طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

مراحل طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

درست کردن فرنی سنجد و سبوس گندم در خانه بسیار راحت است. برای تهیه این فرنی مقوی جهت تقویت سیستم ایمنی بدون باید از ترکیب آرد برنج، آرد سبوس گندم، بادام، سنجد و شیر استفاده کنید. در ادامه مراحل طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم را دنبال کنید.

مرحله اول؛ بادام‌ها را در آب بخیسانید و پوست بگیرید

در اولین مرحله از درست کردن فرنی، باید بادام‌ها را در یک ظرف آب جوش بریزید و چند ساعت صبر کنید. سپس پوست بادام‌ها را جدا کنید.

می‌توانید مغز بادام را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله دوم؛ سنجد و بادام را رنده کنید

بعد از جدا کردن پوست بادام، باید بادام‌ها را رنده کنید. سپس پوست سنجدها را جدا کنید و مغز آن‌ها را نیز رنده کنید.

می‌توانید سنجد را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله سوم؛ شیر، آرد برنج و آرد سبوس را روی حرارت قرار دهید

در این مرحله باید شیر را در یک قابلمه بریزید و روی حرارت ملایم قرار دهید. صبر کنید تا شیر شروع به جوشیدن کند، سپس آرد سبوس گندم و آرد برنج را به آن اضافه کنید و مواد را مدام هم بزنید.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه باقالی پلو با گوشت چرخ‌ کرده ساده و قلقلی به روش مجلسی

شما می‌توانید شیر، آرد سبوس گندم و آرد برنج را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.

مرحله چهارم؛ فرنی سنجد را بپزید

ترکیب شیر، آرد برنج و آرد سبوس را مدام هم بزنید و بعد از این که فرنی کمی غلیظ شد، بادام و سنجد رنده شده را اضافه کنید. مواد را دوباره هم بزنید و صبر کنید تا فرنی شما به غلظت مناسب برسد. سپس شعله گاز را خاموش کنید. فرنی سنجد و سبوس گندم را داغ در ظرف سرو بریزد. صبر کنید فرنی کاملا خنک شود و سپس آن را در صورت تمایل در یخچال بگذارید. شما می‌توانید از این فرنی هم برای کودکان و هم بزرگسالان استفاده کنید.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم

