معرفی بهترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

معرفی بهترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی


21 تیر 1400 . زمان مطالعه: 13 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

استفاده از پالم در مواد خوراکی مثل روغن و شیر، یکی از موضوعات چالش برانگیزی است که هر از گاهی بحث آن به میان کشیده می شود. پالم به عنوان یک ماده افزودنی از دیرباز مورد استفاده انسان قرار می گرفته است و هنوز هم در برخی محصولات به کار می رود. اما این که آیا استفاده از این ماده در روغن تا چه حد می تواند برای سلامت خطر آفرین باشد، موضوع مورد بحث ما در این مطلب از مجله کوروش است. همچنین در این جا بهترین مارک روغن خوراکی بدون پالم ایرانی به شما معرفی خواهیم کرد.

پالم چیست؟

 

پالم چیست؟

 

روغن پالم (Pulm) یا نخل، در واقع نوعی روغن گیاهی است که از مغز میوه نخل روغنی استخراج می‌ شود. اما استفاده از این روغن به‌ عنوان سوخت گیاهی طی چند سال اخیر رشد چشمگیری داشته است.

همین موضوع باعث بالا رفتن تقاضای جهانی و در نهایت افزایش قیمت آن هم شده ‌است. بد نیست بدانید که مالزی به عنوان بزرگ‌ ترین تولید کننده روغن نخل در دنیا شناخته می شود، تا جایی که در بیشتر خیابان های شهرهای مالزی این درخت به وفور به چشم می خورد.

البته مثل همه روغن های گیاهی، روغن پالم کلسترول ندارد. ولی مصرف چربی اشباع شده، کلسترول LDL و  HDL را افزایش می دهد. در ضمن روغن نخل یک ماده رایج برای پخت و پز در کمربند استوایی، آفریقا، آسیای جنوب شرقی و بخش هایی از برزیل است.

در دیگر مناطق دنیا هم برای پایین آوردن هزینه ها در صنایع غذایی تجاری و پایداری بالا اکسیداتیو (اشباع) محصول تصفیه شده برای سرخ کردن هم استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره روغن پالم و فواید و مضرات آن «

 

جایگزین روغن پالم

 

مطالعاتی در سال ۲۰۰۹ انجام شد که نشان داد ممکن است روغن نخل جایگزین مناسبی به دلیل داشتن چربی های ترانس برای افراد با سطح بالای LDL نباشد. استفاده از روغن نخل نگرانی هایی را برای گروه های فعال محیط زیست ایجاد کرده است.

میزان زیاد روغن در این درخت ها باعث جذب سرمایه گذاران برای سود دهی شده که به از بین رفتن جنگل های مالزی و اندونزی به منظور ایجاد فضا برای کشت خالص روغن پالم منجر شده است. اما هنوز جایگزین مناسبی که بتواند همه نیازها را پوشش دهد، پیدا نشده است.

 

بیشتر بخوانید » روش تشخیص روغن زیتون تقلبی از اصل «

 

پالم در روغن خوراکی

 

پالم در روغن

 

بر اساس پژوهش های انجام شده، مقدار اسید چرب اشباع روغن پالم حداقل به ۵۰ درصد می رسد. از طرفی در کشور ما روغن‌ های جامد نباتی یا روغن‌ هایی مثل پالم که اسید چرب اشباع بالایی دارند، می ‌توانند باعث بالا رفتن چربی خون، افزایش کلسترول بد و در نهایت موجب گرفتگی و انسداد عروق شوند. البته این در حالی است که بیماری‌ های قلبی و عروقی از مهم ترین علل مرگ هستند.

اما باید در نظر داشته باشید که ما ناگزیر به استفاده از روغن هستیم. پس بهترین کار، مصرف روغن‌ هایی است که حداقل زیر ۲ درصد اسید چرب اشباع و ترانس داشته باشند.

