کره بهتر است یا روغن و مقایسه کاربردهای آن ها در پخت و پز

کره بهتر است یا روغن و مقایسه کاربردهای آن ها در پخت و پز


2 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 11 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
تفاوت کره و روغن

کره یا روغن هر کدام می توانند در زمان خود انتخاب مناسبی باشند. اما سوال اینجاست که از نظر سلامت و رژیم و تغذیه کره بهتر است یا روغن؟ در مجله کوروش می توانید با چند تفاوت کره و روغن و اینکه کره بهتر است یا روغن آشنا شوید.

 

 

همه چیز درباره کره

 

همه چیز درباره کره

 

کره یک محصول لبنی تهیه شده از پروتئین ها و چربی های موجود در شیر و خامه است. معمولاً برای تهیه کره از شیر گاو استفاده می کنند. بسیاری از تولیدکنندگان و سرآشپزها برای درست کردن کره، شیر و خامه را آن قدر می زنند تا گلوله های چربی از آن جدا شود. امروزه مطالعات زیادی در زمینه استفاده از کره یا روغن و افزایش خطر ابتلا به چاقی دیابت و مشکلات قلبی انجام شده است. نتایج نشان می دهد که استفاده بیش از اندازه مجاز از کره می تواند خطر ابتلا به بیماری های مختلف را افزایش دهد. کره کالری و چربی اشباع شده زیادی دارد. مصرف بیش از حد کره می تواند موجب چاقی شود و سلامتی شما را به خطر بی اندازد.

 

 

ارزش غذایی کره حیوانی

 

یک قاشق کره حیوانی بدون نمک حاوی ۱۰۲ کالری است. این مقدار کره دارای ۱۲ گرم چربی و مقادیر زیادی ویتامین A، D، E و کلسیم است.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه رو غن حیوانی یا روغن زرد در خانه «

 

 

فواید کره برای سلامت

 

فواید کره برای سلامت

 

استفاده از کره در حد اعتدال می تواند فواید زیادی برای بدن داشته باشد. کره سرشار از کلسیم است که می تواند به استحکام استخوان های شما کمک زیادی کند. در مطالعه ای که روی ۶۳۰ هزار نفر انجام شد، نتایج نشان داد که مصرف کره در حد متعادل می تواند به کاهش خطر ابتلا به دیابت و بیماری های قلبی کمک کند. در ادامه می توانید با مهم ترین فواید کره برای سلامت آشنا شوید.

 

 

فواید کره در کاهش خطر ابتلا به سرطان

 

خوردن کره در حد مناسب می تواند احتمال ابتلا به سرطان را کاهش دهد. کره سرشار از بتاکاروتن است که بدن شما آن را به ویتامین A تبدیل می کند. بتاکاروتن به طور مستقیم روی خطر ابتلا به سرطان ریه و پروستات تأثیر می گذارد. از طرف دیگر این ویتامین به بهبود وضعیت بینایی و همچنین کاهش خطر ابتلا به بیماری های چشمی کمک زیادی می کند.

 

 

فواید کره برای تقویت استخوان ها

 

فواید کره برای تقویت استخوان ها

 

کره حاوی ویتامین D فراوانی است. ویتامینی که برای رشد و نمو استخوان ها بسیار حیاتی است. از طرف دیگر کره کلسیم زیادی دارد که می تواند از پوکی استخوان و ضعیف و شکننده شدن آن ها جلوگیری کند.

 

 

فواید کره برای پوست

 

کره سرشار از ویتامین E است. ویتامین E برای سلامت پوست بسیار حیاتی و مفید است. این ویتامین می تواند از آسیب پوست در برابر نور خورشید جلوگیری کند. خوردن کره التهاب پوست را کاهش دهد و روند بهبود زخم های پوستی را افزایش دهد.

