همه چیز درباره روغن پالم و مضرات و فواید آن

همه چیز درباره روغن پالم و مضرات و فواید آن


16 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
فواید و مضرات روغن پالم

در سراسر جهان مصرف روغن پالم در حال افزایش است. فواید و مضرات روغن پالم که از درخت نخل تهیه می شود. بسیار بحث برانگیز است. از یک طرف گزارش شده که مزیت هایی برای سلامتی دارد. از طرف دیگر برخی تحقیقات نشان داده که سلامت قلب را به خطر می اندازد. در این مقاله از مجله کوروش در مورد فواید و مضرات و عوارض روغن پالم بیشتر می خوانیم.

روغن پالم چیست؟

 

روغن پالم چیست؟

 

روغن پالم از میوه های گوشتی نخل های روغنی حاصل می شود. از روغن نخل تصفیه نشده به علت رنگ نارنجی مایل به قرمز به عنوان روغن پالم قرمز نیز یاد می شود. این روغن گیاهی معمولا در غرب و جنوب غربی آفریقا یافت می شود. تاریخ استفاده از آن در این منطقه به بیش از ۵۰۰۰ سال پیش باز می گردد. در سال های اخیر تولید روغن پالم در جنوب شرقی آسیا از جمله مالزی و اندونزی نیز به دلیل وجود بیش از حد درخت نخل گسترش پیدا کرده است.

بیشتر بخوانید » فواید و عوارض درمانی روغن نارگیل «

 

 

نقطه ذوب پالم

 

نقطه ذوب روغن پالم ۳۵ درجه سانتی گراد است. این نقطه ذوب برای روغن نارگیل معادل ۲۴ درجه سانتی گراد است. این موضوع به دلیل ترکیبات مختلف اسیدهای چرب در این روغن است. روغن پالم یکی از کم هزینه ترین و محبوب ترین روغن ها در سراسر جهان است. یک سوم تولید جهانی تولید روغن جهانی را روغن پالم به خود اختصاص داده است.

 

 

تفاوت روغن پالم و روغن هسته خرما

 

بسیاری از مردم روغن پالم را با روغن هسته خرما اشتباه می گیرند. در حالی که هر دو روغن از یک گیاه سرچشمه می گیرند اما کاملا متفاوت هستند. روغن هسته خرما از دانه میوه استخراج می شود و مزایا و فواید زیادی برای سلامتی دارد. این دو روغن از نظر ترکیب غذایی با هم کاملا متفاوت هستند.

 

 

 موارد مصرف روغن پالم

 

 موارد مصرف روغن پالم

 

روغن پالم علاوه بر این که در پخت و پز استفاده می شود، در بسیاری از غذاهای آماده در فروشگاه های مواد غذایی وجود دارد. برای بسیاری از افراد عطر و طعم آن شبیه به مزه هویج و یا کدو تنبل است. این روغن یکی از مواد غذایی اصلی در آفریقای غربی و کشورهای گرمسیری است. گفته می شود این روغن برای غذاهای ادویه ای و غذاهای تند مناسب است. معمولا از آن برای سرخ کردن استفاده می شود و در حرارت زیاد پایدار می ماند. روغن نخل تا ۲۳۲ سانتی گراد نمی سوزد. بعضا از این روغن به عنوان تثبیت کننده در کره بادام زمینی و سایر کره ها استفاده می شود. چرا که باعث جلوگیری از جدا شدن و نشستن روغن در بالای ظرف مواد غذایی می شود. علاوه بر کره مغزها، این روغن در چندین ماده غذایی دیگر از جمله: شکلات، مارگارین، نان، کلوچه و غلات نیز استفاده می شود.

 

بیشتر بخوانید » کره بهتر است یا روغن «

 

 

مصرف پالم در مواد آرایشی

 

از روغن پالم در بسیاری از محصولات غیر غذایی مانند خمیر دندان، صابون و مواد آرایشی نیز استفاده می شود. علاوه بر آن از روغن پالم می توان برای تولید سوخت بیودیزل به عنوان یک منبع انرژی جایگزین استفاده کرد.