 

پالم در لبنیات

 

از دیگر مواردی که احتمال پر خطر شدن در نتیجه استفاده از روغن پالم در آن ها وجود دارد، لبنیات است. بنا به گفته کارشناسان تغذیه، در مورد لبنیات باید از شیر با چربی کمتر از ۲/۵ درصد استفاده کرد. حتی در صورت عدم استفاده از روغن پالم در شیر پر چرب، ضررهای ناشی از مصرف چربی‌ های حیوانی بالا است. پس بهتر است شیر و لبنیات پر چرب را از سبد غذایی خود حذف کنید.

 

دلیل استفاده از روغن پالم

 

یکی از مهم ترین دلایل استفاده از روغن پالم، مقرون به صرفه و ارزان بودن آن نسبت به دیگر روغن های کنجد، ذرت، سویا و آفتابگردان است. از طرفی به خاطر افزایش قیمت روغن های دیگر نسبت به روغن پالم، سهم واردات این روغن نسبت به سایر روغن‌ ها هم طی دو سال اخیر رشد داشته است.

حتما بخوانید  بهترین روش های از بین بردن بوی زهم گوشت از غذا و محیط

 

چرا از روغن پالم استفاده می شود؟

 

چرا از روغن پالم استفاده می شود؟

 

در کنار همه مضراتی که مصرف بی رویه روغن حاوی پالم به دنبال دارد، این روغن تا حد زیادی کارآمد است و در مقایسه با روغن های گیاهی دیگر بیشتر تولید می شود. روغن پالم در سطح جهانی، ۳۵ درصد از تقاضای روغن گیاهی جهان را تنها در ۱۰ درصد از زمین تامین می کند.

این در حالی است که برای استخراج همان میزان روغن جایگزین مثل روغن سویا یا نارگیل، به ۴ تا ۱۰ برابر زمین بیشتر نیاز خواهد بود. علاوه بر هزینه ها و اختصاص زمین های زیاد به کاشت، این موضوع باعث می شود زیستگاه و گونه های گیاهی و حیوانی در دنیا مورد تهدید قرار گیرد.

از طرف دیگر، روغن پالم به عنوان یک منبع درآمد برای میلیون ها کشاورزی است که از این راه زندگی می کنند. برای کشورهایی هم که اقتصاد چندان محکم و قوی ندارند، این محصول راه حل منطقی ای به نظر می رسد.

 

فواید و ضررهای روغن پالم

 

فواید و ضررهای روغن پالم

 

روغن پالم تا کنون موضوع پژوهش ها و تحقیقات گسترده ای در سراسر دنیا بوده است. در این میان هم فواید و ضررهای آن مورد بررسی های مختلف قرار گرفته است.

 

فواید روغن پالم

 

در روغن پالم بر اساس مطالعات نوعی از ویتامین E وجود دارد که به سلامت مغز کمک می کند. توکوترینول‌ها موجود در پالم روند پیشرفت زوال عقل و احتمال سکته‌ های مغزی را کم می کند و از رشد ضایعات مغزی جلوگیری به عمل می آورد.

همچنین این روغن به کسانی که دچار کمبود ویتامین آ هستند، کمک خواهد کرد. این موضوع در مورد کودکان شیرخوار هم صدق می کند. روغن نخل می تواند جذب ویتامین های محلول در چربی را افزایش دهد و به کسانی که به فیبروز کیستیک مبتلا هستند کمک می کند تا میزان ویتامین آ خود را بهبود دهند.

 

مضرات روغن پالم

 

بیشتر مطالعات پژوهشگران نشان می دهد که مصرف روغن های دارای پالم، در صورتی که بارها گرم شوند، خطرات زیادی را به همراه دارند. استفاده از این روغن ها، به خاطر کاهش فعالیت آنتی اکسیدانی، موجب رسوب پلاک در رگ ها می شود. این در حالی است که در مورد مصرف روغن هایی که پالم دارند و به صورت تازه مصرف می شوند، چنین خطراتی مشاهده نمی شود.