تخفیفات لبنیات افق کوروش

 

 

خطرات کره برای سلامت

 

حتما بخوانید  طرز تهیه رول مرغ پنیری به 2 روش در فر و بدون فر

خطرات کره برای سلامت

 

همانطور که می دانید کره دارای چربی و کالری زیادی است. مصرف چربی های اشباع شده به طور مستقیم روی ابتلا به بیماری های قلبی مؤثر هستند. از همین رو افرادی که بیماری قلبی مبتلا هستند، باید به مقدار بسیار کمی از کره استفاده نمایند. بررسی ۱۶ مطالعه نشان می دهد که خوردن کره می تواند خطر ابتلا به چاقی را افزایش دهد. خوردن روزانه ۵۰ گرم کره به مدت ۴ هفته می تواند به طور قابل توجهی میزان کلسترول بد را در بزرگسالان افزایش دهد.

 

 

بیشتر بخوانید » همه چیز درباره چربی خون بالا و روش های پایین آوردن آن « 

 

 

همه چیز درباره روغن

 

همه چیز درباره روغن

 

در چند قرن اخیر استفاده از روغن های گیاهی به طور چشم گیری افزایش پیدا کرده است. بسیاری از کارشناسان استفاده از این روغن های گیاهی را بدون مشکل قلمداد می کنند. اما لازم است بدانید که مصرف بیش از اندازه روغن های گیاهی نیز می تواند خطرات جدی را برای سلامتی ایجاد کند. به طور معمول از روغن های گیاهی در پخت و پز، سرخ کردن غذاها و همچنین مزه دار کردن سالاد و تهیه انواع شیرینی جات استفاده می شود. رایج ترین روغن های گیاهی مورد استفاده معمولاً روغن سویا آفتابگردان زیتون و نارگیل هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روغن برای آشپزی از نظر پزشکان « 

 

 

کدام روغن های گیاهی ضرر کمتری برای سلامت دارند؟

 

کدام روغن های گیاهی ضرر کمتری برای سلامت دارند؟

 

استفاده از روغن های تصفیه شده از قرن بیستم رواج پیدا کرد. در این روش با استفاده از حلال های شیمیایی و یا روش های دیگر روغن را از گیاه خارج می کنند. سپس پس آن را تصفیه می نمایند. به طور کلی روغن هایی که از روش طبیعی و فشرده شدن گیاهان و دانه ها ایجاد می شوند، نسبت به گیاهانی که باعث اضافه کردن مواد شیمیایی تولید می شوند سالم تر هستند. اگر توجه کرده باشید روی بسیاری از روغن های گیاهی بر چسب سلامت برای قلب نیز دیده می شود.

 

مهم ترین دلیلی که این روغن ها را برای قلب بی خطر می کند، وجود چربی های اشباع نشده در آن ها است. مطالعات نشان می دهد که چربی های اشباع نشده می تواند خطر ابتلا به بیماری های قلبی را کاهش دهد. اما با این حال بهتر است بدانید که روغن های گیاهی نیز باید در حد اعتدال مصرف شوند تا مشکلات جدی برای سلامت ایجاد نکنند. به طور معمول استفاده از روغن نارگیل و روغن زیتون و بهترین گزینه برای پخت و پز و تهیه غذا و سالاد محسوب می شوند. این روغن ها نه تنها ضرری برای سلامت شما ندارند، بلکه فواید زیادی نیز به بدن شما می رسانند.

 

 

چرا روغن های حاوی امگا ۶ برای سلامت مضر هستند؟

 

معمولاً روغن های گیاهی که مقدار امگا ۶ زیادی دارند، برای سلامت مضر هستند. روغن هایی مثل روغن سویا، روغن ذرت روغن پنبه دانه، روغن آفتابگردان، روغن بادام زمینی، روغن کنجد و روغن سبوس برنج مقدار زیادی امگا ۶ دارند. از همین رو توصیه می شود به مقدار بسیار محدود از این روغن ها استفاده کنید. به طور کلی بدن ما به دو اسید چرب امگا ۳ و امگا ۶ نیاز دارد. زیرا بدن قادر به تولید این اسیدهای چرب ضروری نیست. اما میزان مصرف این اسیدهای چرب باید به میزان برابر و در حدود ۱ به ۱ باشد. مطالعات نشان می دهد که از قرن گذشته نسبت استفاده از اسیدهای چرب امگا ۳ به امگا ۶ به حدود ۱ به ۲۰ رسیده است.