حتما بخوانید  36 خواص نارنج برای بدن و مضرات آن + طبع و مصلح نارنج

 

ترکیب مواد مغذی در روغن پالم

 

ترکیب مواد مغذی در روغن پالم

 

یک قاشق غذاخوری معادل ۴ گرم پالم، حاوی ۱۱۴ کالری است. این میزان ۷ گرم چربی اشباع شده و ۵ گرم چربی اشباع نشده دارد. این میزان روغن شامل ۱۱ درصد ویتامین E است. تمامی کالری روغن از چربی تامین می شود. تجزیه اسیدهای چرب آن ۵۰ درصد است. نوع اصلی چربی اشباع شده موجود در روغن ، اسید پالمیتیک است که ۴۴ درصد کالری آن را تشکیل می دهد. همچنین راین روغن گیاهی حاوی مقادیر زیادی اسید اولئیک و مقادیر کمی اسید لینولئیک و اسید استئاریک است. رنگدانه مایل به قرمز روغن از آنتی اکسیدان هایی به نام کاروتنوئیدها، از جمله بتا کاروتن است. بتا کاروتن در بدن به ویتامین A تبدیل می شود. بنابراین می توان گفت روغن درخت نخل حاوی ۱۰۰ درصد چربی است که نیمی از آن چربی اشباع شده می باشد.

 

بیشتر بخوانید » روش های تشخیص روغن زیتون اصلی از تقلبی «

 

 

فواید روغن پالم برای سلامتی

 

فواید روغن پالم برای سلامتی

 

روغن پالم چندین مزیت برای سلامتی دارد. گفته می شود این روغن باعث محافظت از عملکرد مغز و کاهش عوامل خطر بیماری قلبی می شود. در عین حال گفته می شود این روغن در بهبود وضعیت ویتامین A در بدن تاثیرگذار است. این روغن منبع غنی از توکوترینول ها است. توکوترینول ها نوعی ویتامین E با خواص آنتی اکسیدانی قوی هستند. آن ها باعث سلامت مغز می شوند.

 

 

جلوگیری از زوال عقل و آلزایمر

 

مطالعات حیوانی و انسانی نشان داده، توکوترینول های موجود در  پالم ممکن است به محافظت از چربی های اشباع نشده ظریف در مغز کمک کنند. بنابراین باعث جلوگیری از زوال عقل، کاهش خطر سکته مغزی و جلوگیری از رشد ضایعات مغزی می شوند.

 

 

سلامت قلب با روغن پالم

 

سلامت قلب با روغن پالم

 

ادعا شده روغن پالم به دلیل خاصیت محافظتی خود در برابر بیماری های قلبی بسیار شناخته شده است. اگر چه مطالعات در این زمینه نتایج متفاوتی دارند. با این حال به نظر می رسد، این روغن اثرات مفیدی بر روی عوامل خطر در بیماری های قلبی دارد. پالم باعث کاهش کلسترول بد و افزایش کلسترول خوب در بدن می شود. مطالعات نشان داده میزان کلسترول بد در افرادی که رژیم های غذایی غنی از روغن پالم را دارند، کمتر از افرادی است که رژیم های غذایی با چربی های ترانس، یا اسید نیریستیک و اسید لوریک مصرف می کنند. با این حال باید توجه داشت افزایش یا کاهش سطح کلسترول بد خون به تنهایی نمی تواند خطر بیماری قلبی را تحت تاثیر قرار دهد. عوامل بسیار دیگری نیز در این امر دخیل هستند. مطالعات نشان داده این روغن ممکن است به کاهش روند بیماری در افراد مبتلا به بیماری های قلبی کمک کند.

 

بهبود وضعیت ویتامین A در بدن به کمک روغن پالم

 

این روغن می تواند به بهبود وضعیت ویتامین A در افرادی که دچار کمبود این ویتامین هستند، کمک کند. مطالعات بر روی زنان باردار در کشورهای در حال توسعه نشان داده که مصرف روغن پالم قرمز باعث افزایش سطح ویتامین A در خون آن ها و همچنین در نوزادان شیرخوار می شود. افراد مبتلا به فیبروز کیستینگ که در جذب ویتامین های محلول در چربی مشکل دارند، با مصرف ۸ هفته ای این روغن افزایش ویتامین A در خون را تجربه کرده اند.