  • در طرز تهیه فرنی سنجد برای نوزاد باید برای تهیه فرنی به جای شیر گاو از شیر مادر یا شیر خشک استفاده کنید.
  • مصرف فرنی سنجد و سبوس گندم به رشد مغز و استخوان‌های کودک کمک می‌کند و برای سالمندان هم مفید است.
  • می‌توانید از فرنی سنجد و سبوس گندم برای جدول غذایی کودکان بالای ۱ سال استفاده کنید.
  • برای شیرین کردن این فرنی می‌توانید از مقداری شیره یا عسل به جای شکر استفاده کنید. می‌توانید شیره یا عسل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید در تهیه این فرنی از مقداری شکر استفاده کنید تا فرنی شما شیرین شود. برای تهیه شکر به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه فرنی سنجد برای بزرگسالان می‌توانید به جای رنده کردن سنجد از پودر سنجدی که حاوی گوشت، پوست و هسته سنجد است و در فروشگاه‌ها به فروش می‌رسد استفاده کنید. اما به خاطر داشته باشید که پودر سنجد آماده برای کودکان مناسب نیست و بهتر است خودتان در خانه سنجد را آرد کند.
  • می‌توانید از فرنی سنجد و سبوس گندم برای درمان اسهال کودکان استفاده کنید، اما فراموش نکنید که سنجد نباید به مقدار زیاد استفاده شود، زیرا موجب یبوست می‌شود.
  • مصرف فرنی سنجد و سبوس گندم برای درمان تب و لرز در کودکان و بزرگسالان مفید است.
  • برای خوشمزه‌تر شدن فرنی سنجد و سبوس گندم می‌توانید بعد از این که فرنی به غلظت مناسب رسید، مقداری کره به آن اضافه کنید و بعد شعله گاز را خاموش کنید. اضافه کردن کره به فرنی سنجد موجب غلیظ و خوشمزه شدن فرنی شما می‌شود. برای تهیه کره به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه فرنی سنجد حتما پوست بادام‌ها را قبل از رنده کردن جدا کنید تا فرنی شما یکدست شود و ظاهر بهتری پیدا کنید.
    فرنی باید به آرامی و با شعله ملایم بپزد و در تمام مراحل پخت فرنی باید مدام آن را هم بزنید.
  • برای خرد کردن بادام و سنجد می‌توانید بعد از جدا کردن پوست سنجد، گوشت آن را با چاقو جدا کنید و همراه با بادام پوست گرفته در آسیاب یا غذاساز بریزید و آن‌ها را خوب آرد کنید.
  • برای تزیین فرنی سنجد و سبوس گندم می‌توانید از مقداری گل محمدی، خلال پسته و خلال بادام استفاده کنید. در صورت تمایل می‌توانید خلال پسته و خلال بادام را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • در صورت تمایل می‌توانید برای تهیه فرنی سنجد به جای شیر گاو از انواع شیرهای گیاهی مثل شیر فندق یا شیر بادام نیز استفاده کنید. برای تهیه شیر طعم دار به صورت اینترنتی و حضوری می‌توانید خرید خود را از فروشگاه‌های افق کوروش انجام دهید.
  • اگر فرنی سنجد و سبوس گندم را برای کودکان درست می‌کنید، بهتر است از اضافه کردن ادویه‌ها و چاشنی‌های دیگر به فرنی اجتناب کنید.
    برخی افراد برای مزه‌دار شدن فرنی سنجد برای بزرگسالان از مقداری پودر هل نیز استفاده می‌کنند. می‌توانید هل را به صورت اینترنتی و حضوری از فروشگاه‌های افق کوروش خریداری کنید.
  • برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم می‌توانید به جای پودر سنجد از سویق سنجد نیز استفاده کنید. سویق سنجد یک نوع مکمل غذایی است که برای تهیه آن سنجد را با هسته آن تفت می‌دهند و بعد پودر می‌کنند. به خاطر داشته باشید که استفاده از سویق در فرنی فواید زیادی برای سلامت دارد، اما فرنی که با سویق تهیه شود، برای کودکان مناسب نیست.
  • برای تهیه فرنی سنجد باید از آرد برنج با کیفیت و تازه استفاده کنید تا فرنی شما خوش عطر و خوش طعم شود.
حتما بخوانید  طرز تهیه دیماج به 3 روش قزوینی، همدانی و زنجانی

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی سنجد و سبوس گندم

فوت و فن‌های خوشمزه شدن فرنی سنجد و سبوس گندم

با پودر سنجد چی میشه درست کرد؟

با پودر سنجد می‌توانید فرنی سنجد و سبوس گندم درست کنید و از آن برای تقویت استخوان‌ها و بهبود تب و لرز استفاده کنید.

برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم برای یک نفر از چند عدد سنجد استفاده کنیم؟

برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم برای یک نفر نباید از ۳ عدد سنجد، بیشتر استفاده کنید.

آیا می‌توان برای تهیه فرنی سنجد و سبوس گندم به جای شیر از آب استفاده کرد؟

اگر به شیر دسترسی ندارید، می‌توانید برای درست کردن فرنی سنجد و سبوس گندم از آب استفاده کنید، اما به خاطر داشته باشید که در این روش هم مزه فرنی شما به خوشمزگی زمانی که از شیر استفاده می‌کنید نمی‌شود و خواص آن نیز کاهش پیدا می‌کند.

چرا فرنی سنجد غلیظ نمی‌شود؟

در صورتی که برای تهیه فرنی سنجد، آرد برنج شما نرم و یکدست نباشد فرنی غلیظ نمی‌شود. برای تهیه فرنی نباید از آرد برنجی که دانه‌های آن درشت است، استفاده کنید. برای غلیظ شدن فرنی حتما فرنی سنجد را به اندازه کافی بپزید تا به قوام مناسب برسد.

 

کالابرگ الکترونیک