حتما بخوانید  ۲ طرز تهیه پاپسیکل با کیک آماده با قالب و بدون قالب مخصوص ولنتاین

این موضوع می تواند موجب ایجاد التهاب و ابتلا به انواع بیماری های قلبی، سرطان، دیابت و آرتروز در افراد شود. مصرف بیش از اندازه امگا ۶ خطر ابتلا به چاقی را نیز به طور قابل توجهی افزایش می دهد. روغن زیتون مقدار امگا ۶ پایینی دارد. از همین رو یک روغن سالم برای پخت و پز و مصرف روزانه محسوب می شود.

 

 

تفاوت کره و روغن

 

تفاوت کره و روغن

 

به طور کلی کره دو نوع گیاهی و حیوانی است. برای تهیه مارگارین یا کره گیاهی از پودر شیر و باکتری تخمیر کننده تهیه می شود. کره حیوانی برخلاف مارگارین از ماست یا دوغ گاو و گوسفند تهیه می شود. بوی کره حیوانی نسبت به کره گیاهی بیشتر است و این موضوع موجب شده تا بسیاری از افراد تمایلی به خوردن این کره ها نداشته باشند.

روغن ها نیز انواع مختلفی دارند. یکی از بهترین انواع روغن مایع، روغن نارگیل و روغن زیتون هستند. مهم ترین تفاوت کره و روغن نارگیل یا زیتون این است که مقدار چربی روغن زیاد است. از همین رو شما برای پخت و پز می توانید از میزان کمتری روغن نسبت به کره استفاده کنید. از طرف دیگر روغن نارگیل و زیتون دو روغن بسیار سالم هستند و امگا ۳ زیادی دارد و خوردن آن در حد اعتدال می تواند به سلامت شما کمک کند.

 

 

بیشتر بدانید » درباره روغن نارگیل و خواص آن برای سلامتی «

 

 

کره یا روغن؛ کدام برای پخت و پز مناسب تر است؟

 

کره یا روغن؛ کدام برای پخت و پز مناسب تر است؟

 

استفاده از کره برای سرخ کردن غذاها به هیچ عنوان مناسب نیست. در واقع کره ۲۰ درصد از آب تشکیل شده است که در طی پخت و پز بخار می شود. اما روغن به طور کامل از چربی تشکیل شده است و این مهم ترین تفاوت کره و روغن است. از همین رو زمانی که برای تفت دادن و یا پخت غذا از روغن استفاده می کنید، روغن تبخیر نمی شود و دود از آن خارج نمی شود. با در نظر گرفتن این تفاوت کره و روغن، در صورت استفاده از کره برای پخت و پز و تفت دادن غذا سعی کنید از درجه حرارت پایین استفاده کنید.

 

در مقایسه تفاوت کره و روغن برای سرخ کردن، استفاده از روغن زیتون یا روغن کانولا انتخاب بهتری برای پخت و پز سالم محسوب می شود. به جرات می توان گفت که روغن زیتون یکی از مفیدترین انواع روغن برای پخت و پز و سالاد است. روغن زیتون در مقایسه با انواع روغن و کره مزیت های زیادی برای سلامت دارد.  اگر قصد دارید غذا درست کنید و یا سبزیجات را تفت دهید، بهتر است از روغن های گیاهی مخصوص سرخ کردن برای این کار استفاده کنید.

 

 

جمع بندی نهایی

 

در این مقاله سعی کردیم تا نگاهی به تفاوت کره و روغن بیندازیم تا با ویژگی هایی این دو محصول آشنا شوید. از آن جایی که کره قادر به تحمل حرارت بالا نیست، استفاده از کره بجای روغن به هیچ عنوان توصیه نمی شود. در صورت تمایل به تفت دادن سبزیجات با کره، باید شعله گاز را روی کمترین میزان حرارت تنظیم کنید تا کره نسوزد. خوردن کره و روغن به اندازه و به جای خود، فواید و زیادی برای بدن دارد. سعی کنید برای سرخ کردن از روغن هایی که مقداری امگا ۶ کمتری دارند استفاده کنید تا میزان مضرات آن را به حداقل برسانید.

 

 

منابع: webmd، tarladalal، healthline

 

کالابرگ الکترونیک