بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی و خارجی

بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی و خارجی


5 تیر 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
بهترین مارک روغن زیتون

خرید محصولات پر کاربرد خانگی مثل روغن زیتون، برخلاف آن چه تصور می شود، چندان هم کار آسانی نیست. تنوع بالا در بسته بندی ها و برندها، می تواند تا حد زیادی شما را گیج کند. از طرفی باید بدانید روغن زیتونی که می خرید، چه مصارفی دارد. اگر جزو کسانی هستید که برای مدت طولانی جلو قفسه روغن زیتون فروشگاه می ایستید، بدون این که درنهایت بدانید کدام برند را با چه ویژگی هایی انتخاب کنید، این مطلب از مجله کوروش مناسب شما است. با ما باشید تا در این مقاله از گروه رژیم و تغذیه با برندهای برتر و بهترین مارک روغن زیتون ایرانی و خارجی و نکاتی که هنگام خرید روغن زیتون باید به آن توجه کنید، آشنا شوید.

 

انواع روغن زیتون

 

انواع روغن زیتون

 

روغن زیتون فرابکر

 

حتما نام روغن زیتون فرابکر، فوق بکر یا اکسترا ویرجین (extra virgin) به گوشتان خورده است. روغن فرابکر، بهترین و حتی گران‌ ترین مدل روغن زیتون است. این روغن از خرد کردن و فشردن زیتون به ‌دست می‌ آید و در آن از هیچ مواد شیمیایی استفاده نمی شود. همچنین روغن های فرابکر هیچ حرارتی را در پروسه تولید متحمل نمی شوند.

اسیدیته این روغن ۰.۸ درصد تخمین زده می شود و به خاطر میزان امگا ۹ بالا، گزینه بسیار مناسبی برای سلامتی است. در ضمن رنگ این روغن زیتون کمی تیره‌ تر از انواع دیگر و بین زرد طلایی تا سبز تیره است.

روغن زیتون فرابکر را می توانید برای مصارف گوناگون مثل مزه‌ دار کردن سالاد، نان و غذاهای دیگر استفاده می‌کنید. همچنین این روغن را می توانید با حرارت ملایم در انواع غذاها و برای پخت ‌و پز به کار ببرید.

 

 

روغن زیتون بکر

 

روغن زیتون بکر یا (virgin) در میان مدل های خوب روغن، مقام دوم را را دارد و بعد از فرابکر قرار می گیرد. روش تولید روغن بکر و روغن فرابکر به هم شبیه است. در ضمن روغنی که در این روش درست می شود، اسیدیته بالای یک و نیم درصد دارد که به معنی کیفیت بالای آن است.

در این روغن هم از مواد شیمیایی استفاده نمی شود و روغن در این روش حرارت نمی بیند. در تهیه روغن زیتون بکر و فرابکر باید از زیتون های تازه و سالم و رسیده استفاده شود. البته گاهی اوقات ممکن است از زیتون هایی در روغن بکر استفاده شود که مدتی در انبار نگهداری شده اند. بنابراین احتمال خرابی اندک در آن ها وجود دارد.

 

 

بیشتر بخوانید » بهترین روغن برای پخت و پز از نظر کارشناسان تغذیه «

 

 

روغن زیتون تصفیه شده یا سبک

 

روغن زیتون سبک (light) یا تصفیه شده (refined) معمولا برای پخت و پز به کار می روند. این روغن ها هیچ بویی ندارند و در پروسه تولید، زیتون ها حرارت می بینند.

حتما بخوانید  با لبو چی درست کنم | لیست ۱۸ غذا، پیش غذا، نوشیدنی و دسر با لبو

عمر روغن های تصفیه شده، بالاتر ولی مواد معدنی و مغذی آنها به حاطر حرارت دیدن کمتر است. این روغن بر اثر گرمادهی و با فشردن روغن زیتون بکر به دست می آید. به همین دلیل چربی و کالری پایین تری هم نسبت به دیگر روغن ها دارد.