کارشناسان ایرانی توصیه می کنند که از مصرف روغن های مخصوص پخت و پز برای سرخ کردن خوراکی ها پرهیز شود. چون این کار حتما به سلامت آن ها آسیب می زند. علاوه بر این، باید مصرف غذاهای سرخ کردنی را تا حد ممکن کاهش داد و آن را با مواد غذایی آب پز شده جایگزین کرد.

 

بهترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

 

اگر چه برخی ادعا می کنند که استفاده از روغن پالم در روغن های سرخ کردنی شایع و رایج است اما می توان در میان روغن ها، به برندهایی اشاره کرد که کیفیت بالایی دارند و به سلامت قلب و عروق کمک می کند.

در ضمن روغن هایی که حاوی ویتامین های مختلف هستند، تا حد زیادی برای بدن مفید هستند. در ادامه بهترین برندهای روغن خوراکی بدون پالم ایرانی را به شما معرفی می کنیم.

 

فامیلا از بهترین مارک های روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

 

روغن فامیلا از بهترین روغن های خوراکی بدون پالم ایرانی

 

فامیلا از مارک های شناخته شده روغن خوراکی است که حداقل اشباع را (نصف روغن های سرخ کردنی معمولی) در روغن دارد. مصرف این روغن می تواند احتمال گرفتگی رگ ها و بروز سکته قلبی را کاهش دهد. این روغن همچنین دارای اسید های چرب و امگا ۳ و امگا ۶ است. علاوه بر این در برابر اکسایش مقاومت بالایی دارد.

 

بیشتر بخوانید » بهترین برندهای روغن زیتون در بازار ایران «

 

روغن غنچه از بهترین برندهای روغن سرخ کردنی و پخت و پز ایرانی

 

روغن غنچه از بهترین برندهای روغن سرخ کردنی و پخت و پز ایرانی

 

غنچه از دیگر برندهای روغن بدون پالم است که در بازار ایران، حضور پررنگی دارد. این برند قدیمی روغن خوراکی پخت و پز و سرخ کردنی، دارای آنتی اکسیدان طبیعی است و نقطه دود بالایی دارد. بنابراین به یک گزینه مناسب برای سرخ کردن مواد خوراکی تبدیل شده است.

در کنار این ها در مقابل تغییرات دمایی و سرما هم رنگ آن عوض نمی شود. می توانید امگا ۳، امگا ۶ و امگا ۹ و اسیدهای چرب ضروری بدن را هم با این روغن به دست آورید.

حتما بخوانید  2 طرز تهیه کئی انار خوشمزه و مجلسی با انار تازه و رب انار

 

اویلا اولین روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

 

اویلا اولین روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

 

روغن سرخ کردنی بدون پالم اویلا هم  دارای اسیدهای چرب امگا ۳، امگا ۶، امگا ۹ و اسیدهای چرب ضروری برای بدن است. در این روغن اسیدهای چرب اشباع که موجب گرفتگی رگ های قلبی می شوند نسبت به سایر روغن های سرخ کردنی بیش از ۵۰ درصد کاهش پیدا کرده است.

اویلا در تولید روغن خود، از بهترین روغن های گیاهی استفاده می کند و این روغن در دمای سرد دو فاز و کدر نمی شود. اویلا ادعا می کند که اولین روغن ایرانی خوراکی بدون پالم در صنعت روغن ایران است.

 

بیشتر بخوانید » برای آشپزی روغن بهتر است یا کره «

 

روغن طبیعت؛ غیر تراریخته و بدون پالم

 

روغن طبیعت؛ غیر تراریخته و بدون پالم

 

روغن شفاف طبیعت، یکی از محبوب ترین برندهای روغن بدون پالم است که خاصیت غیر تراریخته دارد. این روغن با اسید چرب ترانس پایین، قند و نمک ندارد و چربی آن هم در هر ۱۴ گرم، حدود ۱۴ گرم است.

کالری روغن طبیعت ۱۲۶ کیلو کالری برآورد شده است. این روغن در هنگام سرخ کردن بویی ایجاد نمی کند. همچنین بطری آن به خوبی طراحی شده است که در هنگام استفاده، در دست به خوبی جا شود. در میان روغن های طبیعت، روغن لایت آن محبوب تر از دیگر روغن هاست.