 

بیشتر بخوانید » بهترین روغن برای آشپزی و پخت و پز «

 

 

خطرات بالقوه و مضرات روغن پالم برای سلامتی

 

خطرات بالقوه روغن پالم برای سلامتی

 

اگر چه مطالعات نشان داده اند که روغن پالم اثر محافظتی بر سلامت قلب دارد، اما نتایج متناقض دیگری هم گزارش شده است. در کنار فواید روغن پالم و در مورد عوارض و مضرات روغن پالم یک مطالعه بر روی زنان با کلسترول بالا نشان داده سطح کلسترول بد و متراکم مرتبط با بیماری های قلبی با روغن پالم افزایش می یابد. این در حالی است که با روغن های دیگر این نوع کلسترول کاهش می یابد. در این مطالعات ترکیب روغن نخل و روغن سبوس برنج باعث کاهش سطح کلسترول کوچک و متراکم برای قلب می شود. با توجه به خطرات بالقوه گزارش از این روغن گیاهی شواهدی مبنی بر اینکه این روغن باعث بیماری قلبی می شود، وجود ندارد.

حتما بخوانید  30 خواص عجیب کدو حلوایی و مضرات آن + طبع و مصلح کدو حلوایی

تنها موضوعی که در مورد روغن نخل وجود دارد، ریسک استفاده و گرم کردن چند باره آن است. از آنجا که این روغن دیر می سوزد، می توان آن را چندین بار به طور مکرر گرم و مصرف کرد. با گرم کردن روغن، ظرفیت آنتی اکسیدانی آن کاهش یافته و می تواند موجب افزایش ریسک ابتلا به بیماری قلبی شود.

 

جنجال در مورد روغن پالم

 

جنجال در مورد روغن پالم

 

نگرانی های زیادی در مورد پالم وجود دارد. این نگرانی ها مربوط به مسائل اخلاقی و محیط زیستی می شود. افزایش تقاضا منجر به گسترش بی سابقه تولید این روغن در مالزی، اندونزی و تایلند شده است. این کشورها که دارای آب و هوای مرطوب و گرمسیری هستند، فضای ایده آلی برای پرورش درختان نخل هستند. استقرار مزارع نخل روغنی، جنگل های گرمسیری را در معرض نابودی قرار می دهد. بنابراین مشکلات زیاد محیط زیستی در این مناطق ایجاد می کند. تحقیقات نشان داده، ۴۵ درصد از اراضی جنوب شرقی آسیا در حال حاضر زیر کشت درخت نخل رفته اند.

 

 

تهدید تنوع حیات وحش

 

پیش بینی می شود جنگل زدایی اثرات مخربی بر گرم شدن کره زمین بگذارد. چرا که جنگل ها با جذب کربن از جو، نقش مهمی در کاهش گازهای گلخانه ای دارند. علاوه بر این تخریب مناظر بومی باعث تغییراتی در اکوسیستم می شود. این تغییرات سلامت و تنوع حیات وحش را تهدید می کند. همچنین گزارش هایی مبنی بر نقض حقوق بشر توسط شرکت های تولید کننده این روغن گیاهی گزارش شده است. شرکت هایی که در پاکسازی مزارع کشاورزی و جنگل ها دخیل بوده و با پرداخت دستمزد کم شرایط کاری ناامن و بی کیفیتی را برای بومیان فراهم کرده اند.

 

علت عدم جایگزینی دیگر روغن های گیاهی به جای روغن پالم

 

علت عدم جایگزینی دیگر روغن های گیاهی به جای روغن پالم

 

روغن پالم یک محصول فوق العاده کارآمد است و در هر سطح زمینی بیش از هر محصول معادل روغن نباتی تولید می شود. روغن پالم ۳۵ درصد از تقاضای روغن نباتی جهان را فقط در ۱۰ درصد از زمین تامین می کند. برای تامین این مقدار با استفاده از روغن های جایگزینی مانند سویا یا نارگیل به چیزی بین ۴ تا ۱۰ برابر زمین بیشتر نیاز است. بنابراین روغن گیاهی محصول مهمی برای تامین تولید ناخالص داخلی اقتصادهای نوظهور است. میلیون ها کشاورز خرده مالک وجود دارند که برای امرار معاش خود به تولید روغن پالم وابسته هستند.

 

ممنوع نبودن روغن پالم

 

ممنوع نبودن روغن پالم

 

با وجود فواید و مضرات روغن پالم هیچ قانون و مقرراتی علیه استفاده از این روغن وجود ندارد. حتی تحقیقات درباره روغن های غیر اشباع ترانس، تاثیری در میزان مصرف پالم نداشته است. مصرف این روغن مدام در حال افزایش است. اتحادیه اروپا نیز محدودیتی در این زمینه وضع نکرده است. کشورها تنها متعهد شدند تا میزان مصرف پالم در مواد غذایی را بر روی بسته بندی های آن ذکر کنند.

 

 

منابع: rxlist , healthline

 

کالابرگ الکترونیک