 

 

روش های مختلف تهیه روغن زیتون

 

روش های مختلف تهیه روغن زیتون

 

علاوه بر انواع روغن زیتون که در بالا  به آن اشاره کردیم، این روغن ها در کارخانه ها، به روش های گوناگونی تهیه می شوند.

 

 

روغن زیتون تصفیه شده

 

روغن های تصفیه شده بعد از فشرده و پرس شدن، حرارت می بینند و به آن ها مواد شیمیایی اضافه می شود. حتی ممکن است در این مرحله انواع روغن های گیاهی دیگر نیز به روغن زیتون اضافه شوند.

 

 

روغن زیتون تصفیه نشده

 

روغن های زیتونی که تصفیه می شوند، مواد شیمیایی به آن ها اضافه نمی شود و حرارت نمی بینند. به همین خاطر این نوع روغن، از کیفیت بالایی برخوردار است.

 

 

روغن با پرس سرد

 

در روش پرس سرد، روغن زیتون کم ترین تصفیه را به خود می بیند و به روش طبیعی تولید می شود. این روغن ها به خاطر حرارت ندیدن، کیفیت بسیار بالایی دارند و قیمتشان هم نسبت به دیگر انواع روش تهیه، بالاتر است.

 

 

بهترین مارک های روغن زیتون در ایران

 

برندهای برتر روغن زیتون در ایران

 

برندها و مارک های مختلف روغن های زیتون در فروشگاه ها، هم تولید داخل هستند و هم روغن های زیتون خارجی. البته که هر کدام هم ویژگی های خاص خودشان را دارند.

 

 

برندهای برتر روغن زیتون خارجی

 

در میان بهترین مارک های روغن زیتون خارجی انواع روغن زیتون های ایتالیایی، اسپانیایی و ترکیه ای به بازار ایران وارد می شوند. معمولا روغن زیتون های اسپانیایی از بین آن ها کیفیت بالاتری دارند و تنوعشان هم بیشتر است.

اسپانیا اولین کشور تولید کننده روغن زیتون در ایران است و ۸۰ درصد از روغن زیتون تولیدی خودش را به روغن تبدیل می کند. بد نیست بدانید این کشور، یک سوم زیتون جهان را کشت می کند.

 

 

بهترین برندهای روغن زیتون خارجی در بازار ایران

 

برندهای برتر روغن زیتون خارجی در بازار ایران

 

سابروسو

سالبورا

چوتاناک

اعیان

سالسا

آر. اس

لیبدا

ایتالیکو

بلینی

سلنا

روبرتو

سابروسو

پائولو

کریستال

 

*سابروسو و سالبورا دو مدل از پرفروش ترین و بهترین برندهای خارجی روغن زیتون در ایران هستند.

 

 

بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی

 

بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی

 

غنچه

کریستال

لادن

اویلا

سی سام

اکسیر

پیشگامان

دانه طلایی

اتکا

نگین دشت خرم

گیلوان زیتون

فامیلا

سفید رود

الیت

ناب

پرند

 

جزو بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی هستند.

 

 

بیشتر بخوانید » راهنمای تشخیص روغن زیتون اصل از تقلبی «

 

 

چند روش تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

 

چند روش تشخیص روغن زیتون اصل و تقلبی

 

  • اولین نکته ای که برای تشخیص روغن زیتون اصل باید به آن دقت کنید، رنگ و بوی آن است. روغن زیتون با کیفیت بالا، رنگ زرد مایل به سبز دارد.

