طرز تهیه پودر فلفل پاپریکا خانگی ساده و دودی

طرز تهیه پودر فلفل پاپریکا خانگی ساده و دودی


17 خرداد 1400 . زمان مطالعه: 10 دقیقه

خیلی بد »»»»»»»»»»»»»» خیلی خوب
طرز تهیه فلفل پاپریکا

پاپریکا یکی از فلفل های بسیار محبوب در جهان است. البته در آشپزی ایرانی از این ادویه کمتر از انواع متداول ادویه مثل زردچوبه و فلفل سیاه و قرمز استفاده می شود. ولی پاپریکا در یک کلام می تواند طعم غذا را دگرگون کند. برای درست کردن پودر فلفل پاپریکا هم از همان فلفل دلمه ای استفاده می شود. راه های مختلفی برای طرز تهیه فلفل پاپریکا وجود دارد که هیچ کدام دشوار نیست. در این مطلب از سرویس آشپزی مجله کوروش با ما باشید تا همه روش های تهیه و نکات طرز تهیه فلفل پاپریکا ساده و دودی در خانه را به شما بگوییم.

 

 

موارد استفاده از فلفل پاپریکا

 

موارد استفاده از فلفل پاپریکا

 

برخلاف فلفل قرمز و سیاه، پودر فلفل پاپریکا اصلا طعم تندی ندارد، بلکه به شیرینی هم می زند. این فلفل معمولا برای چاشنی روی سالادهای مختلف مثل سالاد ماکارونی، سالاد مکزیکی، سالاد سیب زمینی، رب فلفل، سیب زمینی سرخ کرده و … استفاده می شود. در ضمن برای عطر بیشتر می توانید آن را به غذاهای دیگر مثل سوپ، انواع خورش و خوراک و برای طعم دار کردن مرغ هم اضافه کنید.

علاوه بر این در پخت انواع ماکارونی و پاستا، فلفل پاپریکا می تواند هم طعم خوبی به غذا بدهد و هم عطر خوشی را به آن اضافه کند. از آن جایی که طعم پاپریکا تند نیست، اگر می خواهید به آن تندی بدهید، می توانید آن را با فلفل قرمز ترکیب کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » معرفی و بررسی خواص انواع فلفل «

 

 

فوت و فن های طرز تهیه فلفل پاپریکا خانگی

 

فوت و فن های طرز تهیه فلفل پاپریکا خانگی

 

  • در طرز تهیه فلفل پاپریکا می توانید از انواع فلفل های دلمه ای رنگی، سبز، قرمز، زرد و نارنجی استفاده کنید.

 

  • حتما قبل از خشک کردن فلفل ها، دانه ها و چوب آن ها را جدا کنید و بعد به صورت باریک برش بزنید. هر چه برش ها نازک تر باشد، فلفلتان زودتر خشک می شود.

 

  • اگر فلفل هایتان زیاد است از دو یا چند سینی استفاده کنید به طوری که برش ها روی هم قرار نگیرند. در این صورت هم زودتر خشک می شوند و هم اگر در محیط خانه باشند، بر اثر گرما کپک نمی زنند.

 

  • اگر فلفل ها را در دمای محیط خانه خشک کنید، هم مدت زمان زیادی برای خشک کردن نیاز دارید و هم رطوبت فلفل تا حد زیادی می ماند و به هم چسبندگی پیدا می کند.
حتما بخوانید  طرز تهیه خورشت کنگر با گوشت گوسفند یا گوساله + ترکیب دقیق سبزی

 

  • برای این که پودر فلفل پاپریکا به هم نچسبد، بعد از آسیاب کردن فلفل ها، به آن یک قاشق روغن اضافه کنید. این کار باعث خوشرنگ تر شدن پاپریکا نیز می شود.

 

  • اگر می خواهید پاپریکا را برای مدت طولانی مثلا یک سال استفاده کنید، آن را در فریزر بگذارید تا رنگ و طعمش تغییر کند.

 

  • بهتر است پودر پاپریکا خانگی را در یخچال نگه دارید. چون به دلیل نداشتن مواد نگهدارنده، احتمال تغییر رنگ و عطر آن وجود دارد.

 

  • در طرز تهیه فلفل پاپریکا در فر، درجه فر را روی کمترین حالت تنظیم کنید. اگر دما را بالا ببرید، فلفل ها تغییر رنگ می دهند و محصول نهایی خوشرنگ نخواهد شد.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه پودر زنجبیل در خانه « 

 

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا خانگی

 

دستور تهیه فلفل پاپریکا خانگی

 

مواد لازم

 

فلفل دلمه (قرمز): ۱ کیلوگرم

 

 

طرز تهیه

 

چطور پودر فلفل پاپریکا درست کنیم

مرحله اول: فلفل ها را بشویید و نواری برش بزنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه فلفل پاپریکا، فلفل ها را به خوبی بشویید. آن ها را از وسط برش بزنید و دانه ها و غلاف داخل را جدا کنید. قسمت سبز و شاخه ها را هم دور بریزید. فلفل ها را به صورت نواری باریک برش بزنید و در یک سینی بچینید.

 

 

مرحله دوم: فلفل ها را در آفتاب قرار دهید

 

سینی ها را در مجاورت نور مستقیم آفتاب قرار دهید. ۳ تا ۵ روز زمان برای خشک شدن فلفل ها نیاز دارید. می توانید روی آن ها را یک پارچه توری بیندازید تا  گرد و غبار روی آن ننشیند.