 

روغن جامد و نیمه جامد بدون پالم بهار

 

روغن جامد و نیمه جامد بدون پالم بهار

 

روغن بهار هم جزو برندهای شناخته شده بازار است که در انواع  مختلف می توانید آن را پیدا کنید. این برند به خاطر تنوعی که به محصولات خود می دهد، معروف است. روغن مایع، جامه، نیمه جامد از ترکیبات روغن لادن هستند.

روغن لادن از گیاهان مختلفی مثل آفتابگردان و کلزا گرفته می شود. بد نیست بدانید که میزان اسیدلینوئیک روغن بهار به ۶۰ درصد می رسد. این اسید جزو اسیدهای چرب امگا۶ بوده و برای سلامتی بسیار مفید است. در کنار همه این ها، روغن بهار که نوع بهار الماس را هم ارائه می دهد، در میان برندهای روغن بدون پالم ایرانی قرار گرفته است و کیفیت بالایی دارد.

 

لادن، بهترین روغن خوراکی بدون پالم ایرانی

 

لادن، بهترین روغن خوراکی بدون پالم ایرانی  

 

علاوه بر روغن بهار، مخصوصا برای کسانی که روغن جامد مصرف می کنند، برند لادن، یکی از پرطرفدارترین ها است. برند روغن لادن روی کیفیت بالا و بدون پالم بودن محصولاتش مانور زیادی می دهد ولی این روغن، زیروترانس نیست.

البته می توانید انواع غنی شده آن را با ویتامین D و E در بازار پیدا کنید. در ضمن برای کسانی که از بوی روغن خوششان نمی آید، روغن محبوبی است. قیمت آن هم به نسبت مقرون به صرفه است. روغن بدون پالم بهار را می توانید در انواع جامد، مایع، سرخ کردنی و مخصوص سالاد در فروشگاه ها خریداری کنید.

 

روغن سمن؛ جدید اما پر آوازه

 

روغن سمن؛ جدید اما پر آوازه

 

روغن سمن را هم به راحتی می توانید در فروشگاه های زنجیره ای و هایپرمارکت ها پیدا کنید. روغن سرخ کردنی سمن حاوی روغن کنجد و روغن سبوس برنج است و کیفیت بسیار بالایی هم دارد. این روغن در بطری های پلاستیکی و شفاف به فروش می رسد و به صورت تصفیه شده به بازار عرضه می شود.

بد نیست بدانید که در هر ۱۴ گرم از روغن سمن ۱۲۶ کیلو کالری انرژی و ۱۴ گرم چربی وجود دارد. برچسب بدون پالم را هم می توانید روی محصولات این برند مشاهده کنید. برند سمن ادعا می کند اولین شرکت در ایران است که به تولید روغن از سبوس برنج و کنجد با پروانه ساخت از ورارت بهداشت کشور و طبق استاندارد دارد.

روغن سرخ کردنی حاوی کنجد، روغن سبوس برنج، روغن کنجد بکر و روغن تصفیه شده از انواع مختلف روغن های تولید در کارخانه سمن به شمار می روند.

 

سخن نهایی

 

مصرف روغن بدون پالم

 

با توجه به موادی که در بالا به آن اشاره شد، روغن ها در کنار مزیت های خود، در صورت استفاده زیاد، مضراتی را به همراه دارند. نباید از خاطر برد که مصرف روغن زیاد و مواد سرخ کردنی، به طور مستقیم بر سلامت قلب و بدن تاثیر منفی زیادی خواهد داشت. در مورد برندهای روغن بدون پالم، هر کدام را که استفاده می کنید، این نکته را به خاطر داشته باشید که صرف بدون پالم بودن روغن، به معنی سالم بودن آن نیست. بنابراین در برندهای بدون پالم روغن هم اگر زیاده روی شود، ریسک ابتلا به بیماری وجود خواهد داشت.

 

 

منبع: chinadialogue

 

کالابرگ الکترونیک