 

  • دومین روش این است که کمی از روغن زیتون را بچشید. اگر در ابتدای زبانتان احساس شیرینی و در انتهای آن احساس تلخی کردید، روغن زیتون اصل است.
حتما بخوانید  طرز تهیه ترشی خرمالو و لیته خرمالو به 3 روش

 

  • برای امتحان کامل روغن زیتون کمی از آن را در دهان بریزید و بچرخانید. سپس با استشمام هوا آن را قورت دهید. اگر در گلویتان احساس تندی و تلخی ایجاد شد یا به سرفه کردید، نشان می دهد این روغن، اصل است. البته طعم تندی و تلخی روغن بعد از چند لحظه از بین خواهد رفت.

 

 

نکات مهم در هنگام خرید روغن زیتون

 

نکات مهم در خرید روغن زیتون

 

  • سعی کنید روغن هایی بخرید که در بسته بندی ها و شیشه هایی با رنگ تیره نگهداری می شوند. بعد از خرید هم آن را دور از نور آفتاب قرار دهید. نور آفتاب دشمن درجه اول روغن زیتون است و باعث کم کیفیت شدن آن می شود. در ضمن بهتر است روغن زیتون را در کابینت کنار گاز قرار ندهید.

 

  • از آن جایی که روغن زیتون، نسبت به دمای بالا سریعا واکنش نشان می دهد، برای سرخ کردن انواع خوراکی ها و غذاها از آن استفاده نکنید. یا از نمونه هایی استفاده کنید که نقطه دود بالاتری دارند.

 

  • بهتر است از روغن هایی استفاده کنید که طعم و بوی تندی ندارند. هر چند برخی افراد حتی با بوی ملایم روغن زیتون هم کنار نمی آیند.

 

  • با توجه به مشخصات درج شده روی بسته بندی ها، از میان برندهای برتر روغن زیتون، مدلی را انتخاب کنید که مواد افزودنی ندارد. نمونه ارگانیک هم در صورت وجود، یکی از بهترین گزینه هاست.

 

  • بهترین مارک های روغن زیتون ایرانی و خارجی باید دارای مهر استاندارد و نشان تاییدیه سازمان غذا و دارو باشند. سازمان غذا و دارو با بررسی موارد مهم در تولید و بسته بندی، این نشان را به انواع روغن زیتون مرغوب و با کیفیت صادر می ‌کند.

 

نکات مهم برای خرید روغن زیتون استاندارد

 

  • اسید چرب در روغن های زیتون از مهم ترین مواردی است که باید به آن دقت کنید. اگر روی بسته بندی عبارت (free fatty asids)  را مشاهده کردید، این عدد باید کمتر از ۱۰ باشد.

 

  • پلی فنول فاکتور مهم دیگر است که میزان آن، روی شیشه روغن زیتون درج شده است. این عدد نیز باید بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ باشد. هر چه این عدد کمتر باشد، روغن زیتن کیفیت بالاتری دارد.

 

  • به تاریخ درج شده روی شیشه روغن زیتون توجه کنید. حتی اگر از برندهای برتر روغن زیتون استفاده می کنید ولی تازه نباشد، یک جای کار می لنگد. معمولا محصولات تازه روغن زیتون متعلق به فصل پاییز هستند. روغن زیتون های تولیدی هم حدود ۶ ماه تا ۲ سال قابل استفاده اند.

 

 

سخن پایانی درباره بهترین مارک های روغن زیتون در بازار ایران

 

سخن پایانی درباره بهترین مارک های روغن زیتون در بازار ایران

 

در خرید روغن زیتون (و روغن های دیگر) باید حتما علاوه بر موارد مصرف، از مشخصات و شیوه نگهداری آن ها مطلع باشید. چون ممکن است روغن زیتون باک یفیتی خریداری کنید و پول بالایی را بابت آن بپردازید ولی به دردتان نخورد. بنابراین علاوه بر بالا بردن اطلاعاتتان، به هدف خودتان از خرید و علاوه بر ظاهر، به شیوه صحیح نگهداری آن نیز دقت کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » کره بهتر است یا روغن و مقایسه کاربردهای آن ها در پخت و پز «

 

 

کالابرگ الکترونیک