 

 

مرحله سوم: فلفل ها را کاملا آسیاب کنید

 

فلفل ها را کاملا آسیاب کنید

 

بعد از اینکه فلفل دلمه ای ها کاملا خشک شدند و رطوبت خود را از دست دادند، آن ها را در آسیاب کن برقی بریزید. کاملا آن ها را پودر کنید. قبل از این که پاپریکا را در ظرف بریزید، یک قاشق روغن به آن اضافه کنید. این کار باعث می شود پاپریکا خوش رنگ تر شده و البته چسبندگی آن هم کمتر شود. سپس درب ظرف را ببندید و هر زمان خواستید از آن استفاده کنید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه لیمو عمانی و پودر لیمو عمانی به روش بازاری «

 

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا روی بخاری

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا روی بخاری

 

در فصل زمستان که دسترسی به نور خورشید ندارید، استفاده از بخاری بهترین راه است. در این روش از طرز تهیه فلفل پاپریکا، بعد از شستن و بیرون آوردن دانه های فلفل، آن ها را به صورت باریک برش بزنید و در سینی بگذارید. سینی را روی بخاری روشن قرار دهید. بهتر است از سینی آلومینیومی استفاده کنید. فلفل ها را هر از گاهی زیر و رو کنید تا همه آن ها کاملا خشک شوند. سپس آن ها را مانند روش اول، در آسیاب کن پودر کنید و در ظرف درب دار بریزید.

 

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا در فر

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا در فر

 

مرحله اول: فلفل ها را بشویید و سینی فر را با آلومینیوم بپوشانید

 

در این روش، پیش از هر چیز فر را روی دمای ۱۲۰ درجه (کمترین دما) تنظیم کنید. فلفل ها را بعد از شست و شو و بیرون آوردن دانه ها، به صورت حلقه ای یا نواری خرد کنید. سینی فر را با یک ورق آلومینیومی بپوشانید. شبکه فر را در سینی قرار دهید به طوری که با کف سینی و ورقه آلومینیومی فاصله داشته باشد.

حتما بخوانید  طرز پخت برنج ایرانی تازه و کهنه | برنج تازه چند ساعت خیس بخورد؟

 

 

مرحله دوم: فلفل ها را در فر قرار دهید

 

فلفل های حلقه ای یا نواری را روی شبکه بچینید و در سینی قرار دهید. طوری که وقتی آب فلفل هنگام خشک شدن، خارج شد، در کف سینی بریزید و فر و سینی آن را کثیف نکند. سینی را به مدت ۳ ساعت در فر بگذارید. البته این زمان بسته به حرارت و ضخامت برش های فلفل متغیر است. در این روش، به خاطر خشک شدن پاپریکا در فر، طعم دودی هم به آن اضافه می شود.

 

 

مرحله سوم: آسیاب کردن فلفل های دلمه ای

 

آسیاب کردن فلفل های دلمه ای

 

بعد از این که فلفل ها کاملا خشک شدند، آن ها را از فر خارج کنید و اجازه دهید سرد شوند. سپس برش ها را در مخلوط کن بریزید و کاملا پودر کنید. پودر فلفل پاپریکا را با یک قاشق روغن مخلوط کنید و در شیشه بریزید. در ظرف را ببندید.

 

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا دودی بدون خشک کردن

 

طرز تهیه فلفل پاپریکا دودی بدون خشک کردن

 

در طرز تهیه فلفل پاپریکا حتما لازم نیست پاپریکا را به صورت آسیاب یا پودر شده استفاده کنید. می توانید با پاپریکا، یک سس جذاب هم درست کنید. در این روش شما به مواد دیگری در کنار فلفل دلمه ای نیاز دارید.

 

 

مواد لازم

 

فلفل دلمه ای سبز یا قرمز: ۵۰۰ گرم

روغن زیتون: ۱ قاشق غذاخوری

آبلیمو: ۲ قاشق چای خوری

سیر: ۱ حبه

طرز تهیه

 

 

مرحله اول: فلفل ها را بشویید و به روغن آغشته کنید

 

در اولین مرحله از طرز تهیه فلفل پاپریکا، بعد از شستن فلفل ها، دانه ها  و قسمت های اضافی را دور بریزید. با قلم مو، هر دو طرف فلفل ها را روغن زیتون بمالید.

 

 

مرحله دوم: فلفل دلمه ای ها را به سیخ بزنید

 

فلفل ها را به سیخ برش زده و به سیخ بزنید. اگر از سیخ چوبی استفاده می کنید، از ۳۰ دقیقه قبل آن ها را در آب بخیسانید. سیخ ها را روی شعله قرار دهید تا پوست روی فلفل سیاه شود و طعم داخل فلفل هم به دودی بزند.

 

 

مرحله سوم: فلفل های کبابی را در پلاستیک بریزید

 

بعد از اینکه فلفل ها کبابی شدند، آن ها را از سیخ بیرون بکشید و بگذارید کمی سرد شوند. سپس آن ها را در پلاستیک زیپ دار بریزید. حدود یک ساعت صبر کنید تا فلفل ها عرق کنند و پوست روی آن ها جدا شود.

 

 

مرحله چهارم: فلفل پاپریکا را با دیگر مواد مخلوط کنید

 

فلفل پاپریکا را با دیگر مواد مخلوط کنید

 

در آخرین مرحله از طرز تهیه فلفل پاپریکا فلفل ها را از پاکت پلاستیکی خارج کرده و پوست روی آن ها را جدا کنید. فلفل ها را روی تخته بگذارید و خرد کنید. پوست سیر را بگیرید. فلفل دلمه های خرد شده، سیر و آبلیمو را در میکسر بریزید و با هم مخلوط و له کنید.

از این پوره هم در غذا می توانید استفاده کنید و هم در کنار آن. پوره را در ظرف در بسته بریزید و حتما در یخچال نگه دارید.

 

 

بیشتر بخوانید » طرز تهیه فلفل دلمه ای شکم پر «

 

 

منبع: cavetools

 

 

کالابرگ الکترونیک